1. The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

Kokiri’s, Zora’s, Goron’s, Hylians, Sheikahs en dorpsgenoten verzamelt u! Welkom bij mijn recensie over The Legend of Zelda: the Ocarina of Time. Pak wat Moo Moo Milk erbij, speel wat op je Ocarina en ga rustig zitten. Veel plezier!

Natuurlijk; ik heb het over Ocarina of Time. Vier jaar lang werkten de heilige heer Miyamoto en de rest van zijn crew aan deze game; het resultaat moest wel verbluffend zijn. Volgens velen is dit spel het beste Zelda-spel ooit. En ik moet zeggen: ik deel die mening. Maar waarom?

The Triforce

Het verhaal in OOT is niet bepaald je van het, het is dan ook niet hét beste punt van dit spel. Ik houd het kort: jij, Link, wordt gewekt door Navi, een fee. Deze fee, die de hele tijd bij je zult blijven, is gestuurd door de Great Deku Tree. Deze vriendelijke, maar erg ouderwetse boom vertelt je dat er een vloek over hem uit is gesproken door Ganondorf, de ‘bad guy’ van de serie. Link wordt naar Hyrule Castle gestuurd waar hij prinses Zelda moet ontmoeten. Zelda vertelt jou dat om de wereld te redden je de Triforce moet vinden; een object met de essentie van drie godinnen die de wereld gesticht hebben. Om deze Triforce te bemachtigen zal je twee Spiritual Stones moeten vinden, de derde had je al; die kreeg je van The Great Deku Tree. Samen met de Ocarina of Time kan je dan Door of Time openen. Na de stenen verzameld te hebben ga je op weg naar het kasteel. Tijdens je tocht naar het kasteel zie je Zelda samen met Impa, haar ‘bewaker’, vluchten van Ganondorf. Zelda wierp, in een angstige situatie, de Ocarina in de goot; natuurlijk duik jij hem op. In de Temple of Time vind je in plaats van de Ocarina of Time een zwaard, de Master Sword. Maar omdat je te jong bent om dit zwaard in hande te nemen ga je zeven jaar de toekomst in. Inmiddels eigent Ganondorf de Triforce en verandert de wereld in een duistere plek. Het is aan jou om Sages te bevrijden; deze Sages kunnen een brug maken naar Ganondorf’s kasteel die de duistere krachten van Ganondorf kan weerstaan. De Sages, zeven in totaal, moet je bevrijden door verscheidene tempels te bevrijden van de duistere kracht eromheen. Daarna wacht jou het laatste gevecht, tegen Ganondorf!

Zelda, maar dan 3D

Vroegere Zelda’s waren altijd in 2D, gebruikmakend van een topdown view. Dit zorgt ervoor dat er beperkingen in de gameplay zijn, hoe goed eerdere Zelda games ook zijn. De gameplay in OOT is door de komst van 3D zeer uitgebreid; 360 graden lopen, zwaardvechten, schieten, vissen, maar ook paardrijden behoort tot de mogelijkheden: rondlopen in een 3D-wereld als Hyrule is geweldig. De controls zijn gemakkelijk en heb je ook zo onder de knie. Een belangrijk aspect van de gameplay is Z-targeting: door middel van de Z-knop kan je de ‘locken’ op een vijand, vervolgens kan je strafen, aanvallen tegenhouden en natuurlijk ook vechten. Dit systeem werkt heel lekker en zul je ook vaak gebruiken in de game. Oké, je kent de controls…. Maar wat dan? Die vraag is gemakkelijk te beantwoorden: Hyrule verkennen. De omgevingen zijn namelijk zeer divers van elkaar; je hebt een meer, een vulkaan, een ‘ranch’…. Maar ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Feit is dat de wereld nooit saai wordt, er is altijd wel wat te doen: Hyrule zit namelijk vol met minigames en side quests; pijl en boog schieten voor geld, hartjes verzamelen voor extra leven, spook jagen voor een fles, een enorm groot zwaard bemachtigen door middel van een ellenlange ruiltocht, en ook Golden Skulltulas doden; daar krijg je dan extra dingen voor, zoals een grotere portemonnee om je Rupees in te bewaren…. Het is genoeg om je er uren mee zoet te houden. En dat is ook gelijk wat OOT zo goed maakt; dit is echt zo’n spel die je jaren zal blijven spelen, en er zijn maar weinig games die dat kunnen in mijn ogen.

Word straatmuzikant! Of bommenwerper!

Naast het vele vechten zal je natuurlijk ook puzzels op moeten lossen. Dit kan gaan van ‘druk op een knop en ga zo snel mogelijk naar de deur’ tot ‘laat het water zinken zodat je verder kunt komen’. Zonder het oplossen hiervan kan je óf niet verder gaan, óf een bepaald item niet pakken, wat weer resulteert in vast zitten in een tempel (of een soortgelijke plek). Meestal moet je ook bepaalde voorwerpen gebruiken om verder te komen; denk aan bommen of pijl en boog. Naast je gebruikelijke uitrusting, die heel erg groot is, moet je vaak gebruik maken van de Ocarina. Hiermee kan je een aantal liedjes spelen die er voor zorgen dat bijvoorbeeld Epona (je paard) naar je toekomt of dat je voor een tempel komt te staan. Maar er is één speciaal liedje: Zelda’s Lullaby, een lied dat gespeeld wordt door de Royal Family of Hyrule, de Hylians. Dit lied kan ervoor zorgen dat er bijvoorbeeld een obstakel uit de weg gaat of dat er een schatkist verschijnt. Dit lied, en daarmee de Ocarina, is dus van essentieel belang voor het spel. Een lied spelen werkt vrij simpel; je maakt voornamelijk gebruik van de C-knoppen, door deze in te drukken ontstaat er, ja, het is heus, een melodie. Deze muziek is vaak erg mooi; de ene keer vrolijk en de andere keer wat droeviger. Nu we het toch over muziek hebben; de achtergrondmuziek is ook van geweldig niveau. Koji Kondo heeft hier uitstekend werk van gemaakt! Zo hoor je in Kokiri Forest, je ‘woonplaats’, een vrolijk deuntje. Maar in de Lost Woods, heerst er een beklemmende melodie. Dit luidt ook het volgende kopje in.

Sferigheidjes…

Het is waarschijnlijk al duidelijk dat deze game een goede sfeer heeft. De uitgebreide wereld vergezeld met de zeer goede en toonaangevende muziek is geweldig. De muziek als je over de wereld heen reist… Als je vecht…. Tijdens een boss-gevecht… Alles is zeer goed gemaakt en past precies bij wat op dat moment op het scherm gebeurd. Niet geheel onverwacht zal ik zeggen dat ik deze sfeer onbeschrijflijk vindt; je moet het spelen, wil je weten hoe het voelt.

Conclusie en beoordeling

None

Ik wil deze game een 10 geven, maar geen enkele game is perfect. Zo zijn er een aantal zeer kleine, en onopvallende, dingen die het de perfectie afnemen. Desalniettemin moet je deze game gespeeld hebben, niet gedaan? Ga je dan verschrikkelijk schamen. Deze game is namelijk geweldig. Punt.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Ongelooflijke sfeer
  • D gameplay
  • Uitrusting
  • Minpunten
  • Zie conclusie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vind het maar niks!!..

  • Final Fantasy: The Lara Croft Story!

    Nja, we zien wel waar dit op uitloopt. Kan alleen maar goed uitpakken lijkt me, aangezien Eidos al in slechte staat verkeerde.

  • Tja mss wel een goede zaak als Square Enix van plan is om hun gamesaanbod te verbreden.

  • Ik vertrouw Square Enix vol op!

  • Ligt in goede handen

  • Lala Cloft Tomb Laidel and the Cladle of Life. Vast een toppeltje! :P

  • 'Koopt Eidos over' ???



    Koopt Eidos lijkt me beter.



    OT: Ik snap niet wat ze met Eidos moeten….niet bepaald triple AAA….beetje vergane glorie



  • Over kopen is dubbel op. Het is kopen of overnemen.

  • Een nieuwe Hitman zou ik geweldig vinden…

  • Eidos heeft in het verleden wel een beperkt aantal goede games gebracht maar over het algemeen is het toch niet veel soeps. Straf wel dat sommige uitgevers overnames kunnen doen in tijden van crisis. Moet wel zijn dat ze de laatste jaren op financieel vlak goed geboerd hebben.

  • Dit viel te verwachten na eerdere berichtgeving. En SE wil meer voet aan de westerse grond krijgen. Dit is zo´n stap om het te realiseren.



    Van Eidos heb ik al lang geen spllen meer gespeeld. Benieuwd wat dit gaat brengen.

  • ik hoop alleen maar dat ze TR games blijven maken bij SE.

  • Ik vind Hitman en Tomb Raider prima passen bij Ubisoft eigenlijk. Ben benieuwd wat square enix er mee gaat doen..

  • Zozo…

    Hoop dat Eidos wel gewoon aan zijn eigen games verder kan werken…:}

  • turn-based tomb raider…

  • Ik wil nieuwe Commandos… NU!!!

  • Mooi, was even bang dat Eidos voor de volle honderd procent ten onder zou gaan. Nu kunnen fans van Tomb Raider en Hitman wat meer gerust gesteld zijn, SE zou gek zijn niets met die licenties te doen - en nog gekker om er wat Japans van te maken, overigens :P.

  • Dagdag Eidos

  • @Spamfischer,

    viel mij ook al op.

    Overnemen, of kopen.



    Net als nachecken niet bestaat, het is óf checken óf nakijken.



  • Ik wil alleen maar een nieuwe Timesplitters…dan maar van Square Enix!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren