1. Killzone (PS2)

Killzone (PS2)

Toen killzone aangekondiged werd, werd er veel van de game verwacht. Zou het ‘’de’’ Halokiller worden ? Zou het timesplitters verslaan ? Zou het ‘’de’’ shooter voor de PS2 worden ? Heel veel mensen zaten met smart op killzone te wachten. We worden lekker gemaakt met screenshots (die er overigens prachtig uitzagen) en opgefokt met mooie trailers. En als mensen zoveel verwachten kan er vaak maar één ding gebeuren. Het valt tegen. Gelukkig was dit bij killzone niet zo, de (meeste) mensen werden tevreden gesteld, maar Halokiller kon killzone nooit worden……..

ISA vs Hellghast

Het verhaal van killzone heeft veel potentie , toen ik het verhaal hoorde was ik meteen verkocht. Dat bewees ook dat je geen hollywood script-writers nodig had om een goed verhaal te maken. In de toekomst is de mens bezig om het heelal te koloniseren. Alhoewel, de mens is in de toekomst grofweg verdeeld in twee groepen; zo heb je de ISA en de Hellghast. De hellghast zijn eigenlijk mensen, maar het harde klimaat en de atmosfeer heeft van deze mensen een compleet nieuw ras gemaakt, zo dragen de hellghast gasmakers met oplichtende oranje ogen…….creepy. Zoals je al verwacht zou hebben de Hellghast nogal een hekel aan de mensen. Na het opbouwen van een gigantisch leger besluiten de Hellghast om de ISA (normale mensen dus) te vermoorden. Dit verhaal is prachtig weergegeven in het introfilmpje als je killzone opstart. Dit introfilmpje fokte me helemaal op. Ik was er helemaal klaar voor om in deze grauwe industriele oorlog mee te vechten en de Hellghast terug naar huis te schieten. Jammer genoeg wordt dit minder goed weergegeven in de cut-scenes want die voelen nogal ‘’middelmatig’’ aan, maar opzich is het niet slecht.

All american hero

Normaal gesproken speel je als kapitein Cemplar, de standaard amerikaans bikkel die overweg met vijanden in alle soorten en maten. Hoewel, je kunt later ook andere characters kiezen. Zo heb je de dame Luger, die de Sam Fisher van het stel is. Niet veel later komt ‘’the Rico’’ bij je in het team. The Rico is de man met de zware machine geweren. Last but not least heb je Hakka (leuke naam btw :P)hij heeft de hellghast verraden en kan (logisch natuurlijk) het beste overweg met de Hellghast wapens. Als deze characters beschikbaar zijn kun je ze kiezen. Je kunt ook van character wisselen aan het eind van elk level. Elk character heeft een lichtelijk ander pad door een level. Zo zal Luger meer de stealth aanpak gebruiken, terwijl the Rico de Rambo manier kiest. Dit is echt goed en realistisch gemaakt, zo kan the Rico geen hol raken met een Hellghast wapens, maar is Hakka juist gespecialiseerd in de Hellghast wapens en schiet hij ze met het grootste gemak neer.

Maar aan de andere kant is het irritant als je the Rico speelt en alleen nog je Hellghast assault rifle hebt. Want de vijanden zijn niet bepaald makkelijk om te leggen. Soms heb je zelfs een heel magazijn nodig om 2 vijanden te doden. En headshots werken ook niet altijd even goed.

En dit wordt een nachtmerrie op de hogere moeilijkheidsgraden, dan zul je vaker het Game Over screen zien dan je lief is.

Maar weer aan de andere andere kant is het ook weer wat makkelijker gemaakt omdat de vijanden niet bepaald slim zijn. Ze zullen overal dekking achter zoeken om even te herladen maar that’s it. Soms zijn ze zelfs zo stom dat ze recht op je af komen stormen.

wapens zijn leuk !

De wapens van killzone zijn erg leuk om te gebruiken. Zo heb je jestandaard pistool, assault rifles,grenade launchers etc. de ISA en de Hellghast hebben ook zo hun unieke wapens. Een erg leuk wapen is de Laser Designator, daarmee kun je je vijanden met een laserstraal van bovenaf doden. Handig als je zo’n irritante tank tegenkomt. Het is net alsof je hulp krijgt van god. Het richten van de wapens is niet bepaald een pretje, dankzij de analoge sticks van de PS2 want je kunt echt merken de ze NIET voor first person shooters zijn gemaakt. Dit maakt lange afstands shootouts moelijk te vooltooien. Maar je kun het niet helemaal de schuld geven aan de PS2 controller want de rest van de controls zijn ook een beetje klungelig uitgewerkt. Dit is misschien wel het grootste minpunt van het hele spel.

eerste wereldoorlog

Leuk feitje is dat de speelvelden uit killzone ongeveer nagemaakt zijn uit bestaande oorlogen. Zo heb je de levels met de loopgraven die me erg deden denken aan de eerste wereldoorlog, gevolgd door een strand invasie die sterk leek op de openingsscène van de film:saving private ryan. Wat verder in de game heb je de moerassen die weer uit vietnam lijken te komen.

als je screens van Killzone bekijkt geloof je haast niet dat het op een PS2 draait, ik dacht eerst dat het ging om een xbox game ! De game bevat echt zoveel detail,de characters en de Hellghast zijn ook erg mooi vormgegeven. En de speelvelden zien er echt uit alsof het over 50 jaar zou kunnen gebeuren. Maar er zit jammer genoeg ook een minpunt aan, hoe willen ze zo iets moois zonder framedrops en dergelijke op het scherm toveren. Waarschijnlijk heeft Guerrilla daar niet aan gedacht want de framerate kakt vrij vaak in en over pop-up wil ik ook niet meer praten. Ook voelen de animaties van de hellghast wat houterig aan. Dit is echt heel erg jammer want het verstoort de sfeer nog wel eens.

Tsjak Tsjak

Ik ga het nu al weer hebben over de iets technisch want ik ben vergeten om het geluid aan bod te brengen. Want dat is gewoon geweldig, de muziek in de game sleurt je erin en laat je niet meer los, ik zat echt meteen in de game en was een met de muziek. En de wapens klinken lekker rauw, vooral als je wapens pakt of herlaad hoor je dat stoere : tsjak tsjak en dat voelt cool ! killzone zal je waarschijnlijk lang bezig houden, want zo heb je een lange campaign die je niet 1..2..3 uitspeeld en daarnaast heb je ook nog de multiplayer. De multplayer is echt vermakelijk met zijn verschillende modes en levels. En als je geen vrienden of Internet hebt kun je zelfs tegen bots spelen en dat ontbreekt bij sommige games. Maar vooral online is het een genot om te spelen, en is het echt de moeite waard om voor killzone een online adapter te kopen.

dit is mijn vierde review,ik ben er lang mee bezig geweest dus kraak hem a.u.b niet af. Kritiek is wel welkom

Conclusie en beoordeling

None

zoals je al kon lezen ben ik vrij positief over killzone maar dat mag dan wel ook want Guerilla heeft mooi werk geleverd waar ze trots op mogen zijn. Nu klinken de minpunten erg maar omdat ze meer technisch van aard zijn vind ik zie net zo zwaar mee tellen dus daarom het hoge cijfer. Oh ja, ik was even vergeten dat Killzone door Nederlanders is gemaakt en dat is ook een pluspunt want alle games van Nederlandse makelij waren allemaal slecht tot Killzone kwam. En Guerilla heeft met Killzone Nederland bekend gemaakt in gamesland. Heb je deze game nog niet ? Dan mag je jezelf gaan schamen en dan koop je hem nu voor een schamele 20 euri.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • graphics
  • audio
  • verhaal
  • sfeer
  • wapens
  • multiplayer
  • lekker goedkoop.
  • eerste goede spel van Nederlands makelij.
  • Minpunten
  • framedrops
  • cut-scenes zijn matig
  • pop-up
  • veel te veel kogels nodig voor je de hellghast dood krijgt.
  • controls laten wat te wensen over...

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • \"volgt de avonturen van een groepje cavia's die de wereld moeten redden van kwaadaardige keukenapplicaties\"



    Moet ik dit nog serieus nemen?

  • niet mijn ding Disney games

  • en volgt de avonturen van een groepje cavia's die de wereld moeten redden van kwaadaardige keukenapplicaties.

    Instant fail… :')

  • In het stukje word geschreven:



    Een releasedatum is nog niet bekend.



    Als ik verder kijk bij de info staat er:



    Releasedatum: september 2009





  • :S

  • Cavia's FTW!!!



    Ga echt lachen als het een soort Conker wordt.

  • What is this I don't even

  • Wat moet ik hier nu precies van denken… Kwaadaardige keukenapplicaties… Wtf? :P

  • vroeger was de hype vietnam war, nu zombies en in de toekomst worden dat cavia invasions

  • What

  • Ook zij kampen met kredietcrisis en gaan (waarschijnlijk) een shitgame maken, tja…

  • wat - red



    xD

  • Ginea pig - Force?

  • @BasDaBomb



    Een releasedatum is niet hetzelfde als een releasetermijn.

  • @Xian snap ik maar het staat wel bij releasedatum

  • Ehh? Was het niet Disney die serieuzer en belangrijker wilde worden in de game-industrie?

  • Klinkt wel lachen, maar meestal blijft het daar ook bij.

  • Cavia's? xD

  • Ik denk dat Disney inspiratieloos is …

  • …volgt de avonturen van een groepje cavia's die de wereld moeten redden van kwaadaardige keukenapplicaties.



    Haha, vervroegde 1 april grap?

    Vroeger was Disney nog wat. The incredibles enzo waren best goeie films… Pirates of the Carribean al helemaal. Maar dit gaat de verkeerde kant op he!?



    (wat? - red.)

    Whaha xD





Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren