1. Unreal Tournament 2004 (PC)

Unreal Tournament 2004 (PC)

Unreal Tournament 2004 is, na Half-life 2 ongetwijfeld een van de games die voor 2004 het hoogst op het verlaglijstje staat bij liefhebbers van 3d-shooters. Epic had ons dan ook heel wat beloofd: 2 nieuwe spelmodes en het gebruik van voertuigen zouden de gameplay naar omhoog stuwen. Maar daar UT 2003 ons amper iets meer dan 1 jaar geleden (vanuit de tijd 2004) wist te overdonderen met veruit de knapste graphics van dit moment, zal UT 2004 het vooral moeten hebben van de nieuwe gameplay elementen, want hoewel het er nog steeds fantastisch uit zien, zijn games zoals FarCry al een stapje verder. Laat ik even neerschrijven of Epic zijn woord heeft weten te houden.

inleiding:

Als je als nieuwe speler voor het eerst kennismaakt met UT 2004, dan zou je wel eens een beetje overdonderd kunnen worden door de omvang van het spel: niet minder dan 10 verschillende spelmodes (assault, onslaught, deathmatch, capture the flag, team deathmatch, double domination, bombing run, mutant, en last man standing) en een 100-tal verschillende maps staan tot je beschikking. Geen klein bier dus, al moeten we daar wel bij vermelden dat daarin ook de mappen van UT 2003 (een 40-tal) zijn inbegrepen, wat het effectief aantal nieuwe mappen op een 60-tal brengt. Daarnaast krijgt UT 2004 van mij ook meteen de prijs van meest configureerbare spel ooit (van 2004) : voor zowat alles is een waslijst voorzien van parameters voorzien: van spelersmodellen, wapens, voertuigen en gameplay elementen tot en met de kleur van je onderbroek of eht neushaar van je tegenstander... je kan het zo gek niet bedenken of je kan er wel ergens een parametertje voor instellen. Dit alles laat een zeer gepolijste indruk na: het is duidelijk dat Epic de verschillende maanden dat UT 2004 is uitgesteld geweest, heeft gebruikt om een spel af te leveren dat echt 'af' is en dat kan ik alleen maar op prijs stellen.

Assault:

Onder tien vermelde spelmodes herkennen we 5 nieuwe modes: assault, onslaught, invasion, mutant en last man standing, waarbij de laatste drie eigenlijk eenvoudige varianten zijn op de gewone deathmatch mode die bovendien ook op dezelfde maps worden gespeeld. Allemaal leuk voor eventjes, maar zeker niet iets dat echt iets van waarde toevoegt of waar het team veel tijd aan heeft besteed...

De echte vernieuwing zit hem uitsluitend in de assault en de onslaught modes en het is ook enkel in deze twee modes dat de veelbesproken voertuigen beschikbaar zijn. Assault kennen de veteranen wellicht nog van de eerste Unreal Tournament. Deze mode werd in Ut 2003 achtewege gelaten en is nu terug. In assault moet een team een aantal objectives verweezenlijken terwijl het andere team hen moet trachten te stoppen. Nu er ook gebruik kan gemaakt worden van voertuigen, voegt dit een nieuwe dimensie toe aan assault. Er zijn spijtig genoeg maar 6 assault maps beschikbaar, maar daar zitten wel enkele pareltjes tussen zoals convuy, waar je een kornvooi moet aanvallen/ beschermen of junkyard, waar je met een te stelen voertuig moet ontsnappen uit een futuristische schroothoop. HEt leveldesign van UT 2004 in het algemeen is trouwens van een bijzonder hoog niveau, maar niet alle maps zijn even geslaagd. Zo vind ik mothership, waarbij je in de ruimte start en de aanval op een skaarj moederschip meot inzetten maar zeer zwak, terwijl dit één van de levels was die de fantasie van de meeste gamers op hol heeft doen slaan toen ze daar de vorige screenshots van zagen. UT 2004, zo dacht men toen, bleek bijan alles aan te kunnen, tot space combat toe. De realiteit is echt anders: de stukken waarin je het moederschip moet aanvallen met een fighter voelen noch als een 3d-shooter, noch als een spacecombatsim aan en zijn eerder vervelend dan leuk... Een ander puntje van kritiek zit bij de singleplayer gameplay: veel maps zijn enorm uitgestrekt en dat heeft als nadeel dat als je zonder voertuig komt te zitten, het wel eens een erge lange wandeling kan worden. Men heef tins ommige maps echter handig opgevangen door massal jumppads te voorzien, waardoor je zelfs te voet nog snel over grote afstanden kan verplaastsen. GElukkig maar, want UT 2004 lijdt aan hetzelfde syndroom als alle andere games waarin bots en voertuigen gecombineerd worden: voor je zelf nog maar één vinger bewogen hebt zijn de bots er al met alle voertuigen vandoor, wat na een tijdje zeer frustrerend wordt. Wanneer je online speelt, stelt dat probleem zich natuurlijk niet.

Onslaught:

De grootste vernieuwing in UT 2004 wordt echter door de splinternieuwe assault mode gebracht: hier komen de verschillende voertuigen pas echt tot hun recht. In onslaught beschikt elk team over een eigen powercore. De twee powercores zijn aan elkaar gelinkt via een netwerk van powernodes. Het komt erop aan dat om de controle te krijgen over de verschillende powernodes te veroveren, zodat er een link van jouw powercore ontstaat naar de powercore van het vijandelijk team. O pdat moment kan je de powercore van de tegenstander vernietigen, waardoor je de match wint. Luk is dat er een heel netwerk van powernodes is, waardoor er verschillende wegen naar de powercore van de vijand moge;lijk zijn. Alhoewel de maps echt gigantisch zijn en zich dus goed lenen voor het gebruik van voertuigen, blijft de actie toch geconcentreerd rond de powernodes. De voertuigen die daarbij tot je beschikking staan zijn de scorpion buggy, de Hellbende jeep, de Manta hovercraft, de raptor fighter, de Goliath tank en de LEciathan supertank. In sommige van deze voertuigen kan je met meerdere spelers plaatsnemen en alle beschikkingen ze over boordwapens om de vijand onder vuur te nemen. Er zijn echter ook nog andere manieren om je van je tegenstanders te ontdoen. Zo kan je met je voertuig de tegenstander gewoon pletten, maar sommige hebben ook meer lugubere mogelijkheden ingebouwd. Zo kan de Scorpion buggy twee scharen langs de zijkant openen, waardoor je tegenstanders die te voet zijn kan onthoofden. Sommige voertuigen hebben zelfs een alternatieve gebruiksmodus zoals de Leviathan, die zich kan omvormen tot een gevreesd ion-canon dat meerdere voertuigen van de vijand in één klap tot pulp kan schieten. De mogelijkheden zijn echt enorm en te uitgebreid om allemaal op te sommen. Het belangrijkste is dat alle voertuigen te besturen zijn en dat ja kan wisselen tussen firstperson en thirdperson view, waarbij de thirdperson view veruit het gemakkelijkst is en het beste overzicht geeft op de omgeving. Met al dat voertuiggeweld loop je natuurlijk de kans dat je helemaal niet meetelt wanneer je te voet bent. Daarom zijn er voor de onslaught en assult modes ook nieuwe wapens toegevoegd, die ervoor zorgen dat een speler zonde rvoertuig ook zijn mannetje kan staan. Zo is er de avril, een geleide anti-voertuig raketlanceerder die de meeste voertuigen wel de baas kan en die bijzonder handig is tegen vliegende ongedierte zoals de Manta en de Scorpion. Om de landvoertuigen eronder te krijgen heb je ook een granaatlanceerder en spidermines ter beschikking. Met de eerste kan je granaten afschieten die op voertuigen of vijande blijven kleven en die je daarna op bevel kan doen ontploffen. Spider mines zijn minen op pootjes die zelf achter de vijand aangaan wanneer deze te dicht in de buurt komt en lenen zich ook ideaal om bepaalde positities te verdedigen. Om de zaak een beetje evenwichtig te houden, ontploffen alle mijnen en granaten die je hebt gelgd, zodra je zelf gedood wordt. Voor eht echte wxare werk kan je via de target painter een luchtbombardement inropen en met de ion painter kan je een totaal doel aadnuiden dat dan onder vuur wordt genomen door een satelliet hoog in de ruimte. Eigenlijk is alles wat ik tot nu toe heb verteld maar het topje van de ijsberg van de mogelijkheden die UT 2004 biedt. Door deze weelde aan mogelijkheden en de vaak erg grote maps is de kans niet gering dat je als nieuwe speler wat verloren loopt. Gelukkig heeft men daarbij rekening mee gehouden, want in je HUD zal je steeds een pijl zien die de richting aangeeft waarin je volgende objective of je missiedoel zich bevindt. Als dat nog niet voldoende is, kan je ook nog eens de jusite weg opvragen door op de 'n' of 'm' toets te drukken. Er wordt dan een lichtbal afgevuurd die je de weg toont naar je volgende objective (n) of missiedoel (m)

De game mist iets:

Ondanks al deze toeters en bellenheb ik toch het gevoel dat UT 2004 iets mist. Door heel de futuristische setting en de weinig realistiche voertuigen rn wapens komt het geheel een beetje te steriel over. Ik voel me helemaal niet betrokken bij het ganse gebeuren en het lijkt eerder alsof ik vanop afstand naar een poppenkast aan het kijken ben dan dat ik echt helemaal meeleef met een dramatisch conflict. Dat is iets waar games als Battlefield en de multyplayer mode van FarCry wel in scoren. Door hun realistische setting en hun realistische voertuigen en wapens zuigen ze je echt mee in de game. Om de zaak nog wat erger te maken heeft Epic beslist om het tempo van de gameplay op te schroeven t.o.v. UT 2003, waardoor het allemaal nog chaotischer en nog sneller gaat. Hierdoor blijven er maar weinig mogelijkheden tot zorgvuldig geplande strategieën of mooi getimede acties over en vervalt het spel in de meeste situaties tot aan knallen met je ogen dicht festijn. Persoonlijk vind ik dit een zeer foute beslissing van Epic, maar ik veronderstel dat er ook gamers zijn die dit net zullen toejuichen. Het is dan ook een kwestie van persoonlijke smaak. Geef mij in ieder geval maar een wat tragere gameplay, waarbij je de tijd krijgt om na te denken over hoe je een tegenstander wil aanpakken en allerlei spitsvondige strategieën kan uitproberen. Wanneer deze dan ook nog lukken, levert dat tien keer meer voldoening op dan in een spervuur op 3 seconden 5 tegenstanders te frageren, zonder dat je zelfs de kans hebt gekregen o mte zien wie het nu precies waren. Dat ik hier niet alleen sta met die mening, demonstreerde een kleine rondvraag over de UT 2004 demo met mijn broers en mijn neef. Daar waar vorig jaar iedereen de demo van UT 2003 als de kippen had geïnstalleerd omdat men nieuwsierig was naar de graaphics, hoorde ik nu antwoorden als: 'niet geïnstalleerd, 'laat me volledig koud' of 'geïnstalleerd en na een half uur weer weg gegooid', wat toch wel typerend is. Zij die de demo fantastisch vonden en hem echt uitvoerend waren in de minderheid. De beste manier om te zien of UT 2004 een spel voor jou is, is dan ook door de demo en de nieuwe assault en de onslaught voor jullie zelf te proberen. Ofwel vind je er helemaal neits aan, ofwel vind je dit het einde. Als je in het laatste geval bent, dan mag je UT 2004 zeker niet missen, want het is een goed afgewerkt spel dat je door zijn gigantische hoeveelheid spelmodes, mappen en gameplayeropties maanden zal bezig houden.

Conclusie en beoordeling

None

Een waar festijn voor liefhebbers van het snelle knalwerk, met genoeg maps en spelomodes om je maanden bezig te houden.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • perfect afgewerkt
  • enorm aanbod aan maps en modes
  • Minpunten
  • Steriel
  • Teveel knallen
  • weinig stratiegie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • heeft namelijk laten weten dat deze MMO een multiplayer bevat

    Heeft een MMO niet altijd een multiplayer? :P

  • Jammer van Dead Rising, leuk van Land of Frogs (op 1 april) :P

  • Jammer van Dead Rising, leuk van Land of Frogs (op 1 april) :P

  • Jammer, maar ik wist het al. Een spel zoals dit heeft het niet echt nodig. Het zou leuk zijn geweest.

  • Dead Rising was een goed spel, jammer dat het savesysteem zo bagger was. Een multiplayer zou het echt afmaken. Zolang er maar geen framerate problemen komen met die 6000 zombies o_o.

  • Een co-op was wel geinig geweest denk ik, maar deze game heeft dat eigenlijk helemaal niet nodig.

  • Deze site wordt met de dag, slechter.



    Er wordt helemaal niet gezegd dat de game

    geen Multiplayer zal bevatten, maar dat ze zich

    versproken heeft. Dat wil niet zeggen dat er dus

    geen MP zal zijn.



    En Who the fuck stopt nou 2 games in 1 artikel :S






  • Lezen

  • Gast, stel je niet aan. Het is 1 april en het is geweldig _O_

  • @RED REVOLUTION



    1 april!

  • Prima, doe mij maar een sterke singleplayer!

  • Goed zo.. Niet iedere game hoeft een multiplayer te hebben. Dead Rising is daar iig één van.

    Co-op zou wel leuk zijn though..

  • Klote he zulke games moeten dat juist erin hebben vindt ik.

  • Multiplayer hoeft van mij ook niet perse, (online) co-op wel!

  • Als de singleplayer maar goed is. ;)

  • Een MMO die een Multiplayer heeft… Juist, dat is een vergassing zeg! Ik kijk er eerder van op als het er geen heeft :-P

  • Zo erg zal het niet zijn. Ik denk wel dat er een MP zal zijn

  • Wat moet je dan verzinnen voor een MP voor Dead Rising 2.

  • een co op zat wel vet zijn

  • Tuurlijk komt er een multiplayer in. Deze game smeekt gewoon om een survivalmode. Zo'n verspreking maak je niet, hij heeft gewoon de waarheid er uitgegooid, lame excuus.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren