1. Doom 3: Resurrection of Evil (PC)

Doom 3: Resurrection of Evil (PC)

De zomer van 2004 werd behoorlijk verduisterd door helse taferelen die het langverwachte Doom 3 op ons los liet. De oershooter van weleer was getransformeerd tot een ware nachtmerrie (goed bedoeld), waaarin uit de veele schaduwen de meest afzichetlijkste upgrades van die zo vertrouwde pixelmonsters kropen. Van pixels was echter geen sprake meer. John Carmack liet met zijn nieuwste engine de wereld wederom op zijn grondvesten schudden en bewees een op eenzame hoogte opererende topprogrammeur te zijn. id Software bestede de uitbreiding uit, maar hield een dikke vinger in de pap. Om er zeker van te zijn dat Doom 3 de uitbreiding zou krijgen die het verdiende

Inleiding:

Het verhaal achet de uitbreiding speelt zich twee jaar na dat van doom 3 af. Ditmaal neem je niet de rol aan van een marinier, maar van een combat-engineer, die onderdeel is van een team die teruggaat naar de plaats des onheils: de planeet Mars. Dit team staat onder leiding van dokter Elizabeth McNeil, die ooit zeer nauw heeft samengewerkt met de schoft uit Doom 3, doktor Betruger. Zij is ooit teruggestuurd naar de aarde, toen ze doorkreeg dat de man niet helemaal goed bij zijn hoofd was. Zls je goed oplet zie je diverse e-mails van haar in het origineel. Zij is uiteindelijk de persoon geweest die Swann en Campbell heeft gewaarschuwd. De machtige UAC corporatie heeft de verschrikkingen van twee jaar terug in de doofpot weten te proppen, door het hele gebeuren af te doen als een reactorexplosie. Op deze manier hebben ze kunnen voorkomen dat mensen op onderzoek uitgingen om de ware toedracht te doorzoeken. Nu heeft een satelliet een signaal opgepikt, dat afkomstig lijkt van de plek waar de eerste opgravingen werden gedaan van de oude beschaving die zoveel ellende met zich meebracht in het origineel. Aan jou en aan het team dat met je mee is gekomen de taak om te onderzoeken waar het signaal vandaan komt. Eenmaal op de plek des verderfs blijkt dit afkomstig uit een mysterieuz voorwerp. Wanneer het wordt opgepakt laat het zien dat de poort van de hel wederom is geopent en dat doktor Betruger i nzijn nieuwste vorm er alles zal aan doen om dit voorwerp in handen te krijgen. Om dit voor elkaar te krijgen stuurt Betruger drie demonen, om het voorwerp van je af te pakken. Via deze demonen en het voorwerp wordt hij in staat gesteld om dingen als tijd te beïnvloeden.

Half-Life 2 déjà vu

Resurrection of evil speelt als een oude vriend. Want deze add-on lijkt meer op de oude shooter van weleer dan Doom 3 zelf. HEt korte introfilmpje maakt al snel plaats voor het bekende strijdtoneel en binnen de korte tijd heb je een fors wapenarsenaal in handen, waarmee je flink aan de slag kunt. Vrij snel heb je de al veel besproken Ionized Plasma Levitator in handen, die inderdaad qua bediening erg lijkt op de gravity-gun in Half-life 2. Het apparaat werkt bijzonder goed en doet geen afbreuk aan de sfeer van Doom. Je kunt er vrij baldadig mee aan de slag gaan en lijken van kameraden tegen de horden van de hel aan smijten. Op deze manier kun je paden vrijmaken, maar je kunt ook explosieve vaten in de richting van de gedrochten werpen. De Levitator speelt ook al een sleutelrol in het verslaan van de eerste van de drie oppermonsters. Dit is een variant op de HEllknight (hij heeft geen poten, maar zweeft en teleporteert zich een versuffing) en je kunt hem doden door met de Ionized Plasma Levitator stralen te vangen en op hem af te vuren. De normale wapens hebben geen werking op deze dude. De tweede opperdemoon heeft het vooral voorzien op jou door vele vlammen op je los te laten en heeft als zwakke plek zijn soms openliggende hart. De derde laadt zich op via generatoren, die je eerst zul vernietigen. Want pas wanneer hi jzich niet meer kan opladen, is hij kwetsbaar voor al jouw geweld. Het leuke aan de eindbazen is dat ze ieder een typische gameplay manier hebben om ze te doden. Dus niet zoals het geval was in Doom 3, alle magazijnen leegknallen totdat een tegenstander uit ellende bezwijkt, maar volgens een tactisch persoon te werk gaan. Hierin zelfs zo ver gaand, dat de plek waar je staat van invloed kan zijn. Je zult dus een paar keer sterven voordat je het hele patroon doorziet. Wel jammer is dat er niet gekozen is voor een grotere variatie, wat natuurlijk wel prachtig gedaan was in Doom3. Want hoewel de Hellknight een coole geduchte tegenstander is, had het tema er meer van kunnen maken. Zoals je bij een ware Doom mag verwachten wordt je nu ook weer getrakteerd op een uitje in de hel, waarbij je zeer kundug en tactisch met je wapens moet mgaan omdat in hoog tempo van alles en nog wat op je wordt los gelaten. De tijdvertraging mogelijkheid is hier een echte must, maar moet alleen worden toegepast wanneer al het andere, niet afdoende is.

Puzzeltijd:

Ook het mysterieuze voorwerp blijkt een essentieel onderdeel te zijn om langs sommige plekken te komen. Na het verslaan van de eerste demonen kun je de geesten van de doden vangen in het voorwerp en hiermee een tijdje vertragen, terwijl jij snel kunt bewegen. Ook hier natuurlijk een vette knipoog richting een game als Max Payne, want het is gewoon een vorm van Bullet-time. Ook Painkiller experimenteerde al met deze techniek, maar Doom lijkt hier weer een kleine stap verder te zijn gegaan. Een stenen sluis, die zo snel dichtklapt dat je er normaal nooit doorheen lijkt te kunnen komen zonder verpletterd te worden, wordt gemakklijk gepasseerd wanneer je de kracht erop los laat. Hiermee wordt wel direct duidelijk dat je vindingrijkheid iets meer wordt geprikkeld in deze Doom3: Resurrection of Evil dan in het origineel, wat de Gameplay wel ten goede komt. HEt is dtimaal niet alleen beperkt tot 'vind een sleutel die op die deur...' enzovoort. Een positieve uitbreiding dus. Zo zal bij het verslaan van iedere drie demonen een eigenschap worden toegevoegd, die weer gebruikt zal moeten worden om puzzels en monsters te kunnen verlsaan. Dit mag echt worden gezien als vindingrijke game.

Double the fun:

Laatste wapen dat nieuw is in de strijd tegen de nazzaten van Satan, is het dubbelloops jachtgeweer, dat misschien langzaam herlaat, maar waarvan de lading zich oh zo effectief een weg door de ingewanden van de demonen werkt. En wat heb je hem gemist...Dat weet je natuurlijk pas wanneer je hem nu kunt gebruiken, maar het is echt een tof wapen. Je wordt onder vuur genomen en rent snel even terug om je belager van achter een deur op te wachten. Wanneer hij naar binnen kruipt duw je de loop van het dubbelloops jachtgeweer tegen zijn kaken en haal je de trekker over. One shot-One kill, heerlijk! De geluiden en de muziek van het spel zijn zoals verwacht: naargeestig, met plotselinge hoge octaven wanneer er iets gebeurt dat het daglicht niet kan verdragen. Erger, of juist geweldig, zijn de constante grommen en krijsen van de monsters die het op jou voorizen hebben. Neits nieuws onder de zon, voor de personen die Doom3 al uitgebreid hebben verkend, maar ook oh zo vertrouwd in de oren klinkend. Grafisch weet je wat je te wachten staat, state of the art graphics die een sfeer neerzetten waar je u tegen zegt. Ruim een ahlf jaar na dato staat Carmack's engine nog steeds als een huis. Waar Far Cry de koning van de tropische jungle is, en Half-Life 2 wint op het gebied van filmische gameplay, is Doom nog steeds bijzonder scary.

Dus is het wat?

Op het gebied van originaliteit leunen we op twee benen. Doom3 was anders omdat het koos voor de horrorgameplay, meer dan de oershooter die Doom oorspronkelijk was. Om mensen met een dergelijk kaliber tevreden te stellen heb je al titels van Painkiller. Het inspireren door games als Painkiller en Half-Life 2 is een klein zwaktebod, van de poinier op het gebied van First Person Shooters. Maar ja, id Software doet dit dan wel weer heel erg goed. En het toevoegen van meer bijna platformachtige puzzels en eindbazen komt goed uit de verf en help de originaliteit oo keen ahndje om zichzelf staande te houden. Locaties zoals de riolen met giftig afval doen echt denken aan die oude Doom, wat natuurlijk al geweldig is. De replaywaarde is daarbij verhoogd door het uitbreiden van een multyplayer campagne. Het blijft echter jammer dat er niet een coöp mode is ingewerkt, zoals die wel in de Xbox variant te vinden is. Op dat punt hebben die consoloboys alijd weer geluk.

Duur grapje:

Al met al krijgen de fans van de serie meer dan genoeg speelplezier voor hun keizen en kunnen ze voorlopig weer even voort. Doom3: Resurrection of Evil is een musthave voor de liefhebbers van het betere schietwerk. Gamers die anno 2005 nog niet bekend zijn met Doom kunnen inmiddels voor een zacht prijsje doom3 aanschaffen en vervolgens ook de expansion nog eens uitproberen. Mits je een behoorlijke zware bak hebt staan natuurlijk, en een redelijk gevulde beurs hebt. Want deze add-on is in voor maar liefst veertig euro in de winkel te liggen.

Conclusie en beoordeling

None

Goede aanvulling voor de ware liefhebbers, maar aan de prijs voor de gemiddelde gamer. Misschien is de prijs nu al gedaald. Kortom een prachtig spel.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Cool
  • Nieuwe wapens
  • Platformachtige puzzels
  • Vijanden
  • Leuke eindbosses
  • Minpunten
  • Vrij kort
  • Meer van hetzelfde

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ben benieuwd koop hem misschien als ik goeie verhalen erover hoor.

  • zomaar ineens een goed spel :O (yeay 1-0)



    Hmm morge maar is kijken of die in de winkel ligt :D. Hou wel van zulk soort games.

  • De Wii heeft steeds betere games tegenwoordig.

  • Ik koop hem misschien ook wel, is weer eens wat anders dan altijd shooters… Had er nog nooit eerder van gehoord :s

  • De Wii heeft steeds betere games tegenwoordig.



    That's an illusion! De eerste Wii-game die ik in màànden ga kopen, is waarschijnlijk Dead Space, als ze het niet verpesten.

  • Hmm, hoewel ik normaal niet zo'n graphicshoer ben, vind ik deze visuals toch niet echt leuk eruitzien. Het idee spreekt me dan wel aan, dus misschien ooit nog eens uit de budgetbakken vissen. :)

  • Klinkt leuk en ziet er goed uit. Ik ga hem binnenkort maar kopen :)





    Off-Topic :

    Geen referentie naar Land of Frogs?



  • De Wii heeft steeds betere games tegenwoordig.





    hat's an illusion! De eerste Wii-game die ik in màànden ga kopen, is waarschijnlijk Dead Space, als ze het niet verpesten.



    Er zijn de laatste tijd wel goed Wii-games uitgekomen. The house of the Dead, MadWorld, Tenchu 4, Deadly Creatures en PES 09.




  • Ja, maar niet voor iedere doelgroep. ;)

  • Was al benieuwd of IG deze ook nog eens zou reviewen. Zeker leuke game, al vermaak ik me momenteel met de DS-versie. :)

  • lijkt me nog een best leuk spel ook, jammer dan dat ik geen wii heb

  • 40 Euro betalen voor een antieke game, nee Nintendo daar trappen we niet in ;-)

  • 40 Euro betalen voor een antieke game, nee Nintendo daar trappen we niet in ;-)

    Nintendo heeft er niks mee te maken slimmerd ;-). Kijk maar naar de ontwikkelaar en uitgever :-D.

  • een game die je ook als nieuweling kan spelen is land of the frog;)

    met ze geweldige quests :P

    dat mis ik nog XD

  • Misschien later kopen ^^.

  • Let niet op Sir_Avalon, die noemen we trolls ;)

  • Ik ben wel van mening dat deze game als WiiWare voor een WiiWare prijs had uit moeten komen. Hoewel het goed is om te zien dat men tijd en energie stopt in een adventuregame, vind ik het bespottelijk om de volle mep te moeten betalen voor een audiovisueel achterhaalde game.



    Misschien dat ik Broken Sword ooit een goedkoop op pik als die in prijs gedaald is, maar voorlopig blijf ik uit de buurt van deze afzetterij.

  • Dus alleen omdat iets grafisch en qua geluid niet 'modern' is, is het een minder goede game en het geld niet waard? Kan je beter je geld in films steken ofzo, aangezien zaken als gameplay en verhaallijn bijvoorbeeld ook een grote rol spelen.



    Chrono Trigger was op dat vlak ook verre van sterk, maar het blijft toch een van de beste DS-games.

  • niks voor mij

  • Goede score hoor!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren