1. Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (PS2)

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (PS2)

Ikzelf ben een grote fan van Stealth games en ik moet zeggen, Chaos Theory is een waanzinnige game of het nou aan de wapens ligt of de nieuwe moves die je erbij hebt gekregen, dit is toch de beste uit de Splinter Cell reeks.

Dat is geen theorie maar een spijkerhard feit.

Splinter Cell Chaos Theory

Wie de eerste 2 delen hebben gespeelt weten vast wel dat die geweldig waren. Nou Splinter Cell Chaos Theory overtreft ze allebei. Niet alleen is het grafisch veel beter maar ook de bewakers zijn slimmer en agressiever gemaakt. Als je bijvoorbeeld een keer schiet op een ventje en je mist, dan breekt de hel los en kan je maar beter hopen dat je een goede schuilplaats hebt gevonden om ze daarna vervolgens weer de nek te breken of gewoon hun strot door te snijden. (Als je van lekker agressief spelen houd;)

Killing ways

Steeds opnieuw word je geconfronteerd met nieuwe ideeën en nieuwe gameplay elementen waar de fun vanaf druipt. Je merkt aan alles dat de makers met al hun ideeën los zijn gegaan. De tweede missie bijvoorbeeld speelt zich af op een enorm vrachtschip op zee. Wat is nu een betere manier om bewakers te dumpen dan ze in het water te gooien? Precies! En dus kun je bewakers van achteren besluipen, ze vastgrijpen, richting de reling manoeuvreren en ze met een ferme duw over de reling in de golven dumpen. Heerlijk. Er zijn veel verschillende manier om een bewaker om zeep te helpen. Zo kun je vijanden verblinden, uitroken, elektrocuteren, neerschieten, opblazen, snipen, wurgen, knock-out slaan, de keel doorsnijden, een mes in hun maagstreek planten, verdoven, boven op ze jumpen... of zo stil langs ze sluipen dat ze nooit doorkrijgen dat je er überhaupt was. Hier is mijn top 5 van Kill The Guard-momenten:

1. Als een bewaker vermoedt dat je ergens zit en hij komt precies op je af, wacht tot hij dichtbij genoeg is en druk op R1. Hiermee steek je zijn buik helemaal open en daarna duwt hij hem gewoon van zijn mes weer af. Alsof er niks gebeurd is.

2. Hang ondersteboven aan een pijp of reling en wacht tot een bewaker onder je door loopt. In een snelle beweging grijp je met twee handen het hoofd van de onwetende bewaker en laat hem net zolang hangen totdat hij uiteindelijk stikt en levenloos op de grond valt.

3. Besluip een bewaker van achteren en op het moment dat je vlak achter hem staat, grijp je ’m vast om ’m te wurgen. Door de L1 knop te drukken geeft hij hem een hard knietje in zijn rug zodat hij bewusteloos neer valt. Ook erg handig om iemand over de reling te smijten.

4. De eerste missie eindigt bovenin bij de vuurtoren. Je kunt de laatste bewaker neerknallen maar leuker is om hem gewoon vast te grijpen, naar de reling brengen. R1 drukken en hem gewoon over de reling te smuiten en hem vervolgens van de vuurtoren zien vallen. Met nog een leuke doodskreet erachter aan.

5. zoek een beetje nauwe, hoge gang op. Ga met je gezicht tegen de muur staan en druk op driehoekje. Sam rent tegen de muur op en doet een split zodat hij blijft hangen tussen de muren. Als er een bewaker voorbij komt laat je gewoon vallen en de bewaker valt bewusteloos neer.

Ik zal er niet meer vertellen want die mogen jullie zelf zien uit te vogelen;) (Als je het spel hebt natuurlijk of gaat kopen)

Online & co-op

In deze Splinter Cell kan je ook online en Co-op mode kiezen. Co-op mode staat voor multiplayer maar dan niet over het internet, maar met een extra controller. Hierbij kun je met een medespeler samen de levels uitspelen. Je zult van elkaars aanwezigheid gebruik moeten maken want anders lukt het je nooit;) Co-op is erg leuk om te doen alleen je moet niet een vriend hebben die graag elke bewaker neer knalt want zo duurt het wel even voordat je een level hebt uitgespeeld. Ik heb meer de voorkeur aan Stealth en dat is vaak ook de beste manier. Ik raad dit ook aan in singleplayer mode wil je een beetje goede score halen. Maar goed, terug naar Co-op mode. Ik geef een voorbeeldje van hoe je elkaars aanwezigheid goed kan gebruiken. Zo kun je een menselijke ladder vormen zodat de een via de andere omhoog kan klauteren. Nog leuker zijn de duokills. De ene spy lokt een guard, bijvoorbeeld door expres geluid te maken, de bewaker gaat op onderzoek uit waarna de andere spy geruisloos een mes in zijn rug plant.

Online is in deze ook aanwezig en ik vind het helemaal te gek. Zo kan je de mercenaries zijn of gewoon de spy’s. Die ik overigens het leukst vind. Je kan vechten in 3 verschillende modes of je gaat gewoon voor de lol de mercenaries pesten. (dat doe ik meestal;) de spy’s beschikken voer flash granaten, smoke granaten en shaff granaten. Verder kun je ook nog sticky camera en alarm snare. Het is erg leuk als je een mercenaries tegen komt en een flash granaat laat vallen zodat je hem van achteren kan pakken en vervolgens zijn nek breken. Ik speel meestal online want dat is toch wel het leukste van het spel.

Singleplayer

Chaos Theory biedt de speler een schat aan mogelijkheden. Zo zijn er ventilatie gaten waar je door heen kan kruipen en zo bij je doel komt, of je gaat gewoon de weg af en lekker bewakers af maken. Er zijn ook verschillende wapen uitrustingen. Zo kun je per missie kiezen of je de stealth of de action manier kiest om een level in te gaan. Met die laatste heb je iets explosievere gadgets ter beschikking en meer munitie. Daarnaast zijn er meerdere routes die je kunt kiezen. Hier moet je je overigens niet te veel van voorstellen, maar het loont om een level opnieuw te spelen en andere dingen te proberen. Daarnaast werkt de rating aan het eind van een level uiterst uitdagend. Je ziet hoe succesvol je bent geweest, hoeveel bewakers je hebt gekilled, hoeveel alarmen er zijn afgegaan enzovoorts. En ik verzeker je, als je maar een lousy 48% hebt gehaald, wil je echt wel opnieuw spelen. Zelfs toen ik echt van mezelf dacht dat ik de king of stealth was, scoorde ik ’slechts’ 75% . Het spel is dan ook behoorlijk pittig, al heb ik niet op Normal gespeeld.

Conclusie en beoordeling

None

Tel al het bovenstaande bij elkaar op en je hebt drie games ineen die alledrie van uitzonderlijke klasse zijn. Vooral online spellen is meesterlijk en voor sommigen wellicht dé reden om internet voor je PS2 aan te schaffen. Maar ook als je een singleplayer speler pur sang bent, biedt de campagne met Sam veel replay door de veelvoud aan killmoves en de twee manieren van spelen. Kortom; Ubisoft heeft een superjob geleverd.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • grafisch heel mooi
  • killing ways
  • Co-op mode
  • online
  • mogelijkheden singlplayer
  • de gadgets
  • Minpunten
  • kan haperen tijdens online play

Dit artikel delen

Over de auteur

MonkeySleeve | As a finale touch, God created the Dutch |

Reacties

  • *Vader komt bij loket*

    Vader: 'Ik wil graag mijn zoon aanmelden'

    Baliemedewerkster: 'Hoe heet ie?

    Vader: 'Jan-Willem'

    Baliemedwerkster: 'Oké'

    Vader: 'Of nee, ik bedoel Jan'

    Baliemedewerkster: 'Euh..ok'

    Vader: 'Nee, toch Jan-Willem'

    Baliemedewerkster: 'Weet u het zeker?'

    Vader: 'Doe toch maar Jan…'








  • Lol man…

    Die gasten weten ook niet wat ze willen… xD

  • Precies Gerard, lekker professioneel van 2K…

  • is dit echt een vergissing……



    of is het AANDACHT VRAGEN!!!

  • Wel goedkope reclame, steeds de naam veranderen…

  • Tja, whatever, als de game maar goed is:P

  • wat een knuppels zeg, doe moeilijk XD

  • vind het nu wel verwarrend worden. dat ze het steeds weer veranderen

  • Beslis nu eens kerels. Niet dat het uiteindelijk iets uitmaakt.

  • Whaha, lekker bezig daar.

  • Lekker geregeld daar, dat ze zich gewoon met de ontwikkeling van de game bezig houden, de naam kan me echt geen zak interesseren.

  • Gewoon weglaten die hap.

  • Haha boeie, zolang de game maar goed wordt :)

  • Inderdaad, wat boeit het nou zeg. De game wordt er echt niet beter of slechter van.



    *Vader komt bij loket*

    Vader: 'Ik wil graag mijn zoon aanmelden'

    Baliemedewerkster: 'Hoe heet ie?

    Vader: 'Jan-Willem'

    Baliemedwerkster: 'Oké'

    Vader: 'Of nee, ik bedoel Jan'

    Baliemedewerkster: 'Euh..ok'

    Vader: 'Nee, toch Jan-Willem'

    Baliemedewerkster: 'Weet u het zeker?'

    Vader: 'Doe toch maar Jan…'



    ;D












  • Zucht

  • Kan me geen bal schelen, als hij maar dadelijk uitkomt :)

  • Alleen maar voor de publiciteit…

  • Ze hadden deze game bij 2K boston moeten laten. Geen publiciteit, geen gehype, geen multiplayer en geen verwarring, dan zou dit weer een regelrechte topper worden. Nu wordt het tegenover deel 1 een regelrechte aanfluiting.

  • niet normaal

  • @Furyan: Knap dat je dat nu al kunt zeggen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren