1. GripShift (PSP)

GripShift (PSP)

Topspellen, daar zijn er maar weinig van op de PSP. Ook Gripshift werd gezien als ‘middelmatig’, heel onterecht naar mijn mening: Gripshift is een zeer originele game, met een raar genre.

“Racen, platform, puzzelen, actie?”

Zoals ik al zei: Gripshift heeft een raar genre. Het is een combinatie tussen racen, puzzelen, actie en platform. Je zit in Gripshift altijd in een auto en dan is het meestal je doel om zo snel mogelijk naar je doel te komen. Maar dat is uiteraard niet het enige: De racebanen bevinden zich in de lucht zoals je op de screens kunt zien, er zijn ook een heleboel eilandjes: dit is geen decor, hier kun je echt op gaan.

Zo moet je ook vaak platformen om bij je doel te komen. In een level (het zijn er een stuk of honderd!) zijn er ook sterren en een zogeheten bonus credit, waarmee je extra credits kunt verzamelen (later meer daarover). Hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt, je zal dus moeten puzzelen om bij het einde te komen. Als laatste heb je actie. Onder actie worden levels gerekend waarin je tegen vijanden racet. Hierbij heb je een aantal wapens tot je beschikking die het nét wat leuker maken. Er zit ook een multiplayer mode in, waarin je het tegen vier vriend(inn)en, jammer genoeg heb ik die nog niet uitgeprobeerd, omdat ik geen vrienden heb……..die Gripshift hebben. De besturing is een beetje gevoelig, maar daar valt aan te wennen. Wat mij wel af en toe stoorde is het hoge frustratiegehalte van de game, de banen ‘drijven’ in de lucht dus je kan er zo vanaf vallen. Als dit vaak gebeurt kan dit zéér frustrerend zijn. Gelukkig zijn de laadtijden dan wel weer heel kort, waar ook vaak over gezeurd wordt bij de PSP.

“Credits, credits, credits”

Ook zeer leuk aan dit spel is het credits-systeem, voor elke race verdien je een aantal credits, deze kun je krijgen door snel te racen, alle sterren te verzamelen en de bonus-credit te vinden. Met deze credits kun je veel dingen unlocken, gaande van nieuwe racers tot nieuwe banden, van nieuwe bonusgames tot nieuwe muziek. Vooral de bonusgames zijn erg leuk, denk aan bowlen met pinguïns en een rare vorm van biljarten. Door al deze unlockables krijgt de game enorme replay-waarde, en zal je, ondanks het hoge frustratiegehalte, veel spelen. Je kan veel unlocken, er zijn namelijk 1000 credits en bij elke 20 credits wordt er iets unlockt, 50 dingen dus, dit zijn bonusgames, racers, auto’s, nieuwe autolak en nog veel meer!

“Voor de architecten….”

Heb je even geen zin om te racen? Ga dan aan de slag met de level editor, hier kan je zelf levels maken met alle

spullen die je in de normale levels ook hebt. Je hebt de keuze uit een ruim assortiment aan spullen: wegen, loopings, kruispunten, schansen, bewegende plateaus, magneten, teleporters en dan heb je ook nog de scenery en de eilanden,zo kan je bomen neerzetten, maar ook rotsen ijspoppen, dino’s, huisjes, tribunes en spookhuizen. Al deze spullen zijn in vier groepen verdeeld: desert, jungle, ice en horror. Zo zal je dino’s aantreffen in het jungle-thema, maar sneeuwpoppen in het ice-thema. Hierdoor heb je veel variatie en raakt het eigenlijk nooit saai. In de editor heb je 1000 ‘allowance’, een simpel stukje weg kost nog geen tien allowance, maar een grote dino kost al een stuk meer: zo kunnen je levels nooit té groot worden. Maar geloof me: 1000 allowance is precies goed. Denk je dat je goed genoeg bent: dan kun je ze op internet zetten op een speciale site (ik weet niet welke dat is, ik heb het namelijk nog nooit gedaan).

“Vrolijk”

Gripshift oogt heel vrolijk, de levels zijn allemaal heel kleurrijk en ook de soundtrack, die best groot is, geeft het een vrolijk tintje. Alle vier de thema’s zien er happy uit; zelfs het horror-thema, de creepy dingen als spinnen en spookhuizen zijn allemaal vrolijk vormgegeven en dus totaal niet eng. De graphics zijn voor een handheld heel mooi: de auto’s zien er leuk uit en ook de ‘scenery’, zoals olifanten en dino’s, is erg goed gedaan (de meeste objecten bewegen ook, zo zal een dino met zijn staart bewegen en zal een spin rondbewegen op zijn web). De geluidseffecten zijn ook in orde, het piepen van de banden en de stemmen van de racers klinken allemaal oké. Al deze dingen zorgen voor een levendig karakter.

Conclusie en beoordeling

None

Deze game mag met recht een topper genoemd worden, door het veelzijdige genre en de vele unlockables ben je nog wel even bezig met dit spel. Tel daarbij de level editor en de multiplayer bij op en je hebt een supergame. Het enige wat het echt verpest is het frustratiegehalte.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • levendig karakter
  • veelzijdig genre
  • unlockables
  • Minpunten
  • hoog frustratiegehalte
  • besturing vergt enige oefening

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • kan vet worden

  • Inderdaad. Het heeft potentie.

  • ik kijk er naar uit ziet er vet uit

  • Ziet er nog niet heel mooi uit, maar ze hebben ook lang genoeg de tijd. Idee spreekt mij zeker aan.

  • Ja, erg vet! Doet denken aan CoD 4

  • Tof idee, kan mooi worden.

    Moeten ze het wel goed uitwerken.

    En de graphics kunnen IDD nog wel wat geoptimilseerd worden (laatste pic met die truck: voor gril is gewoon een texture, dat moet ook model worden)

  • ik kijk er al naar uit…. net als al die andere games later dit jaar… dit word echt weer een druk einde van het jaar, en begin 2010 ook

  • Misschien kunnen ze dit in de geschiedenislessen van de toekomst stoppen.

  • vind het een beetje luguber idee dat ik een game zou spelen, die zo reél is en eigenlijk een beetje respectloos voor de kerels die echt zijn gesneuveld tijdens die 6 dagen….. want voor hun was het ckr geen game! eerste game btw waar ikzelf echt direct zo gevoel bij heb

  • @redrum



    En call of duty world at war is dan zeker respectloos tegen over mensen die de 2e wereldoorlog hebben meegemaakt.. flikker op man, er komen ook films van uit. Oorlog is voor iemand thuis een vorm van entertainment,is het niet in boeke of films,dan is het wel in games.



    En eh,kzie hier potentie in. verneuken ze dit,dan word ik gek. Dit is in geweldige game in potentie en voor iedereen die dit respectloos vind,ga dan mar verder met tetris;)



  • Het kan wel iets worden ja ;)

  • @kim0

    cod waw speel ik niet! ze hebben die oorlogen denk wel genoeg uitgemolken…. btw oorlog thuis een vorm van entertainment kan best, ben blij dat ik er tenminste nog negatieven gevoelens van kan krijgen en niet doodgebrainwashed ben door media/entertainment shows/films/games dat het normaal en fun word. maja heb het waarschijnlijk tegen een van de zoveelste schaap van het maatschappij farm

  • Het concept is in ieder geval tof, nu de uitwerking nog.

  • hopen dat het een goed spel wordt.

  • dat ziet er vet uit

  • @ kim0



    Je kan lopen zeiken, maar ik zit ook niet op dit soort games te wachten. Het is veel te recent. Ik zie dit soort verhaallijnen gewoon niet zitten.



    Laten we dan ook meteen een game maken waarin we 2 kernbommen op Japan kunnen gooien. Of een game over de oorlog tussen Israeliërs en Palestijnen, die laatst 14 Israeliërs en maar liefst 1200 Palestijnen het leven koste. Sommige dingen moeten gewoon niet bespeelbaar zijn. Puur omdat dit soort games meerendeels door 13,14 en 15 jarige guppies worden gespeeld die totaal niks geven om een goed verhaal maar gewoon alles aan gort willen knallen. Dan kun je als ontwikkelaar wel een mooie beleving weer willen geven, maar dan is en blijft het de verheerlijking van een onnodige oorlog.



  • 3 person is kut

  • Dus omdat we zelf beelden van deze oorlog hebben gezien mag je er geen game over maken maar oorlogen die veel gruwelijker en op z'n minst even onnodig(Vietnam bijv.) waren mogen we wel spelen?



    De grootste bullshit die ik ooit heb gehoord(of gelezen), dat typische 'oh dit is nog te vroeg' gelul. Laat die game maar komen, laat ze de gruwelen van die oorlog en de nutteloosheid maar laten zien.

  • Hopelijk wordt de ingame kwaliteit beter dan de screens.

  • WOOOOOOOT NICE DÁÁR ZAT IK OP TE WACHTEN

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren