1. Dungeon Keeper (PC)

Dungeon Keeper (PC)

Wat een donkere dungeon is dit. Ik voel me hier echt niet op mijn gemak. Dat zou een held denken als hij jouw dungeon in komt lopen. Dit is een oudere game, die toen hij uitkwam een groot succes was. Ik heb deze game zelf, en ik heb me zelden zo met een game geamuseerd. Het is gewoon een spel dat je meesleept. Zelfs nu spelen nog vele gamers dit spel. Waarom? Dat zoek je maar uit.

Mama!!! Help!!!

De personages in deze game zijn lekker eng. Soms schrik je zelf als je een monster uit een portaal ziet kruipen. En als jij al schrikt, wat moeten je vijanden (de helden) dan wel niet doen. Volgens mij doen ze het in hun broek van de schrik. Ze staan wel hun mannetje in deze game. Soms moet je zelfs het leven opnieuw doen omdat je verslagen bent. En dat maakt van de game een echte uitdaging. Jouw monsters vechten meestal als beesten (duh) tegen de helden. Het bloed spuit bijna letterlijk op je scherm. Er zijn monsters die magie gebruiken, andere gebruiken dan weer knotsen of spuwen vuur. Kortom, er zit veel variatie in de monsters. Het ene monster is sterker dan het andere, dus moet je beslissen welke monsters je in je dungeon wil en welke niet. Dit is van groot tacktisch belang. Want als je nu allemaal zwakke monster in je dungeon hebt, en de vijand allemaal sterke. Dan moet je niet slim zijn om te weten dat je gaat verliezen. Het is dus niet alleen wat monstertjes trainen, je moet ze ook nog eens onderhouden, voederen, goud laten delven.Natuurlijk is er op elk level een soort eindbaas, en dat is de landheer. Die is veel sterker en taaier dan die heldjes en is niet zo gemakkelijk te verslaan. Er zit alles in wat je nodig hebt om een leuk tactisch spel te hebben. Hieronder zie je een galdemon (die rode blubberbol) en de landheer (die gast in het harnas) tegen over elkaar staan.

Kunnen ze hier geen verlichting hangen!!! Ik zie geen steek!!!

Je dungeon moet je traag en heel strategisch opbouwen. Een foutje in de opbouw van je dungeon kan al fataal zijn. De helden zoeken namelijk je hele gebied af, om een zwak puntje in je dungeon te vinden. Als ze er 1 gevonden hebben dan gaan ze dat punt aanvallen. Je moet dan hopen dat je wezens sterk genoeg zijn, want anders ben je er geweest. Je moet ze trainen in een trainingsruimte, magie laten onder zoeken in een bibliotheek, enz... . Kortom zorg ervoor dat je geen opening in je dungeon maakt voordat je sterk genoeg bent, en je dungeon af is. Ik heb ooit eens een aanval gedaan op helden, en werd toen gewoon van de kaart geveegd. Dat is dan nog licht uitgedrukt. Je dungeon heeft ook een heel donkere sfeer. Dat maakt het natuurlijk nog leuker om te spelen. Het geeft een eng gevoel. Vooral als je ziet wat je nog allemaal in je omgeving kan vinden. Lava, water, vallen, leuke dingen dus. Je kan je basis ook met vallen uitrusten. Een heel leuke val vind ik de rolsteenval. Stel je voor dat een enorme bal met pieken op je afkomt, en dat je daardoor gespiest en verplettert wordt. Het bloed spuit omhoog. Walgelijk leuk gewoon. Het belangrijkste is dat je jouw hart beschermt. Want als de vijanden die vernietigen ben je er aan (dat klinkt logisch). Het hart lijkt op een kroon en wordt steeds kleiner als het aangevallen wordt. En als het teveel schade heeft ontploft het. Beschermen dus dat ding. Op de screenshot hieronder zie je een voorbeeld, van hoe een dungeon eruit ziet.

Ik hoor niets. Dat is raar.

Er is geen muziek in deze game. Maar dat is niet erg want dat zou niet bij de sfeer passen. Het enige wat je hoort in deze game zijn geluidseffecten. Kreten, zwaarden die een piepende en zoevende toon maken. Allemaal dingen die zorgen dat de game lekker eng is. En dat is het sterke punt van deze game. De sfeer is echt uniek, en er zijn niet veel games die het kunnen evenaren. Zelfs de games van nu hebben moeite om hetzelfde gevoel te creëren. En dat is echt niet gelogen. Vel ontwikkelaars zouden geld willen geven om ook zo een gevoel te kunnen geven aan de gamer. Kortom, de geluidseffecten zin heel erg goed.

Een filmpje!!!

Er zijn maar weinig fimpjes in deze game. Maar dat is niet erg, want die weinige filmpjes zijn van hoog niveau voor die tijd. Graffisch was deze game toen 1 van de beste. De omgevingen, de monsters, de helden, enz... zijn mooi uitgewerkt voor een retro game. Als je ernaar kijkt denk je echt: zo hadden er toen meer games moeten zijn. Bij lava zie je soms een kleine uibarsting, als je monsters door het water laat lopen dan zie je water opspatten. De details in deze game zijn dus ook mooi uitgewerkt. Je kan echt niets meer wensen dan dit. Het is gewoon mooi gemaakt, en ik zou de game zeker kopen als hij nu uitgekomen zou zijn. Dat zegt al genoeg over wat ik van deze game vind. Geweldig gewoon. Er is echt niks op die graphics aan te merken. Op de screenshot hieronder zie je een galdemoon en een meesteres. En zeg nu zelf, voor een oude game zijn die best mooi uitgewerkt.

Zo, ik hoop dat jullie overtuigd zijn. Want ik ga gamen. See ya.

Conclusie en beoordeling

None

Dit is een lekker enge game. Die zelfs stategiefans moet aanspreken. Het is echt de moeite waard om deze game noch aan te kopen, als je hem nog vind. De grphics, de sfeer en zovoort, zorgen ervoor dat deze game een echte topper is. Ik zeg dus: Halen die game. (Als het je aanspreekt naturlijk)
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • De sfeer.
  • De monsters.
  • De graphics.
  • De stilte. (boe!)
  • De strategische gameplay.
  • Minpunten
  • Soms heel moeilijk.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren