1. Metal Gear Acid (PSP)

Metal Gear Acid (PSP)

Metal Gear Acid, een nieuwe Metal Gear, een spinoff welteverstaan. Volgens Kojima zou de gameplay van MGS niet werken op de PSP, dus maakten verscheidene werknemers (waaronder Kojima) MGA, een turn-based spel met een Metal Gear-sausje. Het resultaat? Dat lees je hier.

“AC!D”

Deze titel is een afkorting voor ‘Active Command Intelligence Duel’, waarom deze oorspronkelijk met een ‘!’ is geschreven is voor mij ook een raadsel. Naast deze afkorting zijn er nog twee andere redenen voor deze titel: ten eerste is zuur (= acid) in staat om metaal (wat weer verwijst naar solid) te laten smelten, ten tweede verwijst het naar vecuronium bromide, een medisch goedje die gebruikt wordt in het spel (later meer daarover).

Deze game is dus turn-based, dit houdt in dat je om de beurt (dus eerst jij, dan je vijand et cetera) een zet kan doen. In MGA gebeurt dit door middel van kaarten, waar er in totaal 204 van zijn. De kaarten zijn in vijf groepen verdeeld: WPN, ACT, ITM, SPT, CHR, respectievelijk: weapon, action, item, support en character. WPN-kaarten zijn, nogal logisch, wapenkaarten. ACT-kaarten kunnen bijvoorbeeld je hit-rate verhogen, of je nieuwe kaarten laten trekken (zometeen meer hierover). ITM-kaarten kunnen je genezen, of je mijnen laten zien (en meer natuurlijk). SPT-kaarten helpen je tijdens een gevecht: deze kunnen je laten klimmen, of je aanvallen laten ontwijken. En last but not least: de CHR-kaarten, dit zijn kaarten met namen als ‘Solid Snake’, ‘Naked Snake’ en ‘Metal Gear REX’. Allemaal bekende figuren uit andere MG games. Deze hebben verschillende effecten: zo zal een ‘Metal Gear REX’ kaart verschillende vijanden vertrappen en zal een ‘Naked Snake’ kaart je een ‘CQC’-move laten doen (uit MGS3), deze kaarten laten meestal een filmpje zien als je ze activeert (kijken! Ze zien er heel goed uit!). De kaarten kan je op verchillende manieren krijgen: je kan ze kopen, dit doe je in de card shop: hier heb je de keuze uit een aantal packs, namelijk: MGS1, MGS2, Chronicles (=MG1, MG2 en andere spellen van Kojima als ‘Zone of the Enders’ en ‘Snatcher’) en het MGS3 pack. In elk pack zitten drie kaarten. In het begin start je met alleen het MGS1 pack, maar na verloop van tijd komen er ook andere packs bij. Sommige kaarten zijn natuurlijk zeldzamer dan anderen, dat kan je zien door het aantal plusjes aan de rechteronderkant (1 plusje is niet zeldzaam, 5 is heel zeldzaam) en door de achtergrondkleur (goud is heel zeldzaam, wit/grijzig is niet zeldzaam).

Je kan ook kaarten los kopen, maar daar staan telkens maar drie kaarten: na een level gespeeld te hebben komt er een nieuwe bij en gaat de eerste weg. Een andere manier om kaarten te krijgen is door pakjes in een level zelf te vinden en door zo goed mogelijk een level te beëindigen. Dit kaartensysteem vond ik erg leuk: je bent wel even en tijdje bezig om de kaarten te verzamelen en dat komt de replaywaarde alleen maar ten goed natuurlijk.

“Stealth…of toch niet?”

De gameplay van MGA vereist enige oefening, het is dan ook best moeilijk om het uit te leggen: er zijn een twee belangrijke dingen in MGA, namelijk de cost en rest. Cost is het ‘aantal’ wat een kaart gebruikt, iemand die twintig cost heeft gebruikt komt later aan de beurt dan iemand die tien cost heeft gebruikt, zo kan het dus mogelijk zijn dat je twee keer achter elkaar kan. Rest is het aantal zetten die je kan doen tijdens een beurt: is je aantal rest 2, dan kan je twee kaarten activeren. Er zijn ook kaarten die je rest vergroten. Als je een kaart wilt activeren kan je een aantal dingen doen: je kan use doen, dan gebruik je dus de kaart zonder verdere poespas, je kan equip doen, dan rust je jezelf uit met een kaart, die komen dan rechtsboven in de hoek te staan, je kan dat met twee kaarten doen (je kan ook kaarten activeren waardoor je meer ruimte daarvoor hebt).

Voorbeeld: je hebt een ‘AK-47’-kaart (een wapen) om deze te gebruiken moet je een kaart met dezelfde soort munitie (staat op de kaart) er ‘aan vast’ maken: hierdoor kan je het wapen gebruiken om een vijand te doden (er zijn zowel ‘use’ als ‘equip’ wapens). De laatste mogelijkheid is de move optie: dat kan bij bijna elke kaart, hierdoor kan je een stuk verder lopen, de meeste kaarten laten je drie plekken vooruit lopen, maar er zijn ook speciale kaarten die je vier of zelfs acht plekken vooruit laat lopen. Naast het lopen heb je nog een aantal mogelijkheden om vooruit te komen: kruipen, hangen, ladders beklimmen en gewoon klimmen. Om te kruipen druk je gewoon op crawl zodra je de move optie gebruikt hebt. Om te hangen moet je bij een railing (of iets dergelijks) gaan staan en dan de hang optie gebruiken, je moet hierbij wel eerst een speciale ‘hang’ kaart activeren. Om een ladder te beklimmen ga je naar een ladder toe en ga je omhoog door te klikken. Als laatst heb je dan klimmen: hiervoor moet je ook eerst een kaart activeren, daarna heb je de mogelijkheid om ergens (bijvoorbeeld dozen of een auto) op te klimmen. Je kan de levels op een stealthy manier uitspelen, maar je kan ook gewoon iedereen aan gort knallen (het wordt dan wel wat moeilijker natuurlijk), het is maar wat je leuk vindt, maar stealth is uiteindelijk toch beter: hierdoor kan je aan het einde van een level kaarten krijgen. Om dit spel te spelen moet je dus een MG fan en/of turn-based fan zijn, dat aspect is redelijk goed uitgewerkt, ook al moet je er even aan wennen.

“Pythagoras”

MGA is een spin-off, het verhaal vindt dus niet plaats in de echte MG-tijdlijn. Het verhaal begint niet al te ingewikkeld: het begint met een korte vergadering van enkele hoge piefen van de V.S., er is een vliegtuig, genaamd Flight 326, gekaapt.

Aan boord van dat vliegtuig zitten 517 passagiers, waaronder Senator Hach: een grote kanshebber voor de komende verkiezingen. De passagiers zijn allemaal verlamd door vecuronium bromide, een spierverlammer die dodelijk kan zijn bij een overdosis. De kapers willen in ruil voor het vliegtuig Pythagoras, een woord waar ook de V.S. de betekenis niet van weet. Na wat onderzoek komen ze erachter dat ‘Pythagoras’ gelegen is op Lobito Eiland, deel van de Moloni Republiek in het zuiden van Afrika. Het is aan Snake om ‘Pythagoras’ te vinden. Je wordt geholpen door Roger McCoy en Alice Hazel en later speel je samen met Teliko. Uiteindelijk kom je erachter dat ‘Pythagoras’ een nieuw Metal Gear is: Metal Gear KODOQUE. Het verhaal is –zoals het hoort bij een MG game- weer van hoog niveau. Dit is dan ook slechts het topje van de spreekwoordelijke ijsberg.

“De graphics en sound…op de PSP”

MGA ziet er fantastisch uit, vooral de character modellen zijn subliem. Het is vergelijkbaar met MGS op de PS1, zeer goed dus voor een handheld. Het leveldesign vind ik persoonlijk wat minder: het is…..eentonig, maar echt storend vond ik dit niet. Verder is er niet echt iets op aan te merken: wapens zien er goed uit, vijanden en animaties zijn allemaal goed. Dit geldt alleen niet voor het geluid: het spel bevat geen stemmen en heeft geen cut-scenes, dit is echt een gemis: in plaats van de cut-scenes heb je nu saaie dialogen met een getekende afbeelding van diegene die praat. En omdat deze dialogen vaak lang duren heb ik wel eens de neiging om de dialogen te skippen, resultaat: ik ken het verhaal niet goed. De achtergrondmuziek is wel in orde, ook al is het niet van MGS kwaliteit.

Conclusie en beoordeling

None

MGA is een leuke game, niet meer dan dat. MGS fans zullen dit misschien niet leuk vinden door de gameplay, maar dit wordt deels goed gemaakt door Snake en de characterkaarten, waar meestal een filmpje bij zit. Turn-based fans kunnen hier veel plezier aan beleven.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Snake
  • Aantal kaarten
  • Graphics
  • Metal Gear
  • Minpunten
  • Geen cut-scenes
  • Gameplay vereist oefening

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lijkt me wel tof :P

  • 5 euro valt wel mee. Heb me prima weten te vermaken met dit spel.

  • als het leuk is is het 5 euro waard:D

  • Ik blijf het jammer vinden dat de nadruk op de voertuigen wordt gelegd, geef mij maar de oude platformers.

  • het is wel leuk maar waarom deden ze niet gewoon platformlevels zoals vroeger

  • leip….

  • Boutjes en Moertjes <grinnik> Alsof je de hele tijd kleine scheetjes laat, so schattig XD

  • Meh, niet downloaden.



    NIEMAND, download dit. Wacht totdat Rare hun glorie weer terug krijgt, dan pas gaan 'wij' weer verder met het ondersteunen van hun projecten.



    Boutjes en Moertjes, de naam zegt het al. Bout.



  • Wat is dat toch altijd met dat verliezen van content?



    Fable: The Lost Chapters

    Boutjes & Moertjes (lol): De verloren uitdagingen



    Je zou bijna denken dat ze daar bij Microsoft hun kantoren niet opruimen.




  • Banjo-Kazooie: Boutjes & Moertjes is geen slecht spel en al helemaal geen aanfluiting voor de serie rondom de beer en de vogel. Er zijn al genoeg platformers waarin je moet rennen en springen om honderden zinloze voorwerpen te verzamelen en als je problemen hebt met het feit dat het spel Boutjes & Moertjes heet zet je je Xbox 360 maar op engels want dan heet het spel gewoon Nuts & Bolts.



    Vergeet er niet bij te zeggen dat dit jouw persoonlijke mening is, ea? :P



    Download liever Banjo Kazooie op live, dan dit. Heb je volgens mij meer aan…



  • En toch blijf ik het jammer vinden dat het allemaal vertaald is :S.

  • @-Solum-

    Een recensie is altijd een persoonlijke mening;)

  • *sigh* Banjo Kazooie was één van de games waar ik (na de N64 versies) nog graag een vervolg van had gezien op Wii. Ik snap nog steeds niet waarom Nintendo Rare destijds verkocht heeft. Dát was IMO de stomste zet die Nintendo ooit gemaakt heeft. Ja, ik vind de Microsoft/Rare-deal erger dan al die casual games…

  • Wanneer komt banjotooie?

  • je kunt dit spel ook in het engels spelen hoor,

    moet je naar system settings gaan, en dan je locale op united kingdom zetten ;)



    dan speel je onder andere banjo kazooie en viva pinata in het engels.



    leipe DLC trouwens :D ik vin klungo gewoon te vet!




  • Omg die titel: Banjo-Kazooie: Boutjes & Moertjes - De verloren uitdagingen



    Ik schaam me diep…

  • Tjaah, ik heb nuts en bolts niet. Dus dit komt wel weer als ik nuts en bolts ooit heb aangeschafd.

  • Heey LDawg jij ook hier? :P



    Ja die titel is inderdaad beschamend.. Mensenkinderen verander dit soort titels nou niet! Wanneer leren ze het nou? Stel je eens voor i.p.v Halo 3noemt men het ineens Stralenkrans 3 en Stralenkrans oorlog…. Welke gek zou het dan nog kopen?¿? Geez leren ze nou echt niets hier…?

  • De weg die Rare is ingeslagen met hun Boutjes & Moertjes spreekt mij totaal niet aan. Als ze gewoon een nieuwe versie van de N64 editie hadden gemaakt was ik blijer geweest.

  • pas de oude vertrouwde banjo kazooie via xbla gedownload, kk geniaal! :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren