1. Metal Gear Solid 3: Snake Eater (PS2)

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (PS2)

Zoals de meeste van jullie weten werd in 1999 Metal Gear Solid gereleased, een game die bij veel gamers (waaronder ik) nog in het geheugen gegrift staat. Op 8 maart 2002 werd dan eindelijk het vervolg gereleased: MGS2: Sons of Liberty, dit spel viel uiteindelijk een beetje tegen en dat wilde Kojima goed maken door middel van een nieuwe MGS: MGS3: Snake Eater

“Watch your camo!”

In tegenstelling tot de vorige delen speelt deze game zich voornamelijk af in de jungle….ironisch genoeg de jungle van de Sovjet-Unie (voor de laaggeschoolden: voormalig Rusland). Logischerwijs heb je daar ook geen muurtjes om je achter te verstoppen en moet je dus je omgeving gebruiken: op bomen klimmen, zwemmen, in gras verstoppen…maar ook camouflage! Er zijn vrij veel camouflagepakken en face paints (verf voor op je gezicht) en je bent nog wel even bezig om ze allemaal te verzamelen. Het nut hiervan lijkt me vanzelfsprekend: je bent bijvoorbeeld in een lichte omgeving met een paar plekjes hoog gras, dan zal je dus een bepaald pak aan moeten doen en in het gras schuilen om ongezien te blijven, ook face paints zijn dan erg belangrijk: een wit gezicht in een (donker)groene omgeving valt natuurlijk op. Er zijn welgeteld 30 pakken (zonder de downloadbare, en ook zonder de Japan-exclusives) en 12 face paints (waaronder een zombie- en een watervariant).

Er is ook een Croc-cap, een hoed die er uit ziet als een krokodillenpet. Het gebruik van camo is noodzakelijk, want zonder overleef je het niet: de soldaten zijn namelijk een stuk slimmer geworden en er zijn ook af en toe vallen gezet. Ik vond dit systeem erg leuk: de gameplay is hierdoor aanzienlijk veranderd.

“Survival of the fittest”

Ook nieuw in deze MGS is het stamina-balkje. Dit balkje daalt naarmate je verder speelt, dus zal je moeten eten om te overleven. In een jungle heb je natuurlijk ook de bijbehorende dieren: slangen, vissen, vogels, maar ook enkele zoogdieren en ook krokodillen. Deze kan je doodschieten (of steken), maar ook verdoven: dan blijven ze levend en verrotten ze niet, verrot voedsel werkt namelijk averechts: je krijgt er voedselvergiftiging van. Dit kan je genezen in het cure-menu, wat ook een groot deel uitmaakt van dit spel. In dit menu kan je lichamelijke klachten genezen: dit kunnen verwondingen zijn (bijvoorbeeld een gebroken been) en klachten als buikpijn en de eerder genoemde voedselvergiftiging. Je hebt hierbij een aantal spullen tot je beschikking: bijvoorbeeld een medicijn tegen verkoudheid, verband, maar ook een sigaar: daarmee kan je bloedzuigers wegbranden. Deze mogelijkheden bevielen mij wel, het geeft de junglesfeer meer nadruk. Deze dingen geven dan ook een extra dimensie aan het spel.

“CQC”

Close Quarters Combat, en ja: ook dit geeft een extra dimensie aan het spel. CQC is een vechtstijl ontwikkeld door Naked Snake en diens mentor The Boss (over beiden later meer). Deze stijl, die wel wat van judo weg heeft, kan je gebruiken tegen de soldaten in MGS3.

Je kan er soldaten mee bewusteloos slaan, ondervragen, doden (keel door snijden) en gebruiken als menselijk schild. Dit kan allemaal heel goed van pas komen en heb ik ook vaak gebruikt in het spel. Kijk bij de screenshots van MGS3 als je wilt zien hoe het er uit ziet. En nog iets: de cut-scènes waar CQC in voorkomt zien er heel stoer uit, kijken dus!

“Naked Snake”

In mijn vorige reviews over MGS refereerde ik wel eens naar Naked Snake (David Hayter), de genetische vader van Solid, Liquid en Solidus. En je raadt het al, in MGS3 speel je met…..Naked Snake! Het verhaal speelt zich dan ook af in 1964, tijdens de Koude Oorlog. Meer dan 40 jaar vroeger dan MGS1 en 2. Je krijgt te maken met twee missies: de Virtuous missie en Operation: Snake Eater. Tijdens beide missies word je geholpen door Major Zero (Jim Piddock) en Para-Medic (Heather Halley). Wederom is het verhaal van een hoog kaliber, pas dus op: ik vertel spoilers, dus lees alleen het begin als je het spel nog wilt kopen!!

In de 1e missie is het Snake’s taak om Nikolai Stephanovich Sokolov (Brian Cummings) terug te halen, Sokolov was in een geheim pact tussen de V.S. en de U.S.S.R. naar de Sovjet-Unie gebracht. Jullie denken zeker al: ‘Is er geen Metal Gear?’, maar natuurlijk is die er wel: de Shagohod, een nucleair aanvalsplatform, Sokolov is de bedenker van deze Shagohod.

Nadat je Sokolov hebt gevonden ontmoet je voor het eerst Ocelot (Joshua Keaton) en zijn volgelingen van de Ocelot Unit, die op hun beurt weer lid zijn van GRU. terwijl Snake CQC gebruikt in een prachtig gemonteerde cut-scene, ontsnapt Sokolov. Snake haalt hem uiteindelijk in bij een brug. Hier zie je The Boss (Lori Alan). Deze vrouw streed mee met de V.S., alleen…..ze is nu overgelopen naar de Sovjet-Unie, samen met haar Cobra-Unit (waar je tegen moet vechten). Waarom zeg ik niet, dat wordt aan het eind van de game duidelijk. Ze werkt samen met Yevgeny Borisovich Volgin (Neil Ross), kolonel van GRU, waar dus ook de Ocelot Unit onder valt. Het is zijn doel om de macht over de Sovjet-Unie te krijgen, dit wil hij doen door staatshoofd Nikita Krushchev af te laten treden en te vervangen door Leonid Brezhnev en Alexey Kosygin. The Boss CQC’t Snake de brug af en valt in het water, eenmaal uit het water geneest hij zichzelf (dat doe jij via het cure-menu). Volgin vuurt vlak daarna een Davy Crockett, een kleine raket van Amerikaanse origine, op het onderzoeksgebouw van Sokolov af. Omdat Snake nog redelijk gewond was werd hij opgehaald door een Amerikaans vliegtuig. Hier begint Operation: Snake Eater.

Het vliegtuig werd gezien op radar en dus werd Amerika betrokken bij de nucleaire aanslag. President Johnson informeert Kruschev over The Boss, dat zij overgelopen was en dat de aanslag haar schuld was. Kruschev geeft de V.S. vervolgens één week de tijd om The Boss te elimineren en zo hun onschuld te bewijzen. Natuurlijk is Snake degene die dit moet doen, zijn opdrachten zijn: The Boss doden, Volgin doden, Sokolov redden (die weer mee was genomen door The Boss), en de Shagohod vernietigen. Na een kleine confrontatie met The Boss in de jungle ontmoet ze EVA, zijn contactpersoon. Na een kleine reeks van gebeurtenissen komt Snake aan op Groznyj Grad, de basis van Volgin.

Hier ontmoet hij Sokolov weer, en weer zonder succes: hij wordt gesnapt door Volgin en gemarteld, Snake verliest hier zijn rechteroog en Sokolov gaat dood. Snake ontsnapt hierna (hij zat in een gevangenis) en ontmoet EVA weer, die Snake zijn uitrusting teruggeeft. Snake plant C3 (explosieven) bij de Shagohod en laat het ontploffen….dat was makkelijk! Niet dus…het lukt Snake niet om de Shagohod te vernietigen en gaat samen met EVA op een motor naar een brug toe, hier is wederom C3 geplant en dus zal de brug opgeblazen moeten worden….maar ook dit mislukt. In een coole boss-fight vernietig je dan eindelijk de Shagohod met Volgin daarbij. Het enige wat nu nog wacht is de dood van The Boss. Na dat gedaan te hebben ontsnappen EVA en Snake in een vliegtuig. Dit is het verhaal in grote lijnen, het verhaal gaat nog een stuk dieper en ik heb over een paar dingen nog helemaal niets verteld, wat ik ook niet ga doen.

“Emotions”

De bazen in dit spel zijn weer van hetzelfde niveau als in MGS1: excentriek, leuk, uniek enzovoorts… Je speelt voornamelijk tegen leden van de Cobra-Unit en tussendoor nog een paar keer tegen Ocelot. De Cobra-Unit bestaat uit 6 leden, waar er één van dood is. Alle leden krijgen een bepaalde emotie als naam: onder andere The Fear (angst) en The Fury (woede), en The Joy (vreugde), ook wel The Boss. Deze bazen kun je verslaan door ze te doden, maar ook door hun stamina leeg te laten lopen: dit doe je door ze te verdoven. De bazen hebben allemaal een andere aanvalstactiek nodig (logisch hè, anders wordt het nogal saai), en de gevechten zelf bevinden zich vaak op ‘andere’ plaatsen af: niet in de jungle zelf, maar in een grot bijvoorbeeld, of in donker stuk bos vol met vallen. Na het redelijk teleurstellende MGS2 zijn deze bazen dus een hele verademing.

“The usual stuff”

De graphics zien er ook deze keer weer fantastisch uit: typische ‘jungledingen’ als bomen en gras zien er goed uit en ook de characters (dus ook de dieren) zien er natuurgetrouw heel goed uit. In de jungle lopen is gewoon leuk: het ziet er mooi uit, je hoort de vogels fluiten, dieren bewegen….je vergeet (bij wijze van) haast dat dit een stealthgame is in plaats van één of andere vakantiesim, over de graphics ben ik dus dik tevreden.

Het geluid is ook goed: je hoort constant wel vogels fluiten of dieren door het gras heen gaan, dit geeft, zoals ik al verkapt zei, de jungle een levendig karakter. De muziek in deze game is –in mijn ogen- mooier dan ooit tevoren: in plaats van een elektronische feel heeft het nu meer een Bond-feel, iets dat ik eigenlijk wel dig (niet dat ik zo’n elektro hater, integendeel zelfs. Ik ben ook niet bepaald een Bond fan, maar de muziek klinkt gewoon goed ). De muziek geeft wel degelijk een toegevoegde waarde aan de game. Vooral de main theme is geweldig, deze wordt ook een aantal keer gespeeld tijdens de game: als je een ellenlange trap op gaat, of aan het einde van het gevecht tegen The Boss. Het past goed bij het Koude-Oorlog thema van de game. Kortom: de graphics en het geluid zijn top!

Conclusie en beoordeling

None

MGS IS BACK! Kojima maakte zijn belofte helemaal waar: dit spel is geweldig! De jungle-sfeer plus de nieuwe gameplay-elementen maken dit tot een fantastische game. Slechts een aantal dingen verpesten het een beetje: op een gegeven moment speel ke namelijk ook samen met EVA en dat geeft helemaal niks speciaals, sterker nog: het is saai. Ook kan het camerastandpunt voor sommigen vervelend zijn.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Naked Snake!
  • jungle setting
  • nieuwe gameplay-elementen
  • verhaal
  • muziek
  • Minpunten
  • zie conclusie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Gelukkig. Deze lijkt me erg leuk. Vooral ook het RPG-gedeelte.

  • Deze lijkt me niks aan

  • dit kan vet worden

  • @rickje9



    Waarom post je dan…



    On-topic:

    Het spel lijkt me leuk, maar dan moet het niet al te repetitief worden. Het lijkt me namelijk een game die daar last van kan gaan hebben.




  • Idd lijkt mij geen ene linker reet aan, wel toen het werd aangekondigd enz maar nu. Nee doe mij maar liever MW2 ofzo komt toch wel eerder

  • Goed nieuws, want het lijkt me een goed concept. Beetje stargate achtig ook als ik de teaser zien.

    Maar nu eens wat gameplaybeelden tonen zou niet slecht zijn.

  • Wordt mss nog wel een vette game. Wil wel eerst wat gameplaybeelden zien :)

  • ben benieuwd hoop dat ut een mooie rpg word!!

  • word denk ik wel mooi hoor 5000000 wapens :O

  • Ben benieuwd. Zeker een game voor mij.

  • Ok gelukkig

  • Is dit die game met fucking veel wapens? En dan bedoel ik echt fucking veel?



    Nou ja, we zien wel…

  • @ Victor. : Ja, 500.000 :D



    Vette game en zou ook niet weten waarom hij niet meer in ontwikkeling zou zijn.

  • Gelukkig ;)

  • ik veheug me erop



    ff kijken hoe gearbox het laat ontwikkelen , ik heb er vertrouwen in

  • Ik hou deze game al vanaf het begin in de gaten. Dit lijkt me zo'n gigantisch toffe game worden. Ik hoop wel dat het ook echt vijfhonderduizend verschillende wapens worden, want met 1 geweer kan ik ookal 20 verschillende wapens maken door er een silencer op te zetten, scope etc…

  • Mooi… mooi…

  • Ik wacht wel op een preview, want dit concept loopt heel vaak fout.

  • Goedzo! Het lijkt mij een erg interessante game.

  • 500.000 wapens… dude… Dat wordt knallen tot we er bij neervallen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren