1. DTM Race Driver 2 (PS2)

DTM Race Driver 2 (PS2)

De release van Gran Turismo 4 staat momenteel gepland op een datum ergens eind dit jaar. Toch nemen we de woorden van Polyphony met een korreltje zout en rekenen er niet meer op dat de game nog dit jaar gaat verschijnen. De racefans (waaronder ik) worden door dit fenomeen in het ijskoude gezet en net zoals het ontbreken van de online mode is dit een harde klap in het gezicht van menig racefanaten. DTM 2 biedt wél de online mode en naast dit een groot aanbod aan soorten wagens. Hieronder verneem je of Codemasters de fundamenten van het eerste deel verder weet uit te breiden en zijn titel 'Ultimate Racing Simulator' kan waarmaken.

Carreer mode

DTM Race Driver, ook bekend als TOCA Touring Car werd bekend doordat het als eerste riskeerde een verhaallijn te combineren met racing aspecten. Erg origineel maar vooral een zeer goed gerealiseerd en uitgewerkt idee. Het spel speelde overigens erg vlot en ook de graphics waren van uitstekende kwaliteit. In dit nieuwe deel wordt er principe niet afgestapt van de unieke carreer mode, never change a winning team is ook in dit geval dus een ideaal passende slagzin. Toch is niet alles ongewijzigd gebleven, zo is het arsenaal aan wagens nooit gezien gevarieerd. Alles draait dit maal rond blinkende ferrari's, ronkende muscle cars, snelle touring cars, nog snellere formule bolides, hevige trucks enz., ongetwijfeld voor ieder wat wils. De welbekende carreer mode is nog steeds van de partij, en maar goed ook want dit was één van de grote troeven van het vorige deel. Deze keer neem je plaats in het racepak van een anonieme chauffeur wiens vader spoedig geld nodig heeft om een of andere lening te vereffenen. Aan jou om te racen en centen te verdienen.

Later in het spel krijg je nog een vrouwelijke manager en zelfs een heuse cameraploeg langs je zij. Nadat je enigszins bekend geraakt bent in de wereld van het racen zal je moeten concurreren met een aantal personages die je op allerhande manier uitdagen en soms zelfs grof uit de hoek komen. Soms kunnen enkele jongens erg grappig uit de hoek komen. Jou taak is ze in het stof te doen bijten maar let wel, niet voor elke race is het objectief als eerste te eindigen. Soms moet je een bepaald aantal plaatsen voor een tegenstander finishen om je taak te volbrengen. Het is dus best mogelijk om als zesde te eindigen en toch verder te mogen in het spel. Na sommige races verschijnen er erg leuke cgi filmpjes die telkens het verhaal een stukje uit de doeken doen. Mijn nieuwsgierige ik kon vaak niet wachten op het vervolg van het verhaal daardoor werd de drang nog groter en ik alles uit men handen moest halen om als eerste over de eindlijn te komen. Soms haalde ik er dan ook té veel uit en belande ik in de muur of in de grindbak, met alle gevolgen van dien.

Veranderlijke moeilijkheidsgraad

DTM Race Driver 2 maakt gebruik van een moeilijkheidsgraad die zich aanpast naarmate je prestaties. Win je erg vaak, dan zal de moeilijkheidsgraad aanzienlijk hoger liggen dan wanneer dit niet het geval is. Maar toch, het lijkt dan wel erg spectaculair, toch is minder gebalanceerd dan je waarschijnlijk denkt. Het systeem houdt namelijk geen rekening met de manier waarop je de race hebt uitgereden. Stel nu, je racet heel de wedstrijd op de eerste plaats en in de laatste bocht van het parcours ga je in de fout en valt terug naar een laatste plaats, hervat je daarna de wedstrijd, dan zal het nog eenvoudiger racen zijn dan de vorige race waarin je heel de tijd aan de kop vertoefde. Ook krijg je op een gegeven moment een erg moeilijke wedstrijd voorgeschoteld waarin je doel is als eerste over de streep te komen en omdat de graad van moeilijkheid pas aangepast wordt nadat je die ultramoeilijke race gewonnen hebt, kan ik aannemen dat vele gamers op dit moment de controller neerleggen en voor een lange tijd het spel niet meer aanraken.

Schadesysteem

In dit tweede deel zit wederom een schadesysteem dat je in staat stelt elke auto volledig in de vernieling te rijden. Alles kan er af, motorkappen, ramen, spoilers, tot zelfs je zijspiegels die spontaan afbreken wanneer je met een muur of tegenstander in aanraking komt. Rechts onderaan je scherm, in je snelheidsmeter, staan namelijk icoontjes die aangeven welk onderdeel in hoe verre mate beschadigt is. Dit gebeurt met drie verschillende kleuren; geel betekend dat je moet opletten want je wagen heeft schade opgelopen maar echt last ondervind je hier nog niet van. Toch is het opletten geblazen, want als bij een volgende crash je gele iconen plots oranje kleuren, zal je wel degelijk vertragen en je auto in kleine mate onbestuurbaar worden. Rode icoontjes? Proficiat, je hebt je bak volledig verneukt. Het schakelen gebeurt op dit moment stroever dan voorheen en ook zal je last ondervinden bij het sturen en remmen. Onvermijdelijk zal je enkele plaatsen terugvallen en op termijn zelfs moeten opgeven als je het echt niet meer ziet zitten.

Zoals bij elke racegame heb je een keuze uit enkele perspectieven waarin je wilt racen. Zo heb je de keuze uit een aanzicht van achter je voertuig of twee waarin je zelf plaats neemt in je bolide. Eén hiervan is erg mooi, je ziet voor een deel, je al dan niet aanwezige motorkap en door middel van je schouderknoppen kan je een blik werpen door je ramen en kijken of er al dan niet een tegenstander een poging doet om je in te halen.

Massa’s circuits

Wat ook erg spectaculair is, is de keuze van parcours. In totaal zullen er maar liefst 50 (!) te berijden zijn, waaronder het bekende circuit van Zandvoort, in Nederland. Het ontwerp hiervan is mooi, maar laat je PS2 toch gezond ademen. Dit betekend dat de omgevingen soms wat kaal zijn en vaak zelfs onverzorgd ogen. Geen nood want je zult het namelijk druk genoeg hebben met je ogen op de weg te houden en omdat deze en je auto wel vrij realistisch gecreëerd zijn is er geen echte rede tot klagen. Op elk circuit is er ook een pit lane aanwezig, wanneer je deze binnenrijd kan je, je auto op allerhande manieren verstellen, niet dat dit van vitale belangrijkheid is maar bij sommige races is het verplicht de pit in te draaien. Dit doe je dan ook best, anders wordt je onverbiddelijk gediskwalificeerd. Wat jij wel kunt beslissen is wanneer je dit wilt doen. Ga je als enige en als eerste de pit in, zal je hoogstwaarschijnlijk de race grotendeels alleen moet rijden en spelen je rondetijden een grote rol voor je eindpositie. De besturing verschilt van wagen tot wagen, net zoals dit in het echt ook het geval is, en is telkens zeer degelijk zolang je op de baan blijft. Eens je in de graszone of op het gravel komt kan de kleinste snok aan je stuur je doen spinnen of op een onvoorziene plek doen komen. In de eerste DTM kan je moeilijke bochten makkelijker maken door je in de bocht te smijten en vervolgens aanbotsen tegen een andere car of je zelf snel afremmen door tegen de kofferbak van een tegenstander te vlammen. Zodat je met een klein beetje stuurwerk opnieuw op je ideale lijn rijdt. In deze sequel is dit ook nog mogelijk, maar je doet dit enkel en alleen geheel op eigen risico. Omdat je auto vrij snel schade oploopt is het haast onmogelijk dit de hele race door te doen.

In de multiplayer mode kan je opnemen tegen een vriend, via splitscreen, of met de online mode tegen acht andere spelers. Deze hebben we spijtig genoeg nog niet kunnen testen maar is ongetwijfeld erg leuk. Voor de eerste keer het op een realistische manier tegen elkaar opnemen via de online mode is een gebeurtenis waar erg veel gamers op hebben zitten wachten.

Toch ...

... is niet alles in deze game rozengeur en maneschijn, het zijn er niet erg veel, maar toch halen we even de wat mindere punten aan. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk de race te herstarten tijdens het racen zelf. Je zult steeds moeten opgeven en in het hoofdmenu de wedstrijd moeten herbeginnen. Naja, het lijkt vrij logisch maar als je weet dat je na een fatale crash wél onmiddellijk kan beginnen te racen ben ik blijkbaar te laag geschoold om deze logica te begrijpen. Eerder al gaven we aan dat elke auto zeer degelijk stuurt, toch is er op de rally-mode iets aan te merken. Je rally bolide wordt namelijk nooit besmeurd met stof, zand of andere grondstoffen, het mag dan oude wijven regenen, je wagen zal even hard blinken als bij de eerste meters van je wedstrijd. Ook de besturing hiervan laat de wensen over en is eerder arcade. Als laatste minpunt, dit maal niet over de mindere rally races maar in eender welke categorie, is het feit dat je bochten niet kan afsnijden. Doe je toch een poging, dan draait je auto 90° onoverkomelijk rond zijn as. Het zou beter geweest zijn moest dit niet het geval zijn aangezien het sowieso al erg moeilijk is om snelheid te maken op het groene wegdek. Op het gebied van geluid is dit spel dan wel weer heer een meester. Elke wagen heeft zijn unieke motorgeluiden en wanneer je beschikt over een degelijk surround systeem hoor je zelfs achterliggende tegenstanders in je nek hijgen.

Conclusie en beoordeling

None

Dtm2 is een zeer geslaagd spel al heeft het net als elk spel enkele minpunten. Deze game blinkt vooral uit door zijn variëteit en prachtige verhaallijn en daar kunnen zelfs de enkele rode cijfertjes geen snars aan veranderen. Iedereen die houdt van racen neemt nu zijn racekar en scheurt er mee naar de zo ver mogelijke gameshop. Uniek maar niet perfect.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Geslaagde besturing
  • Erg gevarieerde keuze aan wagens
  • Prachtige geluidseffecten
  • Veel circuits
  • Online mode is aanwezig
  • Schadesysteem
  • Minpunten
  • Bochten afsnijden uit den boze
  • Enkele onvolmaaktheden
  • Soms nogal pittig
  • Rally racen is niet leuk
  • Relatief lange laadtijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Ratch Momenteel redacteur bij CHIEF en 9lives.

Reacties

  • Ik weet het niet hoor…

    Zou dit wat worden? Ik hoop echt dat ze de naam van de game niet te grabbel gooien. Toch zie ik wel mogelijkheden voor een film. De game zelf had toch al heel wat cinematografische kwaliteiten.

  • Laat ze dit alsjeblieft niet verkloten! Zo'n geweldig spel verdient gewoon een mooie film.

  • The Legend of Chun Li –> Falende film.

  • @ Wexxle



    yup en die gaan dan aan de slag met shadow…… veelbelovend :-S

  • Beter later ze de makers van game ook invloed hebben op het filmscript…

    De game was masterlijk.

  • sorry hoor maar the legend of chun li was echt hersen dodend. Het is jammer maar waar, sotc word geraped

  • de game is film waardig maar iemand die het script schreef voor een streetfighter film moet daar natuurlijk met z'n tengels afblijven



    de game heeft amper script!!

  • Hmm, over de scriptschrijver ben ik minder tevreden. Lijkt me niet dat hier iets goeds uit gaat vloeien. Terug naar de game zelf dan maar.

  • De acteurs hoeven in iedergeval niet veel tekst te leren.

  • :D ben wel reuze benieuwd hoe het verhaal zal gaan lopen

  • Spel was leuk, maar ik vind het verhaal toch echt niet sterk genoeg voor een film. Maar dat is het verhaal van veel 'gewone'films ook niet, dus geen probleem, er stroomt toch wel geld in het laatje.

  • Het spel is legendarisch (ja ja, groot woord, maar hier volledig terecht). Verfilming is eigenlijk zonde! Speel het spel, dat IS de film :)

  • als ze het maar niet verkloten

  • Cool, dat zou episch kunnen gaan worden!

  • Ik kan me er niks bij voorstellen, elke colossus is in de game een soort van puzzel, dat is toch niet echt leuk om als film naar te kijken?

  • Ik denk dat het een grote flop gaat worden.

  • Klinkt goed, maar toch even afwachten hoe ze het gaan doen.

  • Die Justin Marks lijkt me niet echt een geweldige keuze. Maar we moeten niet te vlug oordelen, we weten immers nog niet hoe groot het budget is en - nog belangrijker - wie de regisseur is.

  • Het script wordt verzorgd door Justin Marks, die ook al werkte aan het script van Street Fighter: The Legend of Chun-Li



    Zegt al genoeg dat de film zal falen.

  • En dat wordt dan een film waarin zo goed als geen woord wordt gesproken? De game is echt een meesterwerk, dat ze de goede naam maar niet gaan besmeuren met een slechte film. Zal mij benieuwen of het wat wordt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren