1. Final Fantasy Crystal Chronicles (NGC)

Final Fantasy Crystal Chronicles (NGC)

Op een vergelegen planeet stortte er lang gelden een meteoor neer. In die meteoor zat een giftige en duistere stof genaamd Miasma. Miasma is dodelijk voor alles dat het tegenkomt. Maar 1 ding houdt de Miasma tegen; en dat zijn kristallen. De Miasma slokte de hele wereld op en monsters kwamen overal… Het bleek dat na 1 jaar de kristallen begonnen af te zwakken. Maar er was een oplossing: 3 druppels mirre van een Mirreboom kon het kristal weer voor een jaar opladen. Dus de dorpen stuurde elk jaar een caravan uit om de mirre te verzamelen. Ze kregen een kelk mee om de mirre in te bewaren en in de kelk zat ook een klein kristal dat hun beschermde van dat gruwelijke Miasma.

Geen liefde op het eerste gezicht.

Ik ben altijd al een fan geweest van Final Fantasy, zoals bijna iedereen. Ik had veel gehoord over Final Fantasy Crystal Chronicles maar ik heb het nooit gekocht door geldtekort. Maar met kerst kreeg ik het als cadeau met wat andere games. Dus ik dacht: “Ja, wat een leuk toeval!” Dus die nacht stak ik het in mijn Cube en startte het op. Na de intro te zien dacht ik dat dit nogal saai ging worden en op dat moment was dat ook. In de eerste kerker was ik verbaasd dat de andere mannetjes die ik maakte niet bij mijn party was. En ook toen ik uit de kerker ging en terug kwam had ik door dat mijn magic en al weg was. Het plot trok op niets dus ik werd het een beetje beu. Toen speelde het niet meer voor een lange tijd. Uiteindelijk stak ik het toch terug in mijn Cube en begon opnieuw. Tot mijn verbazing begon het op den duur leuker en leuker te worden…

Dagboekje schrijven

In het spel heb je een dagboek genaamd de Crystal Chronicles. Hierin bewaart je caravan al de avonturen die jullie hebben meegemaakt. Als je aan het reizen bent kun je bijvoorbeeld andere caravans tegenkomen die jou een tip of item geven. Maar uiteindelijk gebeuren er vaak dezelfde dingen. Dat begint dan saai te worden. Voor elke pagina/gebeurtenis krijg je 1 punt meer bij je Memories skill. Die lijkt nutteloos maar zal op het einde je veel helpen!

Een Unieke Final Fantasy.

Er zijn een heel aantal nieuwe dingen in deze Final Fantasy. Deze zal ik nu bespreken.

Eerst Karakters. Er is hier geen hoofdkarakter. Je creëert je eigen held. Je kunt kiezen uit 4 rassen, of het een man of vrouw is en hoe hij/zij er uitziet, maar dat is maar beperkt tot 4 keuzes. En zo verschillend zijn ze ook niet. Dus in totaal zijn er 32 verschillende uitkomsten voor karakters. Nogal beperkt dus.

Nu over het plot. Ik kan het moeilijk plotloos noemen, maar het plot is zeker niet uitgebreid te noemen in tegenstelling tot andere Final Fantasy games. Het grootste deel staat in de intro, maar dat is niet alles. Door heen de game zal je weinig te weten komen over het plot. Maar tegen het einde van de game ontplooit het zich snel. Zeker omdat het zo weinig kan ik beter hier niets van verklappen.

Over Graphics is er weinig te klagen. Het ziet er heel goed uit! Maar er is geen spraken van maar enige tussenfilmpjes, het is altijd dezelfde stijl. De karakters hebben weinig tot geen interactie. Je merkt er weinig van in de kerkers, maar daarbuiten…

Sound valt wel mee, maar als je kerkers opnieuw doet om sterker te worden beginnen ze nogal saai te worden. Er is weinig anders te zeggen over geluid sinds de muziek zowat het grootste deel is.

Ten laatste heb ik het over gameplay! Eindelijk is het zover! Niet meer om de beurt aanvallen! Het is nu real-time! En dat wouden fans al lang. Ik vond het persoonlijk niet zo erg dat om de beurt aanvallen, maar dit was zeker welkom. De gameplay is fantastisch! Vanboven om het scherm staat er wat er gebeurt als je op de A knop drukt. Zo kun je kiezen om te aanvallen, te verdedigen, magie te gebruiken, een item te gebruiken of van wapen te wisselen. Eigenlijk heb ik nooit veel verdedigd, ik viel altijd aan en ontweek de vijandelijke aanval. Dat ging voor mij sneller. Als je een Focus aanval (een opladende aanval met je wapen) of magie wil gebruiken laad je karakter de aanval op en mik je op de vijand. Bij gefuseerde aanvallen duurt het opladen langer. Dat kan een nadeel zijn als je een snelle vijand hebt. Je moet dus een balans zien te vinden tussen kracht en snelheid. Heel soms kan het irriterend zijn. Zo heb ik meegemaakt dat ik tegen een viertal vijanden moest vechten. Die vielen aan om de beurt met dondermagie. En telkens dat ik niet meer verlamt was van een dondermagie aanval werd ik door een andere geraakt en zo weer verlamt. Het irriterende is dat je op dat moment niet naar het menu kunt gaan om items te gebruiken. De monsters werken dus een beetje slim. De AI is dus goed in orde.

Het is een RPG dus hoe word je sterker? Het antwoord is als volgt. Nadat je een kerker hebt gedaan en de baas hebt verslagen kun je een Artifact kiezen naar gelang je Bonus Punten. Die punten worden bepaald door vele dingen zoals hoeveel schade je hebt gelopen of hebt uitgedeeld. Een Artifact verhoogt je kracht. Bijvoorbeeld Magic +2 of Attack +5 of extra leven enz.

Single player Versus Multiplayer.

Ik kan jullie het wel duidelijk maken dat single player nogal veel benadeeld is tegenover de multiplayer. Om een paar dingen op te noemen kun je bijvoorbeeld alleen maar op je eigen met een Moogle die de kelk draagt. In multiplayer kun je met vieren spelen zonder Moogle. De Moogle in SP kan soms vast geraken op het speelveld en hij wordt uiteindelijk moe van het dragen zodat jij hem moet dragen want dan gaat de Moogle dubbel zo traag. In MP moet 1 van de 4 de kelk dragen.

Iets anders is de magie. In SP kun op de commandolijst 2 of 3 magiestenen fuseren tot een nieuwe. (Bv. Fire + Fire = Fira) In MP moeten 2 spelers tegelijkertijd de twee spreuken over elkaar doen en afvuren. Op dat moment worden de twee gefuseerd. Omdat je met drie/vier kunt fuseren, kun je Holyra (Holy x2) en Curaga (Cure x3) maken, wat je niet kunt in SP.

Maar het grote nadeel van MP is natuurlijk dat je 4 GBA’s nodig hebt samen met 4 GBA-GC link kabels. Geen GC controllers dus. Maar als je 3 vrienden met dat hebt dan heb je geluk en wordt het spel vele malen leuker.

Conclusie en beoordeling

None

Het is een geweldig spel als je het in MP kan spelen, maar ook als SP is het heel goed.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Gameplay
  • Uniek
  • Moeilijkheidsgraad
  • Minpunten
  • SP benadeeld
  • MP heeft GBA's nodig
  • Kan saai beginnen worden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dan mogen ze de volgende spelcomputer toch wel een sterk apparaat maken.. met zoveel winst

  • Wel overdreven dat ze de prijs dan ook niet laten dalen?

  • Zal nooit echt veel geweest zijn denk ik >.>

  • ik dacht rond de 70%

  • @cptyanni



    Hoezo nou de prijs verlagen?



    De wii verkoopt als warme broodjes en bovendien hebben ze dan altijd nog een noodmiddel ALS de wii niet goed meer verkoopt.



  • Nou, als de kosten toch verlaagt zijn, misschien dan maar een HD-versie van de Wii Nintendo? :D

  • Is zeker goed.

  • Dit heb ik gister gemeld… oud dus, en mijn bericht (A) xD



    Ontopic: Ik denk dat de Wii voor de zomervakantie/feestdagen in prijs zakt met ongeveer 50 euro…

  • Dan mogen ze op de volgende console wel verlies maken. Dan kunnen ze een super goede console maken voor een redelijke prijs!



    Nintendo = een krent

  • BOEIE voor mij dan

  • @rw1

    tegenwoordig werken die nieuwsinsturingen niet, ik heb 2 weken geleden ''revolutionair'' nieuws over CoD MW2 geplaatst, maar er is maar de helft van verschenen zónder mijn naam eronder 1 week later, dus ik vind het best met IG, ik doe wel vaker insturen maar nooit komt m'n naam eronder of word het bericht verdraaid zodat het niet eens in de buurt komt van mijn ingestuurde bericht.



    OT: wel leuk dat de kosten gedaald zijn, als ze het moeilijk krijgen met verkopen kunnen ze de prijs 20% omlaag gooien dan maken ze nog steeds winst


  • dat geld kunnen/moeten ze weer in 'core' spellen steken… en dan mogen ze een kwart zelf houden. :P

  • Wat heb je aan een wii met HD? ja de spellen zien er wat mooier uit, maar de spellen blijven dan even crappy als nu hoor.

  • Hopelijk worden hiermee ook de verkoopprijzen wat minder…

  • Nintendo gaat de prijs niet laten zakken omdat dat gewoon niet nodig is. De DS verkoopt ook nog steeds als een tiet voor de launchprijs. De Cube had die luxe destijds niet.

  • Ik zeg: halveren die hap!

  • ook mooi

  • Dat is zeer netjes. Zo kunnen ze hun winst maximaal verhogen. De prijzen hoeven ze toch niet te verlagen want de verkoopprijzen zijn nog steeds heel erg positief.

  • Ze hebben dus nog een prijsdaling achter de hand, en ze zullen waarschijnlijk ook binnenkort met nieuwe kleurtjes aankomen (die schijnen de verkopen vaak sterk te stimuleren, vooral in Japan)

  • Hoe komt dat dan, dat de productieprijzen lager worden? Dat snap ik nooit…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren