1. Metal Gear Solid (PS1)

Metal Gear Solid (PS1)

26 februari 1999.

Één van de mooiste dagen uit mijn leven: de release van Metal Gear Solid.

Deze game liet weer eens zien dat games ontwikkelen een ware kunst is. Niemand anders dan Hideo Kojima ‘regisseerde’ dit meesterwerk (pardon voor mijn subjectieve taalgebruik). Samen met mijn broer rende ik naar de plaatselijke spellenboer en kochten we MGS, niet wetend wat ons te wachten stond. Hetgene wat ons te wachten stond lees je hier.

“Hideo who?”

Sommigen zullen het overbodig vinden om een heel stuk aan een ontwikkelaar te spenderen, maar bij iemand als Kojima is het haast verplicht om dat te doen. Hideo werd geboren op 24 augustus 1963, in Setagaya, Tokyo.

In 1986 kwam hij bij de MSX divisie van Konami waar hij na een aantal mislukte pogingen ‘Metal Gear’ ontwikkelde, die uitkwam in 1987 op de MSX2. Niet lang daarna, in 1988, werd ‘Snatcher’ gereleased. Een adventure game met Koude Oorlog- en Cyber invloeden.

In 1990 kwam het vervolg van MG uit, genaamd ‘Metal Gear 2: Solid Snake’, wederom uitgebracht op de MSX2.

Een viertal jaren daarna kwam ‘Policenauts’ uit, die gezien werd als de opvolger van Snatcher.

Kojima maakte behalve deze ook enkele andere games, maar daar ga ik verder geen aandacht aan besteden. Op 1 April (ja, echt waar) 2005 veranderde de naam Konami Computer Entertainment Japan West in Kojima Productions. Bij Koji Pro werken naast Hideo Kojima onder andere: Kenchiro Imaizumi, Shuyo Murata en Yoji Shinkawa. Maar enough about that. Nu, dames en heren, het klapstuk: Metal Gear Solid!

“Tactical Espionage Action?”

Zo staat het beschreven op de cover, en dit is ook gelijk de juiste beschrijving. Gewoon rennen en hopeloos Genome Soldiers (de standaard vijand in MGS) afknallen heeft geen nut: dan ga je in de Alert Phase en kan je het (meestal) wel vergeten. Je zal dus tactisch te werk moeten gaan: de vijanden observeren, vijanden verdoven, kruipen…and so on. ‘Action’ staat er natuurlijk ook niet voor niets bij, er zijn genoeg dingen die in de ‘Action’-categorie vallen: de wapens (AKS74U!!), de granaten en natuurlijk ook de Nikita Missiles. Iets anders wat ook zeker actievol is zijn de bazen: die zijn stuk voor stuk excentriek, raar, uniek…noem het maar op. Meer over de bazen staat twee kopjes naar beneden. Het speelt heel lekker en de controls zijn makkelijk onder de knie te krijgen. Het ziet er –voor die tijd- ook gewoon heel goed uit: mooi level- character- en weapondesign. De enige minpuntjes die ik kon ontdekken zijn de vijanden; die zijn namelijk heel dom, oftewel: de A.I. is zwak. En het backtracken kan af en toe vermoeiend of irritant zijn, de één vindt het irritant, de ander niet.

“This is Snake, I’ve reached the infiltration point.”

Je missie, of eigenlijk Solid Snake’s missie, is om uit te vinden of de ‘Foxhound’ groep nucleaire aanvalsmogelijkheden heeft, namelijk Metal Gear REX, een soort lopend nucleair aanvalsplatform. Daarbij moet hij ook twee gijzelaars bevrijden: de ArmsTech President Kenneth Baker en de Darpa Chief Donald Anderson. In MGS (en deels in MGS2) speel je met Solid Snake, geboren uit de genen van Big Boss (ook wel Naked Snake uit MGS3), net als de ‘commandant’ van Foxhound, Liquid Snake. Liquid bestaat uit Big Boss’ dominante genen en Solid uit de recessieve genen. Tijdens je missie word je via Codec, een soort communicatie systeem, geholpen door Colonel Roy Campbell en Mei Ling, later ontmoet je de ontwikkelaar van ‘Metal Gear Rex’: Hal ‘Otacon’ Emmerich (Shit, toch nog een spoilertje). Iets wat ik erg goed vond aan Snake was zijn persoonlijkheid; hij was niet zo’n stijve hark (Hé, Sam Fisher), maar je voelt wel degelijk emoties en Snake ziet er gewoon stoer uit (vooral met Infinity Bandana aan!!). Ik ga verder niks over het verhaal vertellen, daar moet je écht zelf achter komen. En daar zal je zeker geen spijt van krijgen.

Snake in Action

“Until I’ll kill you, you’re all I’ll think about.”

Één van de memorabele quotes uit MGS, gezegd door Sniper Wolf: één van de vele excentrieke bazen van deze game. De bazen zijn werkelijk fantastisch! Ze hebben allemaal zo hun eigen trucjes en bijzonderheden: zo is Vulcan Raven heel groot en heeft hij een enorm wapen, Sniper Wolf kan dááágen zonder eten en Psycho Mantis doet raar met je controller, iets wat uniek was in die tijd, én wat ook zeer kenmerkend is voor Kojima. Ook op dit vlak merk je dus weer dat het door Kojima gemaakt is.

“The best is yet to come.”

Ja, het beste –in mijn ogen- is de muziek en alles daarom heen. De muziek werd gecomponeerd door een aantal muzikanten werkzaam bij Konami waaronder Kazuki Muraoka. Deze muziek voelde redelijk elektronisch aan, wat in mijn geval zeker een pluspunt is. Meestal is dit soort muziek ook wat sneller, wat je bijvoorbeeld hoort tijdens de Alert Phase. In cut-scenes is het een heel ander verhaal, daar is de muziek voornamelijk orchestraal. Mijn smaak ligt totaal ergens anders, maar door deze muziek ben ik er toch anders naar gaan kijken. De titel van dit kopje slaat op het allerlaatste nummer, als je zeer voldaan naar de eind credits kijkt. Dit nummer is gecomponeerd door Rika Muranaka. Er wordt ook in het Iers gezongen door ene mevrouw Aoife Ní Fhearraigh. Na drie keer spelen hoor je nog een aparte ending theme gecomponeerd door TAPPY (ja, met hoofdletters).

Rika Muranaka

Ook de voice-acting is zeer goed gedaan: goede, duidelijke stemmen en de lip-sync is ook prima in orde. Hieronder staat een lijst met een aantal belangrijke voice-actors:

Character | Voice-actor

-------------------------------------------------------------

-Solid Snake | David Hayter

-Liquid Snake | Cam Clarke

-Roy Campbell | Paul Eiding

-Mei Ling | Kim Mai Guest

-Otacon | Cristopher Randolph

Natuurlijk zijn er nog veel meer, maar een aantal characters heb ik niet genoemd dus die laat ik weg.

De geluidseffecten in het algemeen zijn ook dik in orde en daar heb ik verder niets op aan te merken.

Conclusie en beoordeling

None

Het cijfer lijkt me duidelijk: dit spel is een klassieker. Kwalitatief blijft dit één van de beste spellen ooit. Kojima heeft zichzelf bewezen!
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Solid Snake is stoer
  • bazen
  • storyline
  • stealth
  • graphics
  • muziek en voice-acting
  • Minpunten
  • backtracken
  • A.I. van zwak niveau

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Sega, doen! Twinsticks zijn erg tof, maar kan me aan de andere kant ook wel voorstellen dat het duur is om voor een XBLA titel een special controller te maken.

  • Kan aan mij liggen, maar op een controller zitten toch al 2 knuppeltjes? I don't get it..

  • @barry bosmuis



    Ze bedoelen 2 van die grotere sticks zoals vroeger op de arcade sticks…Mech games werden vroeger vaak gespeeld met dit soort sticks die soms met de console release werden gemaakt en appart verkocht.



    Kan ook begrijpen dat het duur is om een speciale controler te maken zelfs al zou het geen xboxlive arcade game zijn. Er hangt een groot risico aan. Stel dat de game slecht verkoopt dan blijf je met allemaal sticks liggen die je niet verkoopt



  • Gebruik dan in plaats van die grote knuppels die wie nu al op de normale controller zitten (dat bedoelt Barry volgens mij ook), zou toch ook niet ineens veel minder leuk zijn ofzo…

  • hoeveel zoe het gaan kosten?

  • als je het mij vraagt voegt dat niks toe

  • Arcade (H)



    Volgens mij zien de verwachtingen er niet goed genoeg uit om het daadwerkelijk door te laten gaan, maar ja. Een kat kan soms raar springen. (is dat wel een spreekwoord :'))

  • Volgens mij is het spreekwoord dat jij bedoelt:

    Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

    Maar ik denk dat ze ze niet allemaal verkopen, de game lijkt me niet een te groot succes.

  • een kat in het nauw maakt je kapot wolverine style.


    btw sticks fun maar denk niet waard om uit tebrengen


  • stiekem neemt sega de wii compleet over :P en de 360 volgt.

  • voor 1 xbla game een controller maken? die controller word miss 100 keer gekocht..

  • Cyber Troopers Virtual On Oratoria Tangram 5.66

    Echt een goeie naam :D

  • stiekem neemt sega de wii compleet over :P en de 360 volgt.

    Ik kwam laatst op ongeveer dezelfde conclusie, dacht dat ik de enige was die zo dacht/die het door had :P



    Maar ze bedoelen zoiets als dit toch? Maar dan wellicht kleiner of anders.

    http://content.answers.com/main/content/img/CDE/_GAMECON.JPG



  • Vet!

  • In een beperkte oplage in japan misschien ja, maar 99% van het gepeupel hier kent virtual on niet eens, laat staan dat ze der een arcade controller voor gaan bijkopen lol

  • Niks voor mij, dan ga ik altijd de lucht in met die controller.

  • zou wel nog eens iets anders zijn.

  • Ik heb wel eens met zo'n controller gespeeld bij een gameshop (Next Level in Arnhem) met de DC-versie van het spel. Het type spel vind ik niet echt veel aan, maar door de controller was het wel even grappig! Was alleen behoorlijk prijzig om zomaar ff voor de lol te kopen ;)

  • Ja, maar als ze het betaalbaar willen maken zal de kwaliteit in dit geval niet hoogstaan zijn van tien negen.

  • Sega is goed bezig voor de gamers!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren