1. Grand Theft Auto: San Andreas (PS2)

Grand Theft Auto: San Andreas (PS2)

COLUMN: Leven in San Andreas

Al een erg lange tijd geleden recenseerde ik voor GameGuide de welbekende game Grand Theft Auto: San Andreas. Een spel dat zo’n 82% van de gamers in zijn collectie heeft. Het brengt de gangster in ieder naar boven. Je mag dan jong zijn of oud, dik of dun, lelijk of knap. Iedereen neemt graag een uzi in de hand en knalt daarmee alles wat beweegt tegen de vlakte. Iedereen waant zich zonder twijfelen en vol genot een neger in één of andere wijk –of hood zoals ik het al heb leren zeggen- in een stad waar meer wordt geschoten dan ingeademd wordt. In een wijk waar armoede verdoezeld wordt door macht en keihard geweld. En ja, het weet ook mij te boeien.

Het reviewexemplaar dat ik der tijd persoonlijk van Ronald ontving is ondertussen vervangen door zijn originele variant. Een echte fan moet de game naar zijn hart toch wel in zijn originele verpakking bezitten. Niet enkel het uistekend designde doosje, maar tevens het boekje met de nodige reclame en een overzicht van alle radiostations en een fijne kaart van heel de stad, waar alle –iets of wat betekenis hebbende- locaties terug te vinden zijn. Niet dat je deze gebruikt, want de ingame map is zoveel gemakkelijker en sneller te raadplegen. Het is altijd mooi als muurbekleding of als middel om je tafel een leuke maar vooral originele look te geven.

Zoals ik al eerder meldde heeft de game mij opnieuw weten boeien. De eerste savefile heb ik zonder nadenken in de prullenbak geflikkerd, daarin tientallen uren die in de game gestoken heb. Het was een deugd om de terugkeer en wederopstanding van CJ opnieuw mee te maken. En missie na missie weer versteld te staan van het ongeëvenaarde cinematische geweld, overdonderende acteerprestatie van de personages en de moeilijkere missies die je keer na keer frustratieloos herspeeld. Er gebeurd altijd wel iets anders vooraleer je bij je missie terecht komt. Je krijgt een horde politiewagens op je nek, je overrijd een halve stad om vervolgens met volle trots het geld van de slachtoffers op te pikken, je rolt één of andere bende op om een wapen in bezit te krijgen, of je steekt je zelf letterlijk in een nieuw jasje. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om op een leuke manier bij je missie opdracht terecht te komen. Dan verwijs ik je liever door naar de reviewpagina om een groot deel van de mogelijkheden eens na te lezen. Om verder te gaan met mijn ‘Gta-story’. Na nog geen vijf uurtjes gespeeld te hebben, besloot ik om een kijkje te gaan nemen op een site waar alle bonusmissies verduidelijkt worden en alle methoden om de game op 100% te kunnen uitspelen, geen eitje.

In de game heb ik ondertussen mijn eigen levensstijl ontworpen. Telkens ik de game inlaad/opstart ga ik langs de gym, om vervolgens samen met Denise –mijn vriendin- een hamburger te gaan eten in de Cluckin’ Bell of gezellig iets te gaan drinken op de hoek van de starat in ‘The Green Bottle’. Ik zet haar thuis af en begin aan de zwaardere en gevaarlijkere opdrachten. Zo waag ik samen met mijn homies for life mijn leven bij het veroveren van een terretorium of speel enkele missies om de volgende drie steden te unlocken, om mijn dagplanning nog meer gevuld te krijgen.

Copyright by Gameguide.nl

Conclusie en beoordeling

None

Achja, een game blijft een game maar Rockstar weet met deze GTA wel heel erg ver te gaan.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • NVT
  • Minpunten
  • NVT

Dit artikel delen

Over de auteur

Ratch Momenteel redacteur bij CHIEF en 9lives.

Reacties

  • Ik hoop dat hij toch nog met nieuwe innovatieve games zal komen :D.

  • wat jort zegt

  • Ik denk dat er dus niet heel veel gaat veranderen qua Will Wrights werk en dat van EA. Dat met die revolutie waar hij het over heeft zou best waar kunnen zijn.

  • Eerst maar de naam veranderen :)

  • Stupid Fun Club :')

  • Stupid Fun Club? Klinkt uiterest professioneel hoor. ;)

  • Het is niet weg bij EA die gast blijft voor EA werken alleen met zijn eigen team.

  • zolang er maar goede games komen

  • Stupid Fun Club klinkt wel grappig. Ben zelf nooit zo'n fan geweest van de games van Will Wright, snap niet wat er zo leuk is aan SimCity of De Sims.

  • Apart! Misschien rommelt het een beetje binnen EA. Maar jah, da's zo'n groot bedrijf geworden.

  • Stupid Fun Club klinkt een beetje als een basisschool kinderen bezigheidstherapie ofzo. :S

    Maar goed, zolang hij zijn creatieve brein los kan laten gaan vind ik het verder geen probleem.

  • Hopen dat deze innovativiteit wel beloont wordt.

  • Nou hopen dat die met nieuwe dingen komt.

  • Die zal zen dollars wel goed verdienen

  • De laatste tijd hoor je steeds originele namen …

  • Klinkt echt als iets voor Will Wright.

  • Ben benieuwd!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren