1. Grandia (PS1)

Grandia (PS1)

Ik kan wel zeggen dat ik een liefhebber van traditionele Japanse rollenspellen ben. Alleen de laatste paar jaar heb ik niet zo veel van die games meer gespeeld. Reden één: ik heb een GC en hoewel deze console niet barst van de rpg’s, zijn er wel een aantal goede verkrijgbaar. Alleen die games blijven duur. Reden twee: ik heb geen PS2 en dat is RPG heaven. Daarom wil ik nog wel eens op de eerste PSone gaan gamen, die naast de gebruikelijke Final Fantasy delen ook andere rpg’s kent. Een van die games is Grandia van Game Arts. Een game die op het eerste gezicht misschien niet zo veel voorstelt…

Zoals ik al eerder zei in mijn Playstation reviews, zijn de nadagen van een console altijd goed. Je vind games voor een aangenaam prijsje, uitverkopen enz. Zo dus ook Grandia. Eenmaal thuis, startte ik op en dacht ik: “Wat is dit dan voor een crap?” Grafisch gezien vond ik het er niet spectaculair er uit zien in vergelijking met andere toppers in het genre. De personages en monsters waren allemaal in 2D dat er verzorgd uit zag, maar de slappe 3D achtergronden vond ik maar matig. Behoorlijk grof, het leek afgeraffeld. Maar hoe langer ik deze game ging spelen, hoe leuker ik het spel begon te vinden. Man, toen ik het uitspeelde vond ik het een fantastisch spel!

Going on a adventure!

Het verhaal van Grandia gaat over de jonge Justin, die koste wat kost een avonturier wil worden. Zijn vader was er ook één, maar is inmiddels niet meer. (Dood, als je het niet snapte) De meest kostbare bezitting van zijn vader heeft Justin dan ook bij zich: de Spiritstone. Justins vader beweerde ook altijd dat deze steen geheimzinnige krachten heeft, maar die krachten hebben zich zelf nog nooit getoond. Totdat Justin samen met buurmeisje en goede vriendin Sue in de Sult Ruins een geheim ontdekken. Een vrouw genaamd Liete verteld hem over de mythische Angelou beschaving, die zich bevindt in Alent. Justin word nieuwsgierig en besluit echt om op avontuur te gaan, waar hij wil starten in de nieuwe wereld van Elencia, om zijn weg te vervolgen naar het einde van de wereld, waarachter Alent zich bevindt. Echter is hij niet de enige die zoekt naar de beschaving: de kwaadaardige generaal Baal wil ook deze beschaving vinden en de kracht die ze bezitten vinden. Het is behoorlijk cliché allemaal, vooral wanneer Feena met Justin meereist. Je kunt het al raden, all you need is love… maar dat maakt het verhaal er niet minder leuk om!

Exploring the world

De wereld van Grandia is groot en je zult een heel tijdje bezig zijn met ontdekken van deze wereld. Maar de game is anders qua opzet. Zo heb je geen klassieke worldmap waar je over heen wandelt als je gaat reizen naar een nieuw gebied, maar een grote kaart waar een cursor staat.Deze cursor verplaats je naar het gebied of stad waar je heen wilt en zo betreed je een gebied. Dus zul je tijdens je tochten naar steden lopen via bergen, groene gebieden of bossen. Nadeel van deze gebieden is absoluut dat vele zo op elkaar lijken. De zelfde rotsen, dezelfde stukjes gras, terwijl je gewoon in een ander gebied bent. Hierdoor lijken de levels zeer saai en langdurig, wat eigenlijk deze game te kort doet. Pluspunt is dan wel, wanneer je een gebied hebt uitgespeeld of hebt bezocht, kun je wanneer je op de worldmap komt, kiezen waar je heen wilt zonder dat je via een bepaald gebied moet terug reizen. Handig! Zo hoef je niet weer vijanden van je af te slaan. Over de vijanden gesproken, je zult ze al zien van een afstandje. Dat betekent dus dat deze game geen random encounters heeft. Je zult monsters dus al zien aankomen en heb je geen zin om te vechten, dan loop je gewoon weg voor het gevecht.

The Defense

Het vechtsysteem in deze game is wel turnbased, maar het gevechtsscherm ziet er anders uit. Wanneer een gevecht start, staan de twee partijen een eindje van elkaar af. Onderin in het scherm staat een balkje, die aangeeft wie kan aanvallen. Het geeft niet alleen aan wanneer jouw partymembers aanvallen, maar ook je vijanden. Nadat je in het menu een optie heb gekozen (Attack, Critical Attack, Defend, Special move/Magic, Item en Flee) zul je als je aanvalt naar de vijand toe rennen, om de aanval af te leveren. Magie wordt van een afstandje toegepast, hetzelfde geld voor item gebruik. Een bepaalde optie van het gevechtssysteem is defend. Zoals het woord al zegt kun je dan jezelf verdedigen, maar ook er voor te kiezen om in het gevechtsscherm een andere positie te kiezen, zodat de vijand je niet kan verwonden. Je kiest met een cursor een plek op het veld waar de vijand je never nooit kan bereiken. Zeer handig als je ziet als een vijand zijn sterkste move inzet om je KO te laten gaan. Het vechtsysteem mag dan turnbased zijn, maar door deze kleine veranderingen maken het vechten in Grandia leuk. Vooral met de defend optie kun je vijanden te slim/snel af zijn, wat er voor zal zorgen dat je niet veel healing items hoeft mee te nemen. Het enige wat ik niet optimaal vind aan het battlesysteem is eigenlijk de monsters die je tegenkomt. Je zult later in de game veel kloon monsters tegen het lijf lopen, die je op een ander continent hebt bevochten, maar dan met een ander kleurtje. Beetje fantasie gebrek bij de monster designers.

Sounds en irritaties

Over de sounds ben ik behoorlijk tevreden. De muziek die je aanhoort terwijl je bezig bent in steden en andere gebieden zijn zeer aangenaam. Battle muziek is ook spannend, waarin je mee gaat in het gevecht. Alleen de voice actors zijn een beetje amateuristisch, omdat sommige keren een stem tijdens een cutscene best wel aardig zijn, terwijl op een moment de stem veel te overdreven overkomt. Je kunt niet alles hebben. Ook het feit dat je personage in totaal maar 12(!) kan meenemen is ondermaats. Hierdoor kom je in problemen met healingitems en nieuwe uitrusting en wapens. Eerst moet je alles weer verkopen, omdat niet alles in je menu past wanneer je bezig bent met een shopping spree. Maar dat is maar een klein smetje op een tof spel.

Echt heel leuk

Hoewel Grandia zijn minpunten kent, is het een robuust avontuur dat menig rpg liefhebber zal entertainen. De verschillende minpunten als kloonmonsters, eentonige gebieden en de matige 3D achtergronden worden ongedaan gemaakt door de beleving van het spel in zijn geheel. Dit is mijn laatste rpg die ik bij mijn collectie voegde, maar zeker niet de minste dus. Ik wil PSone verzamelaars dan ook erop wijzen dat ze deze titel in hun verzameling moeten opnemen. Voor mensen die grafische junks zijn raad ik deze titel af. Zij zullen zich te veel storen aan de verouderde graphics van het spel. Maar mijn oordeel luidt: als je de game tegen komt, koop het meteen. Je krijgt een lang, leuk, verrassend en actionpacked avontuur voorgeschoteld, die absoluut de moeite waard is.

Conclusie en beoordeling

None

Grandia is eigenlijk de cliché rpg. Maar hoe vaak heeft de cliché overwonnen? Juist, heel vaak. Lange speelduur, leuk verhaal, geen random encounters, lekkere gameplay. Absoluut een aanwinst voor je rpg collectie. Niet voor de gamer die van eyecandy houdt.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • D Characters
  • Battlesysteem
  • Cliché verhaal, maar wel leuk
  • Groot avontuur
  • World Map
  • Minpunten
  • Kloon monsters
  • Afgeraffelde 3D achtergronden
  • Weinig Items kun je maar bij je dragen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ben benieuwd het kan wat worden!

  • Nou, een goede RPG is nooit weg, zeker niet op de PS3!

  • psies srebseig

  • laten we hopen op een goede RPG

  • We zullen zien wat dat wordt! ;)

  • Klinkt niet eens zo slecht, jammer dat we nog lang moeten wachten.

  • Please geen timed exclusive gedoe nu! Gewoon gelijktijdig releasen en dan eens zien voor welke console hij het beste zal verkopen.



    Ziet er op zich aardig uit. Beetje FF & Lost Odyssey invloed.

  • Ben benieuwd dit kan echt wel wat worden als ze er een beetje de tijd in steken.

  • Die beelden zien er niet verkeerd uit, een goede RPG is nooit weg natuurlijk.

  • Alweer een RPG richting PS3. :D

  • Hard! Ik ben zeeeer benieuwd! Een wat volwassener RPG…

    plus Valkyrie Profile invloeden zijn nooit weg!

  • lijkt me wel wat te worden =D

  • Sounds good.

  • Niet mijn spelontwikkelaar, en al helemaal niet mijn gameplay!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren