1. Grand Theft Auto: San Andreas (PC)

Grand Theft Auto: San Andreas (PC)

Ik kan er gewoon niet omheen, onderuit of welk voorzetsel dan ook komen. Grand Theft Auto: San Andreas is één van de beste spellen die ik ooit heb kunnen spelen.

Het is groter dan de grootste role playing game, het heeft meer verhaal dan de spannendste adventure game, het heeft minstens zoveel mini-games als Nintendo’s Mario Party en bevat meer uren speelplezier dan alle games uit de Grand Theft Auto-franchise gecombineerd. Geloof me, Grand Theft Auto: San Andreas moet haar glorie absoluut niet van haar hype hebben. Wee je gebeente als je dit toch beweert!

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/553/553136/grand-theft-auto-san-andreas-20041001091034114.jpg

De geschiedenis

Wie kent de serie nou niet? Als je zojuist voor het eerst internet hebt ontdekt zou ik dit wel willen geloven, maar ieder gameliefhebber die ooit eens een blik in een gamemagazine heeft geworpen moet deze game inmiddels toch wel kennen...? Het eerste deel is vermoedelijk deels gebasseerd op de gelijknamige film ‘Grand Theft Auto’, een soort Dukes of Hazards-film uit de eind jaren ’70. Ik heb deze film nog nooit gezien, dus kan ik barweinig over de film zelf vertellen. De primitief uitziende game werd opgezet – zonder de gedachte dat de game zo goed zou verkopen – als een grap, maar werd toch een ongelofelijke hit in zowel de Verenigde Staten als Europa, als Japan.

Om je misschien nog wat kennis toe te dragen: de eerste twee episodes en de Grand Theft Auto: Londen-serie waren als eerst exclusief uitgebracht op de computer en zijn iets later op Sony’s eerste PlayStation verschenen. Nu zijn de rollen flink omgedraaid, omdat Sony flink wat duiten heeft betaalt aan Take 2 Interactive om Grand Theft Auto III en de volgelingen hierop, de eerste paar maanden exclusief voor hun console uit te brengen en pas een half jaar later op de PC en de Xbox.

De succesvolle formule van Grand Theft Auto kent ook een klein aantal kenmerken, zoals het intensieve criminaliteit en expliciet geweld, wat al vanaf deeltje één een grote rol speelt in de politiek incorrecte spelreeks. Hierdoor staat namelijk ook het pegi-18+-logostikkertje op de voorkant van het omhulsel, hoewel ik wel durf te wedden dat een tienjarig persoon deze game met weinig moeite mee naar huis krijgt.

De laatste tijd ontstond er nog een opschudding in de Verenigde Staten door de Hot Coffee Mod, geschreven door Nederlander Patrick Wildenborg, waarbij je een verborgen seksscène kon spelen. Rockstar ontkende dit eerst hevig, maar gaf later toch nog toe dat deze scènes wel degelijk standaard in het spel zaten. Hierdoor is Rockstar jammer genoeg tientallen miljoen misgelopen.

Wat de Grand Theft Auto-spelreeks zo onderscheidt van andere actiegames is dat je de macht hebt om te doen waar je op dat moment zin in hebt en dat allemaal in een openwijde structuur, zo simpel is het. Maar deze Grand Theft Auto gaat nog een stapje verder...

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/668/668036/grand-theft-auto-san-andreas-special-edition-20051118014230787.jpg

Het verhaal

Sam Houser en zijn mannen zijn voor het maken van het spel zeker beïnvloedt door films als Menace To Society II, Boyz in the Hood en andere draaiende films in de 90s bioscopen. Het zelfde verhaal geldt voor het zonnige Grand Theft Auto: Vice City, die deels geïnspireerd zal zijn op de film Scarface en televisieseries als Miami Vice, en het revolutionaire Grand Theft Auto III, die wat weg heeft uit het legendarische ‘The Godfather’.

Deze hele recensie is eigenlijk wel te vullen met enkel het verhaallijn van het besproken spel, maar hier gebeurt het slechts in een relatief korte samenvatting zoals het ongeveer staat vermeld op de achterkant van het doosje. Het verhaal hiervan draait namelijk om het eenvoudige en bescheiden hoofdpersonage ‘Carl Johnson’, roepnaam ‘CJ’, in de begin jaren ‘90. Door zijn Afrikaanse afkomst en negroïde huidskleur wordt de sjofele held door een aantal afgestempeld als urban-overhypde-malloot. Ik ben het hier niet mee eens.

CJ was vijf jaar geleden naar Liberty City vertrokken omdat hij niet om kon gaan met de dood van zijn jongere broertje; Brian, die zonder genade werd neergeschoten door de rivaliserende bendes van de Orange Grove Famillies, de gang waar CJ in plaatsvindt. Door dit conflict werden alle banden met zijn famillie bijna voorgoed verbroken.

Als CJ’s moeder op een zekere dag om zeep wordt geholpen tijdens een onbekend ongeval, keert hij terug naar de hood in Los Santos; een sloppenstad gesegeld met gangoorlogen, drugs en corruptie, om daar zijn moeder te begraven. Eenmaal CJ in Los Santos terug is, ziet hij dat zijn familie er slecht aan toe is, uit elkaar dreigt te vallen en dat zijn vroegere jeugdvrienden spoedig in de goot dreigen te belanden als er geen spoedige verandering zal komen. Daar aangekomen wordt hij met zijn verleden gechanteerd door Officer Frank Tenpenny, die hem beschuldigt op de moord van zijn omgekomen moeder. Mede onderdruk door zijn vrienden – die nog steeds op het slechte pad zijn – vervalt CJ weer in zijn oude rol van een klein onbeduidend bendelid. CJ begint aan een gedwongen reis door alle uithoeken van de drie metropolen van San Andreas. Jij kruipt in de huid van CJ en probeert je familie van de ondergang te redden en weer controle te krijgen over de straten.

Met een spannend plot en de ijzersterke figuranten als Melvin “Big Smoke� Harris, Sean “Sweet� Johnson, Madd Dogg, Mike Toreno, Officer Frank Tenpenny en nog een mega grote gallerie van andere personages, maakt Grand Theft Auto: San Andreas oprecht één van de meest aangrijpende verhaallijnen van het afgelopen jaar. Daar neem ik mijn petje voor af.

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/556/556304/grand-theft-auto-san-andreas-20041011044338674.jpg

San Andreas, 1992

Het originele en tevens nu inmiddels ook klassieke Grand Theft Auto-game speelde zich ook al in de drie steden af, genaamd: Liberty City, Vice City en San Andreas. Nu deze games op volgorde ook later appart zijn verschenen, was na het horen van Grand Theft Auto: Vice City geen raadsel dat het vervolg daar weer op wel het laatste in de triologie moest zijn; ik heb het natuuurlijk over Grand Theft Auto: San Andreas.

De twee voorgaande Grand Theft Auto-delen speelden zich allebei in één stad af; Liberty City en Vice City. Ditmaal gooit Rockstar het roer om door de crime game in maarliefst drie joekels van een steden af te laten spelen aan de westkust van Amerika (een groot deel van Calafornië, Nevada en bij de ook in het spel vindbare San Andreas-breuklijn). Elk van de drie steden is groter dan Vice City en heeft haar eigen stijl en attracties, opgesomd: Los Santos (gebasseerd op de armoedige ghetto’s en het beroemde Hollywood in Los Angeles), San Fiero (gebasseerd op San Fransico met haar reusachtige haven, pier, baai en de prachtig uitziende Gant Bridge) en tot slot komen we bij Las Venturas (leidt af van Las Vegas met haar glitz en glamour, uitgaansleven en enorme ringweg rond de gehele stad). Elk van deze met sfeer ondergedompelde steden heeft wel ‘iets’ wat je zult aanspreken en neem van mij aan dat ‘die steden’ nog vele verborgen lagen kent.

Het is eigenlijk ook best grappig dat San Andreas hier uit drie steden bestaat en dat het San Andreas in de eerste Grand Theft Auto gewoon één stad was.

Naast het stadsleven zijn er ook velen dorpjes, verlaten spooksteden, plattelanden (waar ze ook echt ‘plat’ spreken, een beetje boers accent), natuurgebieden en zelfs een berg (de Mount Chilliad is amper te vangen in één blik) te vinden in het echt bestaande ‘Badlands’ en zul je je ook nog vrij rond kunnen bewegen door het woeste gebied op de Grand Canions gebasseerde ‘Dessert’. Van al deze opgenoemde elementen zijn dan ook prachtige foto’s van te maken.

San Andreas is qua omvang bijna zes keer zo groot als Vice City en het rijden van begin tot eind kost je zeker een dik een half uur van je tijd, een groot pluspunt natuurlijk, maar dit vergt helaas ook z’n kleine nadeeltjes zoals onoverzichtelijkheid. Hoewel, toen ik Grand Theft Auto: San Andreas voor het eerst speelde dacht ik dat ik heel San Andreas nooit uit mijn hoofd zou kennen, maar dat is me dus mooi even wél gelukt, uitroepteken!

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/553/553136/grand-theft-auto-san-andreas-20041001091033614.jpg

De missies, de laadtijden en de moeilijkheidsgraad

Je begint ook bij Grand Theft Auto: San Andreas weer helemaal onderaan de mob ladder en moet er weer van het spreekwoordelijke ‘zero’ to ‘hero’ naar de top van het criminele circuit omhoog worden geknokt door de missies in het spel te voltooien, waar je letterlijk voor je leven moet rennen.

Als je het spel opstart kun je al rondlopen op het eerste eiland van San Andreas, Los Santos en het daarboven liggende Red County. Gecombineerd zijn deze twee giganten al groter dan heel Vice City.

De eerste missies zijn vooral bedoelt om je homies te leren kennen en je een beetje thuis te laten voelen in Ganton en de rondom liggende wijken.

In Grand Theft Auto III en Grand Theft Auto: Vice City was het de bedoeling dat je voor de mafia moest werken, maar hier gaat dat wat anders; je moet namelijk als eerst en bovenal de zaken recht zetten in de hood – zoals je homies beschermen tegen drugs en zul je andere tereinen moeten veroveren – en eenmaal het geld binnen stroomt en je reputatie hoog is, kun je onroerend goed zoals garages beheren en zelfs een casino-imperium opbouwen.

De gameplay is grootschalig aangepakt, want Rockstar houdt ons zoet met – om exact te zijn – 102 gloednieuwe hoofdmissies, die voorafgaand ieder hun eigen cutscene hebben, waarin het verhaallijn langzamerhand uit de doeken gedaan wordt, maar soms meer vragen dan antwoorden opleverd.

De missies hebben een verschillende moeilijkheidsgraad, het principe is hoe verder je in het spel vordert, hoe lastiger de missies worden. Een missie halen geeft je een bevredigend gevoel van voldoening, wat het spel een leuke en uitdagende game maakt.

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/544/544428/grand-theft-auto-san-andreas-20040903031620515.jpg

De sfeer, de originaliteit, het audiogehalte en de prestatie

Met de sfeer zit het meer dan aardig. Als je je het van de media nog kunt herinderen hoe het zou moeten zijn om in de 1990s te hebben moeten leven in een achterbuurt van Los Angeles, zul je spoedig begrijpen dat dit verhaal (lees: dus niet de game) historisch correct.

Het geluid draagt misschien nog wel het grootste steentje mee aan de sfeer van Grand Theft Auto: San Andreas. Om maar iets te noemen: door het dermate professioneel voice-acting-talent van de bovengemiddelde acteur Samuel L. Jackson, die de stem van Officer Frank Tenpenny inspreekt.

Maar natuurlijk ook de volledig gelicenceerde jaren ‘90 soundtrack – wat te op diverse radiostations – blinkt uit. De gemiddelde radiozender is erg leuk om aan te horen, maar haalt nog net het niveau niet van de onovertroffen radioprogamma’s in Grand Theft Auto: Vice City, die toch wel het toppunt heeft bereikt met de radiozenders als Espantoso en Wildstyle.

De meeste soorten muziekstromen zijn te beluisteren, dus vrees absoluut niet dat jou favoriete smaak niet te pas komt. Er is zelfs country muziek te beluisteren op de radiozender K Rose en geloof het of niet, zelfs deze radiozenders klinken sprekend als het geluid wat uit die vroegere pickups kwamen!

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/536/536994/grand-theft-auto-san-andreas-20040809113634859.jpg

Het grafische aspect

Wie zijn de grootste haters (lees: ‘haten’ betekent iets anders dan ‘niet leuk vinden’, dus ik spreek niet de mensen aan die Grand Theft Auto: San Andreas niet leuk vinden, want ieder heeft nou eenmaal zijn of haar eigen smaak qua alles) en tegenstanders van Grand Theft Auto? Dat zijn de te perfectionistische graphics-fanaten en de alternatieve geesten die het kennelijk niet stoer genoeg vinden om met een grote stroom mee te gaan en daardoor een grote fobie voor ‘populaire’ games hebben. Die azijnpissers zien Grand Theft Auto uit een onzuivere motivatie, met als vooroordeel dat een game die veel door de mainstream wordt gekocht, simpelweg op een mislukking uitdraait. Niet mee eens? Boeiend...!

In elke game zitten zo de nodige fouten, zoals een paar enkele glitches of bugs, maar vergeet niet dat het uiteindelijk altijd gaat om het speelplezier, en dat biedt deze game zoals geen andere dat doet. Veel mensen zijn dat blijkbaar wél vergeten, want je kunt een game niet op een aantal schoonheidsfoutjes beoordelen. En zo ben ik van plan dit spel te recenseren; door mijn cijfer ALLEEN af te leiden aan hoe erg ik van het spel heb genoten, zonder dan ook maar één aanvullende criteria er in te vermengen. En dat is al mooi genoeg.

Neem bijvoorbeeld het grauwe Londen in The Getaway en de staat San Andreas. The Getaway heeft scherpere graphics, heeft een veel hogere framerate, ziet er gedetailleerder uit, zitten amper bugs, glitches of pop-ups in EN TOCH loop ik veel liever door San Andreas; de wereld waar je pas echt kan genieten van de vervuilde maar kleurrijke straten, de zonsop- en ondergang, de mistige nevel, de reusachtige bossen, het imposante weerkaatsing van het zonlicht op meertjes, riviertjes en de zee, de fleurige cartoony gloed van de neonverlichting van de casino’s uit Las Venturas, het letterlijk vliegen door de wolken, en-zo-nog-heel-lang-voort, de kenners weten wat ik bedoel. Haast betoverend was het voor mij in ieder geval en dat is denk ik dan ook ‘the spirrit’ van de hele serie of in ieder geval het stukje Grand Theft Auto wat mij heel erg aantrekt.

Ik denk dan ook dat er dan ook nooit en dan ook echt nooit een kloon (DRIV3R kun je met gerust hart een rip-off noemen) van deze game met zoveel passie wordt gemaakt dan als een Grand Theft Auto. De medewerkers van Rockstar zijn daar gewoon getallenteerd voor. Echt waar, de concurrentie kan op dit moment niet eens de dingen doen die zij in Grand Theft Auto III hebben gedaan, laat staan wat ze op dit moment doen. En dan bedoel ik niet op het technische vlak.

To the point: ziet Grand Theft Auto: San Andreas er beter uit dan zijn voorganger? Ja, moet ik daar op antwoorden. De engine is ditmaal vernieuwd, waardoor het spel veel vloeiender speelt, de omgeving nóg levendiger is, de animaties er stukken beter uitzien en er daardoor ook nieuwe spelelementen toepasbaar aan toegevoegd zoals schaduwen, remgeluiden bij verschillende auto’s die nu verschillend zijn, enkele nieuwe weersomstandigheden, het rondvliegen van roofvogels, gebouwen en wolkenkrabbers, die je nu van honderden meters afstand kunt bezichtigen en niet te vergeten: het ontbreken van laadtijden die er slechts zijn wanneer je een gebouw in- of uitstapt. Dus je maakt geen laadscherm van ‘Greetings from San Andreas’ of iets dergelijks mee zoals we dat bij Grand Theft Auto: Vice City zagen wanneer je een ander gebied betrad.

Maar het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en manenschijn als we het over het grafische aspect van Grand Theft Auto: San Andreas hebben. Je moet toch toegeven dat de omgevingen soms wat aan detail verliezen, wat trouwens vooral opvalt tijdens het bekijken van de cutscenes.

Hier en daar gebeurt er iets vreemds, wat te maken heeft met het feit dat de inwoners geen oog voor situaties hebben; CJ loopt bijvoorbeeld door een deur heen – in plaats van dat hij eerst een rondje om de auto loopt – en pas daarna in de auto stapt. Dit gebeurt niet zo frequent, hoewel veel mensen dit toch beweren, maar je zult het ettelijke malen meemaken dat er ‘iets’ gebeurt als je deze game toevallig nog gaat kopen voor de nieuwe geïmplodeerde Platinum- Classics- of budgetprijs.

De hersencellen ontbreken zoals ik al zei, aan de kunstmatige intelligentie is zo te zien barweinig tijd ingestoken. Soms lopen mensen tegen een muur aan en de mensen vinden het blijkbaar ook heel normaal dat er iemand aan gort wordt geslagen met een honkbalknuppel of wat dan ook. Erg jammer, ik had zelf ook veel liever wat intelligentere mensen gezien, want deze mensen hebben serieus een peaunut brain, om het zo maar voor het gemak even te noemen.

Maar gelukkig wordt dit door één iets voor honderd procent goedgemaakt. Het gebrek aan realisme is helemaal opgevuld door gameplezier. En daar koop je – ik tenminste – een game toch voor? Ik vindt het jammer dat een aantal mensen, dat niet willen inzien, hoewel ze denken dat ze dit wel inzien.

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/553/553136/grand-theft-auto-san-andreas-20041001091034677.jpg

De vernieuwingen en de verbeteringen

Grand Theft Auto: San Andreas brengt een oceaan met vernieuwingen met zich mee en is verreweg de meest complete game van dit moment. De bizarre hoeveelheid vernieuwingen en verfijningen zijn amper op te noemen, toch probeer ik dit.

Je kunt dit keer bijvoorbeeld (onder water)zwemmen en daardoor is er heel nieuwe speelruimte aan het spel toegevoegd, het is trouwens zeer mooi om de zeeplanten en de dieren op de zeebodem realistisch te zien voortbewegen.

Je kunt dit keer ook met meerdere vliegtuigen vliegen, mijn persoonlijke favoriete vernieuwingen. Dat is dan ook het snelste vervoersmiddel in het spel. Het gigantisch superieure luchtruim is ook meer dan imposant. Het is leuk om vanuit een torenhoge afstand te basejumpen uit het vliegtuig om zo rustig naarbeneden te zweven en genieten van het prachtige en het waanzinige uitzicht over de hele staat.

De besturing van de vliegtuigen werken overigens simpel en goed, een stuntvliegtuig bestuurt ook heel anders dan een jet (Shamal) bijvoorbeeld. Je kunt alles uitvoeren met je vliegtuig, van op de kop vliegen tot loopings maken, oftwel: je verkeert je in een dollemansrit. En zo heeft ook elke stad heeft haar eigen luchthaven waar je natuurlijk vliegtuigen en helikopters kunt vinden. Je hebt – voor het geval dat – nog niet een directe toegang bij het spel tot een vliegtuig, later als je je vliegbevret hebt gehaald – waarvoor je een paar lastige vliegopdrachten moet uitvoeren – heb je toegang tot het vliegveld.

Naast autorijden, vliegen, zwemmen kun je in Grand Theft Auto: San Andreas ook fietsen, net zoals in het echte leven. Er zitten helaas maar enkel drie fietsen in het spel; de mountainbike, een low-rider en een BMX-fietsje, wat het iets minder leuk maakt. De laatste twee kom je vooral veel tegen in de wijken rondom Los Santos en zijn vooral bestemd om stunts op uit te voeren zoals bunnyhoppen, weelies en stoppies. De fietsen zijn overwoestbaar, ik bedoel hierbij een lekke band (dit kan wel bij auto’s en motoren) of een slag in het wiel. Ze zijn zelfs niet op te blazen met een rocket launcher of een ander zwaar heavy-metal wapen.

Qua vierwielers biedt dit nieuwe deel ook heel wat vernieuwing. Er zijn nu ongeveer circa honderdvrijftig auto’s, busjes, speelgoedauto’s, overheidsvoertuigen en vrachtwagens te vinden, een aanzienelijk hoger aantal dan dat bij Grand Theft Auto: Vice City. En het leuke hiervan is, is dat je ze ook nog helemaal naar eigen wens kan tunen in de mod garages met felle kleuren en blinkende velgen van goud en zilver zoals je ook in de Need for Speed Underground-serie kunt zien. Je kunt hydraulics (Hiermee kun je je auto laten bouncen, springen en aan wedstrijden meedoen, waar je op de muziek met je auto moet laten dansen.) aan je gepimpte low-rider toevoegen en/of je auto voeding geven door de 10x nitro te kiezen, wat je auto flink wat boost geeft. Dit is lang niet zo uitgebreid als in een Need For Speed, maar het is wel erg leuk en Rockstar heeft er zo ongetwijfeld te zien aardig wat tijd in gestoken.

In dit pareltje hebben ze ook gedacht aan de vechtersbazen die houden van het stevige arm- en beenwerk; er zijn drie nieuwe vechtstijlen die je kunt leren bij de drie verschillende gyms; boksen (in Los Santos), martial-arts (in San Fiero) en kick-boksen (in Las Venturas).

Het kick-boksen brengt het meest schade aan je tegenstanders gezondheid toe en het bevat één aanval waar je je vijand in één klap kunt doden, zonder dat hij of zij het kon afweren, in andere woorden: een deathmove.

Ook intressant is dat je je volledig eigen CJ naar jou wens er uit kan laten zien en verder kan customizen. Je kunt naar de barber shop (kapper) gaan om een stoer afro kapsel te laten knippen, je kunt naar een lokale tattoo parlor toestappen als je zin in hebt om een tattoo op je lichaam te zetten (of verwijderen) of je ziet een leuk kledingstuk in één van de tientallen, bijna honderden kledingwinkels verspreidt rond heel San Andreas.

Er zijn ook twee compleet nieuwe systemen toegevoegd, zoals het rollenspel aspect waarmee je je skills kunt handhaven. Er zijn driving-skills, biking skills, cycling skills en elk wapen heeft een eigen skill, wat weapon skill genoeg wordt. Als je bijvoorbeeld van één wapen heel vaak gebruik maakt, kun je een rank promoveren door je skills te verbeteren. Je kunt dan beter schieten en als je veel fietst kun je op den lange duur uiteindelijk sneller fietsen, scherpere bochten maken en hoger bunnyhoppen.

Daarnaast heb je ook nog andere dingen die te maken hebben met het role playing game-aspect zoals: stamina, muscle, lungcapicity, sex appeal en respect. Stamina, oftewel ‘conditie’, krijg je logischerwijs door veel te bewegen (zwemmen, fietsen, sprinten). Muscle krijg je door veel te trainen in een sportschool, maar je zit wel verbonden aan een daglimiet.

Lungcapicity verdien je echter door een lange tijd onder water te blijven – zodat je traint om je adem langer in te houden – wat ook weer nodig is voor een aantal missies in het spel.

Om je sex appeal te laten stijgen moet je met de mode meegaan, er aantrekkelijk en belangerijk uitzien, maar ook in dure sportauto’s rijden zegt veel over je status.

Respect is uiteindelijk te verdienen door missies te voltooien, je homies beschermen tegen drugsdealers, wijken over te nemen, kleding met de kleur groen te dragen – wat de kleur van Grove Street is – en er is ook nog respect te verdienen door één van de honderd gang tags over te schilderen met je spraycan. Respect is ook weer te verliezen als je een lange tijd niets voor je homies doet. Respect is er natuurlijk niet voor de grap, het heeft dus ook nog een functie; je kunt je homies recruiten, deze volgen-, beschermen- en helpen je als je in de penarie zit.

Het andere nieuwe aspect is dat je kunt eten, wat zeg ik, je zult móéten eten, want anders zul je verhongeren en uiteindelijk sterven. Damn, geeft een tamagotchi nostalgie of niet? Eten heeft ook invloed op je bouw van je lichaam. Laat je je CJ iedere dag steevast in een fastfood restaurants junkfood verorberen, dan zul je spoedig zien dat CJ – het in het begin nog magere jongen – nu uitgegroeid is tot een grote slome vetkwab. Kies je voor zo’n lichaam, dan zullen de actievolle missies ook moeilijker worden, omdat je sneller uitgeput bent en minder snel kunt rennnen. Ik zelf heb een donkerbruin vermoeden dat dit nieuwe gameplay aspect een grote knipoog van Rockstar is naar de té dikke jongeren in Amerika en deels bedoeld is om hen duidelijk te maken wat de gevolgen zijn van ongezond eten.

In San Andreas kun je je ook nog urenlang vermaken met mini-games als basketballen, je kunt dunken en van een verre afstand te scoren, je wordt hier steeds beter in. Je kunt één van de vier verschillende arcade games, vindbaar in bars, reastauranten, kledingzaken, huizen en 24/7s (supermarkten), opgenoemd: Duality, Go go Space Monkey, Let’s Get Ready To Rumble en They Came From Uranus.

Je kunt naar de club gaan om daar te dansen, alleen- of met één van je zes partners die te vinden zijn (Je hebt ook andere manieren van uitgaan, zoals een rondje rijden door de stad of uit eten gaan. Je ontvangt een beloning als ze je heel aardig vindt, waar tevens een percentagemetertje voor is.), die ook hun aandacht nodig hebben want anders zullen ze over de telefoon klagen of de vriendschap zelfs uitmaken. Je kunt ook nog gokken in één van de gokhallen en casino’s (deze twee opgenoemde zitten meestal in hotels) in Las Venturas, wat een handige manier om geld te verdienen (of te verliezen) is.

Het is ditmaal ook mogelijk om te poolen met iemand tegen een geldbedrag of voor het plezier.

Je kunt ook nog je eigen wijken beschermen of andere hoods aanvallen en uiteindelijk proberen te veroveren, om zo je territorium grondig uit te breiden.

Je kunt in een stripclub je geld spenderen aan een privé lapdance, want tevens ook al kon in de Pole Potion Club in Grand Theft Auto: Vice City.

Als klap op de vuurpijl is er ook nog een multiplayer optie voor de PlayStation 2-bezitters, waar je een aantal uur plezier aan kunt beleven met een vriend(in). Met z’n vieren spelen is helaas onmogelijk, als je toevallig de multitap met vier controllers thuis hebt staan. De online-functie op de PlayStation 2 en Xbox heeft Rockstar ook achter zich laten liggen, maar er is gelukkig genoeg te beleven in de single player.

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/559/559560/grand-theft-auto-san-andreas-20041025022926906.jpg

De speelduur

Na al die vernieuwingen te hebben op moeten noemen begrijp je best dat je jezelf aan dit deel alleen al aan de zogenoemde ‘pasttimes’ al tientallen uren kunt vermaken. En vergeet niet dat al die opgenoemde dingen alleen nog maar een über minuscuul klein stukje is van wat je allemaal wel niet kunt doen in de wereld van Grand Theft Auto: San Andreas.

Aan de hoofdmissies van het spel zul je zo’n veertig uur van je tijd moeten vullen en aan de bij-missies voor een honderd procent statistiek statistiek zoals: scholen missies, challenges, gyms, stadion missies, voertuigen missies, race-tournements en collectables wel minstens het dubbele aantal.

Daarnaast neem ik aan dat de hardcore gamers nog een aantal uren stoppen in het keet schoppen in de hele staat, betere tijden halen op challenges en race tournements, hogere scores halen op arcade kasten, naar al gevonden easter eggs zoeken (ontdek Rockstars gevoel voor humor door dit te doen), hidden interiors bekijken via glitches en bugs (het is zelfs mogelijk om via de Ganton Gym Glitch Liberty City te betreden) en mods bespelen of zelf maken (er zijn mods van compleet zelfgemaakte eilanden te downloaden op een aantal internet websites).

Maar wat nou het aller leukste is aan de speelduur van Grand Theft Auto: San Andreas – en wat overigens net zo is bij ieder ander Grand Theft Auto-deel zo is – is dat je telkens opnieuw weer nieuwe dingen ontdekt, wat hier een oneindig speelbare game van maakt.

Bij mijn eigen stats staat dat ik ruim tweehonderd uren in San Andreas heb vertoeft, zonder pauseschermen. Ik zal nog wel veel langer hebben gespeeld, omdat ik ook voor andere mensen missies heb voltooid (op het web staan een aantal fora waar mensen hun save-games aanbieden, bij de missie waar ze vast zitten) en ik niet altijd na het spelen het spel heb opgeslagen, want dat is niet altijd nodig na bijvoorbeeld een beetje bonje maken in de stad.

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/559/559560/grand-theft-auto-san-andreas-20041025022934124.jpg

De multiplayer- en onlinefunctie

Om met de deur in huis te vallen: Grand Theft Auto: San Andreas voor de PC is online speelbaar. Het is je waarschijnlijk ontgaan, maar het is toch wel degelijk zo. Eén van de Nederlandse servers heet ‘Multi Theft Auto’, wat in Amsterdam is gevestigd.

Het is mogelijk om via deze modificatie het online tegen elkaar op te nemen in racematches, stuntmatches en deathmatches, waar je zelfs met elkaar kunt chatten via een mIRC kanaal. Nu de deelnemers explosief toenemen zijn er nu meerdere ontwikkelingen aan de gang, één van deze heet SA:MP. Helaas moet ik de lofzang bij deze regel onderbreken, want ook deze modificatie is niet helemaal bugloos, wat frustratie opwekt bij menig gamer.

Ik vind het eigenlijk ook best wel maf dat Grand Theft Auto: San Andreas al vanaf anno 2005 online te bespelen is, maar dat ik geen redacteur er ooit een woord over heb zien vuilmaken. Dat zal vast wel komen omdat de grote websites als IGN, GameSpot en Jeux-France het nooit hebben gedrukt en dat de kleinere websites, het daardoor nergens van konden overnemen, maar dan net iets anders konden verwoorden. Zo gaat het, en ik kan het weten.

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/544/544428/grand-theft-auto-san-andreas-20040903031618171.jpg

De toekomst

Er zijn terrabytes aan geruchten losgelaten over de volgende Grand Theft Auto, maar echte feiten zijn er nog nauwelijks te bespeuren.

Er gaan geruchten over Tokio, Bogota, Sin City, Carser City, Travisco, maar al deze nepsteden zijn al van hun ‘ten minutes of fame’ ontkracht. Er is echter ééntje die overeind blijft staan, ik heb het over Londen, Grand Theft Auto: London (of een fictieve naam met betrekking tot Londen).

Een goede reden om over deze locatie te speculeren is omdat Rockstar na het originele Grand Theft Auto, die uit Liberty City, Vice City en San Andreas bestond, aan Grand Theft Auto: London is begonnen, de twee iets mindere delen. En nu Liberty City, Vice City en San Andreas een comeback kregen, is het niet geheel onlogisch dat nu ook Londen aan de beurt is om er nieuw leven in te blazen. Nu bedoel ik niet dat elke Grand Theft Auto totaal met elkaar verbonden is, maar het is wel het is wel een waarschijnlijk scenario waar we naar uit kunnen kijken.

Als het werkelijk waar Londen wordt, dan verwacht ik van Rockstar een typisch Engels karikatuur met typisch Engelse pubs en highlights, en absoluut géén digitale kopie van één van de meest betongrijze steden ter wereld. Elk opvallende detail van Londen nabouwen was Team Soho’s grootste fout.

De toekomst van de Grand Theft Auto-reeks zie ik wel erg positief in. Dat komt grootdeels omdat ik na zeven delen uit Rockstar’s serie ben overtuigd. Ik heb ook het volste vertrouwen in de PlayStation 3 en de Xbox 360, de consoles waarop dit spel oktober de wereld in worden gestuurd.

De Blu-Ray-schijfjes – waar Sony met haar nieuwe console mee gaat werken – hebben een gigantisch grote opslagruimte als ik het van de pers mag geloven, en dat betekent dus ook een gigantische Grand Theft Auto.

Bovendien zullen de tegenstanders van Grand Theft Auto ook niet meer kunnen bitchen op het grafische aspect als de PlayStation 3 next-gen graphics zal vertonen, en zullen de haters dus verminderen en uiteindelijk uitsterven.

Het beste om te doen is wachten tot Rockstar zelf officiele informatie vrijgeeft. De ontwikkelaar is nou eenmaal altijd geheimzinnig over haar nieuwe games tot een paar maanden voor de release.

Wel is bekend dat er wordt gestopt met het eilandensysteem en dat de domeinnamen www.gta4.com en www.grandtheftauto4.com door Rockstar zijn geregristreerd.

En door mij wordt officieel gegarandeerd dat de grafische stijl en setting je een unieke ervaring zal zorgen. Eentje die je niet zo snel zult vergeten.

Nu laat het vierde deel nog lang op zich wachten, maar gelukkig ken ik iemand die dat lange wachten kan doorstaan met dit en de voorgaande spellen. Hoe ondraaglijk het ook wel niet mag zijn.

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/544/544428/grand-theft-auto-san-andreas-20040903034137720.jpg

Conclusie en beoordeling

None

Grand Theft Auto: San Andreas is niet revolutionair – zoals Grand Theft Auto III – maar is door de talloze vernieuwingen wel helemaal compleet. Grand Theft Auto: San Andreas is geen game van miljoenen polygonen, maar de omgevingen zijn overweldigend in beeld gebracht en met meer zorg dan de manier hoe velen andere ontwikkelaars dit uitpakken. Dit maakt het heerlijke gevoel om in een echt levende en volledig vrije speelwereld te zijn nog een stapje groter. De vervelende kunstmatige intelligentie en de iets minder goed afgewerkte details, die nog steeds van de partij zijn, is in principe te zien als een dot vogelpoep op een splinternieuwe Ferrari. Grand Theft Auto: San Andreas heeft niets van haar magie verloren tijdens de overgang van PlayStation 2 naar Xbox en PC, behalve dat de game iets lastiger bestuurt op de Xbox, door het missen van de tweede schouderknoppen. Een objectief oordeel geven over dit spel vind ik dit keer ietwat lastig. Want als ik aan de ene kant eerlijk moet zijn, moet ik er een aantal punten bij aftrekken, omdat het visueel nog niet helemaal in orde is. Maar iets houdt me daarvoor tegen. Wat is dat dan? Onze Lieve Heer? Nee, dat komt doordat ik sinds tijden weer helemaal ben weggeblazen door een game, onder andere door de indrukwekkende momenten en omdat de minpunten ‘alleen maar’ van technische aard zijn. En geloof me, deze minpuntjes vallen in het niet als je bedenkt wat voor ervaring je er voor terugkrijgt. Dus als ik aan de andere kant eerlijk moet zijn, moet ik me specifiek focussen op ‘het plezier’ wat ik aan dit spel heb beleeft, oftwel de fun factor. Ik kies voor de laatste optie, want na een bepaalde speeltijd zeg je over een game: ‘ik heb me aan dit spel vermaakt’ of ‘ik heb me niet aan dit spel vermaakt’. Ik heb me bijzonder veel aan dit spel vermaakt, zonder dat de graphics me een grote last waren.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Een nóg grotere speelwereld
  • De vertrouwde sterke gameplay
  • De unieke speelervaring
  • De talloze vernieuwingen
  • De onbegrensde en oneindige speelduur
  • Het verhaal
  • De jaren ’90 sfeer
  • De ingesproken dialogen
  • De cast
  • Minpunten
  • Het ontbreken van een online optie voor de PlayStation 2 en Xbox
  • Het richtsysteem op de PlayStation 2 en de Xbox
  • De kunstmatige intelligentie
  • De pop-ups
  • De framerate
  • De besturing op de Xbox

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wtf sea of dreams dan niet dan wel… beginnen hun ook? nieuwe marketing hype ?? kneuzen

  • -___-

    Okee. Dan niet he. :P Wat is het opeens met developers en wel-niet gevallen? Doet me denken aan Bioshock 2's naam kwestie..

  • Gelukkig, maar morgen is het weer cellshaded zeker. Net als dat gezeik met BioShock 2 (Sea of Dreams)

  • maak nou maar de game en maak hem goed!

  • whah wtf wat is het nou?xD

  • haha grappig hoor….

    idd net zo'n Bioschock 2 geval, als ze er nou nog iets aan gaan veranderen geloof ik het niet meer hoor en laat ik dit spel zo hard stikken dat ze het in Rome nog horen

  • Doe maar wel cel-shaded, veel toffer! :)

  • Gelukkig maar, idd. :) Heb het liever niet cel-shaded als ik eerlijk mag zijn.

  • Daar ben ik blij om ook, het past de stijl totaal niet.



    Toch begin ik een beetje vertrouwen te verliezen in deze game, de release is niet ver meer en dingen zoals dit geven mij niet echt het gevoel dat ze ver zijn in de ontwikkeling.

  • Haha, dit is marketing jongens, niets meer of minder. Geruchten verspreiden en ontkennen en ondertussen duikt de titel van je spel op op verschillende websites.

  • Gelukkig.

  • Idd, dit is gewoon marketing.

  • En morgen komen ze met het bericht: Borderlands toch wél cel-shaded xD

  • Ik ben hier echt blij om. Ik had deze game al afgedankt, dit is geen game die cell-shaded moet zijn.

  • weten ze eigenlijk wel of ze een game willen maken ???

  • wtf is cell-shaded??

  • @abdelrrazak: denk maar aan de nieuwe prince of persia.



    Zou toch wel interessant geweest zijn, maar aangezien ze toch al zover zijn is het idd een beetje overdreven om het te veranderen.

  • Dan niet…

  • lol thompsongast

  • gelukkig maar dan!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren