1. The Legend of Zelda: The Minish Cap (GBA)

The Legend of Zelda: The Minish Cap (GBA)

Lang, lang geleden… wanneer de wereld bijna was verslonden door de schaduwen… kwamen de kleine Picori uit de hemel en brachten een held samen met een zwaard en een gouden licht. Met wijsheid en moed dreef de held het duisternis weg. Toen er opnieuw vrede heerste, borgen de mensen het zwaard op.

Nu vele jaren later werden de Picori niet meer als een legende. Het volk vierde de dag elk jaar met een festival. Er was een zwaardtoernooi waar elk jaar de winnaar het zwaard mocht aanraken. Ieder 100 jaar ging de deur tussen de wereld van de Picori en van de mensen open. Vandaag is die dag…

Ietsje Pietsje Minish!

Het is de dag van het Picori Festival. Link ligt nog te slapen in zijn huis waar hij woont met zijn opa Smith. Smith maakt zwaarden. Op dit moment is hij een zwaard aan het maken voor de winnaar van het zwaardtoernooi. Opeens komt Prinses Zelda binnen om Link (Zij en Link zijn al van hun jeugd vrienden) mee naar het festival te nemen. Link krijgt het zwaard mee van Smith en ze gaan. Ze komen aan in Hyrule Town waar het festival al lang gaande is. Zelda doet mee aan een kleine wedstrijd en wint een klein schildje dat ze vervolgens aan Link geeft. Na nog even rondkijken, gaan ze naar het kasteel om het zwaard aan de Minister te geven. Ze kwamen aan toen de ceremonie begon dus Link bleef om het bij te wonen.

Daar kwam de winnaar: een in het paars geklede persoon die word voorgesteld als Vaati. De wachters brengen de kist die het zwaard bezegeld naar buiten. Maar Vaati heeft kwade bedoelingen. Hij schakelt de wachters uit en veranderdt Zelda in steen, in weerzin van de poging van Link om haar te redden. Vaati gebruikt magie op de kist en het Picori zwaard breekt en zo gaat de kist open. Hierdoor gaan al het kwaad en al de monsters die daar in opgesloten worden vrij. Dan verdwijnt Vaati als sneeuw voor de zon. Het blijkt dat er maar 1 manier is om dit ongedaan te maken. En dat is om het zwaard terug te maken. De koning legt uit dat de Picori of Minish weldegelijk bestaan. Link krijgt de taak (omdat hij nog een kind is en Minish kan zien) om de Minish op te zoeken in het Minish bos en hun hulp de vragen. Met zijn nieuwe zwaard en schild begint hij zijn avontuur.

Een hoed met...een bek?

Link is in het bos aan het zoeken als hij een gil hoort voor hulp. Link volgt het geluid en ziet een soort groene hoed aangevallen worden door 3 Octorok. Maar dit was niet zomaar een hoed. Hij kan bewegen en praten! Nadat Link bekomen is, schiet hij het wezen te hulp en verslaat de monsters. De hoed bedankt Link en stelt zichzelf voor als Ezlo. Link verteld wat hij hier doet en tot zijn verbazing heeft Ezlo het zelfde voor: Vaati stoppen! Ezlo legt uit dat Vaati de Lightforce wil stelen; het tweede geschenk van de Minish naast het zwaard. Ezlo besluit met Link mee te gaan en springt op zijn hoofd om zo de traditionele hoed van Link te worden. Ezlo laat Link een portaal in de vorm van een boomstronk zien en Link gaat er opstaan. Zo verkleint hij tot niet groten dan een mier! Zo kunnen ze de Minish zien en hun dorp binnen gaan. In het dorp gaan ze naar de Elder die hun uitlegt wat te doen: Ze moeten de 4 elementen vinden en ze met het zwaard samen voegen. Het zwaard kon een man maken op Mt. Crenel. Ezlo en Link weten wat ze te doen staan en gaan er voor!

Uitzicht

Genoeg over het verhaal. Nu over de graphics, animaties en AI. Qua graphics voor de GBA vind ik hem er nog redelijk goed uit zien: De wereld is kleurrijk en ziet er leuk uit. Unieke gebieden worden perfect bemerkt. Bijvoorbeeld een berg gebied heeft rotsblokken die naar beneden vallen, vele grotten en cliffen. Het is natuurlijk wel 2D maar net zoals ALTTP past dit perfect bij het spel. Alles is overzichtelijk genoeg. Over animaties is er weinig te klagen. Link beweegt goed en het rollen is leuk uitgevoerd. Als je een aanval tegenhoud met je schild ga je ook een beetje achteruit. Net zoals bij het gebruik van de Gust Jar. Je kan eens je het juiste item hebt ook zwemmen. In het water kun je snel zwemmen en zelfs duiken. Misschien vis je wel iets op! De meeste monsters bewegen leuk maar veel AI hebben de meeste niet. Ze dwalen maar rond en als je ze aanvalt, vallen ze terug aan en gaan ze terug random bewegen. Maar dat maakt het niet altijd gemakkelijk. Sommigen bewegen soms irriterend en kan je ze moeilijk raken.

The Zelda Formula

Het is en blijft natuurlijk een Zelda game en daar horen veel dingen bij! Eerst het geluid.

Het spel kent veel bekende Zelda deuntjes maar ook veel nieuwe. Die passen precies in het rijtje! Sommige word je wel wat beu als je niet van Nintendo muziekjes houdt. Daar heb ik gelukkig geen problemen mee. Als je een actie doen, eender wat, hoor je Link wel een inspannend geluidje maken. En als iets unlocked is heb je natuurlijk weer zo’n geluid.

Dan hebben we de items. Deze Zelda heeft een paar nieuwe voorwerpen naast de vertrouwden. Zo heb je de nieuwe Gust Jar (voor dingen op te zuigen of aan te trekken) en de Cane of Pacci (waarmee je dingen mee kunt omdraaien). Natuurlijk kan de Bommen, de Boog en de Boemerang niet ontbreken. En je hebt natuurlijk de Great Faries die deze items upgraden, zoals een grotere beurs of bommenzak. Je kan ook nieuwe technieken leren met je zwaard in een ruimte waar een zwaardmeester je een nieuwe techniek leert. Er zijn er wel 10!

Als laatste hebben we de Kerkers. Er zijn er niet veel in TMC. Zo’n 5-tal zonder Hyrule Castle. 2 van die bazen zijn alleen maar vergrote gewone monsters. Dat stelt me wat teleur. Zelda staat immers ook bekend voor hun originele bazen. Maar de kerkers zelf zijn wel leuk. Met al die leuke puzzels, maar zoveel moeilijke puzzels zijn er niet echt. Soms moet je wel veel wisselen tussen de Minish toestand en de gewone om een puzzel op te lossen. Voor de rest werken de kerkers net als daarvoor en ik ben ze nog altijd niet beu.

FUSION-HA!!!

Natuurlijk heeft dit spel ook een grote side-quest. In deze Zelda heb je de zogenaamde Kinstones. Op je reis vind je vele Kinstone stukjes. Groene vindt je overal maar blauwe en rode alleen in kisten op speciale plekken. Als je naar iemand toegaat en er verschijnt een wolkje dan kun je met die persoon Fuseren. Het werkt simpel. Je drukt op de L-knop en selecteert de Kinstone die past met die van de persoon. Als ze passen gebeurt er altijd iets. Zo kan er een nieuwe opening komen door deuren die worden geopend of versperringen die worden weggehaald. Maar ook dingen zoals een nieuwe persoon die de stad binnenkomt tot een boon die uitgroeit in een heuse bonenstaak tot een speciaal gouden monster ! Meestal vind je grote aantallen Rupees, Mysterious Shells of soms een Piece of Heart! Mysterious Shells kun je ruilen voor figuurtjes. In totaal zijn er ongeveer 100 fusies mogelijk. Als je iemand bent die alles wil hebben zoals mij, ben je lang bezig alle fusies te doen. Kortom, je hebt veel te doen!

Conclusie en beoordeling

None

Opnieuw een Zelda topper. Een must voor iemand die Zelda fan is. Kortom het is een top GBA game.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Zelda formula
  • Ziet er leuk uit
  • Je bent er wel even mee bezig.
  • Minish zijn!
  • Minpunten
  • Te weinig kerkers
  • Meer originele Bazen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik heb een Puzzle Quest voor de PSP, erg verslavend spel, maar net als de ook erg moeilijk ^^.

  • Leuk spellll

  • ik vond challenge of the warlords geweldig. Deze vind ik bagger…

  • Lijkt me wel leuk, maar denk niet dat ik 'm ga downloaden.

  • ik heb de trial geprobeerd, maar heb meer lol met peggle. volgende week gaat het helemaal toppie worden voor mij, want dan kan ik eindelijk outrunnen in hd ! bring it on !

  • Ik hou niet van puzzelgames, dus ik koop hem niet.

  • Grappig hoor! Misschien wel een kijkje waard!

  • Ik vind dit soort puzzelgames niet erg tof :P

  • Ik houd wel van een beetje puzzelen, maar niet in deze vorm.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren