1. Pokémon Colosseum (NGC)

Pokémon Colosseum (NGC)

Vanaf het prille begin dat er een gitaarspelende pokémon verscheen, wachten mensen al tijden op die ene pokémon game op de consoles die de serie het 3d avontuur geeft dat het verdient. Uit vage scans wisten mensen af te leiden dat er een soort rpg mode inzat. En toen Nintendo ook nog eens doodleuk aankondigde dat er een story mode inzat werden fans wild. Zou het dan toch gebeurt zijn? Heeft Nintendo ons dan toch die game gegeven waar we al zolang op wachten? Guess again……….

Classic magic

Pokémon op de handhelds is altijd een fantastische ervaring geweest. Als trainer kon je pokémon vangen, trainen en evolueren om uiteindelijk een achttal bazen(Gym leaders) te verslaan. Nadat je die verslagen had kon je naar de pokémon league om daar te strijden tegen je rivaal om de titel pokémon master. Voordat het zover was moest je een zware reis afleggen langs gevarieerde omgevingen als bossen, rivieren en grotten. Je pokémon werden steeds sterker en leerde nieuwe aanvallen die goed van pas kwamen op de overworld en tijdens de gevechten, zodat je rivaliserende trainers kon verslaan en veel cash kon winnen. Bovendien kon je nadat alles over en uit was je team testen tegen vrienden. Een heerlijk spelletje. Dus.......waar ging het mis met Collosseum?

Battle mode&Battle mode

Tja, we hadden het eigenlijk allemaal aan de titel kunnen aflezen(in een Collosseum passen immers meer pokémon dan in een stadium). Dit is namelijk alles behalve de game waar we al zolang op wachten. Nadat de game is opgestart kom je in een menu-tje waarbij je de keuze hebt tussen Story mode en Battle mode, maar eigenlijk kies je tussen Battle mode met, of Battle mode zonder ‘verhaal’. De story mode is namelijk erg, erg gelimiteerd. Zo is vrijwel alle vrijheid van de baan gegooid en is het spel zo lineair als maar kan. Ten eerste kun je het struinen tussen de grassen om een toffe wilde pokémon te vinden vergeten. Je kunt namelijk alleen pokémon van duistere trainers jatten. Het zit namelijk zo: een duistere organisatie veranderd pokémon in zogenaamde shadow pokémon die jij moet zuiveren. Eerst moet je ze stelen van trainers en daarna moet je ze zuiveren door vooral veel te knokken. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is saai. Zolang je pokémon shadow is kan hij namelijk maar één aanval en zijn andere aanvallen moet je zien te verdienen door veel te vechten. Dit is echter zo langdradig dat je hier al snel genoeg van krijgt. Niet alleen van het genezen, maar ook van het vechten. Er is niks mis met de gevechten juist omdat dit praktisch de enige dingen zijn die me doen denken aan de draagbare avonturen. Ook het feit dat alle gevechten 2 vs 2 zijn is tof gedaan.

Het punt is dat deze hele game eigenlijk niets meer is dan een oneindige reeks gevechten. En dat word op den duur eentonig. Battle mode is ook alleen maar gevecht in, gevecht uit. En als klap op de vuurpijl hebben de ontwikkelaars er ook nog een Mount Battle vs 100 mode ingestopt waarin je honderd gevechten moet winnen en slechts om de tien gevechten kunt saven! Joepie.

N64 1.5

De gameplay is dus eentonig, dat is al erg zat. Maar met de graphics zet nintendo wel hoger in toch? Fout! Even voor de goed orde: dit is een gamecube game, dus waarom zijn de graphics zo achterhaald? Dit is eerder N64 1.5 dan N64 2.0 (alias GC). De aanvallen en animaties van de pokémon zien er nog enigszins acceptabel uit. Echter, de omgevingen zijn saai, kaal, en meestal grijs. Uitzonderingen als Phenac City zijn er maar weinig, want je loopt voornamelijk door saaie grijze gebouwen. Wat ook opvalt zijn de pokémon zelf. Sommige pokémon zoals Kyogre zijn perfect overgezet, terwijl andere als Slaking wel van klei lijken gemaakt. Het lijkt wel alsof dit Stadium 3 moest worden, even snel grafisch ge-update is en daarna van de lopende band afgerold is. De graphics van Collosseum kunnen in een woord omschreven worden als lelijk.

Het geluid is al een stuk beter. Hier kan ik zelfs redelijk positief over zijn. Natuurlijk slaken de pokémon nog steeds van die afschuwelijke kreten. De deuntjes zelf zijn( vooral tijdens de battles) verrassend episch en lekker catchy. Het is niks wat je onder de douche nog zult neuriën, maar het blijft een stuk langer in je hoofd zitten dan de GB deuntjes. Dit is dan ook echt het enige punt waarin in Colleseum de handheld avonturen achter zich laat.

Het ultieme pokémon avontuur?

Multiplayer had dit spel kunnen redden. Immers, het team van je maat inmaken met je eigen team is een stuk leuker dan oneindig lang NPC’s afslachten, toch? Dat klopt, maar er is een ding wat roet in het eten gooit. Komop nintendo, connectivity is op Zelda na gewoon keihard geflopt, dus waarom heb ik als ik met zn 2,3 of 4en ga spelen ineens gba’s plus kabels nodig!? Dit is een must, want het huursysteem is hier overboord gegooid. Je kan dus geen pokémon meer huren en als we het toch over weghalen hebben: leuke partygames zijn hier nergens te bekennen. Dit vind ik gewoon een onacceptabele truc om iedereen die dit spel heeft zo’n kabeltje te verkopen..

Dus nee, ik ben niet erg tevreden over dit spel. Dit is zeker, niet zoals beloofd ‘het ultieme pokémon avontuur!’. Sterker nog, dit deel mag de handeheld versies niet eens aanraken. Ondanks alles heb ik me hiermee toch nog vermaakt. De gevechten zijn vooral in het begin nog steeds vermakelijk en de Story mode duurt nog best lang. Echter als je niet van gevechten houd dan is dit weggegooid geld. Alleen de meest diehard pokémon freak zal alles uit dit spel weten te halen, als is alles in dit geval gewoon te weinig voor een spel met de naam pokémon.

Conclusie en beoordeling

None

Pokémon Collesseum is een aardig tussendoortje, maar niet meer dan dat en zeker niet de ultieme pokémon game. De handheld kwaliteit word bij lange na niet gehaald door onnodige beperkingen en de grote nadruk op gevechten. Het feit dat je voor multiplayer ook nog eens extra apparatuur moet aanschaffen maakt dat deze game de naam pokémon gewoon simpelweg niet waard is.
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Gratis memorycard.
  • veel te doen.
  • verrassend goede deuntjes.
  • gevechten blijven verslavend en zijn goed uitgewerkt.
  • Minpunten
  • Te veel nadruk op gevechten.
  • Story mode valt tegen.
  • Gba+kabel nodig voor multiplyer.
  • grafisch achterhaald.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heb net een berichtje voor de beta ontvangen! Hiephoi!

  • Hmmm, leuk artikel. :) Kheb alleen niet zoveel vertrouwen in Champions online.

  • Klinkt goed, maar hou niet zo van MMO's.

  • Leuk stukje jongens :)

  • Wel eerste MMO op 360, dus ik denk dat het wel succes kan worden op de 360 alleen op de PC betwijfel ik het, want daar zijn er zo veel en niemand stapt van WoW af terwijl er ook andere goede MMO's zijn. (ookal speel ik zelf ook WoW, maar binnenkort overstappen op Jumpgate als die uitkomt.)

  • MMO's zijn niet echt mijn ding.

  • Lijkt me niets

  • Hoop dat het wat word

  • Kutdubbelposten!!!

  • @ Goomba-NL



    Was er niet al een Final Fantasy MMO voor de 360? Als ik me niet vergis iig.^^

  • @ I need backup



    d8 het niet, weet nie zkkr hoor.

  • Who?

  • Deze game interesseert me, ik hoop dat het wat word. :)

  • niks voor mij een. Ik wacht wel op een 'naar mij mening' leuke mmo voor de xbox 36. :)

  • @Goomba-NL



    wel dus :P, FF XI

  • Champions Online wordt geen game voor mij, dus dat gedeelte van zijn plannetje is al niet gelukt.

  • Leuk artikel. Ben helaas niet geinteresseerd in zijn spelletjes.

  • Hij maakt niet echt spellen waarvan ik hou, maar toch leuk artikel!

  • Champions Online



    ik wil die speeeeeeeeele gekkkkkkkkkk

  • Champions online hmm ik weet niet wat ik er van moet verwachten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren