1. The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

Mario is al jaren dé bekendste mascotte van Nintendo, maar Nintendo heeft veel meer in haar mars. Vele gamers hebben hun hart verpand aan de Zelda games. Met de nieuwe Zelda game, ‘The Twilight Princess’, in aantocht, wordt het wel eens tijd om terug te blikken op ‘The Wind Waker’, de game waarmee de GameCube in 2003 haar eerste Zelda game in huis haalde. Een Zelda-game met een apart stijltje, dat zeker.

Wanneer je de disc in de GameCube stopt word je al snel verwelkomt door de oude vertrouwde Zelda tune. Terwijl je heerlijk wegdroomt door de muziek, denkend aan de avonturen die jij zult gaan beleven, wordt het verhaal verteld over ‘The Hero of Time’, beter bekend als Link. Op Outset Island, het eiland waar jij, je oma en zusje wonen, is het sinds de heldendaden van Link, traditie dat jongens wanneer ze een bepaalde leeftijd bereiken, een groene outfit dragen, als eerbetoon aan Link. Jij hebt zojuist de leeftijd bereikt die de legendarische Link had toen hij zijn heldendaden verrichtte, wat betekent dat het jouw beurt is om een dag met een groene outfit en een maillot te lopen. Je leert zwaardvechten bij een vriendelijke buurman en moet wat varkentjes vangen voor een vrouw. Alles lijkt zo vredig en rustig op Outset Island totdat jij je zusje moet gaan opzoeken. Eenmaal gevonden geeft ze je een telescoop, waar je doorheen kijkt. Wat je ziet zal jouw rust volledig laten verdwijnen. Er komt een vogel aan gevlogen met een jong piratenmeisje in zijn klauwen die wordt achtervolgd door een piratenschip. De vogel laat het meisje vallen in de bossen van het eiland en jij moet haar gaan redden. Na wat vijanden verslaan is het meisje gered en kan je terug naar huis. Bij een hangbrug word je opgewacht door je zusje, die daar staat de zwaaien en roepen, waardoor ze niet ziet dat de vogel is teruggekeerd en haar richting op vliegt. Voor je het weet is je zusje ontvoerd door de vogel en begint je avontuur pas echt.

Pijn in het hart

Het verhaal lijkt behoorlijk standaard, maar ontplooit zich zo goed. Alles klopt, alles wat gebeurt, heeft een rede. De game speelt zich voor het grootste gedeelte af op de Great Sea en de eilanden die daarin liggen. Je kan die afstanden tussen die eilanden natuurlijk niet zwemmend overbruggen dus de piraten varen je naar een eiland, waar je zusje zit. Je moet allerlei capriolen uithalen om haar te vinden. De capriolen die je moet uithalen zijn heel divers. Sluipen met een lege ton over je hoofd, vijanden verslaan met een houten stok en het nodige klim- en klauterwerk. Voor ieder wat soeps en dat is, naar mijn mening, een ding wat de Zelda games zo goed en interessant maakt voor veel mensen. Deze game weet je zo aan te grijpen dan je met pijn in het hart een eiland verlaat om naar het volgende te gaan. Dit komt mede door de goede herinneringen van de avonturen die je op dat eiland hebt beleefd. Telkens als ik wegvaar van het eiland betrap ik mezelf er ook op dat ik de camera omdraai en het eiland langzaam zie vervagen. De drang om terug te gaan is zo groot, omdat je het hebt gevoel dat je de helft nog niet hebt gezien en de sfeer er zo goed is. Maarja, de plicht roept, je zusje is in gevaar en dat heeft toch een hogere prioriteit.

Dirigent

Op een zeker moment kom je de ‘King of Red Lions’ tegen. Een boot die praten kan en jou gaat helpen om de vijand te verslaan. Hij vaart je van eiland tot eiland en geeft je tips. Ook geeft hij je de ‘Wind Waker-baton’ een stafje waarmee je onder andere de wind kan controleren door als een heuse dirigent je stafje rond te zwaaien. Dit levert hele leuke gameplay op.

Zo moet de wind naar een punt laten waaien om zo een eiland te bereiken per boot of van punt naar punt te zweven met een boomblad. Ook leer je onder andere een spreuk waarmee je een voorwerp kan controleren. Het varen is op het begin erg vermakelijk, maar wordt langzamerhand steeds vervelender. Gelukkig is ook hier een handige spreuk voor. Er zijn dus verschillende spreuken beschikbaar van verschillende lengtes. Zo heb je een combinatie van drie, vier of zes. Drie houdt in dat je de C-stick drie keer in de goede richting moet bewegen, een combinatie van vier houdt in dat je de C-stick vier keer in de goede richting moet bewegen, enz.

Min en plus, Yin en Yang

Het spel ziet er wonderschoon uit. Het is gewoon prachtig om de jonge Link te zien rondlopen in een cell-shaded stijl. Er zijn natuurlijk enkele schoonheidsfoutjes, zoals de lichtbundels op het tweede eiland, Forsaken Fortress, die er die er een beetje vreemd uit zien. Een beetje erg hoekig en ze haperen constant. Echter, de schoonheidsfoutjes worden ruimschoots gecompenseerd door de rest van de omgevingen, effecten, vijanden en Link zelf. Het is bijvoorbeeld geweldig om Link voor de eerste keer door een gangetje te zien kruipen. Het detail is groot voor een cell-shaded spel. De plooien in de kleding zien er perfect uit evenals de schaduwen en het is grappig om te zien hoe Link zich voort ploetert door zich met zijn kleine voetjes af te zetten tegen de vloer. Echter de mooiste animaties zijn de gezichtsuitdrukkingen. Als Link tegen een muur aan slaat zie je zijn gezicht wegtrekken van de pijn. Is je levensenergie bijna op, dan loopt Link er een beetje futloos bij.

Zo zijn er nog veel meer uiterlijke uitdrukkingen die erg goed zijn uitgewerkt. Ben jij iemand die niet van cell-shaded houdt, dan zal je standpunt na het spelen van deze game best wel eens kunnen veranderen. Het stijltje is namelijk erg sfeerverhogend. Ik wil niet beweren dat ik enkel Zelda games met een cell-shaded stijl wil, want ‘The Twilight Princess’ ziet er ook prima uit. Maar daar gaat het niet over, het gaat over ‘The Wind Waker’. Een game die heel veel goed doet. De controls zijn prima. Je hebt de mogelijkheid om drie verschillende voorwerpen uit je inventaris op de Y-knop, X-knop of Z-knop te zetten. Zo heb je met een druk op de knop het goede voorwerp in je handen en heb je de vijand in het vizier door op de linker schouderknop te drukken. De camera doet zijn werk vaak prima, maar blijft wel eens hangen, wat desoriënterend werkt. Met een druk op de linkerschouderknop centreert de camera zich achter Link en is dat probleem ook de wereld uit. Er zijn eigenlijk maar twee grotere minpunt en dat is de ‘Triforce Quest’ en de hoeveelheid kerkers. De Triforce Quest is redelijk saai en duurt tamelijk lang. Saai en lang, dat gaat niet goed samen. Je moet acht versplinterde stukken van de Triforce terug vinden. Die liggen her en der in de zee verspreid, maar voor je ze kunt opvissen moet je acht kaarten vinden en die laten vertalen door een niet nader te noemen, irritant figuurtje. Deze quest is er eigelijk alleen maar ingestopt, ter compensatie. Er zijn namelijk niet veel kerkers en de kerkers zijn vrij makkelijk te voltooien. Wel is de sfeer die in de kerkers hangt erg goed en zijn de kerkers ook nooit saai. Het is jammer van die twee minpunten, maar dat mag de pret niet drukken, ‘The Legend of Zelda: The Wind Waker’ is een Zelda waardige game met een prachtige stijl, mooie muziek en goede gameplay. Een must voor GameCube bezitters.

Conclusie en beoordeling

None

The Legend of Zelda: The Wind Waker is een prachtig avontuur, met een prachtige sfeer. De grafische cell-shaded stijl is erg goed gelukt, evenals de gezichtsanimaties. Hier en daar is de game wat makkelijk en de Triforce Quest is niet heel leuk. Desalniettemin is deze game een must voor bezitters van een GameCube.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Zelda-gameplay
  • Graphics
  • Gezichts)animaties
  • Muziek
  • Minpunten
  • Triforce Quest
  • Te makkelijke en te weinig dungeons

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk voor de PS3'ers. :)

    Maar ik ga dit spel toch niet kopen. Ben niet zo van de Japanse RPG's…

  • Headline is een beetje vreemd gekozen. Dat er een nieuw character in de PS3 versie komt is al vrij lang bekend.



    Waar het artikel over gaat is dat er verwijzingen in de code van de X360 versie zitten.

  • Nieuwe personages zijn altijd leuk!

  • codes uitpluizen jippie! :-s

  • En nog steeds is Tales of Vesperia niet uit in Europa de xbox 360 versie dan

  • PS3 bezitters smullen!

  • Gerucht? Er circuleren al twee weken foto's op internet van het brave kind -_-



    @ Srebseig : smullen? XD

  • Goed nieuws, maar ik heb die game niet :P

  • Als je er van houdt wel ja, en persoonlijk vond ik dit één van de weinig interessante exclusive's voor de 360.

  • exclusive als die ook op de ps3 komt :S?

  • uh lol

  • 3.912 exclusive als die ook op de ps3 komt :S?

    \"vond\"

  • Altijd leuk een nieuwe personage!

  • Lekker belangrijk dat extra personage… laat de game nu maar eindelijk gewoon uitkomen!!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren