1. Quake 4 (X360)

Quake 4 (X360)

Net als zielsverwant Doom staat de quakereeks bekend omwille van zijn rechttoe rechtaan aanpak... een stoere marinier die doorheen donkere gangen een heel leger aan vieze beesten afslacht met nog stoerdere vuurwapens. ID software stond in de jaren 90 aan de geboortewieg van dit populaire fps genre en brak zware potten met Doom, Wolfenstein en Quake 2 waarin je een eenmansoorlog uitvocht tegen een alienras. Op een deel 3 dat uitsluitend rond multiplayer draaide na bleef het lange tijd stil rond de strijd tussen de mens en het alienras van de Strogg, nu 6 jaar na het bejubelde 2de deel is er echter een opvolger... Quake 4.

Star Wars

Alf was een leuke Alien, ET was een leuke Alien... de Strogg zijn dat niet, verre van. Jaren terug kwamen die vieze lefgozertjes naar aarde in Independance Day stijl om even keet te schoppen. Eerst dacht de mensheid dat het hen om de aarde ging..... het bleek hen om ons te gaan. In plaats van postzegels verzamelden de Strogg mensenlichamen om nieuwe Strogg mee te maken... gezellige kerels. Natuurlijk werd al snel een tegenoffensief door het mensenleger ingezet en werd een tegenaanval op planeet Stroggos ingezet... oog om oog, planeet om planeet als het ware.

Door de hevige tegenstand overleefde slechts 1 marinier de landing op Stroggos,die wist door te dringen tot bij de leider genaamd The Makron en hem van kant wist te maken. Deel 4 gaat van start net na die gebeurtenissen wanneer de verdedigingssystemen van de planeet plat liggen en het leger op Stroggos weet te landen. Jij bent Mathew kane... een wederom stoere maar zwijgzame marinier die lid is van het Rhino squad dat als eliteteam de opdracht heeft de Strogg en hun nieuw verkozen Makronleider het vuur aan de schenen te leggen en de oorlog voor eens en voor altijd te eindigen in het voordeel van de mensen. Voor de game van start gaat maak ik me echter de optimistische bedenking... Als een man in het vorige game de klus kon klaren dan zal

a) de Strogg maar een armzalig flutlegertje hebben en

b) ik met een heel team in mijn kielzog serieus alien ass kicken.

De game gaat van start met een best heftig introfilmpje dat de landing op Stroggos toont... Je ruimteschip wordt geraakt en stort neer en je wordt versuft wakker tussen de brokstukken. Een collega trekt je recht maar wordt bloederig geraakt. Je strompelt recht en met je gun in je hand ga je op stap... op zoek naar je squad, opdrachten en Stroggs met genoeg lef om voor je loop te springen. De sfeer voelt zeker in het begin hard aan als die van de film Starship Troopers... hoe verder je echter vordert in de game hoe sterker het opvalt dat deel vier erg trouw is aan zijn roots en vintage Quake is.

War of the Worlds.

Het bijna 2 jaar terug verschenen Doom 3 kreeg als grootste kritiek over zich heen dat de game teveel vasthield aan zijn verouderde gameplaymechanisme van op je eentje door gangen vol monsters te knallen. Zonder gameplaygewijs revolutionair uit de hoek te komen en hoewel de game in de basis net hetzelfde speelt als zijn voorganger voelt de game toch iets ambitieuzer aan dan een remake met opgepoetste graphics. Naast het narratieve element dat heel wat rijker is uitgewerkt dan voorheen met cutscenes, gesprekken over de voicecom en plotwendingen is er ook je squad. Je wordt doorheen je avontuur erg vaak vergezeld door je medesoldaten en hoewel ze niks substantieel toevoegen aan de gameplay bieden ze wel 1 groot voordeel... het Schwarzeneggergehalte ligt een pak lager dan in de andere ID games. De AI van je medestrijders is behoorlijk en ze bijten aardig van zich af tegen de Strogg. Dit helpt zeker mee in het gevoel dat je deel uit maakt van een groter geheel en je gewoon samen orders van hogerhand opvolgt in de bloedige oorlog tegen de wezens. Een ander leuk extraatje van je squad is wat ik noem... de roden en de blauwen... de ene is een medic, de andere een engineer en telkens je het hen heel lief vraagt vullen ze je health en armor aan... hen in leven houden is zeker de boodschap want healthpaks zijn op hogere dificultysettings maar schaars verdeeld. Eveneens nieuw aan deze Quake is dat er ditmaal geprobeerd is meer afwisseling in het geheel te stoppen. Dit resulteert in het feit dat je 2 maal in de game op je eigen ruimtebasis wat mag gaan chillen om gedebrieft te worden en je ondertussen wat rond kunt wandelen en praatjes slaan, je stukken krijgt voorgeschoteld waarin je in een onrailsstukje een turret op een voertuig dient te bedienen en je als kers op de taart lekker zelf even mag gaan cruisen met een battletank en heuse mech. De levels waarin jezelf een voertuig bestuurt zijn jammer genoeg nogal aan de saaie en simpele kant en ik had de neiging er gewoon erg snel door te scheuren. De stukjes zijn heel wat makkelijker dan de gewone levels en voelen daardoor teveel aan als een verplicht tussendoortje voor het echte knalwerk.

Voor het overige verloopt de gameplay volgens het beproefde stramien. Je volgt een lineair pad en ondertussen vuur je met je wapen naar keuze op alles wat er ook maar enigszins walgelijk uitziet en beweegt. Je hebt natuurlijk keuze tot de standaardguns zoals de blaster, het machinegeweer... shotgun en rocketlauncher maar gaandeweg komen ook wat originelere wapens zoals een gun die zwarte gaten afvuurt en er ubercool uitziet tot je beschikking. Al snel draag je een heel arsenaal met je mee dat je via je d-pad kan selecteren. Ook leuk om weten is dat je af en toe een upgrade voor een wapen krijgt die extra snufjes toevoegt. Al die latere upgrades en je wapenuitrusting zullen later in de game zeker tot hun recht komen, de game komt op de hogere moeilijkheidsgraden namelijk best pittig uit de hoek en je loopt snel een pak schade op. De checkpoints liggen best goed verdeeld zodat je geen 10 minuten moet herspelen en ook quiksaven is een mogelijkheid... het is enkel jammer dat laden zo enorm lang lijkt te duren. Na vijf pogingen opnieuw vijfendertig seconden laadscherm moeten doorstaan kan irritant worden... zeker als je net als ik in de laatste missies zo vaak sterft. Het laatste stuk voor de eindbaas heb ik zeker weten twintig keer moeten herspelen... je kunt je dan ook vast mijn blik voorstellen toen die grote big bad eindbaas na een poging al het loodje legde.

M M M M Mooi S S Spel.

Quake 4 is op audiovisueel vlak wat men noemt een mixed bag. Ik was vaak best onder de indruk van de gangen en binnenruimtes die ik doorliep. Je wordt erg vaak om de oren geslagen met knappe licht en schaduweffecten en visuele hoogstandjes zoals de schaduw van een monster die even langs een muur glijd en ga zo maar door. Vergeleken met Doom 3 ziet het er allemaal wat grootser en sfeervoller uit met minder donkere stukken maar gewoon af en toe subtiel gebruik van lichtbronnen om een donkere creepy sfeer te bereiken. De vele visuele trucjes en de schrikeffecten van vijanden die je plots verrassen nemen de aandacht net voldoende weg van kleine foutjes in het leveldesign zoals mindere textures en enorm beperkte vrijheid. Quake 4 is in wezen 90 procent van de tijd net een spookhuis waarin je een afgebakend pad aflegt en je laat meevoeren. Het enige echt grote nadeel aan de grafische kant van het spel is dat de framerate af en toe inzakt. Het is zeker niet dramatisch en de game blijft speelbaar maar het is toch storend als het spel enkele seconden traag begint te verlopen... het sleurt je uit de illusie en dat zou op een console als de 360 toch niet meer mogen.

Qua geluid zit het spel best stevig in elkaar. De muziek klinkt lekker heroisch, wapens echt als zwaar geschut en creepy geluidseffecten in het halfdonker zijn erg geslaagd. Ook de constante voicecomberichten die je hoort van zaken die zich afspelen op het slagveld dragen hun steentje bij tot de sfeer. Jammer echter is dat het soms moeilijk is te begrijpen wat je teamleden zeggen omdat hun stemmen nogal gedempt klinken. Daardoor kwam het af en toe voor dat ik nauwelijks mijn objectives begreep omdat mijn squadleader leek te praten met een vod in zijn mond.

Multiplayer en houdbaarheid

Ik moet bekennen dat ik bitter weinig aandacht aan de livefunctie heb besteed. De Multiplayerfunctie is oldschool tot op het bot en lijkt naar ik me laten vertellen heb erg sterk op deel 3 in de reeks. De paar potjes deathmatch die ik gespeeld heb waren best aardig en vet. Er zijn op de maps tal van warppads aangebracht waardoor je erg snel van de ene naar de andere kant gekatapulteerd wordt en de gameplay is bijgevolg lekker snel en hectisch. De multiplayer is dus zeker vermakelijk als je gewoon een potje pretentieloos wilt knallen... toch bekruipt me het gevoel dat ik dit soort gameplay jaren geleden al heb gezien.

Leuk is ook de extra dvd die naast wat trailers en een making off ook de volledige versie van Quake 2 bevat voor wat retrofun.

Als je dit doorspeelt merk je pas echt hoe trouw deel vier is aan zijn roots, maar ook hoeveel meerwaarde de toevoeging van verhaalelementen en medesoldaten biedt.

Over de singleplayer van Quake 4 doe je naargelang de difficultysetting tien a vijftien uur maar voor de achievmentfanaten zijn er best nog wat leuke uitdagingen zowel off als online te rapen. Al bij al zit het op dat vlak dus best aardig goed met deze Quake.

Conclusie en beoordeling

None

Singleplayergewijs brengt Quake 4 je een brok lekker simpele oldschoolactie in een goed en sfeervol uitgewerkte setting. Squadleden en een simpel maar redelijk verhaal voegen meer toe dan de voertuigmissies en wat saaie buitenomgevingen. De game speelt lekker weg en weet af en toe best indruk te maken. Ook de redelijke speelduur en leuke maar simpele multiplayer weten extra punten te scoren... het is dan ook jammer dat de game wat te lijden heeft aan gerushte afwerking en af en toe framerateproblemen op je scherm tovert. Heb je Quake 4 echter nog nooit gespeeld en je hebt best trek in wat simpele harde actie, laat dat je dan niet in de weg staan om het even te proberen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • simpele maar lekker doeltreffende actie
  • verhaal en squadleden geven meerwaarde aan de quake-ervaring
  • goeie levensduur
  • Minpunten
  • simplistische voertuigmissies
  • framerateproblemen
  • stemmen van je medesoldaten soms onverstaanbaar

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Kinderachtige subtitel van de review.



    Lost Odyssey is heel erg sterk (objectief), Eternal Sonata was ook fantastisch.



    Hoe kom je erbij om deze niet goed te noemen (op z'n allerminst?)



    De rest, mjah, daar werd ik ook niet erg warm van, (Enchanted Arms vond ik eerlijk gezegd wel leuk) maar als deze prima is dan ligt de 360 wat mij betreft op koers wat JRPG's betreft.



    LO beoordeelde je zelf nog met een 8-, je collega beoordeelde ES met een 8+, en nu zijn dat geen eens goede RPG's meer? Hoe bedoel je populistisch.



    Als je het toch hebt over smoothe overgang tussen field en battle, kijk dan even naar Eternal Sonata, beter kan het niet.









  • @Super_sniper



    Hij bedoelt waarschijnlijk dat het geen Final Fantasy's zijn. Wat waar is.



    Al ben ik het helemaal met Super sniper eens, LO was DA BOMB! jawel.



  • Mss omdat Eternal Sonata geen x360-exclusive RPG was? Lost Odyssey kan ik niks over zeggen.



    SO klinkt tot nu toe eigenlijk erg gemiddeld :s

  • Weer alleen voor de xbox360 , jammer niet dat hij niet voor ps3 komt maar ik wacht liever op final fantasy 13

  • Soooo FF13 echt he :D

  • Dik lijp :D

  • Hmmm, ziet er wel goed uit. Even in de gaten houden! :P

  • Ik snap niet wat jullie (insidegamer medewerkers) allemaal tegen Lost Odyssey hebben. Ik vond het een superspel. En vele malen beter dan de meuk van Final Fantasy die we de laatste jaren voorgeschoteld krijgen.



    Lost Odyssey > Final Fantasy.

  • Kan niet wachten:P



    Alleen in deze preview die liedje tijdens de gevechten past er echt niet bij.

  • wel vet

  • Ook ik vond LO lang niet slecht (vooral Jansen was toppie), maar na het spel volledig uitgespeeld te hebben bleef toch het gevoel bestaan dat het iets miste.. Vooral de badguy was echt bagger!!! (zo slecht zelfs dat ik momenteel zijn naam vergeten ben). De 360 heeft echt wel pareltjes van RPG's, vooral ToV maja die laten gewoon een eeuwigheid op zich wachten, tot mijn grote ergenis. Ook TLRemnant (speel hem dan wel op mijn pc) vind ik echt niet slecht. FF12 dat was pas bagger (persoonlijke mening), laat ze maar gewoon opschieten met SO zodat wij hier in europa ook weer eindelijk kunnen genieten van een goede RPG!!! En jongens van Sony wanneer gaan jullie ons eindelijk verwennen met een originele RPG, nu FF13 hier nog zo'n dik 1,5 jaar op zich laat wachten (als we geluk hebben!!!)

  • Ik ga me er zelfs niet verder mee bemoeien, m'n voorgangers zijn al duidelijk genoeg.



    @ Meowmix : dat was hij nog wel toen de scores binnenkwamen. Trouwens, is hij niet goed meer omdat hij niet exclusief is? FFXIII zal echt crap zijn in dat geval (net zoals deel XII trouwens, overrated piece of eye-candy)

  • Dit is een game om in de gaten te houden :)

  • Tales of Vesperia?

  • Ik ben zelfs nu nog bezig met het uitspelen van Lost Odyssey, heb die game vorig jaar op de release gehaald. Had toen 44 uur gespeelt en was op disc 3. Heb die game daarna op de een of andere manier (waarschijnlijk door een moeilijk stuk) maanden niet aangeraakt. Sinds vorige week ben ik weer bezig met Lost Odyssey. Het is een aparte en typscihe RPG, enige wat me enorm stoort zijn de elle lange laattijden bij alles wat je doet. Grafisch gezien kan het niet tippen aan FF, maar vind de graphics niet storend. Ook het battlesysteem (het leren van skills) is juist erg leuk in LO. En ook de super vele extra sidequests zijn goed en leuk om te doen.



    Ik wacht nu ook met smart op deze Last Ocean, wordt de eerste keer dat ik een titel van Last Ocean speel. De battles lijken een beetje op Infinite Undiscovery, wat op zich een redelijke game was, maar veel te kort en veel te makkelijk. Zie ook dat dit dezelfde ontwikkelaars zijn als IU (Triace & Square Enix)



    Verder was Eternal Sonata ook een hele goede game! Grafisch een lust voor het oog en de battles waren dmv van hack&slash ook leuk om te doen.



    Maar de beste RPG van de laatste 3 jaar is voor mij nog steeds Final Fantasy 12, die game heeft zo veel memorabele momenten en omgevingen, en zat zo goed in elkaar…. hopenlijk wordt de nieuwe Final Fantasy zeer zeker net zo goed.



    Maar eerst even nog Star Ocean, en uiteraard Tales of Vesperia, ook een titel welke ik zeer zeker wil spelen. Jammer dat hij in USA al sinds augustus 2008 verkrijgbaar is….







  • En IG blijft maar alle redelijk goede tot uitmuntende (LO) RPG's van de 360 bashen. Dit keer in de subtitel. Eigenlijk om een beetje moe van te worden. Het heeft ook niet eens veel met de 360 te maken, er zijn altijd veel standaard RPG's op alle systemen en 1 of 2 uitmuntende.



    Square stelt overigens al jaren teleur, ook met FF's. Een LO is in mijn ogen dan ook vele malen sterker dan de laatste aantal FF's. Maar dat is een persoonlijke mening.

  • ik wacht op de enige hoop van een JRPG op de Wii Tales of Symphonia Dawn of The New World

  • Ben benieuwd, zeker een titel om in de gaten te houden.

  • Ik kijk eerlijk gezegd meer uit naar Tales of Vesperia dan naar SO.

  • @Super_sniper



    Hij bedoelt waarschijnlijk dat het geen Final Fantasy's zijn. Wat waar is.

    En dat zegt wat? De Final Fantasy's van de afgelopen tijd zijn bijzonder crap.


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren