1. Black (PS2)

Black (PS2)

Criterion heeft zichzelf als bedrijf op de kaart gezet met de Burnoutreeks. Racegames die zich distantieerden van de rest in een drukbevolkt genre door er enkele twists op na te houden zoals extreme snelheid maar vooral ook spectaculaire crashes waarin heel wat zaken op spectaculaire wijze aan gort gingen. Iets soortgelijks probeert de developer nu met hun eerste first person shooter uit te halen. Een game maken in een bijna overbevolkt genre dat zich onderscheidt van de rest door middel van stijlvolle maar brute destructie. Of Black met glans in die missie geslaagd is zal de speeltest moeten uitwijzen.

Verhaal: 24+Rambo = bleh

Het verhaal van Black.... Zit er eigenlijk een verhaal in Black? Voor iedere missie krijg je een warrig maar leuk gebracht tussenfilmpje met echte acteurs die een achtergrondverhaal ontplooien over Jack keller. Deze stoere Amerikaanse soldaat wordt ondervraagd omdat bepaalde zaken misgelopen zijn in verband met een missie die als doel had een terroristische organisatie uit te schakelen genaamd Seventh wijf. Deze filmpjes die nogal aan 24 doen denken vormen de rode draad tussen de missies door die dus in wezen flashbacks zijn naar the events that took place between 4 days ago and today. Het verhaal is op zich wel aardig, maar nogal anorectisch. Grote minpunt aan het verhaal is dat je er in de missies nauwelijks iets van terug vindt. Geen plotse ingame plotwendingen of dergelijke en een hoofdpersonage dat eigenlijk zoutloos te noemen is. Keller doet nog het meest denken aan het Rambotype uit de actiefilms van de jaren 80 dat op zijn eentje een heel leger neermaait en ontbreekt ieder charisma of geloofwaardigheid

Gameplay : kogels+vijanden+truck= kaboem

Laat ons beginnen met de basis, black is een oldschool fps. Geen ingewikkelde bevelen aan je collega-soldaten die je soms bijstaan of gekke gadgets zoals een spionagecamera maar gewoon jij en je simpel maar doeltreffend wapenarsenaal tegen een overmacht aan vijanden.

Shotguns, kleine machinegeweren, Ak 74's en mijn favoriet de Glock, sniperrifle's en meer zijn je gereedschappen om de constante aanvoer van vijanden naar de eeuwige pixeljachtvelden te knallen. Het mikken en schieten voelt lekker soepel aan en de feel van de wapens is lekker krachtig. Het gekke is dan ook dat je zo verrekt veel kogels nodig hebt om sommige vijanden om te leggen. Erg kort gezegd is het gameplayconcept van black erg simpel te stellen. Je hebt je wapen en constant zo een 400 kogels en je blijft knallen en knallen en je mikt richting vijanden.. je weet dat je zo een halve lader van je machinegeweer nodig hebt om een vijand permanent af te maken dus.. schiet je heel de boel aan stukken. De levels zitten vol met ontplofbare zaken zoals olievaten, trucks en vorkliften, mijnen en nog heel wat andere zaken die boem zeggen en bijna altijd zijn je belagers wel in de buurt van zoiets vuurwerkachtig dus schiet je gewoon op dat vat en roep je luid happy newyear terwijl ze weg gekatapulteerd worden.

In de promotiecampagne voorafgaand aan de release van Black hypete Criterion de game als de eerste fps waarin alles om zeep geschoten kon worden. Dat is dus niet het geval. Zie je, er kan erg veel naar de ******** geschoten worden, de voor de hand liggende ontplofbare zaken, houten kratjes en betonnen muren..met een shotgun door een houten plafond en met een rocketlauncher bunkers en dergelijke..maar dan enkel als het in de gameplay past. Schiet met je rocketlauncher op het wrak van een helikopter en het effect is nada. Is het niet wat Criterion beloofde? ..Nee, dat is het niet. Is dit een groot minpunt? . .helemaal niet. De omgevingen staan namelijk vol met dingen die wel op gracieuze wijze stuk gaan en eens je in de flow van de game zit ga je werkelijk uit je dak als je met een RPG een raket richting een guardtower knalt. De actie is hevig, intens en constant met voortdurend ontploffingen en brokstukken op je scherm. Black speelt als een actiefilm en voelt ook een beetje aan als een hommage met verwijzingen naar bvb The Rock.

Spijtig genoeg zijn er enkele donkere wolken aan de shooterhemel. Ik heb namelijk een ietwat wrang gevoel bij de moeilijkheidsgraad van de game. Niet dat de game zo zwaar is..enkel enorm ouderwets op dat vlak. De AIterroristen zoeken wel dekking...maar dan altijd bij zaken die kunnen stukgeschoten worden of ontploffen. Dit is natuurlijk zo geprogrammeerd voor het nodige spektakel...maar dat sommige gozers hun bivakmuts verkeerd lijken op te hebben en je op 2 meter afstand niet opmerken of gewoon als kippen zonder kop op je af lopen kan eigenlijk anno 06 niet meer door de beugel. De moeilijkheid schuilt vooral in de hoeveelheid vijanden die je op je bord krijgt gespawnd en de hoeveelheid kogels die je op hen moet ontladen en in het gebruik van checkpoints. Een missie duurt ongeveer een uurtje en checkpoints zijn schaars. Als je dan ook na een erg moeilijk gevecht het loodje legt door constant spawnende vijanden op onlogische plaatsen (die kamer was leeg!!!!) en een 25 minuten moet herspelen kan het game behoorlijk frustrerend overkomen.

Tweede donderwolk is de speelbaarheid....die is voor een game dat in de Benelux aan 50 euro wordt verkocht gewoon schandalig te noemen.

Je hebt 8 missies die weliswaar groot zijn en 45+ minuutjes het stuk duren...dat geeft je toch nog altijd maar 6 a 7 uur gameplay en geen multiplayer om de zaak te redden. Multiplayer zit er volgens de makers niet in omdat ze zich concentreerden op het brengen van een afgewerkte singleplay-ervaring..waar een doorsnee gamer op 6 uur doorzit.

Mooie beeldjes + leuke geluidjes = afgewerkt product

De grote troefkaart naast het destructieve van de game ligt in zijn audiovisuele factor. Wat Criterion hiermee uit de PS 2 haalt is ongelooflijk sterk. De omgevingen komen erg sfeervol en scherp over en grafisch lijkt het soms een beetje PS 2, 5. De ontploffingen inclusief af en toe een paddenstoelenwolkje en het in puin schieten van dingen komt erg stoer en heavy over. Ook lovenswaardig is het feit dat ondanks alle drukte op het scherm de framerate toch lekker stabiel blijft.

De slagroom op de taart is zoals wel vaker in games in dit genre het geluid. De wapens klinken heftiger en stoerder dan ooit. Je hoort vaak communicatie tussen Keller en zijn medesoldaten via voicecom die extra bijdraagt aan de sfeer en om het zaakje helemaal af te maken is er de begeleidende symfonische muziek die het gevoel van in een stevige actiefilm te zitten extra vet in de verf zet.

Conclusie en beoordeling

None

Black werd in de weken voorafgaand op zijn release...eigenlijk sinds de E3voorstelling in 2005 al gebrandmerkt als de innovatieve shooterkick van 06. Hoge verwachtingen die de game niet kan inlossen. Black is gewoon een oldschool fps die erg spectaculair en stoer overkomt en je een leuke adrenalineboost bezorgt tijdens het spelen. De game is op audiovisueel vlak zowat het sterkste wat er op de huidige generatie consoles vertoond is. Het is dan ook een doodzonde dat de game te lijden heeft aan gedateerde AI en gameplaybalancing en het ongenadig hard op zijn bek gaat omwille van zijn 6 uur gameplay zonder multiplayer als full priced game. Black is dus een topper onder de huurgames geworden. Er zit echter zonlicht achter de donkere wolkjes. De sequel van Burnout was beter dan het origineel en dat ook Black een vervolg krijgt op de nextgens lijkt al zo goed als zeker. . hopelijk vergeten ze er dan geen levensduur in te stoppen.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Sterke sfeer
  • Vet spektakel
  • audiovisueel pronkstuk
  • Minpunten
  • Geen Multyplayer
  • Te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vet! eindelijk met Tera speule!! :D

  • wat bedoel je eigenlyk met Tera spele ? XD

  • vetjes ^_^

  • Allemaal heel leuk een aardig, maar de lang verwachte Trophiepatch blijft nog steeds uit.

  • Chaos!

  • Ohh vet. Deze ga ik zeker halen!

  • Hahaha erg vet!:D

  • hij lag een beetje weg te rotten in m'n kast, maar sinds kort weer de single player gaan spelen. De multiplayer bij sr1 was erg verslavend, bij sr2 vind ik hem maar matig….

  • Zeker goed voor wie de game heeft.

  • ben benieuwd

  • Yes! :D

    Oh, kuttie, ik moet helemaal overnieuw, omdat mn PS3 een grote schoonmaak nodig had. :S

  • Ze komen wel weer op tijd met dit nieuws maar gelukkig is het maar een week uitstel.



    Dan maar even Outrun downloaden.

  • Klinkt goed, maar jammer dat ik geen geld over heb voor DLC.

  • Volition is gewoon te gehandicapt voor woorden. Ze brengen na 8 maanden eingelijk een DLC uit met maar een paar toevoegingen en dan gaan ze het ook nog eens uitstellen(Is maar een weekje maar toch) :S

  • Eindelijk, maar te laat voor mij, heb de game al weggelegd.

  • Eindelijk, dat duurt lang

  • gaaf maar kost tuurlijk weer geld maar maakt niet uit ik heb het er wel voor over

  • aight deze game is vanaf 23 april mooi in mijn collectie :)

  • Wel nice.

  • Wow, dit artikel is laat. Ik heb dit anderhalve week geleden al gelezen in het forum :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren