1. FIFA Football 2005 (NGC)

FIFA Football 2005 (NGC)

Jaren komen en gaan. EA games komt ieder jaar met een nieuwe FIFA. Elk jaar opnieuw komt er weer zo'n game. Uitmelkerij? Misschien. Want brengen deze games wel genoeg vernieuwing met zich mee? De één op de andere keer weer. Dat is een vraag die altijd met FIFA games bij mij naar boven komt: Brengt het genoeg vernieuwing?

Voetbal

De grootste toevoeging van deze versie, FIFA 2005, was de Of the Ball Control die je instaat stelde tot nieuwe mogelijkheden. En wat voor één of beter gezegd wat voor vijf of zes óf zelfs tien. Je was instaat om makkelijker met je eigen handen een opening te maken. Voor heen deden we dat niet zomaar. Zelf meer diepte maken, zelf de man besturen die je gaat aanspelen. Dit klink geweldig maar het is lang niet zo als dat men had gedacht van de Of the Ball Control. Eigenlijk kan je der weinig mee. Het is gecompliseerd, te gecompliseerd, en zelfs als je goed bent werkt het niet zoals jij wilt. Helaas is het gewoon te moeilijk om richting een doel te lopen, die een muur van een verdediging voor zich heeft, met twee man. Ten eerste moet men de balbezitter besturen en ten tweede de man die hem van plan is aan te nemen. De bedoeling van deze techniek is dat je juist voorbij die verdediging komt. Alleen is het naar mijn mening een verkeerde, of een verkeerd uitgewerkte, techniek.

Verder is de gameplay standaard gebleven. Het schieten op doel gebeurd met een metertje in beeld. Wanneer jij op de knop, B, drukt en hem ingedrukt houdt dan begint het metertje te lopen. Als je hem los laat zal hij schieten, tenzij hij verhindert wordt, ook zal hij schieten wanneer het metertje helemaal tot het uiterste punt is gekomen. Het metertje zelf bestaat uit een oranje balkje met aan het eind een rood stukje. Als je drukt en het metertje stop in het rode gedeelte dan zal hij waarschijnlijk te hard schieten, met het gevolg dat hij over schiet. Echter maken de kwaliteiten van de speler uit hoe groot het rode stukje van de meter is. Hoe beter hoe kleiner.

Vrije trappen gaan ook zo te werk. Het nemen gebeurd als volgt: Als de vrije trap indirect is zal je moeten kiezen uit drie mogelijkheden: Afleggen en schieten, hard en voorzetten. De voornaamste keuze zal zijn afleggen en schieten. Je zal met een richtpunt moeten gaan bepalen waar je de bal wil plaatsen. Met de C-stick zal je effect mee kunnen geven. Als je je richtpunt hebt bepaald druk je op de A-knop om weer een metertje te laten lopen. Deze keer moet je ook zorgen dat metertje niet in het rood belandt, echter zal je nu nog iets meer moeten doen. Als je de kracht van het schot hebt bepaald met het metertje dan zal het metertje terug lopen en tijdens dat terug lopen zal je hem weer moeten stoppen, met de A-knop, in een groen gedeelte. Overigens kun je de drie opties voor de vrije trap veranderen. Zo kun je van hard maken hard 2. Dit kan ook bij hoekschoppen.

Een ander belangrijk gameplay element is het tacklen. Als je een goede tegenstander heb die niet veel overspeelfouten maakt, dan is tacklen onmisbaar. Je kunt op de vredelievende manier tacklen, met de B-knop, maar ook op de harde manier: Met de X-knop. Echter is de kans op een overtreding dan wel groot. Eigenlijk is manier twee meer een sliding. Nooit van achteren dus, tenzij je de tegenstander wilt blesseren, een kaart wilt hebben of je als je even je agressie kwijt wil. Eén ding: Speel nooit tegen mijn broertje, hij is grof!

De kwaliteiten van de spelers zijn zeer belangrijk. Zo zal je veel makkelijker scoren met T.Henry dan met R.Nellise. De één heeft veel betere kwaliteiten dan de ander. Het niveau van een speler wordt onderverdeeld op schaal van 1/5, met sterren. Zo heeft T.Henry vijf sterren en R.Nellise maar anderhalve ster. Echter kunnen de kwaliteiten in de carriëre opgeschroefd worden. Ook de conditie wordt met een metertje bepaald. Dit metertje kan jij niet beïnvloeden, nou ja eigenlijk wel. Als je op de R-knop drukt zal de speler sprinten en zal zijn conditie afnemen. Als de speler genoeg rust krijgt zal het balkje weer vol lopen. Let wel goed op dat spelers niet uitgeput raken. Als ze uitgeput zijn dan zijn ze kwetsbaarder voor blessures en zullen ze minder goed presteren. Wanneer ze uitgeput raken wissel ze dan.

Rechtsonder zien we de naam van de speler met daaronder zijn conditiebalk

Modi

Ongetwijfeld zal je de meeste tijd in je carriëre steken. Hier draai je vijftien jaar mee, als coach, in de voetbalwereld. Het begint allemaal met het kiezen van je eerste team. Echter is dit niet zo realistisch want je zal door geen enkel team worden afgewezen. Natuurlijk kun je niet meteen kiezen uit topteams als Arsenal, Mancester United, AC Milan, Valencia CF, Real Madrid, Barcelona, Juventus of enig ander van dit kaliber. Na ongeveer drie jaar zal je de wat belangrijkere teams mogen betreden. Je doel is om een vijf sterren coach te worden. De raad van het bestuur zal je kunnen ontslaan na aanleiding van je resultaten. De raad heeft zo zijn verwachtingen, ze willen bijvoorbeeld dat je een top drie plaats in de competitie pakt. Anderen verwachten echter de titel. Er is dan ook weer een meter van je baanzekerheid. Hij zal ongeveer beginnen op 40-50% en naar mate het team vorderingen maakt en overwinningen behaald zal de meter met je baanzekerheid vergroten. Als je spectaculaire overwinningen behaald zal je budget toenemen. Met dit budget kun je investeren in transfers, ook kun je onnodige spelers verkopen. Na elke wedstrijd wordt er bekeken hoe het team heeft gepresteerd, en naar aanleiding van dit krijg je ook weer punten die kan investeren in je trainers, je financieën, je scouts en je medische staf. Zo als ik al zei zullen spelers vorderingen maken. Zo kan een anderhalve ster speler zich vorderen tot een twee of zelfs drie ster speler. Ook kan zijn kwaliteit afnemen als er niet genoeg in trainingen wordt geïnvesteerd.

Een andere mode is een nieuwe speler hier kun je een speler na eigen smaak maken. De neus, de oren, de mond, de wangen en de wenkbrauwen kunnen allemaal worden aangepast. De digitale vorm van plastische chirugie. Ook de kwaliteiten kunnen worden aangepast. Zo kun je een super team maken met op elke posisitie een vijf ster speler. Je kunt dus ook het team waarin hij zit bepalen.

Andere modi zijn training, toernooi, nieuw toernooi en nu spelen. De meesten spreken voor zich, alleen wat kan je allemaal doen in de training? In de training zijn vooral dode spel situaties aan de orde. Dit is een mooi moment om die vrij trappen te oefenen en wat nieuwe dingen uit te proberen. Ook kun je kijken hoe je een hoekschop het beste kan nemen. Een hoekschop neem je als volgt: Eerst kies weer uit drie mogelijkheden die de nemer van de schop heeft. Dit zijn indraaiend 1e paal, indraaiend 2e paal en hard. Als je indraaiend tweede paal kiest moet je gaan kiezen uit drie knoppen. Elke knop vertegenwoordigt een speler die de bal zo kunnen gaan koppen of schieten. Druk een knop in en de nemer zal automatisch de bal richting de doelmond spelen. Nu is het de bedoeling met de andere speler, die gene die vertegenwoordigt wordt door zo'n knop, op die voorzet in te lopen en proberen te scoren.

Multiplayer spreekt eveneens voor zich. Je kiest een kant van een team en je kan samen spelen. Echter kan je in elke modi multiplayeren. Dus ook in de carriëre, opvallend genoeg is dit onderdeel bedoeld voor één speler maar het is dus ook geschikt voor twee. Echter zou je een sportgame kopen voor de multiplayer, maar in dit geval zal dat wel is anders kunnen liggen. Ik zelf heb me puur gericht op de singleplayer.

Visueel

Het nederlandse commentaar is best mooi gemaakt, zo praten de commentatoren ook met elkaar. Hun namen: Evert ten Napel en Youri Mulder. Mulder is altijd zeer kritisch over schoten op doel en heeft altijd commentaar op overtredingen die de scheids niet ziet. Ten Napel is een wat vrolijkere gast. Echter blijft het grote probleem: Ze vallen na één wedstrijd al in herhaling. Echter hebben ze beiden een echt karakter maar toch herhalen ze steeds. En soms zeggen ze dingen die voor geen meter kloppen. Ik ben toch zeer positief over het commentaar. Dat probleem blijft de komende jaren nog wel hangen in de games. Ook wat bekende en wat onbekende soundtracks zijn toegevoegd. Deze zul je tijdens het spelen niet horen, maar wel in de menu's.

Y.Mulder: 'Hoe kan de scheids dat nou niet gezien hebben'

Grafisch is het erg goed: Het net beweegt als je een doelpunt maakt, de spelers zien er realistisch uit, als ze een kaart krijgen zie hoe ze reageren, verontwaardigd bijvoorbeeld. Ook als ze scoren zijn ze blij of juist heel verbaasd. De grasmat ziet er ook aardig realistisch uit. Echter zijn er ook heel wat mindere kanten. Wat ik in eerdere delen zag was regen, sneeuw en mist. Hier is dat weggelaten, maar je ziet wel van te voren welke weersomstandigheden er zijn. Dit heeft effect op hoe er gespeeld wordt. Ook zullen sommige tackels niet mooi overkomen. Waar ik me aan erger is dat als ze hun handen op hun hoofd leggen, omdat ze een fout hebben gemaakt of verbaasd zijn, dan zitten hun schouders in een rare positie. Ook de toeschouwers zien er niet uit, maar dat vergt te veel kracht, en tijd, als je die gaat perfectioneren.

Conclusie en beoordeling

None

Nu kan ik de vraag beantwoorden: Uitgemolken? Genoeg vernieuwing? Nou eigenlijk is het allemaal goed te doen als je steeds een jaartje overslaat. Zo heb ik [i]FIFA Football 2004[/i] nooit gespeeld. Dus ten opzichten van [i]FIFA Football 2003[/i] is deze titel zeer geslaagd. Al kan ik het geen topper noemen. Dus uitgemolken? Nee niet echt.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Carriëre
  • Gameplay
  • Nederlands commentaar
  • De modi zoals training
  • Minpunten
  • Of the Ball control
  • Sommige grafische elementen
  • In herhaling vallend commentaar

Dit artikel delen

Over de auteur

VIP

Reacties

  • Haha dat is ook een late 1 april grap.

  • Niet zo goede tijd hebben ze gehad dus.

  • Ehm, even een vraagje. Hoe kan het nou zo zijn dat dezelfde 10 man die aan GE hebben gewerkt ook aan de Zoonami games hebben gewerkt terwijl er sowieso nog 2 mensen bij Rare werken die ook aan GE hebben gewerkt en er ook een deel Free Radical heeft opgericht?

  • Leuk achtergrond artikel, kende deze studio helemaal niet.

  • Leuk artikel;)

  • Leuk artikel insidegamer!

  • Hé Zalig

  • toch wel jammer dat ze na een pareltje op de n64 nooit meer iets gelijks hebben weten te halen..

  • \"…mijn game van het jaar… misschien.\"

    Dat maakt het echt af xD

    Relax-spellen zijn wel leuk, maar naar een tijdje is het \"relax\"

    er van af en speel je toch weer je shooters ofzo.


  • Zoonami?



    Konami wannabe's dus duidelijk.

    Wel erg slechte overigens. :)


  • Lijkt wel alsof alle (ex)-rare medewerkers die de gouden periode van het bedrijf meemaakten allemaal nog de weg kwijt zijn. Het lijkt me ook moeilijk wanneer 10 jaar terug de hele gameswereld smachtend op je games zit te wachten en hedendaags sony je games te belabberd vind om op de psp uit te brengen.

  • Tzoonami

  • Leuk artikel, Bonsia Barber lijkt me best vet.



    Die naam vind ik trouwens best vreemd, Zoonami, lijkt een beetje teveel op dat andere gamebedrijf :)

  • Zo te zien vind ik het niet jammer wat er is gebeurd met deze game =P

  • Menig gamer zou nu vinden dat men beter bij Rare had kunnen blijven, aangezien deze studio in de voorbije jaren nauwelijks iets heeft laten zien, maar wat zou dat? Aan de andere kant is het toch ook prachtig dat een studio nu van het \"GoldenEye\" imago is afgestapt en gewoon humoristische en nieuwe games kan maken.



    Ik verwacht binnen enkele jaren toch wel een innovatieve game of een geweldige platformer die Zoonami weer op de kaart zet.

  • Leuk artikel! Ik had eerlijk gezegd nooit van de studio gehoord, maar Bonsai Barber lijkt me erg leuk.

  • Erg tof artikel!

  • Ik hou het wel bij mijn shooters, niet voor mij!

  • Haha! Dat lettertype van Funkydilla, is gewoon een gratis lettertype van DaFont.com. Cheap, maar kan altijd nog leuk sijn.

  • Haha! Dat lettertype van Funkydilla, is gewoon een gratis lettertype van DaFont.com. Cheap, maar kan altijd nog leuk sijn.



    Dat is niet nieuw, dat van Uncharted bijvoorbeeld ook.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren