1. Peter Jackson's King Kong (X360)

Peter Jackson's King Kong (X360)

Moviegames sucken over het algemeen harder dan Jenna Jameson in haar gloriedagen. In de meeste gevallen gaat het om misbaksels die schaamteloos jatwerk en ongeïnspireerde uitwerking als belangrijkste ingrediënten hebben maar waarvan de makers hopen dat het filmsausje voldoende is om de consument het te laten eten. Gelukkig zijn er natuurlijk wel uitzonderingen die de regel bevestigen. Battle For Middle earth van EA en The Warriors van rockstar waren games die bewezen dat het wel degelijk mogelijk is een topgame te bouwen rond een filmlicentie, het hangt gewoon af van het hoeveel aan moeite die het development team wil doen om er ook iets lekkers van te maken. Dat Ubisoft die moeite wou nemen met de game rond Peter Jackson's king Kong mag wel duidelijk zijn. Als een getalenteerde gamesmaker als Michel Ancel (Rayman en Jade's papa) aan het roer van de ontwikkeling staat en het gameteam nauw samenwerkt met Peter Jackson en zijn Wetacrew dan schept dat hoge verwachtingen. Maanden voor zijn release werd King Kong reeds gehyped als de beste filmgame ooit, hoeveel daarvan stand houd na het uitspelen van de game kom je in deze review te weten.

Gorilla van 8 meter in de mist

Tenzij je de voorbije jaren van je leven op een onbewoond eiland hebt doorgebracht waar je als baby aangespoeld was en opgevoed werd door een stel bonobo's tot je onlangs werd gered door een verloren gevaren boot van Green Peace is het verhaal je vast wel bekend, als het andere waar zou zijn..proficiat dat je reeds hebt leren lezen, ik vat het even heel kort voor je samen. Het verhaal van King kong gaat van start met Carl Denham, mislukt regisseur die zijn droom van het maken van een heuse grote film door zijn vingers ziet glippen en bijgevolg zich moet vastgrijpen aan zijn laatste ultieme kans om het te maken. Carl is in het bezit gekomen van een kaart die de route aangeeft naar een mysterieus eiland, de perfecte locatie om met zijn filmcrew heen te reizen en een leuke ouderwetse avonturenfilm te draaien. Het klinkt als een goed plan en samen met de bloedmooie actrice Ann Darrow en de getalenteerde scenarist Jack Driscoll in zijn filmploeg zou het echt wel op een succes kunnen uitdraaien ware het niet dat er enkele probleempjes opduiken. Het schip loopt averij op in een woeste storm en de hele crew dient zich via sloepen (dit zie je ingame en is beste een intense proloog te noemen) naar het eiland te begeven. Het spreekwoord van de regen in de drup is hier echter van toepassing en op de kusten van het grimmig uitziende Skull island komen onze vrienden al snel in aanraking met grote krabben en andere vieze beesten met scherpe tandjes. Wanneer je dan nog eens geklist wordt door inboorlingen met slecht karakter en navenante mondhygiëne en Ann geofferd wordt aan een reusachtige gorilla die haar ..nou ja kidnapt, zit er maar 1 ding op als Jack...Ontsnappen van de inboorlingen en beginnen aan een tocht door de jungle in het kielzog van Kong en je ondertussen afvragen wat erger is..het feit dat er heel wat grotere beestjes dan krabben op je pad liggen of dat Denham er zich zo enthousiast over maakt?

Welcome to Jurassi...eh Skull Island

Adrien Brody is cool, de acteur was magistraal in The Pianist en in de king Kong film was hij het soort romantische actieheld die recht uit de oude films leek gelopen. Adrien Brody is cool en in deze game kun je Adrien Brody zijn, jij bent jack Driscoll en bijgevolg ben jij ook cool.

Waarom ik het op die manier stel is vanwege het feit dat Ubisoft enkele ingrepen gedaan heeft om je een beter inlevingsgevoel te geven. Door het weglaten van een hud krijg je een gevoel dat meer filmisch dan videogame is..het is verrassend hoe sterk het weglaten van icoontjes op het scherm de immersie beïnvloedt. In de basis ziet het game er uit als een firstpersonshooter, hoewel de term firstpersonadventure beter tot zijn recht komt hier. Je zult vaak een vuurwapen in je hand houden, gaande van kleine handwapens tot shotguns, machinegeweren en snipers maar vanwege het beperkte aantal kogels zul je even vaak ook moeten gebruik maken van simpele houten speren en botsplinters die je overal doorheen je jungletocht aantreft. ik heb een theorie over de reden waarom die speren zo talrijk zijn op Skull island...het zijn gewoon tandenstokers voor de grote stoute beestjes met scherpe tanden. Je tegenstanders in deze game zijn hoofdzakelijk dinosaurussen en het zijn best taaie krengen te noemen. Er zijn veel segmenten waarin je tegen een boel kleinere dino's en krabben en grote duizendpoten moet bakkeleien, vaak met hulp van Hayes of Denham als npc hulp en dan gaat het best vlot om speertjes te werpen en kogels erin te jagen..als je gewond bent wordt het scherm in een rode waas gehuld en hoor je Jack's hart kloppen en weet je dat je even moet gaan chillen. Eens terug gekalmeerd kun je er weer volledig tegenaan en dat gaat dus doorgaans vlot. In andere gevallen echter krijg je te maken met raptors en dat is al heel wat minder van de poes. Met een lullige speer kun je weinig beginnen tegen zo een snel en wendbaar beest en dan is het dus het slimste om snel weg te rennen en beschutting te zoeken om het onding van daaruit te bestoken.

1 van de grootste troeven van de game vind ik hoe je het gevoel krijgt dat je deel uitmaakt van de voedselketen van Skull Island.

Veel beesten kun je mits kogels en speren aan, vliegende Pteradon's zijn al wat lastiger..tegen een Raptor ga je echt inventief uit de hoek mogen komen om hem te doden en tegenover een V-Rex moet je gewoon je plaats kennen..jij bent een aperitiefhapje, rennen!!!

De game schotelt je veel situaties voor die aanvoelen als spannende filmscenes waarbij de adrenaline door je lijf pompt omdat je tegen sterkere tegenstanders bezig bent die sneller zijn en scherpere tandjes dan jij hebben. Je wordt belaagd door Raptors en enkel rotsspelonken bieden redding dus loop je snel van spelonk tot spelonk, je probeert de aandacht te trekken van een V-Rex om je vrienden te redden en speelt een kat en muis spel waarbij je steeds rond pilaren beweegt om die bijtende muil te ontwijken...zulke segmenten tillen de game naar een hoger niveau en zijn echt spannend.

Ook leuk is dat je af en toe slinks te werk kunt gaan en een klein dier op je speer spiesen en die in de richting van grotere monsters werpen om hun aandacht af te leiden, want niemand zegt nee tegen een makkelijke snack. Verder kom je ook af en toe een klein puzzeltje tegen dat meestal draait om het zoeken van een handvat om een deur open te maken of het in brand steken met je speer van struikjes die de weg versperren. In het begin is dit nog erg simpel, maar verder in de game kom je enkele stukjes tegen waarin de zoektocht naar vuur om een wegversperrend bos op te fikken best uitdagend wordt, zeker als er andere dino's en waterbronnen in het spel zijn.

Al bij al heeft het Jackgedeelte een leuke gameplay te bieden, hoewel het als je er teveel bij stilstaat wel erg repetitief kan overkomen. Zoek vuur..steek bosjes in brand, zoek hendel ga verder en zoek opnieuw vuur, hendel..let wel op van de dino's. Wat de game boeiend houdt is de sfeer die de jungleomgeving uitstraalt, het feit dat je af en toe met pittige vijanden te maken krijgt en op geregelde tijdstippen ook nog eens een wowmoment krijgt voorgeschoteld zoals een wandeltochtje doorheen een kudde Brontosaurussen of een vlottochtje waarbij je belaagd wordt door 2 V-Rexxen en ga zo maar door. Ook noemenswaardig is het feit dat je bijna constant andere gamepersonages mee hebt op je tocht zodat je je tenminste niet al te eenzaam hoeft te voelen, ze helpen zelfs best een aardig handje mee om het gevaar dood te maken.

Hang eens de grote aap uit!

Natuurlijk krijg je ook de kans om met die andere grote ster uit de film te spelen..Kong himself. Er groeit een vreemde mooie band tussen de Gorilla en Ann, maar de andere grote beesten zijn jaloers en willen dat lekkere stuk voor henzelf. Jij dient hoofdzakelijk Ann te beschermen tegen het Dinotuig en dat doe je in de beste traditie van het eiland..breaking some skulls. In feite doen de Kongsegmenten waarin je vecht tegen V-Rexxen en dergelijke een beetje denken aan war of the monsters. De aanvalsbewegingen en combo's zijn erg simpel maar wel doeltreffend en lekker stoer..inclusief brute finishing move. Naast het knokken kan Kong ook de prince of gorrilia uithangen want hij kan klauteren en aan lianen slingeren als de beste. Je voelt je als Kong dus überkrachtig. Minpunt is dat die kracht resulteert in het feit dat de stukjes ook te gemakkelijk en te kort zijn, het is wat raar om na een moeilijk jacklevel nu probleemloos door het level te gaan. Op deze manier komen de kongstukjes over als opvulling, als een soort adempauze waarin je even los mag gaan met Kong tussen het junglesurvivalwerk met jack door.

Wat mij ook opviel is dat de game, raar maar waar naar het einde toe makkelijker wordt dan in het middenstuk. In de laatste missie met Jack heb je nauwelijks nog tegenstand en uitdaging..hoewel het wel spectaculair overkomt en dan heb je natuurlijk het laatste deel in New York.

Wanneer Denham Kong weet te verdoven neemt hij het dier mee naar NY waar hij hem opvoert in een Broadwayshow.Onze harige vriend flipt nogal en breekt uit om lekker te keer te gaan in The big Apple.

In de film is de finale prachtig uitgewerkt...Kong is een angstig dier, op zoek naar Ann.

Met de finale van de game heb ik echter enerzijds het probleem dat er plots geen teken van leven meer is van jack die nogal glorieloos uit de game verdwijnt en anderzijds vooral de uitwerking van de NYlevels.

Het levelontwerp is knullig en er zitten lelijke bugs in, je dient gewoon een pad te volgen en ondertussen alles aan gort te slaan..het lijkt wel alsof ze een stagair erop gezet hebben met de opdracht..doe maar iets.

Als je dan uiteindelijk op de Empire state building verzeilt dien je je gewoon te laten doodschieten om de credits te bereiken. Ok, king kong sterft op het einde van het verhaal, dat hoort zo..maar ze hadden het toch gerust op een inventievere manier mogen aanpakken..dit is het enige game dat je kunt uitspelen door af te gaan als een gieter. Dan was het toch uitdagender geweest van bijvoorbeeld zelf achter de knuppel van een vliegtuigje plaats te nemen of nog eens jack op te voeren die Ann in veiligheid probeert te brengen, nu eindigt het game in mineur.

De uitwerking van de New Yorklevels is over de gehele lijn een teleurstelling.

Le Graphics et Audio

De game is zoals Ubisoftbaas guillemot zei donker, vaak erg donker zelfs, maar het blijft allemaal lekker speelbaar. Wat meer is..de Jungleomgevingen zien er erg geloofwaardig uit en de lichtinval door de bladeren, de regeneffecten en het vuur zijn soms best mooi, toch is king kong niet het schoonste snoetje uit de eerste lichting van 360games. Het is mooier dan op de current gens, maar het verschil is niet al te groot. Toch zul je zeker en vast af en toe je ogen uitkijken want de omgevingen zijn zo goed ontworpen dat je niet het gevoel krijgt levels te doorlopen, maar een oeroude jungleomgeving waar het gevaar langs alle kanten loert en zul je telkens je een V-Rex ziet geweldig onder de indruk zijn van hoe groots en dreigend dat beest er uitziet. Het hoeft enkel te brullen om het hele beeld te laten trillen..overtuigend.

Het Audiogedeelte zit zowiezo best snor. De personages spreken met de stemmen van hun respectievelijke acteurs en vooral Brody maar ook jack black komen erg herkenbaar uit de verf..het enige minpunt is dat je nogal erg vaak dezelfde zinnetjes hoort opduiken..dit haalde mij af en toe een klein beetje uit de flow van de game maar verder dan dat is het game op auditief vlak sterk afgewerkt. De dieren klinken zoals ze horen te klinken, met de dreigende brul van de rex en de jachtkreetjes van de Raptors op kop, Kong klinkt groots en de geluiden laten de Jungle leven, ook de soundtrack die de filmscore gebruikt is van hoog niveau en weet op de juiste momenten het tempo te verhogen om het gene wat op het scherm gebeurt extra in de verf te zetten.

Speelbaarheid

En dan nu het grote onoverkomelijke minpunt van King kong. Het is leuk, soms intens, heeft een teleurstellend zwakke finale en bereikt de eindcredits na....6 a 7 uur.

Na die 6 a 7 uur heeft het weinig tot geen replaywaarde..Alle achievments zijn unlocked, de dvd-achtige extra's waaronder artwork en een interview met Peter Jackson ook en het enige wat je dan nog eens kunt doen is het hele game vanaf 0 herspelen.

Hoe leuk die 6 a 7 uur dan ook mogen zijn, voor 60 euro is king kong een mager beestje.

Conclusie en beoordeling

None

King kong is als moviegame een verfrissend iets..een afgewerkt product dat een leuke simpele gameplay bied en af en toe de allures heeft van een stevig achtbaanritje. De Jackgameplay heeft een repetitief karakter maar wordt wel voortdurend volgeladen met memorabele omgevingen en actiemomenten en de Kongstukjes zijn simpel en kort, maar wel erg leuk en spectaculair. Het enige echt spijtige is het ronduit zwak uitgewerkte slot en de wel erg korte speelduur. Dit maakt van king kong een game dat je echt wel eens moet ervaren hebben, maar dan als huurgame. 60 euro voor 7 uur gameplay is wel erg veel, zelfs al zijn 6 uur en 45 minuten daarvan van hoog niveau.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Heerlijke sfeer.
  • Af en toe behoorlijk spannend
  • Originele feel
  • Minpunten
  • Zwak einde
  • te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Cool, eens uittesten dan!

  • Niet mijn spel

  • Valt te proberen ;)

  • Zeker eens proberen zou ik zeggen, al moet deze game het toch hebben van z'n multiplayer.

  • Zeker aan te raden voor de mensen die het nog niet hebben gespeeld, maar ik moet wel zeggen dat ze het een beetje laat doen…

  • ik heb het spel al

  • even uitesten:)

  • Ik zit op mijn eind van mijn downloadlimiet, ik kan hem niet meer downloaden. :(

  • checken dan maar.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren