1. Dragon Ball Z: Supersonic Warriors (GBA)

Dragon Ball Z: Supersonic Warriors (GBA)

Dragonball Z staat gelijk aan een bijna oneindige stroom merchandising: koppen, t-shirts, action figures en natuurlijk ook een oneindige lading slappe,afgeraffelde games.

Eer

De intro is een beetje misleidend. Want als je denkt dat dit weer zon cartridge is die je nog liever door de wc spoelt dan dat je m in je gba/ds steekt dan heb je het mis. Het begint al bij de eerste keer dat je het speelt. Je klikt jezelf door de (fraaie) menus heen en je eerste gevecht begint. Het speelt allemaal verdraaid vlot en soepel en vanaf dit moment had ik een sprankje hoop dat ik eindelijk een dbz game speelde die de serie eer aan doet.

Knokken

En waarempel het blijkt nog te kloppen ook. Het vechtsysteem in deze game werkt namelijk heerlijk. Dit is zeker geen buttonbasher zoals budokai of een misbaksel als taiketsu. Hoe werkt het? In een 2d Arena vecht jij het uit tegen je tegenstander. Met de b knop voer je een paar zwakke stootjes en trapjes uit en met de A knop vooer je stoten en klappen uit die een stuk harder aankomen. Houd je de R knop ingedrukt tijdens een zwakke stoot dan verandert die in een zwakke, maar snelle energiestraal. Doe dit bij een sterke stoot en je vuurt een sterke maar, slome straal op je tegenstander af. Stralen kosten wel Chi. Je chi meter vul je aan door de R knop in te houden,maar dan ben je wel kwetsbaar. Een andere manier om je Chi meter te vullen is door rake klappen en trappen uit te delen. Heb je je Chi meter weeten op te laden tot 50% of meer, dan kun je echt serieuze schade veroorzaken door een special move te doen. Welke special move je doet is afhankelijk van waar je tegenstander zich bevind. Voorbeeld: jij speelt met Freeza. Als Goku onder jou vliegt dan zul je na het activeren van de move naar hem toe duiken in een paarse spiraal, maar als hij zich boven jou bevind dan zal Freeza rotsen op hem afvuren. Alle aanvallen zijn te blokken, maar hier gaat het spel de mist in. Je blokt namelijk door de aanvals knop in te houden maar dit werkt voor geen meter. Omdat de blok knop herzelfde is als de aanvalsknop zul je soms aanvallen terwijl je eigenlijk wilt blokken of andersom. Gek genoeg stoort dit niet zo heel erg omdat je zeer soepel beweegt kun je aanvallen ook gewoon ontwijken.

Characters&Modes

De game heeft een aardige hoeveelheid characters. Het zijn er mssn niet zoveel als op de consoles maar ik heb liever minder characters en een goed spel, dan veel characters en een buttonbasher. Alle bekenden zijn aanwezig( zoals Trunks, Goku, Krillin, Gohan enz) maar er zijn ook wat minder bekende personages(android#18,Gotenks enz) aanwezig. De makers hebben hun best gedaan om de personages te verschillen, maar dit is niet helemaal goed gelukt. Zo zijn personages als Majin Buu gewoon veels te sterk en andere personages zoals Gotenks gaan na een antal minuten al neer. Ook gebruikt bijna elk character De kamehameha. Er zijn slechts een paar characters die echt originele moves hebben. De modus hebben hetzelfde probleem: ze zijn verdraaid lastig uit elkaar te halen en lijken nogal veel op elkaar.

Graphics,sound en lengte

Het gaat bij een spel natuurlijk om de gameplay(duh) maar niemand klaagt als het er goed uit ziet, toch? Bij Supersonic Warriors is dit zeker het geval. de characters zijn herkenbaar, de moves zien er goed uit en alles hapert geen moment. De achtergronden zijn mode 7 achtig dus ze zien er wel een beetje blokkerig uit,maar verder is dit voor gba begrippen zeker een mooi spel. Geluid idem dito: niet zo belangrijk in een fighter maar toch wel fijn dat de traditionele Z tunes allemaal intact zijn gebleven in dit spel. Klappen klinken goed en speciale aanvallen gaan gespaard met verstaanbare(en herkenbare) stemgeluiden(Kamehameha!!,Final Flash!!).

Hoe lang doe je dan over dit spel? het is toch een licentiegame die heb je toch binnen 5 uur uitgespeeld?. Fout, Want ook hier kun je zien dat dit niet zomaar een licentiegame is. Zo hebben de makers verschillende eindes toegevoegd die vooral de mensen die de serie gezien hebben leuk zullen vinden. In deze zogenaamde What if...... endings krijg je het verhaal vanuit verschillende perspectieven te zien( wat zou er gebeurd zijn als Goku verloren had op Namek?). Als je alle endings hebt unlockt en dus het spel met alle 15 personages hebt uitgespeeld kun je nog met multiplayer vooruit dus er is genoeg te doen in dit spel.

Conclusie en beoordeling

None

Eindelijk krijgen gamers een fatsoenlijk Dragonball spel! Het vechtsysteem werkt erg lekker en het ziet er ook nog eens goed uit. Het spel ademt de sfeer uit van de serie zonder de gameplay er voor op te offeren. Laat je als hardcore gamer niet misleiden door het DBZ logo op de voorkant. Dit is een van de beste vechtspellen op de gba. Wie had dat ooit gedacht?
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Lekker vechtsysteem-ziet er vor gba begrippen goed uit- Draggonbal tunes komen goed tot hun recht-Computer bied een behoorlijke uitdaging-Verschillende eindes
  • Minpunten
  • Modes lijken op elkaar-Bloksysteem werkt niet echt lekker-Sommige character(Buu) zijn overpowered

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De stijl bevalt mij wel, Gearbox Software is een geweldige ontwikkelaar.

  • Ehm… Vond de oude stijl wel stuk vetter, maar kan hier denk ik ook wel aan wennen :)

  • I like :D

  • Vind deze beter dan die andere, die voelde zo sfeerloos.

  • Vette stijl. xD

    Me likes.

  • Dit vind ik wel mooi! :D

  • @ alogos



    percies jah vin ik ook, all die grijs bruine spellen hebben we wel gezien.

  • Ik vind de nieuwe beter dan de oude shots. Eens kijken wat dit wordt.

  • Mij sprak de sfeer uit de oude screenshots toch meer aan. Dit voelt meer cartoon achtig en daar ben ik meestal geen fan van.

  • Dope style…tog maar weer eens verdiepen in die game…vond het eerst niks maar deze style trekt me wel.

  • deze cartoony sfeer is unieker en sfeervoller dan die ouder screens…..dat was echt zo'n 13 in een dozijn stijltje

  • Cell shaded is prachtig als het goed gebruikt wordt.

  • I aprove!

  • Dit ziet er stukken beter uit, hopelijk wordt het een toffe game.

  • hmmm ziet het wel gebeuren…

  • Doet me denken aan Jak & Daxter

  • Ziet er helemaal niet al te slecht uit.

  • ziter idd facking hard uit, kan echt niet wachten op dit spel xD

  • Op deze manier hebben de characters precies meer karakter en charisma. Positief toch?

  • I like that! :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren