1. Mr. Driller: Drill Spirits (NDS)

Mr. Driller: Drill Spirits (NDS)

Na veel graven bereek ik dieptepunten en hoogtepunten in het actie-puzzelspelletje Mr. Driller DS. Wat die diepte en hoogtepunten voor invloed op het spel hebben, lees je in de review.

Mr. Driller graaft al heel lang door vele spelsystemen heen. Het verscheen op zowat elk platform met een weinig afwijkende versie, maar het begon allemaal met Dig Dug. De oude ‘opa’ van Mr. Driller, Taizo, moest graven om allerlei dingetjes te vinden en vijanden te verslaan. De game werd gezien als één van de meest verslavende NES games toendertijd. Mr. Driller verscheen een tijdje geleden ook op de Dreamcast en Gameboy Color en was vooral in Japan een groot succes. Na het succes van die spellen werden er allerlei varianten op die games uitgebracht op de GBA, de PS2 en de GameCube. Een aantal jaren later was er genoeg ‘uitgemolken’ : de nieuwe DS versie zou een frisse wind door het oude concept heen blazen. Is er inderdaad een lekker briesje te ontdekken, of is de lucht wat muf?

Verslavend, dat graven!

Mr. Driller Drill Spirits is een game met een erg simpel concept. Mr. Driller, de held van het spel, moet de aarde redden van een boosaardig ruimte-mollenvolk. Deze zitten diep onder de aarde, en om daar te komen moeten Driller en zijn vrienden door vele stenen heen boren om de dieptes te bereiken. Laten we zeggen dat een level 500 meter diep is; dan moet je ook door 500 blokken heen boren. Gelukkig zitten sommige blokken aan elkaar vast, wat betekent dat je soms meerdere blokken in een keer doorboort. Het nadeel is dan weer wel dat het geheel wat onstabieler wordt, zodat je moet oppassen dat de vrolijk gekleurde steentjes niet op je lieve helmpje storten.

Wat echt leuk is aan Mr. Driller Drill Spirits, is dat het allemaal lekker oldskool is. Niet al te lastig te leren, maar wel lekker lastig om te beheersen. Nadat ik de gekleurde blokken in elkaar liet storten met mijn mooie roze boortje, moest ik mijn reflexen gebruiken om ook nog eens de vallende blokjes, die door het getril van de boor mijn digitale vriend zijn leven in gevaar brengt, te ontwijken. Je bent dus altijd hard bezig met verschillende dingen en de frustratie is dan ook groot als je op een groot X blok stuit, je zuurstof gaat er namelijk mee dalen en je moet drie keer boren voordat je het irritante gesteente doorbroken hebt.

Er is namelijk nog iets waar je rekening mee moet houden: je zuurstofniveau. Dit neemt constant af, en als het 0 bereikt, gaat je levenshoeveelheid met 1 omlaag. Hoe je je zuurstofniveau weer aanvult? Door zuurstofcapsules te grijpen, die over de hele diepte zijn verspreid. Je moet dus niet alleen snel graven, maar ook tactisch, zodat je een beetje in de buurt blijft van zuurstofcapsules, mocht je er eentje nodig hebben. Als er meerdere blokjes van één kleur zijn krijg je een soort kettingreactie. Er zijn soms namelijk stukken waarbij de blokken bestaan uit hele grote gesteenten van dezelfde kleur. ''Lekker makkelijk,'' denk je dan vast, maar als je een verkeerde zet maakt, moet je heel snel zijn, want dan word je zo geplet door één van die schattige blokjes. Het lijkt maf, maar het is heel verslavend, zeker als je die vrolijke bliepjes en blopjes hoort die de sfeer in het spel aangenaam versterken.

Er zijn ook nog andere karakters die je kunt vrijspelen door middel van een best leuke mode. Je kunt namelijk levels vrijspelen die allemaal op een ander deel van de wereld liggen. Na elk vrijgespeeld level krijg je er een karakter bij en die heeft, net als alle anderen, zijn eigen, unieke kracht, waar tussen elke gamer wel zijn favoriet kan vinden. Sommige levels zijn er verdomd moeilijk om te halen, aangezien je soms wel heel erg diep moet graven met je kleine drilboor. Gelukkig kan je in het kleine winkeltje spulletjes kopen om een beetje vals te spelen, zodat het allemaal wat makkelijker wordt.

De punten om die items te kopen krijg je na elk gespeeld potje. De prijs voor het 'valsspelen' is echter dat je score niet genoteerd wordt in de high-score rankings, maar de nieuwe mannetjes unlocken en de nieuwe levels unlocken kan daarmee echter nog wel. Uiteraard kan je ook een normaal potje spelen en verder is er ook nog eens de voor Mr. Driller-fans bekende Time mode, waarbij je onder een bepaalde tijdslimiet zoveel mogelijk meters diep moet graven. Bij deze mode moet je echt goede reflexen hebben wil je het ver schoppen, iets wat bij mij een beetje ontbrak, helaas. Ook leuk gedaan is een mode waar een grote boor achter je aanzit, en jij hem moet afschudden door vuurballen af te schieten. Je moet wel uitkijken dat hij je niet raakt! Klinkt toch allemaal geweldig niet? Nou... dat valt wel mee.

De dieptepunten

Ja, ik sprak net heel lovend over Mr. Driller DS, ik weet het, maar toch is er iets fout. Waarom wordt er zo weinig gedaan met het touchscreen en de twee schermen? Waarom hebben ze de game niet groter gemaakt? Allemaal negatieve dingen die mij na de eerste twee speeldagen te binnen schieten. Ondertussen had ik redelijk veel lol met Mr. Driller gehad maar ik vroeg me toch vaak af of ik geen foute zet had gedaan 45 euro voor dit spelletje neer te leggen (inmiddels is dit spel al wat goedkoper te vinden; ik kocht het spel bij de launch van de DS). Drill Spirits is erg leuk, maar verschilt in weze niet veel met de GameBoy Color versie, op enkele kleine nieuwe uitbreidingkjes na. Het is wel leuk dat de graphics zo oldskool zijn, maar de DS kan toch echt zoveel meer, waarom daarvan niet gebruik maken? Het enige wat het touchscreen kan, is het poppetje voortbewegen, maar dat gaat zoveel beter met, je raadt het al, die trouwe D-Pad. Eigenlijk is Drill Spirits op dit vlak het helemaal niet waard om op de DS te verschijnen.

Begrijp me niet verkeerd, Mr. Driller is echt heel verslavend en leuk, maar het is alweer geen volwaardige game. De prijs is te hoog en het concept is te simpel, dit spel had gewoon het voorbeeld van Polarium moeten volgen en met een lagere prijs moeten beginnen, dan was het zijn centen zoveel meer waard. De verveling sloeg bij mij helaas na een weekje al weer toe, er was niet echt veel meer te doen naast highscores halen en de game begon al stof te vangen. Jammer, erg jammer want het concept had makkelijk wat leuke touchscreenfriemeltjes kunnen bevatten en een uitbreiding van het concept had het ook nog eens allemaal interessanter gemaakt. Ach ja, je kunt niet alles hebben hè?

Conclusie en beoordeling

None

Mr. Driller is een hele vermakelijke oldskool action puzzeller, maar er wordt te weinig gedaan met de unieke DS mogelijkheden. Met een touchscreen, twee schermen en een cartridge vol met mb's die te vullen waren met honderden spelmodes, had Namco meer kunnen doen dan het spel dat ik hierboven review. Ik vermaak me met dit spel, maar de zwakkere punten zijn te duidelijk voor mij om het een acht te durven geven. Het spel scoort alsnog wel een ruim voldoende van mij, maar ik verzoek Namco toch vriendelijk om bij 'opvolger' Dig Dug Digging Strike een stuk meer met de DS zijn capaciteiten te laten doen, dat verdient hij gewoon.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Dat lekkere Old Skool gevoel
  • Verslavend
  • Minpunten
  • Doet niks om zich echt uniek voor de DS te maken.
  • Zou in weze zo op de GBA kunnen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice!

  • Goed gedaan hoor, nu eens kijken hoe het verder gaat met de exclusives voor de PS3. Komt nogal wat aan. Heavy Rain, Ratched and Clank, Gran Turismo 5, Infamous, Uncharted 2 en in de toekomst zeker God of War 3 en een Killzone 3 zal er voor de PS3 ook nog wel ooit komen.

  • Waarvan twee spellen uiteindenlijk imo zijn tegengevallen.

  • @MocroMo

    Gelijk heb je

  • MAAR :S hoe kan dat, er waren toch al 1,1 mil. pre-orders alleen al in EU? volgens mij zijn dit niet zo heeeel goede cijfers hoor..

  • Halo 3, Gears of War 2, Grand Theft Auto IV en Smash Bros. Brawl zijn allemaal sequels van succesvolle games. Killzone had een game op de PS2 die niet goed ontvangen werd. Ik kan wel begrijpen dat KZ2 dan minder snel verkoopt als die games.



    Maar toch, congrats Guerilla. :)

  • lost



    Die pre-orders klopten toen niet er zullen meer kz exemplaren zijn verkocht. Maar het feit dat mensen het niet zijn gaan halen en dergelijke komt het op neer, dat er nu pas een miljoen exemplaren zijn verkocht:)

  • Stevan v.s.





    lol


  • had ook niet anders verwacht dat het er zou van komen. maar idd wel iets laat.

  • mooi

  • Mooi resultaat, petje af voor Guerrilla!

  • Huh :S dachy dat ze al lang meer dan 1 miljoen verkocht hadden. ze zijden ook dat hij al meer dan 2 miljoen keer pre-orders hadden alleen al in Europa. Maar ja toch netjes gedaan.

  • valt toch weer tegen
    nu pas 1 miljoen verkocht

  • Very Nice :)

  • Goede cijfer maar zelfs halo wars heeft de 1 miljoen eerder gehaald

  • Nu pas? Zelfs Halo wars, oh hehe dat zegt die gast boven me al. :D

  • Laagste prijs: € 17,54 bij cd plus => foutje, hij is slechts 72,05 daar…. voor club leden XD

  • En verdiend, top game!

  • maar dat valt toch tegen? volgensmij had tomb raider underworld in de eerste week al 1,5 miljoen exemplaren verkocht.

  • srry dubbelpost

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren