1. Tom Clancy's Rainbow Six: Lockdown (NGC)

Tom Clancy's Rainbow Six: Lockdown (NGC)

De Rainbow Six games hebben me nooit echt weten te boeien. Het realisme ging mij iets té ver; vandoor kwam Lockdown dan voor mij op het juiste moment. De game is duidelijk meer arcade, maar uiteraard moet je nog wel tactisch te werk gaan.

Je begint in een duistere parkeergarage met de eerste missie. Als je nog niet bekend bent met Rainbow Six, zul je nogal moeten wennen aan het principe. Gebruik maken van cover en snelle actie is hier een must, anders lig je snel op de grond. Ook merk je dat de omgeving best realistisch meewerkt. Ruiten van auto’s gaan bijvoorbeeld aan diggelen tijdens het schieten. Er kan uiteraard lang niet zoveel kapot als in bijvoorbeeld Black, maar het help wel mee aan het gevoel van realisme.

Zodra je buitenkomt vanuit de duistere garage merk je dat het met de graphics voor de rest ook goed zit. De omgevingen ogen zeer realistisch en overtuigen. De lichteffecten op je wapen zijn ook mooi en veranderen de hele tijd naarmate je van schaduw in het licht stapt (of omgekeerd). Je bekijkt de wereld door je bril; als je wordt geraakt verschijnen er soms ook scheuren in. Dit geeft je meer het gevoel echt in het vel van Chavez (met hem speel je) te zitten. In het midden van je bril aan de bovenkant zit je levensmeter. Deze bestaat uit 3 blokjes, wat misschien weinig lijkt. Je kan echter wel meer dan 3 kogels overleven, afhankelijk van hoe de terrorist schiet. Dit komt soms een beetje vreemd over; soms overleef je 3 kogels achter elkaar en soms ga je in 1x dood. Leuk aan de bril is dat als je bijvoorbeeld een koude ruimte betreedt; dat er een beetje ijs vormt langs de zijkanten. Hetzelfde geldt in een zandstorm; je zicht wordt dan verslechterd door het zand.

Enige nadeel van de graphics is de herhaling van objecten; soms kunnen stoelen en tafels nogal vaak in 1 level gebruikt worden. Ook daalt de framerate heel af en toe een klein beetje Maar dit valt eigenlijk alleen de zeurders onder ons op; want tijdens de actie let je echt niet op dat soort dingen. Het geluid is ook goed; muziek is er alleen tijdens tussenfilmpjes in in het menu (snoeiharde rockmuziek) maar de wapens en omgevingsgeluiden klinken goed.

Nadat je het eerste level met succes hebt afgerond begint het tweede level met een nieuwe toevoeging in de Rainbow Six serie; de zogenaamde sniper game. Hier neem je tijdelijk de positie over van je support sniper in een helikopter. Het enige wat je in het begin hoeft te doen is een beetje richten en knallen, maar later kom je op een andere plek en dan zul je razendsnel van plaats moeten veranderen. Dit is dus zeker leuke afwisseling van het ‘normale’ schietwerk.

De standaard gameplay is niet veel veranderd ten opzichte van vorige delen. Nog steeds ram je deuren in, schiet je terroristen neer en red je gegijzelde mensen. Maar het werkt nog steeds en ook heel soepel. Je teammaten een opdracht geven is een fluitje van een cent. Of je nu een deur kapot wil laten schieten en een granaatje naar binnen wilt laten keilen, of je teamgenoten de opdracht wil geven je te volgen; het kan allemaal en het werkt simpel. Zelf heb je ook nog beschikking over een nachtvizier en een hittevizier, die de spanning helaas een beetje wegnemen omdat je met laatstgenoemde ook door muren kan kijken. Ook is de gameplay meer arcade dan vorige delen. Je kan meer kogels overleven en vijanden reageren af en toe een beetje langzaam waardoor het je wat makkelijker wordt gemaakt. Zelf vond ik dit geen probleem; maar de Rainbow Six fans zullen dit een groot minpunt vinden.

Naast de leuke en redelijk lange singleplayer campaign zijn er ook nog wat andere modes. In de GameCube versie zitten 4 verschillende modes. De eerste is een co-op, hier kun je samen met een vriend de missies uit de singleplayer mode doorlopen. De tweede is “infiltrator”; waarbij het draait om ongezien camera’s uit te schakelen (à la Splinter Cell). Derde is “lone rush”, hierbij moet je een parcours binnen een bepaalde tijd afleggen. Voor elke bewaker die je hierbij neerschiet krijg je 5 extra seconden tijd. Last but not least is de “terrorist hunt”, hierbij is het de bedoeling zoveel mogelijk terroristen over de kling te jagen.

Conclusie en beoordeling

None

Rainbow Six: Lockdown is een spannende tactische shooter, die er mooi en overtuigend uitziet maar voor de echte Rainbow Six fans kan het tegenvallen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Simpele commando's
  • Multiplayer
  • Geluid
  • Meer arcade (voor diegenen die Rainbow Six niet leuk vonden)
  • Minpunten
  • Herhalende objecten
  • Niet bijster veel vernieuwing
  • Meer arcade (voor diegenen die Rainbow Six wel leuk vonden)

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ok ziet r peppie uit, ben benieuwd

  • Ik denk dat dit een matige game gaat worden.

  • Volgens mij wordt dit niks.

  • Ik zie het eerlijk gezegd niet echt wat worden….

  • Concept klinkt goed, maar de screens zijn nog niet echt wat je zegt… mooi.Eerste indruk is een van de belangrijkste en dit overtuigd nog niet.

  • ik vind die screens eigenlijk best vet.

  • lijkt me niks

  • Humm nog veeeel te vroeg om iets te kunnen zeggen, behalve: succes ermee! ;)

  • Het is weer eens iets nieuws. Helaas viel Silverfall zwaar tegen, dus ik verwacht er niet al te veel van.

  • We zullen zien!

  • Shit, ik las Spiders from Mars en begon al meteen aan een Bowie game te denken :(

  • Hmm, eens kijken wat dit wordt. Mars is wel een toffe locatie!

  • Ik hou van RPG's en sience fiction, dus kom maar op met die game!

  • Is Ziggy er ook?

  • Het is zoooo slecht gesteld met de RPG's op de PS3 dat ik de neiging heb om al blij te zijn dat er überhaupt weer eentje aan zit te komen…

  • dit soort developers moeten gwn spellen op de wii maken anders is het 10 keer bagger

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren