1. Black (PS2)

Black (PS2)

De zwarte Renmmington Extended Tubes kogelhulzen maken een zacht klikkend geluid als je teder onder in de kamer schuift en de herkenbare klik-klak als je de munitie doorlaadt. Maar boven alles gaat het gevoel dat je krijgt als je de trekker overhaalt en de dichte deur waar je op hebt geschoten in slow motion naar achteren ziet vliegen. Het voelt of je heel hard YEAH roept. Je voelt de terug slag niet eens en de vijandelijke soldaten in de kamer zijn verast en kijken je aan met een angstige blik, wetende dat ze te laat zijn. Het is de kracht van de 12 Gauge maar nog meer de kracht van Black want ook al heb je nog nooit in je leven een wapen aangeraakt, dankzij Black weet je precies hoe het is.

Yeah!

Dat wil niet zeggen dat Black een fantastisch uitgebalanceerde shooter is meet een strakke multiplayer en indrukwekkende AI. Het tegenovergestelde is waar. Er is geen multiplayer, de AI van de vijand zuigt, de levels zijn eentonig en het spel is veel te kort. Maar Jezus Christus: wat is de actie vet en wat voelt het goed om een vijandelijke basis kort en klein te schieten met een zwaar kaliber machinegeweer. Alles ontploft en spat uit elkaar als of het door Steven Spielberg zelf is geregisseerd en als je na afloop terugloopt door de rokende puinhopen dan weet je weer hoe voldoening. Dan kun je de volgende dag met een brede grijns op je bureaustoel zitten in je saaie kantoor en terugdenken aan de 12 Gauge Shotgun en het effect dat het ding zou hebben op het kopieerapparaat of koffiemachine. YEAH!

Knallen

In BLACK draait het dus om knallen. En knallen. En, als het een beetje lukt, wordt er tussendoor ook nog flink geknald. Moeilijke hersenkrakers? Dacht het niet! Lange dialogen? Nergens in zicht! Nee, het is lekker simpel gehouden: er zijn vijanden en die moeten dood. Hier heb je een flinke bak geweren en genoeg ammunitie om de hele Tweede Wereldoorlog nog eens na te spelen en ga lekker je gang. En, zoals gezegd, er kan veel kapot. Neem een lege kamer, een AK47 en schiet even flink in de rondte en het valt op dat bijna alles, afgezien van enkele grote objecten en de muren, kapot kan. Vazen, houten planken, tafels, kisten, televisies, ramen, noem het maar op, het kan waarschijnlijk kapot. Natuurlijk is dat een leuke gimmick, maar het voegt ook daadwerkelijk iets toe aan de ervaring. Zodra dingen in de omgeving kapot gaan, merk je pas hoe krachtig zo'n geweer is! Gunporn wordt dit ook wel genoemd, en na het spelen van BLACK snap je ineens waar die term vandaan komt. Een bepaald soort opwinding maakt zich meester van je als je beseft hoeveel schade je kan aanrichten met een stuk metaal en een hoopje buskruit. Er zit een redelijke variatie in de levels, die gaan van een buitenlevel in het bos tot een verlaten gekkenhuis tot de straten van een grote stad. Elke speler zal zijn eigen favorieten hebben, maar feit blijft dat geen van de acht levels slecht of lelijk is uitgevoerd. Dat geldt overigens voor het hele spel: het is duidelijk dat er met liefde aan gewerkt is. Dat uit zich voornamelijk in de kleine details, zoals de mooie herlaad-animaties en het feit dat de achtergrond 'geblurd' wordt tijdens dit proces.

Geen multiplayer

Black heeft geen multiplayer gekregen. Een dergelijke mode had de levensduur van het spel gigantisch kunnen verlengen maar helaas niets van dit alles. Helaas hadden de mensen bij Criterion niet gedacht dat ze zo een vette shooter ervaring konden maken, waardoor dingen als een multiplayer mode gewoon bewust zijn weggelaten. Doodzonde zo blijkt achteraf, want wat is er nou vetter dan in een game die zo een ervaring weet te bieden als Black je vrienden stof te laten happen? Niets toch?

Signature kills

Gebruik je omgeving als wapen. Maak slim gebruik van verwoestbare omgevingen. Schakel vijanden uit die zich hebben verscholen, meerdere vijanden in één keer, of schiet gewoon voor de kick je omgeving aan puin.

Puzzelen is knallen

Grappig trouwens, dat je in een game die om het wapentuig draait, in het tweede level begint met een silenced dienstpistool. Waarom zou je in hemelsnaam sneaken in deze game, waarin elk ratelend machinegeweer wordt afgewisseld met een paar granaatjes of de doffe knal van een shotgun? In BLACK is alle subtiliteit gewoon compleet afwezig en de game moet het dus echt van de actie hebben. Verstand op nul en knallen dus.

Heel af en toe krijg je nog wel eens een verbloemd puzzeltje voor je neus. Niet dat het heel moeilijk is om de oplossing te vinden, want in BLACK beperkt het aantal moves van je character zich tot één ding: Schieten. Het enige puzzelelement wat dan in de game kan zitten, is een tank met een explosief goedje dat dan achter twee onschuldig ogende kratjes staat. Door dan door die kratjes te schieten, ontploft de tank, waardoor een muur opgeblazen wordt en jij weer fijn wat ammo, health of een terroristisch plan kunt vinden.

Springen kun je niet, wat erg op je zenuwen gaat werken als je om elk lullig muurtje heen moet lopen. Wat voor Special Ops-trooper ben je als je niet eens over een slootje kunt springen? En meer dan twee guns meedragen is ook al teveel van het goede voor de commando in deze game. Dus stel je voor dat je eventueel wil afwisselen in de manier waarop je een vijand van kant maakt, dan heb je keuze uit slechts twee opties. En mocht je afwisselend een ander wapen nodig hebben, moet je steeds teruglopen en swappen van wapen.

De puzzels zijn dus niet echt gevarieerd. De levels zijn niet heel uitgestrekt, maar aardig ruim van opzet. Oftewel: Het is altijd wel duidelijk waar het spel je naartoe wil laten lopen, maar er valt nog best wat te ontdekken als je van het meest logische pad afwijkt. Natuurlijk vind je op die plaatsen weer wapens en munitie, maar ook heb je de kans om secondary objectives te behalen. In deze game krijg je een aantal primaire doelen en daarnaast wat side missies die zich beperken tot het verzamelen van data, het kapotschieten van laptops, enzovoorts. Mensen die graag games 100% completen kunnen met BLACK dus wel wat lol beleven, aangezien je elk level afzonderlijk nog eens kunt spelen om alle verstopte items te vinden. Tussen die verstopte items bevinden zich niet alleen plannen voor aanslagen, smeergelden en bomaanslagen, maar ook hints voor missies die nog gaan komen. En natuurlijk unlock je met je secondary missies weer wapens…

Omgeving

Er bestaan van die games die een geweldige achtergrond of omgeving bevatten. Zo als de Fantasy games BV: Final Fantasy, ICO, Shadow of the Colossus en nog veel meer, nu ga ik met jullie naar de omgeving van Black kijken.

Afgeknaagde gebouwen

Er zijn veel mooie gebouwen in Black te vinden ook al gaan die snel kapot zien ze er heel echt uit. Alles moet gewoon kapot in Black daarom is het een FPS. Het echte aan de gebouwen zit vooral in de graphics, die zien er dus heel knap uit, ook al gaan de gebouwen kapot het ziet er altijd realistisch uit.

Conclusie en beoordeling

None

Black is ondanks zijn minpunten een ervaring die geen enkele actie fan mag missen! Of in uitgebreide info Black heeft een geweldige singleplayer terwijl er geen multiplayer is, dat is wel jammer. Maar de graphics zijn totaal echt, het geeft je een heerlijk gevoel. De gameplay kan ik kort over zijn, knallen!!!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Grafisch hoogstandje
  • Geweldig geluid
  • Knallen is leuk!!!
  • Coole wapens
  • Minpunten
  • De AI is niet helemaal goed gelukt
  • Geen multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Chill bij FEAR een hadden ze ook al gratis multiplayer!

  • Cool, even downloaden. :-)

  • Je wordt niet verkleint, maar de levels worden vergroot. :P



    Erg tof dat het gratis is, zo hoort het ook. De MP van deze game vind ik er nog best tof uitzien, alleen ik hoor dat ie saai is (of tegenvalt tegenover andere shooters).

  • Gratisssssssss

  • YES!

  • Gratis :O

  • Gratisss. :]

  • cool

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren