1. Psychonauts (PS2)

Psychonauts (PS2)

Elke gamedesigner begint een nieuw project door een bepaald onderwerp en genre te kiezen voor de game die hij of zij gaat maken. Wat ligt op dit moment goed in de markt? Gaan we ons vooral richten op online of offline? Meestal wordt er gekozen voor de makkelijke weg, met een machinegeweer en een flinterdun verhaaltje knal je jezelf een weg door een bloederige missie. Natuurlijk is dit wel heel simplistisch gezegd maar het blijft een feit dat er tegenwoordig veel te weinig games worden gemaakt met een echt originele insteek. En dat terwijl het begrip origineel zo breed is, ga je voor een originele look, een nieuwe soort van gameplay of een geflipt verhaal? Het wordt steeds moeilijker dit soort games te vinden, gelukkig belande er laatst weer zo een pareltje in de gamerekken. Is de originaliteit van deze game grote pluspunt of hadden ze beter nog een 12-in-een-dozijn mainstream game kunnen maken?

Welkom in de wereld van het brein…

In psychonauts kruip je in de huid van Raz, een jongen die niets liever wil dan bewijzen dat hij een psychonaut kan worden. Psychonauts zijn speciale agenten die sterk getraind zijn in het gebruiken van hun hersenen, denk hierbij aan het binnengaan van andere hersenen om zo van binnenuit het kwaad te bestrijden. Maar hoe wordt je nou een psychonaut? Door naar een speciaal zomerkamp te gaan waar deze maffe figuren opgeleid worden natuurlijk! Na zijn aankomst op het kamp merkt Raz al snel dat er iets mis is, er worden namelijk hersenen gestolen van de kinderen in het kamp. Natuurlijk is Raz de aangewezen persoon om hier een stokje voor te steken. Om dit te doen zal hij verschillende hersenen in moeten gaan om zo erachter te komen wat er percies aan de hand is. Hoewel het plot van het verhaal misschien niet eens zo bijster origineel klinkt zij de velen details en twists zo ontzetten raar en grappig dat ik er niets anders dan bewondering voor kan hebben. Wat het verhaal en de sfeer zo sterk maken in deze game is dat elke hersenen waar je in moet je een totaal ander verhaaltje voorschotelt. Dit zorgt samen met de sterke cast en de sterke humor voor een van de meest originele en gevarieerde verhalen die ik ooit in een game ben tegengekomen. Ik vertel met opzet niets over de hersenen die je zal bezoeken tijdens de game, omdat dit iets is dat het meeste impact heeft als je het zelf speelt. Maar geloof mij, elk brein is zeker de moeite waard om te bezoeken.

Gebruik je hoofd!

De gehele gameplay van psychonauts draait om de psychische krachten die je naarmate je verder komt in de game verdient. Natuurlijk is ook het standaard platformwerk weer van de partij waardoor je gedurende game weer als vanouds veel van plek naar plek zult springen. Onder deze psychische krachten vallen onder anderen;

telekinesis (de kracht om iemand of iets op te kunnen pakken en weg te kunnen gooien met je gedachten),

pyrokinesis ( de kracht om alles in de fik te zetten, zeer leuk voor de pyromanen onder ons), levitation (de kracht om op een bal meter omhoog door de lucht te vliegen),

clairvoyance (de kracht om uit iemand anders ogen te kunnen kijken)

Naast deze krachten zijn er nog een aantal extra krachten te krijgen in de game die allemaal zorgen voor een beetje extra.

Hoewel deze krachten goed werken en voor iets extras zorgen zijn dit niet de dingen die de gameplay van psychonauts zo uniek maken. Hetgeen dat hier wel voor zorgt zijn de totaal verschillende manieren van gameplay die je tegenkomt in de hersenen die je zult bezoeken. Waar je in het ene brein een soort realtime boordspel zal moeten spelen zal je in weer een ander brein een hele stad kort en klein kunnen slaan om zo aan de andere kant te komen. Door de grote diversiteit zul je nooit het bekende gevoel van verveling krijgen dat veel games van tegenwoordig wel met zich meebrengen.

De visuele en audiovisuele kracht van de hersenen

Natuurlijk zit het verhaal en de gameplay verpakt in een vreemde grafische stijl die perfect aansluit bij het verhaal. Bijna elke wereld (hersenen) waar je komt heeft een eigen grafische stijl en zorgt er zo voor dat je steeds wat anders te zien krijgt. En hoewel de gameplay erg leuk is gedaan is het juist het visuele vlak waar de game zijn originaliteit toont. Alles is zo vreemd en humoristisch gedaan dat je er na een tijdje zelfs geen erg meer in hebt hoe maf het er eigelijk allemaal uitziet. Als we het over de kwaliteit van de graphics gaan hebben komen we dan toch echt bij het eerste minpunt van de game aan. De graphics zijn, hoewel uiterst origineel, niet de mooiste die we hebben gezien op de ps2. Denk nou niet dat het een lelijk spel is want dit is ook absoluut niet het geval, gemiddeld is de perfecte score.

Het geluid is wel erg goed gedaan en past perfect bij de rest van de game. Al de hoofdpersonages zijn voorzien van goede stemmen en alles klinkt mooi helder door je spiekertjes, niet te klagen.

En dan toch de minder doordachte aspecten…

Helaas bevat psychonauts naast de originaliteit ook een aantal standaard problemen die ik niet over het hoofd kan zien. Ten eerste zijn de laadtijden simpelweg te lang, vaak zit je een halve minuut te wachten voor je eindelijk aan je brein kan beginnen. Als laatste een minpunt waar bijna elke game tegenwoordig mee heeft te kampen, de speelduur. Psychonauts is simpelweg kort. In ongeveer 12 uur moet de gemiddelde gamer het einde gezien hebben, wat erg snel is voor het geld dat je er voor betaald.

Conclusie en beoordeling

None

Dit is een voorbeeld van een game die ik eigelijk vooral becijfer op mijn gevoel waardoor het natuurlijk erg subjectief is. Toch kan ik je beloven dat Psychonauts een erg leuke en originele platformer is geworden die zeker een kans verdiend van het grote publiek. Naast een leuk verhaal en vermakelijke gameplay heeft de game een unieke stijl die je de hele game vast zal houden. Heb jij niet zo een last van laadtijden en zie je de korte levensduur voor een keer over het hoofd? Dan zal je beloond worden met een fantastische game die nog lang in je hersenen zal blijven hangen.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • origineel
  • heel veel sfeer
  • gameplay
  • sound
  • Minpunten
  • speelduur
  • laadtijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hopelijk neemt ie niet teveel ruimte in

  • tof lijkt me wel een vette game voor op vakantie

  • O ik kan niet wachten :D

  • Even proberen dan maar! :P

  • Dan zal ik die even uitproberen!

  • wacht op de Wii versie…

  • ik ga hem wel uitproberen!!

  • Vet

  • Must-have!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren