1. Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (NDS)

Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (NDS)

Als jonge knaap hield ik veel van tekenfilms. En dan heb ik het niet over het tijdperk van Pokémon, Beyblade en Dragon Ball Z. Nee, ik heb het over stoere tekenfilms als Ironman, Spiderman en The Fantastic Four. Tekenfilms waarin de helden super waren, de vijanden kwaadaardig en de actie flitsend en origineel. Tot mijn grote vreugde kwam EA onlangs met een spel op de proppen met daarin mijn grote held Ironman, vol verwachting klopte mijn hart! Ik hou van beat-em-ups, ik hou van Marvel en ik hou van superhelden, wat kan er nog mis gaan bij de aankoop van Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects?

De spelervaring

Het spel begint met het ondertussen bijna verplichte "Touch screen to start", waarna je in het menu terecht komt. Deze is op hippe wijze vorm gegeven in cartoon vorm, met flitsende tekeningen. Deze geeft goed de sfeer weer die je verwacht van een game vol met striphelden. Enig navigeren door de menu's brengt me naar de sectie Comic Shop. Je ziet het vaker in Marvel spellen, hier kan je art kopen, maar ook nieuwe levels, characters en costuums. En er is niet zuinig gedaan met de extra's, het aantal vrij te spelen items is te vergelijken met die in Meteos. Verder zijn de stats bezichtigen, deze geven zo ongeveer alles weer wat je ooit zou willen weten, van de gespeelde tijd tot aan de win/verlies ratio per character. Het ziet er dus naar uit dat er aandacht is besteed aan de details. Wat kan er nog mis gaan?

Antwoord: "Alles"

Helaas moet ik jullie vertellen dat het bovenstaande al het positieve is wat ik weet te melden met betrekking tot Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects. Na het bewonderen van het menu koos ik ervoor om het "verhaal" in te duiken door te kiezen voor de Arcade Mode. Nu zet ik verhaal tussen aanhalingstekens aangezien deze vrijwel ontbreekt. Blijkbaar heeft iedereen het op een vechten gezet in New York en kan je in dit conflict de kant kiezen van de Imperfects of een van de bekende Marvel helden. Bij het kiezen van een held zal je door hysterische mensen van locatie naar locatie gestuurd worden door middel van niet geanimeerde plaatjes zonder geluid. Eerst bevecht je de Imperfects en vervolgens de helden die om onverklaarbare redenen opeens groen zijn en zich tegen je keren. Bij het kiezen van een Imperfect is het vrijwel hetzelfde, alleen in omgekeerde volgorde en zonder het groene. Geen filmpjes, geen voice-over, de enige informatie staat in de tekstballonnen met vaak gebrekkig engels.

When does the hurting stop?

De manier waarop het verhaal (niet) wordt verteld is nog tot daar aan toe, maar het echte probleem zit in het spel zelf. Na het doordrukken van de telkens terugkerende plaatjes kom ik terecht in een soort houterige beat-em-up hell. Het maakt niet uit wat je doet, na elke actie ligt er een bug of een ontwerpfout om de hoek. Tijdens het spelen verdwijnen hele stukken van het speelveld om even later weer in het beeld te springen. Je aanvalskeuzes zijn beperkt tot een stoot, een soort duikaanval en het met de touch-screen bestuurde gebruik van een superkracht. De aanvallen hoeven niet per se te raken, vaak is het in de buurt indrukken van de knop al genoeg om schade te doen. Kijk wel uit dat je de vijand niet in een hoek of afgrond slaat, want met een beetje pech komt hij vast te zitten en moet je wachten tot de rondetijd is afgelopen. Loop je te ver weg in de vrij grote levels, dan is je tegenstander niet te misselijk om een willekeurig hoekje in elkaar te gaan slaan tot je weer in bereik komt. Mocht het er tussendoor van komen dat je een ronde lang kan vechten, dan zit je vast aan dezelfde basis combo's aangezien de "superkrachten" over het algemeen vrij weinig uithalen. Op deze manier werk je het hele spel lang een reeks een op een gevechten af om punten te halen om de extra's vrij te spelen. Doe je dit niet, dan blijf je zitten met de twee enige vanaf het begin speelbare characters.

Gameplay

Wat Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects heeft te bieden is nauwelijks gameplay te noemen. Je character beweegt zich op houterige wijze door de levels op weg naar een vijand die lijkt te worden gestuurd door willekeur. De opties om deze vijand te lijf te gaan zijn beperkt en voelen bij elk character hetzelfde, waardoor je het idee krijgt constant hetzelfde gevecht te herhalen. Het uiteindelijke doel zijn de punten, het verhaal weet totaal geen motivatie tot doorspelen te bieden. Dit zorgt er gelijk voor dat de replay ook minimaal is, het spelen van dit spel voor de review voelde als een taak, na anderhalf uur wilde ik het liefst het spel wegstoppen. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die hun tijd willen besteden aan deze verzameling van bugs en onvolkomenheden.

Graphics en Sound

De presentatie is in al zijn matigheid het hoogtepunt van het spel. Het grote pluspunt is dat het spel volledig in 3D is vormgegeven. Het nadeel hierbij is alleen dat niet zo mooi 3D is. Het spel wil ondanks de technische beperkingen van de DS teveel op zijn console broeders lijken. Ook de tegenwerkende camera maakt het er niet beter op. Verder ken ik nog wel pluspunten toe voor de strak vormgegeven menu's, het is jammer dat er niet evenveel aandacht is gegeven aan de rest van het spel.

De achtergrondmuziek is redelijk, standaard deuntjes die je kan verwachten bij dit soort spel. Helaas dragen de matige geluidseffecten bij aan het algemene goedkope gevoel dat je krijgt tijdens het spelen.

Conclusie en beoordeling

None

Dat mijn goede hoop voor dit spel op een dergelijk grondige wijze met de grond gelijk gemaakt zou worden had ik nooit kunnen bedenken. Ik vrees dat Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects het slechtste spel is voor de Nintendo DS dusver. Waarom het spel in deze vorm is uitgebracht zal waarschijnlijk altijd een raadsel blijven. Ben jij een slechtziende, volhoudende, licht autistische Marvel fan? Zelfs dan raad ik je nog af om dit spel te kopen, huren of op andere wijze te spelen.
3,7
Score
37
Score: 35
  • Pluspunten
  • De extra's
  • Minpunten
  • De rest

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vet

  • Vraag me af hoe het met SAW zal gaan :)

    Hoop dat er geen toestanden komen zoals bij manhunt '-.-

    Silent Hill word weer zker vet !

  • Ik ben best benieuwd naar het eindresultaat van SAW. Hoewel de films steeds slechter worden, heb ik er nog steeds een zwak voor…

  • Ik vond de SAW films eigenlijk neit zo veel voorstellen, de game lijkt me ook niet echt cool, alleen mini-gmaes en quick-time events zijn niks voor mij.

    Die Silent Hill screens zien er wel goed uit, voor een Wii-titel. :)

  • Ik hou niet zo van horrelgames…



    Maar als ik dat idee achter Saw zo lees klinkt dat pas wel geinig.

  • Ik moet nog maar zien wat er van Saw terecht gaat komen, de films zijn in ieder geval vrij bagger.

  • SAW lijkt me echt een game te worden die heel vet wordt dankzij de sfeer óf die enorm faalt door repetetieve gameplay, we shall see…

  • Ik hoorde over saw op 1upyours of Rebel.fm ofzo, en moet zeggen dat het best geinig klonk.

  • Onder Silent Hill staat wel PS3 en Xbox 360, terwijl hij op de wii uitkomt, moet miss ff verbeterd worden ;)



    Najah, ik blijf er ver uit de buurt, heb een hekel aan horror-games :P

  • silent hill is de game voor me psp waar ik op wacht

  • Saw lijkt mij helemaal niet verkeerd, maar zo te horen wel funest voor je controller. Misschien wanneer die afgeprijsd is.

  • Saw lijkt me leuker

  • Ik hou niet van horrorgames of -films. :)

  • SAW lijkt me opzich wel lachen maar ik vrees dat de verhaalijn erg kort wordt.

  • SAW lijkt me opzich wel lachen maar ik vrees dat de verhaalijn erg kort wordt.

  • Saw is voor twee soorten mensen:

    - Sadisten (en dan heb ik het niet over goeie recensie-schrijvers)

    - Mensen die het leuk vinden zich de pleures te schrikken (wat minstens net zo raar is als sadisme)

  • Ik hou niet echt van Horror, niet mijn ding :P

  • ik hou ook niet zo van horror

  • Bah, niks voor mij en het wordt vast een flop

  • Ik ben benieuwd voor Saw!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren