1. Grand Theft Auto 3 (PC)

Grand Theft Auto 3 (PC)

Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto III is de opvolger van Grand Theft Auto II. Het spel is wellicht anders geworden. Vooral de overgang van 2D naar 3D. Dus het spelen door de stad is erg veranderd. Dit spel kun je echt wel next-gen noemen! Je kijkt achter het mannetje Claude Speed, de hoofdperonage in deze game. Het spel bezit enkele wapens en voertuigen, + een hele grote stad dat zich wel uniek mag noemen! Je kunt vrij rond lopen in deze drie demensionale stad. Ook het crossen tussen de flatgebouwen is niet te missen.

Maar het gaat natuurlijk vooral om missie's doen om de verhaallijn op te pikken.

The story:

GTA III speelt zich af in een niet bestaande grote stad die Liberty City heet. Een stad dat totaal corrupt is en waarin verschillende bendes het met elkaar uitvechten. Jij begint als een beginnend crimineel die erin geluisd werd door zijn vriendin Catalina. Wanneer het gevangenentransport 'onderschept' wordt door één van die bendes lukt het je te ontsnappen, samen met enkele andere misdadigers. Het is ook op dat moment dat je beste maatjes wordt met 8-Ball, een explosievenexpert die je voorstelt aan enkele van zijn voormalige collega's en je min of meer de fijnere kneepjes van het spel bijbrengt. Die collega's zijn natuurlijk lid van de maffia en van hen krijg je opdrachten die steeds moeilijker en uitdagender worden.

Liberty City:

GTA: III speelt zich af in een niet bestaande stad, Liberty City. Voor het eerst is de stad in 3D uitgewerkt. De stad is ingedeelt in drie verschillende eilanden: Portland, Staunton Island en Shoreside Vale. Vooral Shoreside Vale heeft vorming in het landschap. Je komt er bergjes en kleine heuveltjes tegen.

Portland: Portland is het eiland waar je van start gaat. Het bestaat uit havengebieden en armere wijken. Het is vooral een stad dat omhoog gebouwd is, dus je zult er veel hoge gebouwen tegenkomen. De metro die boven de straten van Liberty City hangt, geeft de 'gettho streets' een heel ander beeld. De stad ziet er vrediger uit. DE gangster die je daar tegenomt zijn de: 'Traïds', 'Leone Familia' en 'The Diablo's'.

Staunton Island: In Staunton Island zijn veel wolkenkrabbers en andere hoge gebouwen. Je komt in dit deel als je de missie's in Portland voltooid hebt. Het is het deel dat draaiende gehouden word door kantoorgebouwen. Het bestaat vooral uit rechthoekige en vierkanten gebouwen, met lange rechtlopende straten. Ook vind je hier het Belville Park, de nagemaakte versie van het centrale park in 'New York'. Om van 'Portland' naar 'Staunton Island' te komen zijn er 3 manieren: Via de 'Porter Tunnel', de 'Callahan Bridge' en via de metro die ook zijn eigen tunnel heeft. De gangs die je in 'Staunton Island' tegenkomt zijn: 'The Yakuza', 'The Yardies' en 'Colombian Cartels'.

Shoreside Vale: 'Shoreside Vale' is ongeveer het einde van de stad. Je vind hier nog enleke huizen maar daar houd het ook bij op. Het eiland is voorla bebouwd met industriële gebieden. Ook is er het grote internationale vliegveld te vinden, Francis International Airport genaamd. De 'Southside Hoods', 'Colombian Cartel', 'The Nines' en de 'Red Jacks' zijn de gangs in dit gebied. Dit is de derde stad waar je je missie's moet uitvoeren.

De missie's:

In Grand Theft Auto III zijn meer dan 80 verschillende missie's. Deze kan je krijgen via je mobiele telefoon, via oproepen naar openbare telefooncellen en je kunt de werkgevers een bezoekje brengen. Verder kun je nog spoedmissie's krijgen via je pieper. Ook zal je af en toe vieze klusje moeten opknappen of racen tegen gangsters om zodoende meer opdrachten binnen te krijgen. Na een tijd spelen zal je steeds meer criminele en mafia figuren leren kennen. Deze mensen zullen je steeds meer en moeilijkere opdrachten geven. Ondertussen word je lijst van criminele daden, steeds maar groter en groter. Hoe meer missies je uitspeelt hoe meer vrijheid je krijgt en groter de gebieden wordt waarin je kan spelen. Zo kun je telkens met andere dingen en opties kennismaken.

De zogenaamde onbekende "Hoofdpersonage":

De hoodrolspeler in de 1e 3D reeks is 'Claude Speed' ook wel 'Fido' genaamd. Hij was ook de hoofdrolspeler van de vorige GTA, GTA II. Wat jammer is, is dat zijn naam in de hele GTA game haast niet word genoemd. Dus eignelijk is niet geconstateerd met zekerheid, dat het de Claude Speed is uit GTA II. Want iedereen geeft hem steeds bijnamen. Zijn bekende eigenschap is een emotieloze en zwijgzame 'Claude'. Hij heeft nergens een gevoel voor en voert alles wel 'uit'. Hij gaat langzamerhand, nadat hij uit de politiebus is ontsnapt, zijn leven weer oppikken. Hij gaat langs alle streken en duikt in de verhalen van criminaliteit en mafia. Zijn waslijst aan gestolen auto's en vermoorde mensen word op den dag groter en groter. Je krijgt te maken met kleine gangwars en gruwelijke missie's zoals: een auto naar de sloop brengen met een vermoorde man erin. Je krijgt vrienden en vijhanden en zo schommelt het 'op' en 'neer'. Zo tuf je door Liberty City als de zogenaamde 'Claude Speed'.

Vrijheid:

De vrijheid van de missies maakt de speelduur en het plezier om rond te rijden in de gebieden erg groot. Ook dat de gebieden aardig groot zijn, dus je zal niet zo vaak dezelfde auto's achter elkaar aan zien komen. Wat ook een groot element is, zijn het stelen van de voertuigen. Wat ook in de vorige reeks voorkwamen. Kwam er een mooie auto langs rijden, dan reed je er achteraan waarna je hem stal en trots door de straten heen reed. Maar als je gesnapt werd door de politie, mag je goed vluchten en de hordes politie af zien te schudden. Of je kon even uitstappen en zonder pardon mensen afknallen. Maar dat zorgt natuurlijk voor problemen.

Radiozenders:

In GTA III zijn 9 verschillende radiostations. Je kunt ze beluisteren tijdens het rijden in een auto. Elk bezit ongeveer 5 a 10 nummers. Ze hebben ook elk hun eigen stijl bijvoorbeeld: 'Klassiek', 'HipHop' en 'Pop'. Dus je zult je niet vervelen tijdens het rijden. Ook is er een zeer humoristische talkshow tussen de nummer en songs door. Wat natuurlijk niet te missen is, is het reclame maken voor producten of andere dingen op de radio. Maar wat het mooie van die radiostations is, dat als je een bepaalde missie hebt gedaan waar je met de politie te maken hebt gehad, hoor je dat ook op de radio. Natuurlijk wel in de eigen overderevenheid. Wat ook leuk is, maar dat is alleen voor de PC, is dat je je eigen MP3 bestandjes in het spel kunt uploaden en afspelen. Dus als je de officiële zenders beu bent, kan je nog lekker naar je eigen muziek luisteren.

Gameplay en besturing:

De besturing van het spel is in het kort 'Simpel' te noemen. Je hoeft niet met al je kracht op 40 verschillende toetsen te rammen om iets voor elkaar te kunnen krijgen, maar je kunt je simpel voortbewegen met de pijltjestoetsen. Da's zoals bij het lopen, als bij het besturen van een boot of auto. Om je heen kijken en sturen doe je met de muis. Het besturen van de auto's is soms welles knap lastig. Je vliegt vaak (te vaak!!) de bocht uit en de auto word onbestuurbaar als je al een beetje hard rijd. Ook blijft het beeld een beetje hangen, als je op hoge snelheid door de stad raast. Dat zijn enkele minpunten. Wat wel grappig is, dat je salto's kan maken en andere rare dingen. Ook al hoort het niet helemaal in de game, maar het is wel leuk! Het schieten is wel mooi afgewerkt. Het richten is fijn en het schieten werkt tamelijk goed. Wat wel een verschil was met de PS2 versie is, dat je zelf kan richten. Dat was bij de PS2 versie niet zo. Het is mischien leuker maar wel minder uitdagender. Ook het gooien van een granaat of molotovic coctail is goed verwerkt. Het switchen van wapens gaat snel en gemakkelijk, één scroll op het muiswieltje en je hebt een ander wapen te pakken.

De Graphics... :

De graphics van het 1e 3D uitgewerkte GTA spel is over het algemeen realistisch. Ze hebben niet moeilijk gedaan met de details op puntjes bij te werken maar de makers hebben er wel hun best voor gedaan. Want van het 'simpele spelletje van bovenaf' was dit wel een grote overgang. Nu is het overzichtlijker geowrden en alles kan je beter bekijken. Wat vooral heel goed gelukt is, om de vrijheid te creëren. Velen mensen dachten dat dat niet zou lukken omdat de 3D techniek niet zo ver was. Maar ja hoor, het is ze gelukt. Dat was heel anders gelopen dan velen dachten. Ze hebben zo goed en zo realistisch de vrijheid weten te creëren, dat het een hele overgang was, omdat vele games nog niet zo ver waren. Dus GTA: Vice City en GTA: San Andreas waren qua graphics niet echt meer verassend.

Conclusie en beoordeling

None

Ik zelf vond het spel een grote verassing. Ik zag het spel voor het eerst bij mijn vriend en was meteen verkocht. Ik kocht hem en had er enkele maanden plezier aan. Alleen GTA: III was echt als vogelperspectief te spelen, omdat dat een grote overgang was van 2D naar 3D. GTA: Vice City en GTA: San Andreas in dat geval niet. De besturing vind ik opzich goed. Maar de auto besturing is rot!! daarom vind ik auto race missie's het moeilijkst. Verder een Top spel!!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • De tamelijk grote stad Liberty City.
  • Het verhaal.
  • De verassende overgang van 2D naar 3D!!
  • De graphics.
  • De soundtracks.
  • Minpunten
  • De besturing van auto's.
  • De enige glitches die er in voorkomen.
  • De besturing van de 'Dodo'.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 6 duizend? zou janken als dat tegen over me staat. pis in me broek terwijl ik als een gillend meisje van 4 weg ren.

    screw you guys i'm going home!


    btw ben wel benieuwd hoe de game gaat uitpakken




  • WEER 72-hour mode? Balen…

  • Oeh yeah! I Say Zombies, I Say Dead Rising 2!

  • 72hour mode is echt lame

  • Klinkt misschien vreemd maar ik was Na 10 minuten uitgekeken op deze game!! een beetje gay is misschien oke?……. maar deze zombies bleven je in je nek hijgen!!:S..

  • Die 3 dagen bullshit mocht best wel 5 dagen worden of zo.

    En hopelijk een betere voice-actor dan die van Frank West.

  • Wat is die 72 uur formule dan?

    Misschien handig om te vermelden voor mensen zoals ik die het 1e deel niet gespeeld hebben :)

  • interessant

  • @HellYeaH



    Met die 72 uur bedoelen ze dat het de hoofdpersoon 72 (ingame) uur in de supermarkt zat opgesloten. Je had dus 72 ingame uren om het verhaal uit te spelen, als ik het me goed herinner :P

  • Nou, ik had gehoopt dat ie Harry of Blik heette.

  • weer de 72 uur mode…? :(

    - ok, ik pas ;)

  • En als ik het goed heb is 1 in-game uur 20 echt minuten?

    Correct me if i'm wrong!

  • ik weet niet eens wie chuch norris is. Iedereen heeft het er maar over.



    Maar wel jammer dat er weer tijd is in het spel. Dat vond ik eigenlijk de enige nadeel uit deel 1.

  • Chuck Greene om precies te zijn, volgens Famitsu dan.

  • Chuck is ''the man''

  • Dus als die 72 uur (ingame) voorbij zijn is het game over ofzo?

  • hou deze game zeker in de gaten vond deel 1 wel chill. hoop alleen dat die 72-hour mode langer duurt als in deel 1 want toen was het 20 minuten spele 1 uur in-game voor bij… zo ging je er redelijk snel doorheen.

  • Ben benieuwd!

  • Hij zal uiteraard niet kunnen tippen aan Chuck Norris! :D

  • @ Bl!zzard



    Nah nietecht game-over, meer van hoe meer primaire doelen je niet had gehaald, hoe slechter het einde was.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren