1. James Bond 007: Everything or Nothing (NGC)

James Bond 007: Everything or Nothing (NGC)

Lang geleden zo ongeveer rond November 1997 kwam een game uit die voor velen van ons niet onbekend zal overkomen: GoldenEye 007. Dit was een creatie van Rare en Nintendo. De James Bond series worden tegenwoordig niet meer door Rare maar door EA games gemaakt, echter heeft EA de klassieker op de Nintendo 64 nog niet weten te evenaren. Nu met Everything or Nothing ook niet?

Gameplay

Er zijn een paar belangrijke dingen te vertellen over deze nieuwe Bond game, het zijn er echter meer dan je denk. Het is het makkelijkst om het een FPS te noemen en ik kan het niet in vergelijking stellen met Splinter Cell of enig ander van dit kaliber. De waarheid is dat EA eindelijk de formule te pakken heeft om een mooie Bond game te maken. Zo lang als het bedrijf GoldenEye 007 nog niet heeft weten te kloppen zal er geen hype rond Bond onstaan. Echter kreeg je bij Goldeneye 007 een geweldige gameplay aangeboden maar misschien is Everything or Nothing zoveel meer dan dat. Het team heeft niet alleen mooie toevoegingen gemaakt maar de hele Bond gameplay ook een makeover gegeven. Eigenlijk, is er een FPS, maar ter gelijkertijd is er ook Hand-tot-Hand actie. Wat ook een groot deel van de gameplay uitmaakt. Je bent nu ook instaat om gebouwen op en af te klimmen. In andere woorden, Everything or Nothing brengt de speler mee naar het zelfde actie niveau als dat van de films.

Het pakketje om deze game heen brengt ons weer een stapje dichterbij het gevoel echt agent 007 te zijn. En, laten we eerlijk zijn, dat is waar het allemaal in draait als je deze games speelt. Je kunt duidelijk zien dat de gameplay veranderd is. Zo zien we Bond altijd helemaal en niet alleen zijn hand en pistool, dit maakt een groot verschil. Het was voor EA meer dan hard werken; Het was ook de speler dat ene gevoel te geven dat zij James Bond zijn en ze wouden de zelfde hype veroorzaken als bij GoldenEye 007. Wat niet gelukt is omdat men waarschijnlijk niet meer zoveel zag in de nieuwe generatie Bond games, wat weer komt door de wat mindere games begin deze generatie. Het third-person perspectief geeft spelers een Lock-on target systeem dat bekend staat als een "Pipper", wat bestuurt wordt met de C-anologe stick. Dit geeft je de mogelijkheid om op verschillende lichaamsdelen te schieten zoals het hoofd, de armen en benen. Als je simpelweg op je vijand richt en schiet zal dat veel kogels kosten, want dan raak je alleen hun midsectie. Echter, omdat de AI mist, zal het niet inefficient zijn als je dit doet omdat ze niet zullen schuilen voor jou kogels maar simpelweg weg rennen. James Bond zelf kan echter van alles, zo zal het handig zijn om je achter muren of objecten te verschuilen. Het third-person element is echter niet helemaal nieuw maar het "Pipper" is een mooie toevoeging hieraan.

Ook is het verschuilen achter muren en objecten een mooie manier om de omgeving is goed te observeren

Gelukkig hebben we de mogelijkheid om op verschillende manieren je opdracht te vervullen. Zo kunnen we de ene keer een vijand zo uitschakelen en een andere keer weer zo. Een voorbeeld: Je zeilt naar beneden en land geruisloos achter een vijand die je niet neerschiet maar knock-out slaat, zo kun je voorkomen dat je een conflict krijgt met andere vijanden.

Het abseilen is, waarschijnlijk, de spectaculairste nieuwe toevoeging. Tijdens het abseilen kun je blijven hangen en vijanden beschieten, iets wat geweldig is uitgewerkt en een geweldig gevoel geeft. Het ziet er stoer uit en zorgt voor een spectaculaire toevoeging. Wat ons weer een stap dichterbij bij dat ene gevoel brengt; Het gevoel dat we James Bond zijn! Echter zal je het abseilen veel gebruiken en zal het elke keer nieuwe verwikkelingen met zich mee brengen.

Hier moet men van het gebouw af, maar pas op voor vuur, vallende stenen en vijandelijk gespuis

Multiplayer

Dit is misschien wel het slechste deel van Everything or Nothing. Het third-person actie is opgesplitst in vier schermen en maakt ruimte voor een meer coöparatieve gameplay. Deze toevoeging is eigenlijk wel welkom, maar is een beetje verwaarloosd en is dan ook maar voor eventjes leuk. En het kan niet tippen aan de single-player ervaring. Er is ook wat van GoldenEye overgenomen. Wat eveneens slecht is. Als er ooit nog een third-person Bond game zal verschijnen, wat waarschijnlijk het geval zal zijn, dan zouden ze meer moeite moeten doen aan dit onderdeel.

Visueel

Als ik een prijs mocht weggeven voor oogstrelend mooi 2003-2004 dan zou ik de prijs uitrijken aan dit spel. Bond zag er nog nooit zo goed uit, eng gewoon. Ik heb gelezen dat de acteurs uit de films hun gezichten hebben laten scannen om zo een perfect beeld te geven aan dit spel. Het meest verbazende feit is dat elk level er briljant uitziet. Als je het speelt zal het meteen opvallen hoe mooi de effecten zijn. Echter zal het spel soms een mankement vertonen dat soms irriterend kan zijn. Ook zul zien hoe mooi de gezichten zijn die, zoals ik al eerder zei, gescand zijn. Alleen de gezichtsuitdrukkingen ontbreken.

Pierce Brosnan, Willem Dafoe, Heidi Klum, Judi Dench, Shannon Elizabeth, Mya, Richard Kiel, John Cleese, en het mooie Japanese model Misaki Iko hebben de stemmen ingesproken van Q, M, James Bond en vele anderen. Het inspreken van deze stemmen zijn belangrijk voor een Bond licensie. De geluiden van de wapens en van de vijanden die neervallen na een vuurgevecht zijn verreweg mooi uitgewerkt en doen niet onder aan andere games. De soundtracks blijven vrijwel onveranderd op hier en daar een veranderingetje aan de stijl na.

Je bent op een missie, laat je niet verleiden

Conclusie en beoordeling

None

De gameplay is top, de graphics zijn verreweg ook goed maar de gezichtsuitdrukkingen missen en er zijn enkele mankementen. Het geluid is oud en vertrouwd en de ingesproken stemmen zijn uitermate goed. Echter is de multiplayer slecht en een beetje verwaarloosd. Hij heeft in iedergeval aan [i]GoldenEye[/i] weten te tippen. Beter? misschien. In iedergeval van het zelfde niveau!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Grafische pracht
  • Het geluid
  • De third-person actie
  • Minpunten
  • Multiplayer
  • Goeie graphics maar gezichtsuitdrukkingen ontbreken
  • De mankementen aan de graphics

Dit artikel delen

Over de auteur

VIP

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren