1. Need for Speed: Most Wanted (PS2)

Need for Speed: Most Wanted (PS2)

Need voor speed staat bij de meeste gamers nog op het netvlies, bekend van de ‘Hot Porsuit’ en ‘Underground’ serie. Maar Electronic Arts heeft dit keer geen derde ‘Underground’ gemaakt omdat de voorganger ‘Need for speed: Underground 2’ moeilijk te verbeteren is. ‘Most Wanted’ is daarom ook een mix van de voorgangers bij elkaar. Je speelt dus met geweldige auto’s tegen een onervaren politiekorps. Lees hier mijn recensie, alvast veel plezier.

Alweer een Need for speed titel.

Het spel is alweer een tijd uit, een paar maanden, maar verkoopt nog steeds als één van de beste spellen onder de armen van Electronic Arts. De uitmelkerij heeft dus een vervolg gekregen maar wat moeten wij daarvan denken. Nou om je eerlijk te vertellen had ik dit wel verwacht. Vorig jaar tijdens de aankondiging van dit spel had ik al zo’n gevoel van dit gaat geen derde spel worden die in de ‘Underground’ serie word geplaatst. En Electronic Arts kan gedachte lezen, een mix van ‘Hot Porsuit’ en ‘Underground’ is goed bevallen. De ‘Underground’ reeks was geweldig, hier in Nederland is het tunen van auto’s al een lange tijd een hype en in computerspellen is dit ook doorgebroken door de Need for speed serie. Het gevoel van een mooie auto is natuurlijk geweldig, en dan met een aantal politieauto’s die je achterbumper proberen te raken is gewoon te mooi voor woorden.

Verbeter je status in de Blacklist.

In Need for Speed: Most Wanted spelen we een mysterieuze racer die zichzelf in de stad Rockport een weg wil gaan knokken op de zogenaamde Blacklist. Op deze zwarte lijst staan alle straatracers die worden gezocht door de politie en het vermeld staan hierop wordt gezien als een waar statussymbool. Deze racers hebben een naam gemaakt door overmatig de politie uit te dagen en zich nooit aan de maximum snelheid te houden. Uiteraard is de nummer één op de zwarte lijst de meest gezochte straatracer (Most Wanted) in de stad en wie wil dat nou niet zijn? Na wat geracet te hebben in de stad en wat reputatie te hebben opgebouwd vind je jezelf klaar om de gevestigde orde aan te vallen. Samen met je BMW M3 GTR probeer je voor jezelf een plaatsje in de lijst te veroveren. Hiervoor moet je eerst de nummer 15 op de lijst verslaan, ene kerel genaamd ‘Razor’. Na een korte race houdt je auto er ineens mee op, Razor heeft ermee geknoeid en wint de race én je auto. Uiteraard kan dit zomaar niet en het is dan ook zaak om je auto terug te halen, zélfs al moet je daarvoor langs 14 racers op de zwarte lijst.

Mijlpalen en premiejagers.

Milestones zijn bepaalde limieten die je moet bereiken, een zogenaamde mijlpaal dus. Deze hebben vooral te maken met de politie. Als je gewoon door de straten aan het rijden bent, dan kan het wel voorvallen dat je opeens de politie tegenkomt, en die zijn uiteraard niet echt fan van je snelheid op dat moment. Een achtervolging is het gevolg dus, en tijdens zo een Pursuit kan je verschillende mijlpalen bereiken. Een voorbeeld is dat je 15.000$ schade moet toerichten aan de staat in 1 pursuit; Schade kan je uiteraard toerichten door andere auto's van de weg te rijden, of door constructies in elkaar te doen storten. Een watertoren die in elkaar duikt zorgt wel voor wat schade voor de staat natuurlijk. De milestones die je moet bereiken kan je ook terugvinden in het menu van de Blacklist. Daar kan je overigens ook de biografie lezen van je volgende tegenstander. De laatste vereiste waar je aan moet voldoen, is de zogenaamde Bounty. Hierbij denk je misschien aan een of andere chocoladereep, maar dat is het niet. De Bounty is de zogenaamde prijs op je hoofd, oftewel hoe diep je in de sh*t zit als de politie je te pakken krijgt. Meer dan een getal is het eigenlijk niet, en je moet gewoon zorgen dat je meer haalt dan de vooropgestelde limiet. Dit kan je dus doen terwijl je achtervolgd wordt door de politie. Als je ervoor zorgt dat een tankstation ontploft en twee politieauto's mee de lucht ingaan, dan kan je wel zeker zijn dat je Bounty ook mee de lucht ingaat. Maar gewoon geflitst worden kan ook al wonderen doen.

Nieuwe races!

Het racen doe je natuurlijk niet alleen in rondjes, want er zijn ook dit keer een aantal verschillende varianten die je bijna allemaal al kent uit Need for Speed: Underground. Je hebt de circuits, de sprints, de dragraces, knock out races, tollbooths en de speedtraps. De tollbooth- en speedtrapraces zijn hierbij de nieuwe varianten. Bij tollbooth moet je zo snel mogelijk van het ene naar het andere tolhuisje racen binnen een bepaalde tijd, zodra je daar aankomt krijg je wat extra tijd erbij en zul je rap naar het volgende tolhuisje moeten scheuren. Je kent het principe misschien wel uit de arcadehallen van vroeger. Bij de speedtraps moet je een stuk asfalt afleggen, waarbij er op de weg een aantal flitspalen zijn opgesteld waar je dan zo snel mogelijk langs moet rijden, elke snelheidsmeting wordt bij elkaar geteld en wie bij de finish in totaal het hardste heeft gereden is de winnaar. Het is jammer dat deze races erg simpel zijn, omdat je net voor de flitspaal even flink je nitro kunt gebruiken en altijd zonder al te veel moeite de snelste bent. Het dragracen is in deze versie minder goed uitgewerkt dan in de Underground- serie omdat je wagen vaak niet helemaal goed van rijbaan verandert, ergens op het midden van de weg blijft rijden en vervolgens tegen het verkeer botst. Ook zie je wagens vaak niet aankomen door bochten en hoogteverschillen. Je moet deze races vaak een aantal keren opnieuw doen en onthouden waar nu precies het verkeer komt en zo op tijd uitwijken zonder dat je het verkeer kunt zien.

Vernieuwde graphics?

Need for speed: Underground 2 zag er al een stuk beter uit dan het eerste deel maar toch zaten er een groot aantal fouten in. In Need for speed: Most Wanted is het natuurlijk weer een stuk verbeterd maar super mooi is het nou ook weer niet. De korrelige randen zijn er nog steeds en het lijkt er op dat de auto’s steeds meer gaan glimmen zodat de graphics wat hoger worden geschat. De wegen in het spel zijn ook zo gemaakt dat het net lijkt alsof er nog nooit is op gereden en speciaal gemaakt voor Most Wanted. De gameplay is ook wat matig. Wel verbeterd met de voorganger maar je hebt niet het gevoel dat je op een straat rijd. Het gevoel van de auto is er wel maar het gevoel dat je op een straat rijd is weg gevallen, zo lijkt het net alsof je over de weg zweeft. En natuurlijk niet te vergeten: het geluid. Deze is veel beter geworden. Al tijdens het indrukken van het gaspedaal krijg je een rilling over je rug. Elke aanpassing die jij aan je auto maakt is goed te horen tijdens het rijden. Met een 5.1 geluidsinstallatie is het een oorverdovend geluid dat je buren tot waanzin kan drijven.

En natuurlijk: het tunen!

De voorgangers zijn natuurlijk heel belangrijk voor het maken van een nieuw spel. Most Wanted heeft daarom ook een leuke tuning optie waardoor je niet alleen sneller gaat, maar ook om je tegenstanders bang te maken. Maar niet alleen een lage ophanging, lichte vering en 19’’ velgen maken een indruk, het rijd ook verbeterd. Een te grote vleugel geeft je minder weerstand dus kan je sneller over de weg scheuren, het scheelt niet al te veel, meestal een paar kilometer per uur op zijn hardst maar als je word achtervolgd is het toch belangrijk om aan de politie te ontsnappen. Het veranderen van je auto kan je politie op een ander spoor krijgen. Ze hebben gehoord dat je in een gele Audi TT rijd, maar ondertussen maak je al gebruik van de Lamborghini. Het tunen is niet zo spannend als in de ‘Underground’ serie, maar is toch niet te missen in Most Wanted. Dit keer kan je ook gebruik maken van je eigen teksten die op de auto word gespoten, zo zijn er miljoenen verschillende manieren om je auto zo mooi mogelijk te maken maar dit is voor de meeste gamers niet zo belangrijk omdat het toch om het rijden gaat en niet om de teksten die op je auto staat.

De minpunten op een rij…

Het spel neemt veel tijd in beslag, dan heb ik het niet over de tijd waarin je het spel uitspeelt, maar de tijd waarin je moet wachten op een volgende race. Gelukkig is dit niet altijd het geval maar het valt soms wel wat op. De graphics zijn verbeterd maar niet al te best. Er zijn momenten waarin het opvalt dat het niet allemaal in detail is gemaakt, zo is de omgeving mooi, maar niet interactief. En natuurlijk wat een hele grote minpunt van dit spel is: het schademodel. In bijna elk racespel (buiten Burnout) is een schademodel al bijna verplicht. Zonder schademodel is er helemaal niets aan maar toch heeft Electronic Arts het geflikt om dit er niet in te gooien. Tot mijn verbazing heb ik me er niet over geërgerd, maar dit had ik er liever toch in gezien. Uitmelkerij heb ik al genoemd, dit is de zoveelste Need for speed, nu komt het mijn neusgaten wel uit. Ik zie liever een heel nieuw spel dat wel een beetje op Need for speed mag lijken maar de neef for speed is er bij mij nu wel uit.

Conclusie en beoordeling

None

Need for speed heeft weer een leuke opvolger, voor de Neef for speed fanaten is het een geweldig deel en was het wachten ook waard. Maar toch zitten er een aantal minpunten aan die ik liever niet had gezien. Dit deel mag je zeker niet missen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Geluid
  • Graphics
  • Tuning mogelijkheid
  • Minpunten
  • Schoonheidsfouten
  • Schademodel
  • Laadtijden
  • Uitmelkerij

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou, zit ook niet er veel boeiends tussen! :')

  • Word d'r niet zo enthousiast van idd..

  • Miami Crisis kan nog wel wat worden, en puzzle collection. Das al heel wat.

  • Dit gaat hem niet worden.

  • Zootje troep

  • veel voor de ds

    maar ….. nee

  • Miami Crisis klinkt wel interessant, de rest is niet voor mij weggelegd.

  • Miami Crisis lijkt me best vet! :)

  • hoop niet dat ze zo blijven ontwikkelen

    anders voorzie ik grote probs

  • niet intressant…..

  • Jammer

  • saaaaaaaaaaaaaaai…………

  • Hoop op een nieuwe dragonball z voor de psp

  • Als Miami Crisis een beetje in de buurt van Ace Attorney/Phoenix Wright-serie kan komen dan zou dat de enige interessante handheldtitel zijn uit dit lijstje van Konami. Dus ik hou deze game nog wel even in de gaten.

  • Bijna allemaal ds-titels en niet eens leuke….

  • Nou, tot nu toe weet Konami niet met iets interessants te komen. Ik hoop dat IG ook nog met een rijtje toppers van Konami komt, want zo gaan ze het niet redden.

  • Jammer, niet echt veel bijzonders

  • Miami Crisis ziet er grappig uit, de rest lijkt me allemaal erg middelmatig

  • Waarneer komt er weer iets vets van konami zoals metal gear….

  • Ziet eruit als een typisch gevalletje 'wij-gaan-scoren-op-de-mensen-die-elk-freakin'-spel-voor-de-handheld-kopen'… maar kwaliteit is érg ver te zoeken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren