1. Capcom

Capcom

Capcom heeft in haar bestaan een groot aantal succesvolle titels op de markt gebracht voor de consoles en de arcades. Van deze spellen zijn Resident Evil, Street Fighter en Mega Man de meest bekende. Wanneer begon Capcom, en welke spellen zorgden voor de definitieve doorbraak?

De start van Capcom

Voor Capcom begon alles in 1979, toen I.R.M. werd opgericht met het doel elektronische videospellen te verkopen op de Japanse markt. In 1981 werd de naam veranderd naar SAMBI en het hoofdkantoor verplaatst naar Habikino in Osaka. In Juni 1983 werd dan eindelijk de naam van het bedrijf veranderd in de naam die we inmiddels allemaal wel kennen: Capcom.

Capcom heeft een groot aantal titels op de spelcomputer uitgebracht, maar een groot deel van Capcom's inkomsten komt uit de Arcade industrie. In Mei 1984 kwam Capcom's eerste Arcadespel uit getiteld Vulgus. Verder heeft Capcom naam gemaakt met arcadetitels als Strider, 1942, Marvel VS. Capcom en Ghouls ’N Ghosts.

Grote titels

In 1991 werd Capcom's grootste merknaam geboren: Street Fighter 2. In Maart van dat jaar werd het spel door Capcom naar de arcadehallen gedistribueerd. Street Fighter 2 was direct een groot succes en er zouden, zoals we allemaal weten, een groot aantal vervolgen gefabriceerd worden door het bedrijf. De Street Fighter serie werd voortgezet op een groot aantal spelcomputers, waarbij de meest bekende titels op de Super Nintendo en Sega Saturn werden uitgebracht.

Vervolgens werd in Maart 1996 Capcom's tweede grote succestitel uitgebracht op Sony's Playstation, namelijk Resident Evil. Mede door de inzet en fantasie van Capcom programmeur Shinji Mikami was het spel een groot succes op de spelcomputer van Sony. Mikami zette met deze titel Capcom definitief op de kaart. Resident Evil was origineel bedoeld als First Person Shooter, maar Shinji Mikami bedacht dat een horrorspel veel beter in beeld kon worden gebracht als de omgevingen en camerastandpunten vast stonden. Dit standpunt heeft Capcom volgehouden tot Resident Evil 3. Daarna kwam Code Veronica uit op de Dreamcast en dit was het eerste spel dat gebruik maakte van veranderende camerastandpunten en echte 3D beelden. Resident Evil is het spel geworden dat het speltype Survival Horror bekend maakte. Na het succes van Resident Evil kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Resident Evil 2 werd eerst ontworpen voor de Sega Saturn, maar dit project werd geschrapt. Deel 2 van die serie kwam dus uit op de Playstation. De rest is (bekende) geschiedenis.

Een ander recent spel uit de stal van Capcom is Viewtiful Joe. Capcom heeft met dit spel wederom kans gezien een totaal nieuw spel te introduceren op de markt. Viewtiful Joe is een soort platformspel met elementen uit een vechtspel. Het heeft echter zulke bijzondere beelden en gameplay dat dit duidelijk weer een voorbeeld is van hoe innovatief Capcom kan zijn door spellen van dergelijke kwaliteit af te leveren.

Wat staat er nog te gebeuren?

Capcom gaat met zijn tijd mee en gaat spellen ontwikkelen voor Sony’s PlayStation Portable. Op dit systeem zullen bekende Capcom titels verschijnen zoals Devil May Cry en Viewtiful Joe en dat is nog maar het begin. Verwacht wordt dat Capcom nog meer titels aan gaat kondigen voor Sony’s nieuwe handheld. Verder zal Capcom zich bezig gaan houden met het ontwikkelen van vervolgen op bestaande spellen. Zo zal er van Viewtiful Joe een vervolg komen op de Gamecube en Playstation 2 en zal het langverwachte Resident Evil 4 uit gaan komen op de Gamecube.

Verder heeft Capcom enkele maanden geleden een nieuwe studio opgericht nabij het hoofdkantoor van Capcom in Osaka. Clover, zoals de studio heet, heeft mensen in dienst die hebben meegewerkt aan de bekende spellen van Capcom. Het blijkt dus dat Capcom niet alleen een grote ontwikkelaar van het verleden is, maar vooral ook van de toekomst.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Waar is Dino Crisis en Product No. 3? :S

    En waar zijn de street fighter titels :S beetje teveel gericht op Resident Evil vind ik dit bericht :S

  • Goed artikel. Ik heb altijd een hoge pet opgehad van Capcom, en Resident Evil 4 is wel heel erg goed hoor.

  • Capcom…een bedrijf dat me vooral op de Snes vermaakt heeft :). Street Fighter, Alladin…erg toffe spellen toen. Jammer dat Capcom nu me niet echt meer kan boeien, Viewtifull Joe viel tegen imo en ik hou niet zo van horrorgames. Maar toch, misschien word Killer 7 wat.

  • op de dreamcast had de ene vete vecht spel na de anderen :P

    wat dag je dan van Capcom v.s Snk :P of rival schools op psx en deel 2 op de dc en nog better Power Stone :D



    maar devil my cry was ook vet jammer dat ze deel 2 verkloot hebben :(


  • Ik had PN O3 en Dino Crisis wel kunnen noemen, maar persoonlijk vond ik het niet echt bijzondere games dus vandaar dat ik ze niet in het stukje verwerkt heb. En Diego84, mooi om te horen dat je er zoveel waarde hecht aan Capcom :) Maar als ik over elke bijzondere game van Capcom iets ga schrijven dan juist wordt het stuk te lang en te onoverzichtelijk naar mijn mening.

  • Ja… damn.. een kleine mention van megaman…. terwijl dat een serie is die nog steeds draait. De megaman zero en megaman battle network reeksen op de GBA verkopen nog steeds zeer goed. En het zijn nog goede spellen ook !

  • sluit me aan bij de meningen hierboven… het stukje is veel te kort en er wordt niet eens Megaman genoemd =|



    Bovendien zou het ook aardig zijn WAAROM ze de naam capcom dragen…

  • Sommigen moeten eens beter leze, ik lees toch wel iets over SF2.

  • @ Mortel Marcel, ja Street Fighter 2, maar wat van Street Fighter 1, of Final Fight…. Megaman, Onimusha, Breath of Fire en meer van Strider….??

  • jah het is gewoon een samenhangsel van verscheidene feiten

  • ehm.. kijk eens bij de nadere bedrijven zijn ook niet alle titels diepgaand.

  • Ik ben het wel met Diego84 eens, omdat het naar mijn mening ook een veel te kort stukje is voor zo'n grote naam. Het is een erg rommelig stukje, waarin maar op een paar titels wordt ingegaan. Je had een aantal andere 'grote' games ook gewoon bij naam kunnen noemen (bijv. Dino Crisis, Viewtifull Joe) zonder er verder op in te gaan.



    Had voor meer duidelijkheid en voor minder onenigheid gezorgd. Ook krijgen mensen die niet weten wat voor games Capcom nog meer hebben gemaakt meer inzicht in wat voor (naar mijn idee) geweldig bedrijf is.

  • @ jordyyy (212.204.186.38) meer mensen dan jij denkt.

  • viewtiful joe komt onder andere ook uit op de ds:S waarom staat dat niet in het artikel.. er staat wel dat ie naar de psp komt maar er staat niet dat ie ook naar de ds komt..beetje minder en er missen idd wat spellen (zoals killer 7) in het artikel voor de rest prima:D

  • Artikel had veel uitgebreider gemogen.



    En Capcom staat voor Capsule Computer.

  • rubrieken maand, hier bij IG…maja leuk stukje

    Capcom blijft voor mij een van de beste ook al brengen ze soms erg kutte titels uit

  • Capcom gaat de komende jaren alleen maar toppers uitgeven

  • vrij beperkt artiekl

  • Helaas een slecht stukje, Onimusha en Megaman hadden er zeker in gemoeten. Ik sluit me volledig aan bij alle voorgaande berichten.

  • Slecht is een te groot woord, maar dit artikel is zeker aan de beknopte kant. Je slaagt er zeker in om je eigen vraag te beantwoorden ("Wanneer begon Capcom, en welke spellen zorgden voor de definitieve doorbraak?";), maar misschien had je beter een andere invalshoek kunnen kiezen?



    Capcom heeft een lange geschiedenis en die kan je natuurlijk niet helemaal binnen het maximale aantal woorden voor een IG artikel beschrijven, maar een beknopte overview van wat Capcom allemaal gepresteerd heeft in de arcades en op de consoles zou het fenomeen Capcom meer recht hebben gedaan. En dan zou je nog steeds SF2 en Resident Evil apart kunnen belichten.



    Of mischien had je twee artikels aan Capcom kunnen weiden? Eén aan de arcade geschiedenis en één aan de console geschiedenis. Zo heb je én meer ruimte om SF2 en RE te beschrijven én heb je nog plaats vrij om de andere klassiekers (Megaman, Final Fight etc.) in het zonnetje te zetten.



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren