1. Perfect Dark Zero (X360)

Perfect Dark Zero (X360)

De eerste Perfect Dark was een topgame op de N64, GoldenEye 007 was toen ook al verschenen op de oude console van Nintendo en om de first persoon shooters fans onder de Nintendo spelers nog wat meer te verwennen bracht men Perfect Dark op de markt. Een fijnere spelervaring en zelfs meer modes en dus nog meer spelplezier.Toen Rare voor de consoles van Microsoft ging ontwikkelen werd het echter stil rond de bekende ontwikkelaar. De vele Nintendo fans waren woest en meteen was Rare niet meer hun God. Rare zou de magie niet meer hebben , zou enkel nog kutgames kunnen maken. Ok, op de xbox hebben ze weinig goeds laten zien. Al waren de titels nog best aardig te noemen. Geniaal waren ze niet meer. Maar met de X360 willen ze bij Rare laten zien dat ze het nog steeds kunnen. Ze komen met twee titels die erg belangrijk moeten zijn voor de nieuwe console. Kameo en dus ook deze Perfect Dark! Het vervolg op de ultieme topper van de N64 nu dus op de Xbox 360 met Live opties en dus heel wat vette multiplayer fun.

Maar ook een stevige singleplayer natuurlijk !

Er was eens... een slecht verhaal

Het verhaal van dit spel volgt Joanna Dark , voor haar avonturen in het N64 spel. Jawel een prequel dus ( tegenwoordig toch oh zo populair)

Laat ik maar meteen in huis vallen , het verhaal is gewoon slecht te noemen. Het is saai en het heeft me echt geen enkel moment kunnen boeien, slechte stemmen ,lelijke tussenfilmpjes en zo kan ik nog wel wat opnoemen. Ach ja maakt ook niet veel uit als het knallen maar lekker is toch. Gewoon een wapen pakken en gaan met die banaan.

Je start elke missie met een aantal objectives en tijdens de missies krijg je er wat doelen bij. Sommige moet je tot een goed einde brengen of je mag de level helemaal opnieuw beginnen of van een controlepunt. Andere objectives zijn helemaal niet zo belangrijk en die mag je dan ook een keer verknallen. Je hebt de keuze uit een aantal moeilijkheidsgraden en na het uitspelen speel je nog perfect agent vrij , breng je ook dat tot een goed einde dan mag je het nog is proberen op Dark Agent. Wil je echt alles uit de game halen (ACHIEVEMENTS enz.) dan moet je dit echt wel halen voor de perfecte score !

Perfect Dark Zero heeft dus een aardige singleplayer en een enorm uitgebreide multiplayer. De singleplayer hangt in ieder geval veel af van de gekozen moeilijkheidsgraad. Op Agent ga je zonder problemen door het hele spel, af en toe een pittig stukje maar in ieder geval goed haalbaar. Nog een keer spelen op een andere moeilijkheidsgraad is dan ook een aanrader. Zo is Secret Agent toch al iets meer een uitdaging en voor de echte freaks kan je het nog proberen op Perfect Agent en ook nog Dark Agent. Dan gaat de spelervaring vooral om veel sterven en dat wil dus ook meteen zeggen veel hetzelfde level opnieuw moeten starten. Een save functie had aardig geweest maar nu moet je het dus doen met controlepunten en die zijn er niet zo heel veel.Op de hoogste moeilijkheidsgraad is het dan ook proberen overleven en ondertussen leer je de game volledig kennen en leer je ook de posities van de vele tegenstanders.

Niet alleen het verhaal gaat de mist in ook de AI is niet beter dan in de N64 versie. We zijn ondertussen twee generaties verder dus zou je toch wel mogen verwachten dat de vijanden iets slimmer reageren.Ze zien je , ze knallen op je en dat is het dan ook.Dit kan volgens mij niet meer in een next-generation spel! Als je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt blijven ze gewoon even dom, ze schieten alleen iets meer raak en ze kunnen net iets meer kogels verdragen. In sommige levels moet je niet alleen op stap ( in Co-Op is dat het tweede personage) maar ook de AI van je maatje is in singleplayer echt ongelooflijk slecht. Ze staan maar wat met hun vingers te draaien, schieten echt één kogel op duizend raak, staan steeds op dezelfde plaats en gaan geen dekking zoeken als ze geraakt worden. Waardoor de missie dus soms mislukt en dat kan heel frustrerend zijn.

De sterkste kant van de singleplayer zijn dus de vele intense shootouts waar het gevaar van alle kanten kan komen. In de jungle levels bijvoorbeeld zien de vijanden jou eerder door het gebruik van de secundaire functie op hun wapen. Je scant dan de omgeving in een andere kleur en al het rode zijn de vijanden. Die levels kan je dus het beste afwerken met hetzelfde wapen anders haal je het niet (zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad)Ook gaat er soms wel is een alarm af waardoor je plots een hele hoop vijanden over je heen krijgt. Dan is het echt knallen geblazen en dat zijn echt wel vette spelmomenten. Ook de vele gevechten die als eindbaas kunnen doorgaan zijn intens en tof om te doen. Als je de singleplayer via Co-Op doet is het allemaal net wat leuker. Zo eindig ik dus positief en zo kan je de singleplayer best aardig noemen!

Next-Gen Anyone?

Grafisch is PDZ een heel mooi spel, net als in andere titels van de 360 is alleen het gebruik van al die glimmende objecten iets te overdreven. Het lijkt wel een nieuwe rage maar ik hoop dat dit in andere spellen niet meer het geval is. In sommige levels is dat wel knap gedaan maar in andere locaties past het echt niet. Nu test ik het spel op een gewone televisie en had ik soms momenten dat ik dacht van “ Is dit het? “ en op andere momenten valt men bek gewoon open van de vele details en prachtige locaties. Vooral de jungle-levels zien er prachtig uit. De vele wapens in het spel zijn vol details en zien er prachtig uit. Ook de animaties behoren tot het beste al doet het lijk van een vijand soms wat raar. Soms zie je ze vliegen door de map om dan weer neer te vallen. Klein programmeerfoutje Rare?…

Lichteffecten is ook zoiets dat op de nieuwe generatie veel beter kan en ook PDZ maakt daar aardig gebruik van. Als je snel loopt zie je een blur effect en dat is gewoon cool. Grafisch is het met PDZ dus dik in orde al zien sommige levels er net iets minder uit.Het is en blijft een eerste generatie titel natuurlijk. Maar ik dig dat Timesplitters sfeertje wel.

De geluidseffecten zijn ook goed gedaan en zo klinkt elk wapen echt lekker net als de grafisch mooie explosies. Waar het spel dan volledig de mist in gaat zijn de gesproken stemmen. Dit zijn volgens mij wel heel slechte acteurs. En dat draagt dus ook bij aan het slechte verhaal.

Move Jo'

In PDZ heb je naast de schietknop nog wel wat knopjes waar je iets mee kan doen. Zo kan Joanna rollen en dat is vooral handig om vele kogels te ontwijken of tijdens het herladen omdat je dan niet zo’n schietschijf bent (vooral in multiplayer erg handig). Wanneer een vijand te dicht komt kan je hem ook even een mep verkopen en je kan ook achter een muurtje cover nemen om ze dan vanuit een derde persoons camera helemaal kapot te knallen. Dit laatste is cool maar werkt behoorlijk dom. Zo kan je enkel de cover optie gebruiken op plaatsen waar het spel dat wil en dat is toch behoorlijk nep. Zo kan je wel achter het ene muurtje schuilen maar niet achter het volgende muurtje.. Ook al is dat dus behoorlijk identiek. Zo heb je langs een rail maar één plaats waar je de optie kan gebruiken en net naast die plaats lukt het niet en zo kan ik wel wat voorbeeldjes geven. Je moet dan ook steeds weer op de A toets drukken om weer gewoon te kunnen lopen en dat werkt gewoon te traag. Maar deze optie is vooral op een hogere moeilijkheidsgraad een must. Jammer dus dat het niet zo lekker speelt.

Multiplayer

PDZ heeft een enorme multiplayer. Je zou kunnen zeggen dat dit het belangrijkste punt is waar het spel op wilt scoren.

Je kan de uitstekende co-op missies ook online spelen met een vriend of de bekende deathmatch(killcount), team deathmatch (team killcount) , capture the flag ( het bekende vlagje stelen en naar je eigen basis brengen) en Territorial Gains ( bepaalde punten veroveren in een map en zo lang mogelijk onder controle houden). Maar dit is nog niet alles , je hebt ook nog de Dark Ops’ opties! Dit zijn verschillende modes zoals het populaire Counterstrike. Je gaat dus niet meer respawnen en je verdient geld wanneer je een ronde wint en met dat geld kan je dan wapens en armoury kopen voor elke nieuwe ronde. In Dark Ops heb je de gamemodes eradication, infection , sabotage en onslaught en die zijn allemaal heel tof om te spelen.

In de deathmatch modes kan je er ook nog wat bots in de strijd gooien waardoor je dus altijd een volle room hebt. Die bots kan je een moeilijkheidsgraad geven waardoor ze ook wel een enorme uitdaging zijn en zelfs beter zijn dan sommige spelers. Ze werken ook slim mee in de andere modes zoals bijvoorbeeld Capture The Flag en andere. Dit is wel een hele verademing als ik het ga vergelijken met bots uit andere spellen (bv Killzone).

Waar ik andere spellen op Xbox Live helemaal niets aan vond is deze PDZ gewoon pure fun! Ook al is de kans op verbindingsproblemen heel groot eens je in een spel bent loopt het allemaal soepel zonder het fenomeen lag. De gevechten met echte tegenstanders zijn intens, ze maken gebruik van alle opties en de kracht van deze game zit dus duidelijk in de multiplayer.

Er zijn maar zes multiplayer maps maar dat is in dit geval geen minpunt. Er zijn genoeg modes waardoor je het aantal maps al snel vergeet. En na een tijdje zullen er wel maps komen die je kan downloaden wanneer het spel populair is bij de massa. De multiplayer is dus heel tof om te spelen en brengt het spel toch naar een iets hogere eindscore. Heb je trouwens geen Xbox live dan kan je de multiplayer modes ook via Lan of splitscreen spelen. Het blijft leuk om je vrienden te vernederen wanneer je naast elkaar op de bank zit.

Conclusie en beoordeling

None

De singleplayer is leuk maar de echte kracht van dit spel zit in de multiplayer via xbox live ! Dat haalt de score toch iets omhoog. Dit spel is een echte aanrader voor iedereen die graag online speelt. Speel je enkel in je eentje dan is het spel iets minder. Niet de topper dat het had moeten zijn maar ook geen flopper.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Enorm uitgebreide multiplayer
  • Co-op optie
  • Minpunten
  • Slecht verhaal
  • De AI
  • Singleplayer laat wel wat steekjes vallen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nee toch, weer een vreselijke rip-off

  • Bagger… zeker met deze pluspunten xD

  • covers, hoe slecht wilt je een muziekgame hebben? je gaat toch geen GH: Metallica uitbrengen en dan dat ze gecovered zijn is het zelfde

  • Ik vind de soundtrack niet zo heel slecht, wel HEEEL slecht is dat het allemaal covers zijn.

  • Ehm, ik deze game niet een beetje heel erg laat gereviewed? Hij is namelijk al door andere sites/bladen weken (sommige zelfs maanden) gereviewd…

  • @ Mr. Bubbles



    Guitar Hero en Rock Band hebben ook enkele covers ipv mastertracks.



    Gelukkig bestaat GH:World Tour volledig uit mastertracks :D



  • Bijna iedere reviewer geeft deze game onder helft! :P

  • ze moeten mij geld toe geven om dit te gaan spelen

  • Nieuwsupdate: Rock Revolution: Frans Bauer downloadable content aangekondigd.

  • @ HiddenBladErik - Jeuj! Nu ga ik em zeker kopen!

  • Geen Frans Bauer! :')

  • + Geen Frans Bauer



    Whaahha :D

  • Pluspunten:

    + Geen Frans Bauer



    Whahaha XD


  • Covers zuigen. :L

  • Ik lachte me echt kapot toen ze alle drie in beeld kwamen met die zonnebrillen :'D

  • Whaha leuke video recensie schijt game en vooral dat laatste wanneer jullie je eigen jostiband vormen :P

  • Typisch weer een gevalletje van simpel proberen in te cashen….

  • wat een rip-off

    xD

  • Mooi einde :D

    Best wel stom dat Konami dit nog weet te verneuken.



    En waar is die vrouw van het plaatje op de frontpage?? Ik over zoeken, maar nergens een lekker wijf te bekennen.


  • Hoe heet dat liedje aan het eind ook alweer(A)



    Over de game; zo te zien epic fail.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren