1. Maximo (PS2)

Maximo (PS2)

De meest mensen zullen deze game niet kennen. Op de productpagina zag ik dat máár 15 mensen deze game in bezit hebben. Daar wil ik even wat aan doen, want echte die-hard gamers die een ps2 in huis hebben moeten deze game echt eens proberen. Vooral als je van echte old skool platformers houdt. Hopelijk kan ik je overtuigen doormiddel van deze review.

The story begins

Het verhaal begint simpel en vol met clichés, Koning Maximo komt thuis van een veldtocht en nu blijkt dat zijn rechterhand; (niet zijn echte rechterhand:) tovenaar Achilles zijn vriendinnetje gevangen heeft genomen. Uiteraard probeert stoere Maximo zijn vriendin te redden(tot zover de clichés). Dit gaat helemaal mis en Maximo wordt vermoord en komt onderweg naar het dodenrijk echter de dood himself tegen. Maximo en de dood hebben een gezamelijke vijand, namelijk Achilles, Achilles wekt doden uit het dodenrijk tot leven om hiermee een leger te vormen. De dood is natuurlijk niet echt blij met deze ontwikkelingen en daarom geeft hij maximo de kans om zijn leven weer terug te verdienen. Hij moet hier echter wel wat voor doen, hij moet in 5 werelden, 5 tovenaressen bevrijden. Het is aan dus aan jou om deze 5 werelden met elk 5 levels en een eindbaas te doorkruisen.

Gameplay

De basisgameplay van het spel is echt old skool lastig, deze game is dan ook gebaseerd op de legendarische Ghost’N Goblins serie wat garant staat voor pittige gameplay. Je begint met een klein harnasje, een schild en een zwaardje. Je kunt deze echter upgraden dmv diverse pick ups, waaronder een vuurzwaard en een helm. Wanneer je een paar rake klappen krijgt zullen deze upgrades aan je harnas echter weer verdwijnen en begin je weer opnieuw met verbeteren. Er zijn ook nog powers die je kunt verzamelen. Zoals het gooien van je schild en andere special effects. In de eerste levels zijn je vijanden vooral skeletjes en zombies. Je hebt verschillende klassen skeletjes waar de ene kleur sterker is dan de andere. In de latere levels zul je een grote diversiteit van monsters tegenkomen. Die je bijna allemaal op een andere manier moet verslaan en je komt er nogal wat tegen, het kan er nogal hectisch aan toegaan. Een double jump gevolgd door driehoekje kan hierbij een uitkomst brengen. Hierdoor ram je je zwaard in de grond, gevolgd door een klein schokgolfje (die je met powerups zwaarder kunt maken).

Centrale wereld

Als je je eerste level hebt gehaald kom je in een soort centrale wereld. Hier kun je saven (hier kom ik zo op terug), levels kiezen en in het midden is meestal de ingang naar de eindbaas van die wereld. Deze wordt geopend nadat je alle levels in een wereld hebt voltooid. Je kunt altijd later terugkomen in een centrale wereld om je levelscores te verbeteren. Als je een level gehaald hebt krijg je een score, deze is gebaseerd op het aantal gehaalde muntjes, de vermoorde vijanden, de gevonden geheime kisten en de gevonden extra’s. Het is niet zeker niet makkelijk om een level 100% te halen. Het is mij maar enkele keren gelukt. Maar als je alle levels in het spel 100% haalt speel je extra dingen vrij.

Als je een eindbaas en dus een wereld gehaald hebt kun je kiezen uit een kus van de tovenares, een gratis save of een stukje armor. Wanneer je alle 5 kussen van de tovenaressen hebt gekozen wordt je beloond met een berg artwork en als je het spel 100% uitspeelt krijg je een extra spelmode waarin je wordt overspoeld met vijanden, deze dingen zijn leuk om even te bekijken en die extra spelmode verlengd de gameplay nog even voor de echt doorzetters.

Geluid en leveldesign

Qua geluid zit het wel goed in het spel, de muziek is sfeervol en doet je denken aan de klassiekers van weleer. Het brengt je goed in de sfeer en past goed bij het spel. Het leveldesign is goed gedaan, het spel biedt je weinig vrijheid maar dat had je bij de vroegere klassiekers ook niet echt. De thema’s van de werelden zijn echter allemaal wel vrij cliché; een junglewereld, ijswereld en ga zo maar door.

Actie

De platformactie is erg goed, de gevechten zijn goed uitgewerkt. De vijanden worden later lastiger en er is genoeg afwisseling, van skeletjes en zombie’s tot rare heksen en andere beesten. De eindbazen hebben allemaal een bepaald aanvalspatroon en er is een bepaald moment waar je toe kunt slaan. Je moet echt het aanvalspatroon ff doorhebben voordat je hem/haar kunt verslaan.

"Trial and error"

Het toffe aan dit spel is dat het echt voelde als een oud ‘trial and error’ spel van vroeger. Vroeger kon je niet saven (op kirby en nog wat anderen na), je werd hierdoor verplicht om hem in een keer uit te spelen. In dit spel kun je wel saven in de centrale wereld maar het wordt je een beetje lastiger gemaakt. Het saven kost je namelijk 250 coins, en met coins kun je nou ook zoveel andere mooie dingen doen, zoals upgrades, gezondheid en een nieuwe onderbroek (echt waar) kopen. Dus je bedenkt je wel ff voordat je opslaat (250 coins zijn er aardig wat). Het spel werkt zoals veel platformers met levens en als deze op zijn, dan moet je een zogenaamde deathcoin gebruiken. Deze zijn echter niet onbeperkt, hier moet je voor zweten. Je kunt ze verdienen door bepaalde grafstenen te vernielen, hier zitten souls in en bij 50 verzamelde souls krijg je een death coin.

4 jaar oud!

Er zijn ook nog wat negatieve puntjes aan deze game, de graphics zijn nu wat gedateerd (wat wil je bij een spel van 4 jaar oud). Toen het spel vier jaar geleden uitkwam behoorde het ook niet tot de absolute top. De characters en de cgi zien er goed uit maar de omgevingen konden wat scherper, maar laat je er vooral niet door afschrikken. Ook wat door sommigen als negatief ervaren kan worden is de moeilijkheidsgraad. Dit spel is echt verdomd moeilijk. Je zult heel wat training nodig hebben om dit spel uit te spelen. Ik zal het verhaal niet verder verklappen maar aan het einde zijn er nog wel wat leuke ontwikkelingen qua eindbazen. Er is ook al een tweede deel, namelijk Maximo: Army of Zin wat op deze game verder borduurt voor zover ik dit heb kunnen bekijken, ik heb de game nog niet zo lang namelijk.

Conclusie en beoordeling

None

Dit spel raad ik aan iedereen aan die wil testen of hij/zij een echte die hard gamer is. Het is echt zwaar moeilijk en alleen de doorzetters spelen deze game uit. Veel succes!!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Moeilijkheidsgraad (voor die hards)
  • Gameplay
  • Old skool
  • Upgrades werken goed
  • Monsters
  • Minpunten
  • Moeilijkheidsgraad (niet iedereen kan het aan)
  • Graphics beetje gedateerd
  • Cliché's (level's)
  • Frustrerend

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zoo, dat komt voor mij onverwacht :) maar even kijken of het wat is. De iPhone is hot!

  • Het ziet er in ieder geval niet verkeerd uit :9

  • ik heb super monkey ball adventure op mijn psp :)

  • ik heb super monkey ball adventure op mijn psp :)



    Wat heeft dat ermee te maken?



    On: Zolang het maar niet zulke bagger is als de DS versie!



  • Waarom ziet het er beter uit dan op de DS?

  • ik heb super monkey ball adventure op mijn psp :)

    Ik heb geen iPhone op mijn computer

  • Echt super laat maar doorkomen die games

  • Dat ziet er mooi uit. :-)

  • Volgens mij gewoon precies de DS-versie.

  • Wow! Nice, nice, nice! :D

  • Is er een app waarmee je iPhone games op je mac kan spelen?

  • Haha textures vergroot. Dat betekend dus dat de fucking iPhone een betere processor heeft dan de DS (een game handheld!)!!! Owned!

  • beelden:

    http://www.youtube.com/watch?v=F_uyUi9H49s&feature=related

  • Echt, dit ziet er voor een iPhone best goed uit, maar is het ook een goede game???

  • besturing is waarschijnlijk zeer slecht.

  • Beter dan Ds-assassin's creed zegt een vriend van me. Zelf twijfel ik of om deze aan te schaffen voor mijn ipod touch.

  • Euh, iPhone beats DS? xD

  • Lijkt me wel leuk, maar ik heb (en wil) geen Iphone.

  • @Srebseig:

    Hoe bedoel je \"voor een iPhone game\"? De iPhone kan veel betere graphics aan dan een DS..

  • Ik weet nog steeds niet wat jullie zien in een iPhone …

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren