1. Resident Evil 4 (NGC)

Resident Evil 4 (NGC)

Uiteraard is er veel aandacht in de recensies voor deze game, misschien dé game met de meeste aandacht. Ik zelf dacht een maandje geleden zal ik het doen, Resident Evil 4 kopen? Ik dacht zal hij dan echt zo geweldig zijn? Ja, nee? De vraag bleef brandden, een manier om dat zelf uit te zoeken: Spelen, dat deed ik ook......

Waar zijn de zombie's?

Een vraag die door vele gamers en journalisten is gesteld, het antwoord van Capcom: "Die zijn er niet". "Dit is Resident Evil 4, een game die revolutionair zal zijn voor het genre. De lopende doden zijn teruggekeerd naar hun graven en zullen enigszins tot het verleden behoren".

De feiten die hier bij horen:

*Een nieuwe basis voor Resident Evil en ook Survival Horror

*Meer dan 20 uur aan speeltijd

*Haalt werkelijk alles uit de Gamecube, zowel graphics als sounds

*Speelt zich af in vol 3D

*Dolby Pro Logic II ondersteuning voor ongelovelijke spanning in huis

Surviving the horror

Hobbel, hobbel....... én hobbel én hobbel, stilletjes kijkt Leon uit het raam van een auto die hem naar het spaanse dorpje moet brengen. Eventjes stoppen voor de dagelijkse behoefte van de chauffeur en weer verder, Leon wordt eruit gelaten om de dochter van de president, het zal wel niet over Amerikanen gaan, te gaan redden die in de buurt van dit dorpje zou moeten zijn. Maar verspil geen tijd met op warmen, na nog geen minuut wordt er naar je uitgehaald. Ingesloten door dorpelingen die maar één doel hebben: Jouw dood. Naar meer en meer speeltijd kom je tot de conclusie dat dit, wat in andere delen uit de serie niet zo was, echte survival horror is. Je bent continu bezig met rennen voor je dierbare leven en je beseft dat alleen met alle oplettendheid dit tot een goed einde kan worden gebracht.

Shit!

Traditionele dingen tasten, hoe dan ook, niet in het duister. Of eigenlijk wel. Tenminste het spel beweegd op een sneller, angstaanjagender niveau terwijl Leon rent en springt en ondertussen de kwade dorpelingen afslacht, maar toch zijn er nog steeds bloedstollende momenten, zoals die uit vroegere tijden. Sommige vijanden struinen op je af met motorzagen om je een koppje kleiner te maken, letterlijk, en anderen trappen deuren in om je daarna bij je hals te pakken. En ik geef geen speciale prijzen weg want iedere game uit deze francise is op zijn eigen manier uniek, toch presenteert deze game de grootste selectie van wezens en ze zijn allemaal hun eigen unieke wegen ingeslagen.

In een "Mid game area" vindt Leon zichzelf in een huis waar viervoetige beesten in aantocht zijn, en deze wezens zijn niet "a best friend we can ever wish". De oldschool angst factor is gemanupuleerd tot een nieuwe speelstijl waarbij je een wapenloze Ashley, de dochter van de president, ter besturing krijgt. Gewapend met alleen een zaklamp, moet het hulpeloze meisje zich zien te redden, tijdens het openen van poorten, tegenover gruwelijke vijanden. Als je speelt in deze stijl dan is onmogelijk om te ontkennen hoe ver Capcom het schopt als het op survival horror aan komt.

Omdat Capcom een andere intuitive manier van spelen heeft toegevoegd is de actie een beetje veranderd, wanneer je de R knop indrukt zal Leon zijn wapen op richten en kan je makkelijker mee gaan met de actie. Om het je te laten begrijpen wat ik bedoel zal ik het onderbouwen. Het verandert de hele gameplay, je kan nu op specifieke lichaamsdelen schieten van een vijand: Het hoofd, de borstkas of zijn kruis misschien, wat ook weer de nodige strategie eraan toevoegd. Bijvoorbeeld als je kogel voorraad laag is dan wil je alleen nog zoveel mogelijk besparen, schiet op zijn knieën en hij valt nu is de weg vrij en kun je verder. Waarom niet zijn hoofd? Nou in het begin zou dat wel kunnen maar later komen er rare wezens uit het lichaam als je hun kop eraf schiet. Aan de andere kant kun je ook voor een shotgun gaan waarmee je, als je correct richt, 1 tot 4 vier tegelijk ernstig kan verwonden tot zelfs dood. Leon kan zijn vijanden ook onderhanden nemen met een Sniper, een automatisch wapen en een mijnenschieter die je allemaal stuk voor stuk kan upgraden bij de, zoals wij hem noemen, shopgozer. Maar even terzijde je bent in Spanje en je betaalt daadwerkelijk met Ptas(zo wordt het in het spel afgekort, ik weet niet hoe je het schrijft).

Als Leon aangevallen wordt dan komen er in knop symbolen in beeld die je vertellen welke knoppen je moet gebruiken om de aanval te breken of te ontwijken, dit geldt echter niet voor elke vijand in ieder geval niet voor gewone dorpelingen. Als je even niet op let tijdens een tussenfilmpje, die subliem zijn uitgewerkt, dan kan je dat duur komen te staan want de actie kan zomaar toeslaan.

Bij het gebruiken van de actie knop(A knop) kan Leon van bouwsels springen, door ramen duiken, vijanden schoppen en allerlei objecten ontwijken. Ook kan hij liften activeren, dingen in werking stellen en deuren openen. De boss-battles maken ook gebruik van de actie knop, zo ook de eerste waar je je moet redden op een klein bootje tegenover een groot zeemonster.

Ehhh..... mag ik u een grotere boot aanbieden?

Over de duivel gesproken, de boss-characters zijn uitermate gevarieëerd. Niet alleen hun uiterlijkheden zijn uniek maar hun angstaanjagende details komen helemaal tot leven op de Gamecube. Het zeemonster, waar ik het al over had, is vijf keer zo groot als Leon's boot! En heeft van die kronkelende wormen in zijn bek: Wreed! Er is ook een Ogre achtig monster genaamd El Gigante die wel heel veel weg heeft van Lord of the Rings. Later kom je meer menselijke bazen tegen die, net zo als de dorpelingen, niet zijn wat ze lijken. Dit is slechts een mondje vol van de duivelse dingen die op de wacht liggen.

Hier die Ogre!

Resident Evil 4 bevat meer dan 20 uur aan smakelijk speelplezier. Er zijn gewoon geen trucjes gebruikt. Wat je soms ziet zijn onoplosbare puzzels en onverslaanbare bazen, wat in Resident Evil 4 niet het geval is. Er is zoveel variatie, continu bezig en altijd actie op de meest onverwachte momenten.

Precies op het moment dat je een plek denk te kennen wordt het donker, gaat het regenen, en voor je het je realiseert loop je door een kerkhof of loop je door een te stil huis. Als je je hart onder controle krijgt dan staat er ineens een man in je nek te hijgen die je bij je nek pakt en hem probeert te breken. Dit alles houdt je bezig tot het eind en het zal je niet gaan vervelen.

"So Mr. Kennedy how long do you survive the horror?"

Conclusie en beoordeling

None

Een sublieme game die dankzij de tussenfilmpjes en overweldigende gameplay terecht de beste game van de generatie is en waarschijnlijk nog een concurrent krijgt: Twilight Princess. De weininge fouten waarover ik alleen kan zeggen dat sommige dingen niet helemaal kloppen maar dat is niet iets waar je je kapot aan ergerd. Niets is perfect. Een minpunt zou kunnen zijn geen multiplayer maar dat zie ik niet zo. Een woord om een dit spel te beschrijven: Incredible!
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • De nieuwe horror
  • De sublieme tussenfilmpjes
  • Wapenloze gameplay
  • Subliem verhaal
  • De niet dom in het rond lopende vijanden
  • De Eindbazen
  • De Graphics
  • De "Shopgozer"
  • Het Wapen arsenaal en Wapen gameplay
  • Minpunten
  • Verdere toelichting in de conclusie

Dit artikel delen

Over de auteur

VIP

Reacties

  • Mietjes :P

  • Zielig. Echt zielig.

  • Jammer, die setting schopte tegen heel wat schenen, kon dat alleen maar toejuichen!

  • Waarom WO II wel, maar Irak niet?

  • pussies

  • ik zei het tog… te recent en te real..

  • dit was juist vet in irak

  • dit was juist vet in irak

  • Heel heel zwak, niet alleen van konami natuurlijk. Dat je hier uberhaupt tegen protesteert… Dan ben je toch wel heel erg hypocriet. Ik snap zelf ook wel dat oorlog gruwelijk is, en een slag als falujah zal bij de veteranen een pijnlijk onderwerp zijn… Maar om dan te roepen dat deze game niet mag, en niks over andere oorlogsgames zeggen… Dat is gewoon heel erg zwak.

  • Ik hoop dat ze een nieuwe uitgever vinden.

  • ik had het ook wel verwacht want het gaat wel over iets wat egt gebeurd is

  • Main, ik dacht dat het hele spel gecanceld was.

    Goddank alleen de uitgever.

    Please laat een goeie uitgever hem oppikken

    ik wil dit spel dolgraag spellen

    Wel zwak van konami



  • Zwakjes, boeien dat het echt en recent is. Men moeten zich niet als een stel huilebalken gedragen, het is maar een spel.

  • fcking mietjes, er is ook altijd wel weer wat te zieken over videogames

  • Mietjes? Na een x aantal bedreigingen en klachten is deze beslissing enkel begrijpelijk.

  • Die mensen die een bedreiging doen bij een game bedrijf zijn wel erg levenloos. Het is maar een spel, en dit is volgens mij net als de film fitna; te veel onrust erover, terwijl het eigenlijk allemaal wel meevalde. Ik denk dat het met dit spel net zo is.

  • Haha mietjes? Jullie snappen er niks van. Als ze toch deze game zouden uitbrengen zou dit grote negatieve gevolgen kunnen hebben voor Konami. Ook heb ik gehoord dat Konami medewerkers zijn bedreigd etc. dus loop alsjeblieft niet te zeiken dat het mietjes zijn.

  • begrijpelijk, maar de WOII is volgens mij ongeveer net zo erg of nog erger, en daar klaagt (bijna) niemand over,

  • Ben het niet eens met kreten als 'mietjes' en dergelijke aan het adres van Konami, lijkt me nogal kortzichtig. Maar wat ik interessanter vind is het feit dat er dus zoveel problemen worden gemaakt rondom dit onderwerp dat Konami ervanaf ziet. Ik vind het overigens een interessante setting.



    De vraag is niet of deze game er komt, maar wanneer komt deze er. Is er een andere uitgever of gaat er een gat vallen van jaren voordat het geen taboe meer is? Hopenlijk durft een andere uitgever het wel aan en staan zij de komende jaren boven deze bedreigingen en loopt het uiteindelijk allemaal los en is het in het vervolg geen probleem meer om een game te ontwikkelen tijdens de oorlog. Die 2de wereld oorlog setting hebben we onderhand toch wel een beetje gezien..

  • Deze game zou in het nieuws weer voor \"schokkende\" berichten gezorgd hebben. Dat zou weer lachen geweest zijn, al die panikeurs ook die de invloed van games overroepen, jammer dat een game hiervoor de prijs betaalt. Er worden toch ook boeken geschreven over deze oorlog en films gemaakt over deze oorlog dus why the fuck geen game?



    Ik had wel zin om Sadam Woestijn aan zijn baard uit zijn hol te trekken en hem dan in Guantanamo eens te folteren. Volgens jaar nog eens proberen Konami?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren