1. Final Fantasy I & II: Dawn of Souls (GBA)

Final Fantasy I & II: Dawn of Souls (GBA)

ik heet yorn en dit is mijn recensie over Final Fantasy I & II: Dawn of Souls.

Wie kent Final Fantasy nou niet? Ik denk dat iedere gamer op z’n minst gehoord heeft over deze immens populaire serie. En terecht, want de serie heeft een lange weg gegaan, en iedereen kent het nu als een lekkere action-RPG.

Maar met deze heruitgave gaan we terug naar de jaren tachtig. Games werden nog ontwikkeld door nerds op de zolderkamer. En om geld te verdienen moesten de games in het oog springen. De graphics maakten niet zo veel uit, met de NES kon je op dat gebied toch al niet zoveel kanten op. En daarom moest de gameplay goed zijn! En dat gold voor Final Fantasy.

En nu, jaren later, komt de heruitgave van deel 1 en 2, allebei op hetzelfde schijfje. De graphics zijn flink onderhanden genomen, en het geluid is nu ook een stuk beter. Maar de gameplay, die is nog steeds verschrikkelijk goed. Het is geweldig om je vier mannetjes te trainen, dungeons ontdekken, schatten verzamelen. Het verhaal is flinterdun, maar wat maakt het uit. De gameplay is waterdicht. Je ziet goed waar de toppers zoals Golden Sun op zijn gebaseerd.

De games zijn allebei goed, in deel 2 zit wat meer diepgang dan in deel 1. Het verhaal is ietjes dieper, en je kunt je skills apart levelen. Als je veel je zwaard gebruikt krijg je daar veel ervaring mee. Hetzelfde geld voor je spells. In deel 1 zit ook de Soul of Chaos Shrine waarin je vijanden uit latere delen tegenkomt. En in deel twee zit Soul of Rebirth, een verhaal met oude characters uit deel 2, wat ook erg leuk is om te voltooien.

Het is dus een prachtig schijfje wat je krijgt, met twee lange games. Zelfs al heb je hem uitgespeeld blijf je terugkomen, om bijvoorbeeld je bestiary te vullen. Voor de huidige norm vallen de graphics iets tegen, maar al kijk je naar het origineel, zie je fantastische verbeteringen. De gameplay heeft de tand des tijd doorstaan. Een absolute aanrader!

ik kreeg dit spel ongeveer anderhalfe maand terug en toen ik begon was ik niet van mijn GBA af tekrijgen maar nu speel ik het nooit meer het is wat te saai geworden vond ik maar dit blijft wel een aanrader.
7
70
Score: 70