1. Dragon Ball Final Bout (PS1)

Dragon Ball Final Bout (PS1)

“In the beginning of time, before land, before water, there existed only fire. A fire that rages to this day, deep within in the core of the earth. It is said, that deep in the hart of fire there dwells an eternal dragon, witch you could only can call forth when the seven magic Dragonballs, now scattered across the face of the earth are united. It is said that if the magic dragonballs were united, the eternal Dragon will appear before the adventurer who has brought them together and grant him one single wish. After for filling the wish, the dragon beast will return to its fiery lair, to sleep in peace again. The united dragonballs will once again scatter across the face of the earth, waiting to be found by a brave or foul soul.

Een passage uit the World of Dragonball Z. Een serie die ons kikkerlandje pas heeft bereikt in 2000, toen de serie werd uitgezonden op Cartoon Network. De rage die daarop volgde was enorm en met de serie werd ook trend gezet: De westerse wereld staat open voor anime’s. Later volgden series als Yu-Gi-Oh!, Shaman King die ook hun geluk beproefden in de westerse wereld. Vooral die eerste had ook veel succes met de kaartspelletjes, maar de trend setter was toch DBZ. Ik was een van de eersten verslaafden aan de serie en is ook mijn op een na favoriete serie. (Transformers blijft mijn favoriet, Optimus Prime!!!) Maar toen de rage hier eenmaal een feit was, kwamen ook twee bejaarde titels voor de psx nog naar Europa. Een van de twee titels viel nog mee, maar nummertje twee... sjonge jonge wat is die slecht.

Het begon lekker...

Want Dragonball Final bout is een game, waar in je figuren uit de DBZ zowel de DBGT kon kiezen. Best tof zou je denken als je de achterkant van de pack leest. Dus je koop je de game, en bekijk je de disk, die word gesierd door de ieders favoriete Saiyan Goku. Je stopt de disk in je psx, zie je een fantastisch geanimeerd filmpje die van Toei animation komt. Goku in gevecht met Freeza, Gohan vs Buu, en Piccolo tegen Cell enz. Maar dan start je de game en dan begint deze horror show...

Slooooooommmmmmm

Je start je eerste gevecht in de storymode, met een van de 10 beschikbare figuren. Goku GT, Cell, Freeza, Kid Buu, Super Saiyan Vegeta, Trunks GT, Pan, Piccolo, Gohan DBZ, en kid Goku GT. Je kiest natuurlijk voor the man Goku en je start tegen een Trunks. He, ze lullen in het Japans tegen elkaar, dat is wel cool om te horen. Maar dan start het gevecht: Wat een marteling. Met de d-pad beweeg je vechter, maar dit gaat zo tergend langzaam. Druk je op de schouderknoppen, kun je gaan vliegen. Dit gaat totaal fout en is totaal niet fijn uitgewerkt. Je kunt je tegenstanders in de lucht moeilijk raken, vooral omdat de meeste aanvallen een soort combo’s zijn, waar maar één klap zijn doel zal treffen, dus moet je gedwongen op de grond vechten. De knoppen combinaties voor de aanvallen zijn makkelijk te leren, maar ja dat pluspunt is niks waard tegenover de geringe aanvallen die de personages bezitten. Een paar kicks en punches, een schamel aantal dus. Wat doe je dan? Juist, dan ga je maar energy blasts op je tegenstander afvuren. De kamehamehas, Final Flashes en Special Beam Cannons zien er spectaculair uit, maar zijn het uiteindelijk niet. Dit komt vooral omdat de aanvallen elke keer door de computer word afgeslagen of word beantwoord met een tegenaanval. Dit zogenaamde counter systeem is zo zwak, je hebt maar twee seconden om je verdediging te regelen, maar meestal word je getroffen door de vijandelijke aanval. Niet eerlijk dus en na een aantal uur heb je de boel al wel gezien.

Zwendel

Daarnaast heeft de game ook de zogenaamde Meteorite aanvallen, waar je een combo aan elkaar knopen. Dit is zo belabberd, je moet eerst een tegenstander naar achteren schoppen door een zeer onhandige kick uitvoeren, daarna moet je een knoppen combinatie uitvoeren die onmogelijk kunt uivoeren binnen 3 seconden (dit heeft niks te maken met de makkelijk te leren special kicks/punches/ki-blasts). De computer doet hetzelfde maar het lukt hem wel altijd om mij beurs te meppen. Kut systeem. Daar komt ook nog bij, de extra characters die je unlockt zijn allemaal exacte evenbeelden van hun eerste normale vormen. Dus krijg je als “extra” twee maal Super Saiyan Trunks (Z/GT), Vegeto en zes maal Goku. Daar zit ook Super Saiyan 4 Goku bij, allemaal dezelfde aanvallen, maar dat is toch totaal nutteloos? Doe er dan Krillin, Gotenks, de Androids ofzo erbij. Niet zoveel Goku, want zelfs deze aardige gozer komt dan de strot uit. De graphics mag je niet aanvallen, want de game is oorspronkelijk gereleased in 1997 in Japan. Deze game is gewoon zwendel voor de Dragonball liefhebber.

Gelukkig zijn we in 2006

Inmiddels zijn we in het jaar 2006 en hebben tegen het einde van het jaar 2005 de beste Dragonball Z game gezien, Budokai Tenkaichi. Een heerlijk spelende game, die eindelijk het echte DBZ feeling heeft. Dus ook de snelheid van de Z warriors en de kracht van hun waanzinnige ki blasts. Sommige zeiksnorren zitten nog te zeiken over dat de game toch niet helemaal perfect is en dat de snelheid niet echt vloeiend is zoals Tekken en Soul Callibur II, maar kom op dat kun je niet verwachten van de Dragonball Z games. De snelheid die word gehaald in de serie zijn onmogelijk om te vertolken naar een game, want de vechters zijn sneller dan het licht! Deze review ging toch over Final Bout? Ja, maar met deze review wil ik gewoon gamers er op wijzen hoe slecht de DBZ games in het begin waren. Dat we onze handjes mogen dichtknijpen met de huidige Budokai games en hopen dat de DBZ games nog beter kunnen worden. Als je ooit de pech hebt gehad dat je deze game hebt gespeeld, denk maar aan mijn uitspraak over de Budokai games. Je zult ze behoorlijk waarderen vanaf dit moment...

Conclusie en beoordeling

None

Dragonball Final Bout mag voor mijn part op de wall of shame. Het perfecte voorbeeld van een fantasievolle franchise verkrachten. Klote game met de hoofdletter K.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Openingsfilmpje
  • Energybeams zien er wel cool uit
  • Ehh, coole disc art?
  • Minpunten
  • Gameplay zo traag als wat
  • Hidden characters voegen niks toe
  • Countersysteem slecht
  • Meteorite systeem super slecht
  • Weinig moves characters

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dus alleen maar multiplayer? Ik had eigenlijk gehoopt dat je ook in de singleplayer mode voor de politie op de vlucht kon…

  • Die nieuwe multiplayer mode klinkt leuk.

  • jammer dat het alleen multi is en dat er weer €9,- voor neergelegd moet worden!!! Ik laat Brunout dus nog maar even stofhappen!

  • Jammer weer geld ervoor neerleggen…

  • Ik speel de game niet echt meer, dus laat deze voorlopig wel liggen.

  • heb de game net en hij is vet dus dit kan ik maybe wel kopen

  • koop ik niet je bent 70 euro kwijt als je alle burnout updates koopt

  • @wesley

    Dude, Criterion komt juist met vele gratis updates, als je nu gaat zeiveren, ben je echt een noob.

  • waar zijn de gratis updates gebleven?

  • @broodje_kroket: Ze hebben zeker het recht om betaalde dlc uit te brengen. Maar als je kijkt wat ze nu al betaalt hebben uitgebracht. Je betaalt al snel meer dan €40 wil je alle DLC hebben die op de store staan. Daar kan je al een nieuwe game voor kopen. €2 voor een ''verkleinde'' auto met niks extra's is gewoon te duur. Wil best voor iets betalen. Ook na al die gratis updates. Maar dat betekent niet dat ze het zo duur moeten maken.

  • ziet er tof uit maar 10 euro is te veel.

  • Ze zeggen al weken dat het gratis is, maar als het moment daar is, moeten we ervoor betalen!

  • Ze kunnen beter met dat nieuwe eiland komen, inplaats van deze (nutteloze) updates. 2 jaar rijden op die kleine map wordt gewoon erg saai.

  • Jammer dat je er geld voor neer moet leggen, maar wel tof dat men met content voor de game blijft komen.

  • Srry hoor, maar 10 Euro is echt niet veel voor 30 nieuwe auto's! Elke wagen krijgt namelijk een politievariant en die kan ook gewoon gebruikt worden, dus niet alleen tijdens C'n'R. Toch niet een onbelangrijk detail!

    @ Seva:
    Dat slaat echt nergens op, het is al sinds begin dit jaar bekend dat de extra content in 2009 geld ging kosten! Na een heel jaar gratis content in 2008.. Ontwikkelaars hebben tegenwoordig de DLC vaak al klaar bij de release, en daar dok je dan meteen een 10tje voor, belachelijk! Veel ontwikkelaars kunnen nog wat leren van CriterionGames.

    Ik heb het net voor de gein eens opgezocht, ik heb inmiddels 250 uur in de game gestoken. Er zijn maar weinig games die ik zo lang na de release nog zo actief speel, geweldige game. Beste ArcadeRacer van 2008 en wat mij betreft ook van 2009.




  • Dit wordt weer gaaf! ik haal hem meteen als ie er is!



    @ Razgriz18:

    Er staat dat er meer als 15 auto's erbij komen. Hoe weet jij dan al van 30 auto's?


  • Ongelooflijk! En het spel is heelerg verslavend goed!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren