1. F-Zero GX (NGC)

F-Zero GX (NGC)

Formule 1 van de toekomst

Het futuristische race genre is momenteel erg populair, de eerste game in voornoemd genre was F-Zero op de Super Nintendo.

F-Zero stamt uit 1990 en was destijds erg revolutionair vanwege een programmeer methode met de naam Mode 7. Doormiddel van die methode was F-Zero het eerste spel op een home console waarin men in 3D kon racen. Momenteel staat het meer bekend als de eerste futuristische race game. Het was echter meer dan dat, het was namelijk ongelooflijk verslavend, super snel en moeilijk.

Pas in de volgende generatie consoles werd het genre erg populair. Dit kwam voornamelijk door het voortreffelijke Wipeout en het vervolg Wipeout 2097. Hierin werd de ongelooflijke snelheid gecombineerd met verschillende wapens. De trend was gezet en vele soortgelijke games volgden. Geen van allen slaagden er echter in de status te bereiken die F-Zero en Wipeout hadden.

Het vervolg op F-Zero, F-Zero 64, verscheen op de Nintendo 64. Het was een goed spel maar liet grafisch te wensen over. Qua speelbaarheid zijn destijds weinig veranderingen toegepast maar dat was ook niet nodig aangezien het concept al geweldig was.

F-Zero verscheen tevens op de GBA en had veel weg van de SNES versie. Dit kwam mede doordat de GBA versie wederom gebruik maakte van Mode 7. Het stilde echter niet de honger naar een vernieuwde versie op de GameCube.

Sega?

Nu is er dan eindelijk een Cube versie van F-Zero en wel in de vorm van F-Zero GX. Nintendo heeft het werk aan voornoemde titel echter uit handen gegeven aan Amusement Vision, een divisie van Sega. Zij hebben onder andere Daytona USA ontwikkeld en dat is wel te merken in F-Zero GX. Zo is het belangrijkste nieuwe element in F-Zero GX de mogelijkheid om te driften. Dit geeft het spel toch net wat meer controle en diepgang dan voorheen.

De belangrijkste mode in F-Zero GX is, even als bij de voorgaande delen, de Grand Prix mode. De Grand Prix mode bestaat uit 3 moeilijkheidsgraden en is tevens verdeeld in verschillende Cups. De eerste keer dat het spel wordt opgestart zijn er drie Cups beschikbaar maar zodra men in het spel vordert worden er meerdere Cups vrij gespeeld. Er zijn in elke Cup 29 tegenstanders die strijden om de eerste positie.

Naast de gebruikelijke modes als Practice en Time Trial is er ook een Story mode waarin wordt gespeeld met Captain Falco. In de Story mode is het de bedoeling verschillende opdrachten uit te voeren zoals het verzamelen van objecten. De Story mode is een leuke toevoeging al kan het wel frustrerend moeilijk worden.

Natuurlijk is er ook een VS mode beschikbaar waarin twee tot vier personen het tegen elkaar op kunnen nemen zonder veel van de visuele schoonheid te verliezen.

Niet echt een mode voor het racen maar toch het melden waard, is de mogelijkheid een eigen bolide samen te stellen dan wel aanpassingen te treffen aan bestaande bolides. Er kunnen verschillende nieuwe onderdelen op de bolide geplaatst worden welke in de winkel verkrijgbaar zijn. In voornoemde winkel kunnen ook nieuwe karakters en diens bolides gekocht worden. De tickets waarmee je betaald, zijn te verdienen in de Grand Prix mode.

Strategisch

Genoeg over de verschillende modes en over naar de belangrijkere zaken. Amusement Vision heeft goed begrepen wat de belangrijkste troef van F-Zero is. Het spel is namelijk super snel en is ondanks de extreme snelheid goed te spelen. Die snelheid wordt voornamelijk bepaald door magnetische snelheids velden die op bepaalde plaatsen in het circuit zijn toegevoegd. Deze velden geven een enorme boost. Daarnaast is er, zodra de eerste ronde voorbij is, een turbo te gebruiken. Zodra de turbo wordt gebruikt gaat de levenslijn van je bolide echter naar beneden. Deze is op te vullen door over magnetische "healings" velden te rijden. Door het combineren van de levenslijn met de turbo lijn is er een strategisch element aanwezig.

Zodra de bolide kapot is moet je de race weer geheel opnieuw spelen. Dit zal in het begin veelal gebeuren maar door de circuits vaak te spelen leer je ze goed kennen waardoor er minder fouten worden gemaakt.

Aanvallen

De besturing zit evenals de voorgangers simpel maar goed in elkaar. De schouderknoppen fungeren als extra besturing, zo kan de bolide iets scherpere bochten maken door één schouderknop in te drukken en driften door beiden tegelijk in te drukken. Er zijn ook twee aanvallen, namelijk een aanval via de zijkant en een spinnende aanval. De spinnende aanval is voornamelijk goed te gebruiken als er veel bolides bij elkaar rijden en de zij aanval (je raad het al) als er iemand naast je rijdt.

Door veel kracht van de Cube te gebruiken voor de hoge frame rate en snelheid zal je bijna denken dat het grafisch veel moet inleveren. Hier is echter geen sprake van. Het oogt zelfs heel goed en de opbouw van de circuits versterkt dit alleen maar. Als ik iets moet noemen wat grafisch iets minder is, dan zijn het de hoekige bolides. Ik zie dit echter als futuristisch waardoor ik het niet als negatief kan beschouwen.

Trance

Wat ik persoonlijk het minste vind aan hets pel is de muziek. Ik ben steeds geneigd deze uit te zetten maar dit kan alleen in combinatie met de geluids effecten en die zijn juist erg goed. Zo wordt de snelheid versterkt door het gebruik hier van. Ik heb geen idee hoe een dergelijke bolide moet klinken maar na het spelen van F-Zero GX kan ik me niet voorstellen dat het anders klinkt dan in het spel.

Mijn teleurstelling in de muziek heeft ook te maken met de sound track van Wipeout welke erg goed is. Mijn hoop was dat F-Zero GX een soortgelijke sound track ging krijgen. Dat past namelijk perfect bij een dergelijk spel. Amusement Vision dacht hier helaas anders over...

Conclusie en beoordeling

None

F-Zero is geen spel voor de casual gamer, hier is de moeilijkheidsgraad te hoog voor. Het spel is dan ook meer gericht op de “hardcore” gamers en fans van de serie. Het kennen van de circuits speelt een grote rol waardoor het genoodzaakt is veel te trainen. Dit spreekt niet iedereen aan maar de gamers die zich hier niet door uit het veld laten slaan gaan een hele mooie tijd tegemoet met F-Zero GX.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Snelheid
  • Driften
  • Moeilijk
  • Minpunten
  • muziek

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vond hier eerst niks aan… maar nu weten ze me er toch toe aan te zetten dat ik deze game ik de gaten houd!

  • Pas in 2010 :(

  • Lijkt me vet , maarja nog ff wachten tot 2010

  • Hopelijk is het verhaal even interesant als het eerste deel en ik ben al blij :)

  • vond deel 1 erg tof! deze lijkt me dan ook vet.

  • wat een held!!! deel 1 was indd weinig, 2 oogt veel beter en vetter

  • Klinkt goed, zeker een game om in de gaten houden!

  • Haha dat einde.

  • word miss wel wat

  • deze haal ik zeker niet, de eerste vond ik ook al niet zo goed

  • ook voor de PS3 —> dat wist ik niet —-> *smile*

    d8 dat deze ook alleen voor de 360 was, vetjes :D 7000 is wel veel, 'k hoop dat ze de framerate stabiel houden, dan word het wel een lauwe game :D

  • Normaal houd ik nooit van zombie-knallers, maar dit wordt toch een game die ik in de gaten ga houden denk ik. Leuke impressie ook ;)

  • 2010 dat is nog even.

  • Deel 1 heb ik al vanaf dag 1 hier liggen maar nooit echt gespeeld (alleen het beginstukje). Ik vind het heel goed om te horen dat je geen foto's meer hoeft te maken. Dus als ik 1 ooit nog ga uitspelen wat ik wel van plan ben ooit ga ik deze meschien ook nog wel aanschaffen.

  • Meningen zijn erg verdeeld over deel 1, ik vond er niks aan, zeker wel leuk voor eventjes, maar dat hield ook meteen weer op.

  • Deze game houd ik in de gaten!

  • Dit wordt een mooie titel!

  • deel 1 helemaal uit gespeeld, was érg cool. ben zeker benieuwd naar dit 2de deel :)

  • Awesome btw als er een vet verhaal zit, maar… zou het niet vet zijn

    om een soort free-\"skate\" modus te hebben? haha… like doen en laten

    wat je wil zonder de story te volgen :P

  • Zevenduizend zombies!!!! Dat is ziek, hopelijk werkt het met de framerate.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren