1. Condemned: Criminal Origins (X360)

Condemned: Criminal Origins (X360)

Dat de launchline-up van de Xbox 360 vooral uit shooters,racers en sportsgames bestaat zal zelfs Stevie Wonder niet ontgaan zijn,gelukkig zitten er nog 1 a 2 vreemde eenden in de bijt...1tje daarvan erg kleurrijk met een stel vleugeltjes,een ander dan weer heel wat grimmiger en minder feëriek.Condemned: Criminal Origins lijkt afgaande op sommige screenshots misschien ietwat van een firstpersonshooter weg te hebben,onder zijn donkere masker gaat heel wat anders schuil dan een Perfect Dark Zero of een Quake 4....iets dat heel wat beklemmender is...een puur onversneden gevoel van angst.

van de makers van een game als F.E.A.R verwacht je natuurlijk ergens wel een spel dat niet meteen over zingende hamsters gaat,maar wat Monolith met dit game heeft gepresteerd is wel degelijk een verrassend effectief spookhuis van onderhuidse spanning en schrikmomenten vermomd als een serialkillerthriller die zeker in het begin verdacht veel gemeen lijkt te hebben met filmklassiekers als Seven.

Net als in de film...maar dan net ietsje enger.

-----------------------------------------------

Als gamer wordt je in het uniform van FBI-agent Ethan Thomas geplaats.Het loopt de laatste tijd niet al te lekker in zijn job bij de Serial Crime Unit,zijn jongste zaak lijkt raadselachtiger dan ooit en het lukt maar niet de killer die zichzelf The Matchmaker noemt te klissen waardoor hij voor de zoveelste maal in een verlaten kraakpand over het lijk van een jonge vrouw gebogen staat die is opgesteld in een luguber tableaux met een paspop.Na wat onderzoek van de crimescene op CSI-achtige wijze waarin je wat aanwijzingen verzamelt merkt 1 van je begeleidende agenten sigarettenrook op een vluchtend iemand..in alle waarschijnlijkheid de dader.In allerijl wordt beslist om de achtervolging in te zetten en op te splitsen om verschillende delen van het gebouw uit te kammen..de 2 agenten nemen het 1e deel en jij op je eentje het andere gedeelte voor je rekening.Ethans situatie gaat van kwaad naar heel erg wanneer de killer hem weet te overmeesteren en zijn vuurwapen buit te maken om daarmee de twee agenten koelbloedig koud te maken en Ethan bewusteloos achter te laten.Je wordt wakker in ja appartement vergezeld van een oudere man,een ouwe vriend van je ouders die je vertelt hoe diep de shit is waarin je je bevind..jij wordt namelijk verdacht van de moord op de twee agenten en een arrestatieteam is onderweg.met behulp van de oude man weet je te vluchten met duidelijke doelen voor ogen..het bewijzen van je onschuld,het stoppen van de seriemoordenaar en als je dan toch bezig bent misschien ook nog antwoorden krijgen op vragen die draaien rond het feit dat je af en toe begint te hallucineren,daklozen psychotische moordenaars zijn geworden en de vogelgriep lijkt uitgebroken.Gelukkig krijg je de hulp van Labtechnicus Rosa die met je in verbinding staat via je mobieltje.Bewijsmaterialen die je vergaart via uvlicht en fotocamera en andere CSI-achtige zooi en doorstuurt naar haar zet zij om in nuttige tips die je voortstuwen richting de antwoorden die je zoekt.Het verhaal wordt op sterke manier vertelt en heeft de allure en vertelstijl van een Hollywoodthriller.Actievolle stukken waarin het adrenalinepeil omhoog gaat worden afgewisseld met tergend trage stukjes waarin de spanning onderhuids is en de angst bijna tastbaar wordt...het is bijna altijd de voorbode van iets erg engs..het is een oud trucje,maar wel eentje dat werkt.Het verhaal kent enkele leuke wendingen en beetje bij beetje krijg je meer puzzelstukjes die gaandeweg leuk in elkaar komen te klikken.Sommige dingen blijven echter wat vaag en na het slot blijven nog enkele zaken open voor interpretatie.Het verhaal van Condemned dat verwijzingen bevat naar films in het Serial killergenre is stevig en volwassen en dus zeker een fundament om een goed game op te bouwen.

De gameplay draait nogal vaak om pijpen.

----------------------------------------

Condemned lijkt dan wel op het eerste zicht veel weg te hebben van een firstpersonshooter,je kijkt door de ogen van je personage en je hebt in het begin een handwapen in je hand..haalt de trekker over en je belager is compostvoer.. maar na wat spelen merk je op dat de gameplay mijlenver verwijderd is van een Call of Duty 2.Ik zou het eerder als een firstpersonthrillergame omschrijven dat gaandeweg steeds meer horrortrekjes begint te vertonen.Al erg snel merk je de verschillen met een shooter op,het tempo ligt een pak trager en je hebt nauwelijks vuurwapens tot je beschikking.De guns zitten er wel in hoor..er zijn handwapens,shotguns en machinegeweren..het probleem is echter dat het meestal de psychopatische zwervers die de omgevingen bevolken zijn die die tot hun beschikking hebben.Af en toe vindt je wel eens een shotgun of iets dergelijks in een kistje of kun je op leuke wijze met behulp van je tazergun je belager 100000 volt door zijn lijf jagen om vervolgens zijn gun te stelen en tegen zijn lelijke tronie te zetten maar dan merk je al snel 1 ding op...waar zijn in godsnaam mijn kogels heen?De shotguns en dergelijke die je vindt bevatten telkens maar een beperkt aantal kogels en al aardig snel wordt je geconfronteerd met een droge klik als je de trekker overhaalt.Daar sta je dan met je shotgun tegenover twee beren van zwervers met slechte mondhygiene en geen kogels om hen van het idee af te helpen dat jou pijn doen geen goed plan is....het enige wat er dan nog op zit is je shotgun te gebruiken om te knuppelen en wat rotte tandjes uit te slaan tot de kolf in splinters breekt.In feite is dat het gene waar de gameplay om draait.Een heleboel gekken en zwervers die boos zijn omdat ze geen kleingeld van je kregen het hoofd in slaan met allerhande geimproviseerde wapens voor zij hetzelfde bij jou doen.Overal doorheen de omgevingen vind je attributen die je als wapen kan gebruiken gaande van een plank met nagels,de arm van een etalagepop en veel verschillende soorten stalen pijpen.In iedere nieuwe omgeving die je naar groezelige locaties zoals een metrostation of een vervallen school brengt vind je weer andere nieuwe soorten dingen die je als wapen kunt hanteren en het feit dat die ook allemaal hun eigen voor en nadelen hebben (de hakbijl is erg krachtig maar ook erg traag tegenover de zwakke maar vlugge gaspijp) maakt het leuk om te experimenteren .De controls van het gevechtsysteem zijn simpel..met de 1e trigger sla je en met de andere blok je de aanval van de stoute meneer voor je.Je dient wat te anticiperen wanneer je aanvaller gaat toeslaan en dan het blokmoment te timen zodat d e slag op jou wapen afgeketst wordt en de ietwat verdwaasde gek voor je een koekje van eigen deeg kan ontvangen.Als je het er erg leuk van afbrengt krijg je een finishingmove tot je beschikking en kun je mits een druk op de knop kiezen of je al dan niet je psycho wilt doodrammen,slaan,nek breken of nog iets anders erg gemeen dat zeker zorgt dat hij toch wel erg dood wordt,ik kon me bij deze momenten nog net bedwingen om niet recht te gaan staan en luid Fatality te gaan roepen.De basisgameplay klinkt dus erg simpel en is dat ook maar dat betekent niet noodzakelijk saai en gemakkelijk.In feite kom je doorheen het game,toch zeker de eerste missies ,niet zo enorm veel vijanden tegen.verwacht geen hordes van tientallen vijanden die je makkelijk kunt afmaken..maar af en toe 1 of 2 om dan even weer helemaal niemand op je pad te treffen om daarna opnieuw opgeschrikt te worden door iemand die je langs achteren besloop.De grote kracht in de vijanden ligt niet alleen in hun griezelig echte en vaak gruwelijke voorkomen maar vooral in hun AI.Ze besluipen je,proberen je te verrassen en komen erg aggresief uit de hoek.Als je op de hogere moeilijkheidsgraad even je concentratie laat verslappen slaan ze je voor je het weet met 3 hersenschuddingen en een bloedneus..en dan ga je dood.Blokken is dus de boodschap en indien je geraakt wordt snel terug je orientatievermogen herstellen en vooral niet vergeten terug te slaan.Zucht,dus de psycho's hebben dezelfde wapens als Jij als gamer en een stevige AI;wat hebben wij daar tegenover te zetten,Wat heeft FBIagent Ethan Thomas dat de gemiddelde dakloze niet heeft...naast een coole Gsm met videofunctie die vast 500 euro gekost heeft en een trits speurdersgadgets van een CSI-uitverkoop vooral een functionele tazergun.Dat coole dingetje dat je met een secundaire schouderknop bedient schiet een geinig draadje met pinnetjes af dat dus een stroomstoot waar een gezin 5 dagen van kan leven door het lichaam van de idioot voor je jaagt.Die stroomstoot verlamt hem even waardoor hij zijn wapen laat vallen en jij hem dus kunt afmaken,bij voorkeur met zijn eigen wapen als dramatisch effect.De tazer is erg handig maar heeft natuurlijk ook kleine beperkingen..zo moet hij na iedere shoot herladen waardoor het dus aan te raden valt vooral niet naast te gaan mikken en dan is er nog het feit dat je vijanden gaandeweg wel erg snel recupereren en als ze geen wapen meer hebben je vijanden gewoon een ander gaan halen of nog erger je gewoon naar je strot vliegen om je te wurgen/vergassen met hun slechte adem.Naast het gevechtselement heeft het game natuurlijk ook nog wat puzzeltjes en die gaan van deuren die je enkel met een hakbijl of spade kunt openmaken tot natuurlijk het zoeken van sporen met je gadgets.Probleem met de puzzels in het game is dat ze ondanks het feit dat ze er cool uitzien erg simplistisch zijn en geen denkvermogen eisen.De gereedschappen om deuren te openen liggen altijd in de buurt en het sporenzoeken met uvlicht en dergelijke..het crimescene-investigationgedoe wordt je zelfs uitgelegd wanneer je wat moet gaan doen.Het levert coole momenten op,das zeker..maar echt puzzels kun je het niet noemen als de stukjes al in de juiste volgorde liggen en je enkel hoeft te klikken.

Lelijk spel

-----------

Condemned is een lelijk spel,de omgevingen zijn groezelig en lelijk,de vijanden zijn lelijke misbaksels en het is bijna prachtig om te zien hoe al die lelijkheid op je scherm tot leven komt.De omgevingen die je bezoekt op je queste om de seriemoordenaar te vatten zijn divers en bestaan uit clichéplaatsen die je kent uit films zoals een amerikaanse Highschool of een department store,het gene ze bijna allemaal gemeen hebben is het feit dat het allemaal verwoekerde angstaanjagende schimmen van hun verleden zijn die overtuigend neergezet worden met leuk levelontwerp dat die typische cliché's gebruikt zoals het zwembad en de lockerroom in de highschool en ga zo maar door.Nog overtuigender is het ontwerp van je tegenstanders..de characteranimation is van hoog niveau , personages bewegen vloeiend en zien er intrigerend levensecht uit..soms iets te.Zwaarverbrande wangedrochten en gezichten vol littekens worden met veel grafisch detail gepresenteerd.Ook het geluidsdepartement draagt zijn steentje bij om je onder te dompelen in de scary sfeer door meer gebruik te maken van sinister omgevingsgeluid en stemmen dan daadwerkelijke muziek.De voiceacting van het hoofdpersonage mag dan ietwat theatraal overkomen,de manische schreeuwen en scheldkreten van psychopaten klinken meer dan overtuigend.

Schoonheidsfoutjes en de conclusie van een geheel daarvan

---------------------------------------------------------

Condemned is een erg goed spel geworden.Het verhaal zit ondanks het ietwat clichékarakter sterk ineen en wordt op doordachte manier verteld.Zo wisselen actievolle stukken zich af met erg kalme segmenten waarin de onderhuidse spanning te snijden is..achter iedere hoek kan iemand met een rothumeur zich schuil houden.Dingen zoals een geimproviseerde chaotische treinrit worden door de ogen van het personage ingame gebracht en niet door middel van filmpjes en het game bevat een aantal erg goeie schrikeffecten...doorzichtige truucjes als je er achteraf bij stilstaat maar bij mij hadden ze wel het juistte effect.de gameplay is erg stevig in zijn simplisme en voelt lekker bruut aan,maar kan na een tijd spelen wel gaan afstompen,het leveldesign is leuk,maar is op bepaalde plaatsen repetitief waardoor je af en toe een deja vu gevoel kunt krijgen. ( ben ik hier al eens niet gepasseerd?)De controls zijn simpel maar je personage beweegt wat houterig en stroef..het lijkt wel of Ethan thomas net 30 familypacks donuts achter de kiezen heeft en log aanvoelt.Het grootste minpunt is echter de te korte speelduur die je na een 10tal uur naar de credits brengt.Zonder multyplayeroptie om de houdbaarheid te verlengen valt dat toch wel wat magertjes uit.Tuurlijk zijn er achievments te halen zoals dode vogeltjes en geheime ruimtes met gepimpte 360's in die je moet vinden en veel meer maar die zullen de doorsnee gamer niet motiveren om een 2de keer doorheen het game te spelen vanwege het lineaire karakter van het game dat bij een nieuwe speelbeurt net hetzelfde bied als de eerste keer.Een Xboxlivefunctie waarin je met 10 gekken op een map mekaar achterna kon gaan zitten met hakbijlen en kastdeurtjes was een welgekomen toevoeging geweest maar zoals het nu is blijft dus een goed game over dat spijtiggenoeg enkel een singleplayerverhaal aanbiedt.jammergenoeg te kort,maar wel uiterst krachtig in wat het doet en dat is jou onderdompelen en je het gevoel geven midden in een horrorthriller te zitten.

Conclusie en beoordeling

None

ondanks kleine minpunten zoals de simpele puzzelsegmenten en het grote van de te korte speelduur is Condemned wel een kopstoot van een game geworden dat je weet mee te slepen in een filmische sfeer en je op het puntje van je stoel weet te houden.Speel dit game om 3 uur in de nacht op een hdtv met een hoofdtelefoon of surroundsound en je hebt een stevige thrillerervaring waar fans van films als Seven een vette kluif aan gaan hebben.Het blijft echter jammer en daarom dat ik het benadruk dat je wel erg snel bent uitgekauwd op de kluif.dat maakt Condemned niet een mustbuy maar een mustplay...de ultieme huurtopper van de laatste maanden.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Graphics,geluid en verhaal dompelen je onder in sfeer.
  • Vechtsysteem is bruut en simpel in doeltreffendheid.
  • AI is erg goed
  • Minpunten
  • Puzzelelementen te makkelijk
  • Te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • :O



    Dit lijkt behoorlijk op GTA.

  • @untitled,



    hopelijk hebben ze er wat aan toe te voegen

  • Kansloos.

  • Kansloos.



    Tuurlijk wel. Dit is op de Iphone/Touch.. veel mensen willen dit echt wel hoor :)

  • Inderdaad, kansloos.

  • Iedereen die kansloos zegt heeft het een beetje mis. Er is ook een andere gta-lkoon op de Ipod/ Iphone en die is wel erg populair.

  • Gaan we ook \"kansloos\" zetten onder nieuwsberichten met Halo 4, Gears of War 3, Killzone 3 of Metroid Prime 4 nieuws?



    Of laten we het dan achterwege omdat het een bekende naam heeft?



    FYI, via iPhoneclub.nl: \"Medewerkers van het originele GTA-team hebben aan Car Jack Streets meegewerkt, zowel qua ontwikkeling als design. De game heeft een 80 minuten durende soundtrack.\"



  • Het ziet er anders niet verkeerd uit.

    Als ik een Iphone/Ipod Touch had, had ik deze zeker gehaald.

  • jeetje noem het dan iphonegta ofzo iets………………

  • kut, gisteren is mijn iPhone opgehaald in verband met gebroken scherm :-|. Nu afwachten wanneer ik een splinter nieuwe terug gestuurd krijg(A).

  • jeetje noem het dan iphonegta ofzo iets………………



    jaa dat mag dus niet he ivm patentie

  • Nice, ben benieuwd hoe dit speelt op de iPhone. Denk dat je wel de d-pad mist.

  • slecht!!!

  • Idd erg GTA-ish.

  • Maar 4 euro, had ik een Iphone dan schafte ik deze zeker aan om te checken of die even leuk is als GTA2 toens in de tijd.

  • Het is bedoeld voor de iPhone en iPod Touch en er zijn genoeg mensen die een game zoals Car Jack Streets verwelkomen.

  • Bah helemaal niks voor mij, maar hij lijkt inderdaad best veel op eerste en tweede deel uit populaire GTA-serie

  • kansloos = in de zin van: wtf, waarom nou weer?

    het heb een kans op de iphone XD

  • waarom is dit kansloos? dit is toch juist heel cool?

  • @ Wii-Fan-M.



    met patenten heeft naamgeving helemaal niets te maken. Dit gaat over handelsmerken. Patenten zijn uitvindingen of toepassingen waar je het patent - alleenrecht voor productie - op kan hebben

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren