1. Shenmue (DC)

Shenmue (DC)

Hierbij wil ik lezers waarschuwen dat het hier niet om een normale recensie gaat maar om een zeer uitgebreide aangezien dit spel meer verdient dan een normale recensie.

Geschiedenis les

Shenmue is het levenswerk van Yu Suzuki. Voornoemde persoon is de belangrijkste game producer van Sega en zijn divisie heet AM2*. Yu Suzuki is bij Sega begonnen als programmeur en producer in het jaar 1983. In zijn tweede jaar bij Sega bracht hij het eerste simulatie arcade spel, “Hang On”, uit.

Na “Hang On” werd Yu Suzuki gezien als de grondlegger van simulatie spellen en bracht hij vele top titels uit waaronder; Space Harrier, Out Run, Afterburner, Virtua Racing, Virtua Fighter en F355 challenge.

In 1993 werd Yu Suzuki wereldwijd bekend vanwege het spel Virtua Fighter. Dit was het eerste 3D vechtspel en de grondlegger van dit zeer populaire genre.

*Sega was vroeger verdeeld in verschillende AM divisies, de namen van deze divisies zijn inmiddels veranderd behalve die van AM2 vanwege de grote successen en naamsbekendheid die AM2 destijds al had.

Geschiedenis les deel 2

Na deze informatie omtrent Yu Suzuki is het nu tijd voor wat achtergrond informatie betreft Shenmue.

De project naam van Shenmue was Project berkley en op 20 december 1998 kreeg de media op een conferentie in Japan de eerste trailers te zien. Tijdens deze conferentie werd tevens de naam bekend gemaakt en uitleg gegeven over het nieuwe genre waarin Shenmue thuis hoort.

Dit genre heet FREE en staat voor Full Reactive Eyes Entertainment. Dit houdt in dat de speler vrij is om te doen wat hij of zij wil. Om een uitleg te geven over wat dit precies inhoud voor Shenmue volgt hier een overzicht:

·Met elke karakter in het spel kan je een conversatie aan gaan.

·Evenals in het echte leven spelen tijd en data een grote factor.Kroegen openen pas in de avond en winkels zijn vaak alleen overdag open. In de weekenden heeft de bus een ander tijdschema dan doordeweeks. Feestdagen zijn in het spel opgenomen, zo is het 25 december echt kerst en 10 dagen voor kerst is er al een kerst sfeer in de stad.

·Geld speelt eveneens een grote factor in Shenmue. Je krijgt dagelijks zakgeld en later in het spel kan je geld verdienen als heftruck chauffeur.

·Verschillende soorten weer effecten. De enige dag is het zonnig de andere regenachtig en ook sneeuw is aanwezig. Dit heeft weer veelal te maken met de Maand waarin je speelt, in december is er bijvoorbeeld veel sneeuw.

·In de arcade hal kan je klassieke spellen als Space Harrier en Out Run spelen maar ook gezellig een potje darten.

·Er zijn verschillende winkels waar je van alles kan kopen. Eten en drinken, lucifers, kaarsen, aanstekers, snoep, cassette bandjes etc

·Speelgoed uit “trek” automaten halen en verzamelen.

·Bellen met vrienden of bellen met een centrale voor de weersverwachting. Er staan verschillende telefoon nummers in je notebook en evenals in het echte leven kan je de net nummers weglaten als je lokaal belt.

·Ieder persoon in het spel heeft zijn eigen schema. Overdag werken mensen vaak maar in de lunchpauze zitten ze bijvoorbeeld ergens te eten en in de avond zijn ze aan het genieten van het nachtleven of hangen ze thuis rond.

Interactief boek?

Nu iedereen bekend is met het nieuwe genre is het tijd voor het verhaal. Het verhaal van de Shenmue Saga is te zien als een boek welke uit 16 hoofdstukken bestaat. Shenmue bestaat uit het eerste hoofdstuk en is hierdoor meer een inleiding van het gehele verhaal.

Het eerste hoofdstuk speelt zich af in Yokosuka, Japan in het jaar 1986. Het verhaal draait om Ryo Hazuki. Ryo is een jongen die zijn moeder op jonge leeftijd is verloren. Hij leeft samen met zijn vader, de werkster des huizes en de leerling van zijn vader in een gezellige woning buiten de stad. Zijn vader heeft een Dojo naast het huis en geeft les in de Hazuki vecht stijl.

Het normale leven van Ryo veranderd van de één op andere dag nadat er onverwachts bezoek langs komt bij het huis van de Hazuki familie. Ryo loopt de Dojo binnen en daar ziet hij 2 mannen in zwarte pakken en een man met de naam Lan Di. Deze Lan Di is in gevecht met Ryo’s vader, Iwao Hazuki, en laat Iwao alle kanten van de Dojo zien. Ryo probeert zijn vader te helpen maar de kracht van Lan Di is te groot. Lan Di gebruikt Ryo als gijzelaar om zo achter informatie te komen van Ryo’s vader. Terwijl Lan Di, Ryo vast houdt vraagt hij aan Iwao waar de spiegel is. Aangezien Iwao geen andere keuze heeft, vanwege zijn zoon, zegt hij waar de spiegel ligt. Nadat Lan Di de spiegel in zijn bezit heeft valt Lan Di wederom Iwao aan terwijl hij vraagt of deze, Zhao Sun Ming nog kent. Ryo komt er hierdoor achter dat zijn vader, lange tijd geleden, iemand heeft vermoord. Vervolgens valt Iwao op de grond, Ryo snelt erheen en nadat hij zijn vader dicht tegen hem aandrukt voelt hij deze zijn laatste adem uitblazen. Ryo blijft achter met veel onbeantwoorde vragen, wat is er met die gestolen spiegel? Wie is Lan Di? Ryo is uit op wraak en gaat op onderzoek uit om de geheimen te ontrafelen omtrent zijn vaders dood en Lan Di op te sporen.

Rode draad

Als rode draad door voornoemd verhaal staat de “vriendschappelijke” relatie tussen Ryo en Nozomi. Zij is een klasgenote van Ryo en haar ouders zijn geëmigreerd naar Canada. Nozomi is ook in Canada geboren maar is bij haar oma in Yokosuka gaan wonen toen ze nog een basis school leerling was. Aangezien zij is opgegroeid in een andere cultuur werd zij vaak gepest op school. Ryo hielp haar altijd en zij hebben nu een hechte band met elkaar.

Hoe speelt het?

Na de intro heb je als speler veel vragen die onbeantwoord zijn. Om het mysterie op te lossen dien je dan ook veel rond te vragen in de omgeving. Buurtbewoners kunnen Lan Di, de mannen in zwarte pakken of de zwarte auto, waarin deze personen bij huize Hazuki waren, wel hebben gezien.

Je dient als speler het gehele spel dan ook veel rond te vragen om verschillende informatie los te trekken. Deze informatie wordt opgeslagen in je notebook. Door het bekijken van je notebook weet je als speler dan ook precies wat je te weten dient te komen. Hier speelt Ryo op in en hij stelt dan ook vragen naar aanleiding van de informatie die je hebt opgeslagen in je notebook.

Naast dit rondvragen zijn er verschillende puzzel elementen in het spel verwerkt. Om deze op te lossen is het wederom vaak de bedoeling om met mensen te praten om wat meer informatie te verkrijgen.

Het eerste hoofdstuk is, zoals ik eerder al vermelde, meer een inleiding waardoor het minder op actie is gericht dan zijn opvolger. Toch zit er wel degelijk actie in het spel verwerkt. Naast het rondvragen zijn er ook verschillende gevechten naarmate je in het spel vordert. Deze gevechten gebruiken de engine die Yu Suzuki al eerder gebruikte in Virtua Fighter. Het is dus zeker geen slechte toevoeging aan het spel. Er zijn verschillende nieuwe moves te leren van andere karakters uit het spel en door move scrolls te kopen in de winkel. Deze moves kan je trainen op verschillende rustige plekken in het spel, zoals een parkeerplaats. Verder is het mogelijk te sparren tegen andere karakters.

QT hoe?

Een geheel nieuw soort van gameplay wordt in Shenmue geïntroduceerd, namelijk de QTE ofwel Quick Time Events. Dit bestaat uit het drukken van de knop die wordt weergegeven op het scherm tijdens verschillende cut scenes. Dit geeft een geheel nieuwe ervaring aan het bekijken van cut scenes en zorgt ervoor dat je altijd op je hoede bent.

No money no problems

In Shenmue draait veel om geld en van de huishoudster krijg je dagelijks zakgeld. Later in het spel kan je ook geld gaan verdienen als heftruck chauffeur in de haven. Als je geen zin hebt om het verhaal op te lossen dan zijn er nog heel veel andere dingen om de tijd door te komen. Zo zijn er verchillende games te spelen in de arcade hal waaronder Space Harrier en Hang On. In de gokhal is het tevens mogelijk om een gok kast leeg te trekken.

Naast de arcade hal is het ook mogelijk een poes op te voeden welke is gevonden door een klein meisje. Zij mag deze poes echter niet thuis houden van haar ouders dus is het stiekem verborgen in de buurt van Ryo’s huis. Die poes is te zien als een soort van “tamagotchi” . Er is ook nog de mogelijkheid om speelgoed te gaan verzamelen van Sega karakters. Dit doe je door deze figuren uit een trek automaat te halen. Er is een hele grote verzameling en het kost dan ook veel geld om deze compleet te maken.

Best prijzig

Grafisch gezien is Shenmue een waar meesterwerk, zeker in vergelijking met andere titels op de Dreamcast. Zelfs nu zijn er maar weinig spellen op de PS2, NGC en Xbox die grafisch zijn opgewassen tegen Shenmue. Zelfs de kleinste details zijn perfect weergegeven. Zo zijn de verschillende huizen, winkels en kroegen niet kaal van binnen maar hangen er schilderijen en posters.

Het meeste geld, van de 70 miljoen dollar die het spel heeft gekost, is dan ook besteed aan de engine. Deze engine maakt het onder meer mogelijk verschillende weersomstandigheden weer te geven en de overloop van dag naar nacht geleidelijk aan te laten verlopen. In de nacht gaat natuurlijk ook de verlichting aan. Verder geeft deze engine de mogelijkheid een uitgebreide wereld op het scherm te toveren waarin de speler bijna overal binnen kan treden en een gevoel van volledige vrijheid geeft. Shenmue staat door voornoemde productie kosten in het Guinnes Book of Records als duurste spel.

Duits spel?

Er zijn echter ook minpunten. Zo gebeurd het, in de 60 hertz optie, meer dan eens dat verschillende karakters en voertuigen plotseling voor je staan, terwijl ze daar een seconde ervoor nog niet waren te zien. Deze pop-up komt niet al te vaak voor maar toch is het een schoonheidsfout die best kan irriteren.

Een ander schoonheidsfoutje is alleen te zien in de Europese en Amerikaanse versie. Dit betreft namelijk de bewegingen van de mond in een conversatie. Hieraan is namelijk te zien dat de teksten oorspronkelijk Japans waren. Dit geeft het gevoel van het kijken naar een film op een Duitse zender waarin alles gesynchroniseerd is.

Sfeer

Aangezien er in Shenmue veel karakters rond lopen, lijkt het teveel gevraagd om ieder karakter een eigen stem te geven. Toch is het AM2 gelukt dit toe te passen. De stemmen zijn, in tegenstelling tot de meeste spellen, erg realistisch en goed over gebracht. Om de speler het gevoel te geven in een echte stad rond te lopen is grafische pracht niet genoeg. Dit draait namelijk ook om de geluidseffecten en AM2 is erin geslaagd dit gevoel echt goed over te laten komen door combinatie van grafische pracht en geluid. Kleine details zijn eveneens goed te horen, zo hoor je echt de sneeuw “kraken” als je er doorheen loopt. De soundtrack zelf is heerlijk en bestaat uit Japanse, semi klassieke, melodieën. Behalve de Japanse muziek is er rond kerst natuurlijk ook gezellig kerst muziek te horen in de drukke straten van de stad.

Dingen die niet iedereen weet

-Het ontwerpen van Shenmue heeft 70 miljoen VS dollars gekost en is hierdoor het spel waar het meeste geld aan is gespendeerd.

-Het heeft ongeveer 5 jaar geduurd alvorens AM2 klaar was met het ontwerpen van Shenmue.

-Het oorspronkelijke idee voor Shenmue was om er een Virtua Fighter RPG van te maken.

-De muziek die te horen is in de motor scene van Shenmue is later ook gebruikt in het spel F355 Challenge.

-Elke handbeweging en actie van Ryo is getest door een echte persoon om het zo realistisch mogelijk weer te geven.

-De stad Yokosuka, waar Shenmue zich afspeeld, bestaat echt.

-Het spel was oorspronkelijk bedoeld voor de Sega Saturn.

-Het verhaal in de Shenmue saga bestaat uit 16 hoofdstukken waarvan het eerste deel op de Dreamcast het eerste hoofdstuk bevat, Yokosuka genaamd.

-Het was de bedoeling om meerdere hoofdstukken in het eerste deel te verwerken. Doordat er steeds meer detail in Shenmue werd verwerkt vond AM2 dat het spel op die manier veel te groot zal worden. Hierdoor hebben zij de beslissing genomen om zich te concentreren op het eerste hoofdstuk en de latere hoofdstukken te verwerken in sequels.

Conclusie en beoordeling

None

Shenmue is in elk opzicht een revolutionair spel. Dit betekend echter niet dat het perfect is. Het bevat een aantal schoonheidsfouten en het vele rond vragen spreekt niet iedereen aan. Men moet echter niet vergeten dat het hier om een inleiding gaat van de gehele Saga. Zo is het tweede deel veel meer actie gericht dan het eerste deel. Toch vind ik het eerste deel beter aangezien het destijds allemaal nieuw was. Het gehele concept en genre waren origineel en zijn zelfs nu alleen in de Shenmue serie te vinden. Wat mij echter het meeste aanspreekt in dit eerste deel is de relatie tussen Ryo en Nozomi. Dit wordt perfect weergegeven waardoor afscheid nemen echt moeilijk wordt. Shenmue is in elk opzicht een klassieker en een echte aanrader voor de liefhebbers van games.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Vrijheid
  • Sfeer
  • Meer dan een spel
  • Minpunten
  • Pop-up
  • Synchronisatie
  • Weinig actie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zag gister een trailer en die viel niet eens tegen!

  • Vet

  • on-rail ?

  • Zou wel leuk kunnen worden maar dan blijft het ook wel bij leuk sorry

  • nice!

  • @Shenmue3



    Ja het is on-rails.



    @Spel



    Umbrella was een redelijke light-gunner, hoewel de Wii op het moment toch wel een overdosis aan dit soort games heeft.





  • vraagje aan iedereen:



    vind je de sfeer van resident evil nog steeds goed overkomen in de lightgun genre ?



    verder ontopic ziet er goed uit flinke verbetering van UC zover ik zie



  • Heel erg tof. Weer een RE-game met Leon als character en verbeterde graphics. Dat belooft wat moois.

  • Ziet eruit als een verbetering ten opzichte van UC.

  • Re5 fail

    Re TDC win

  • kicke!

  • pfff, het is n iet dat ik de vorige Chronicles slecht vond, maar ik had liever een \"adventure\" gezien ipv een shooter.

    Meer zoiets in de geest van RE4 bijvoorbeeld.

  • Die Shenmue… Ziet een Wii-spel er eens goed uit zoekt ie wel een andere manier om het af te zeiken… Broertje van Koppa?



    OT: Ik heb het niet zo met RE maar het lijkt me toch wel vet te worden



    misschien wel de eerste RE die ik haal ^_^



  • Vet!

  • Ik las btw net op Gamespot dat de Wii-makes van RE1 en REzero kennelijk toch in het westen worden gereleased (zij het in de USA)



    Niet echt waarop ik gehoopt had (die delen heb ik al).

    Ik had liever een compleet nieuw avontuur voor de Wii gezien.

    Maar ja, dat zal wel teveel tijd én geld kostten :(



    @Trace: Kun je dan niet beter Resident Evil 5 aanschaffen? Vond ik de beste game van de afgelopen maanden! ;)





  • Hmm, de eerste RE:UC vond ik niet zo geweldig en dit klinkt vooral als meer van hetzelfde met enkele verbeteringen..

  • Nice. :)

  • ben niet zo'n RE fan

  • vut!

  • ben niet zo van de resident evil

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren