1. Final Fantasy IX (PS1)

Final Fantasy IX (PS1)

Het was een mooie zomerse dag op 16 Augustus 2001. Het zonnetje scheen op mijn kale knar, die mijn glimlach nog meer liet opvallen. De mensen in Doetinchem keken vreemd om en dachten bij zichzelf: “wat lacht die jongen nou?” Want daar midden op die straat liep een achterhoeker die langzaam maar zeker dichter bij de gamesboer kwam en daar eindelijk de game kon kopen die hij al heel lang wou hebben, Final Fantasy IX. De gedachten aan een grote spelwereld, vol met verrassingen en bijzondere spelfiguren ontmoeten, die had hij wel nodig. Want fantasy games spreekt de vrolijke jongen wel aan. Inmiddels bij de winkel aangekomen, zag hij in de verte de gewilde titel meteen al. Met een klein gilletje van genot pakte hij de game en ging naar de kassa om af te rekenen. Nadat zijn ouders eindelijk naar huis gingen, kon hij een uur later eindelijk Final Fantasy IX spelen. Het warme zweet dat van de jongen afkwam, was niet de schuld van de zomer, maar van de game. De jongen was niet meer voor zijn tv weg te slaan...

Jullie kennen dat gevoel toch wel? Als je een game zo graag wilt hebben en eindelijk ga je hem halen. De nacht ervoor kun je haast niet slapen, want je weet dat de volgende dag je de gewilde schijfjes in je bezit zult hebben. (Ik weet nu al dat ik niet ga slapen, als de nieuwe Legend of Zelda uit gaat komen) Vooral als de game de naam Final Fantasy draagt. Een nieuwe Final Fantasy in je spelcomputer stoppen, tja dat is een gevoel wat je niet echt kunt uitleggen, een mix van spanning, opgefokt zijn, extreem vrolijk zijn en allerlei andere factoren spelen ook een rol. Whoohooo, een nieuw avontuur van Squaresoft!!!

Cartoony en de dood

Het eerste wat opviel bij deze game, dat het deze FF een andere weg bewandelt. Waar zijn voorlopers meer serieuzer qua graphics zijn, is deze game veel meer tekenfilmachtig. Zo begint de game ook, zo onschuldig als wat. Zidane, lid van de goedaardige dievenbende Tantulas, heeft opdracht gekregen om de Prinses van Alexandria te ontvoeren. Maar tijdens het ontvoeren van de Prinses tijdens een groot toneelstuk, gaat er iets mis. Door alle commotie en het mislukt wegvluchten op een luchtschip, storten Zidane, Tantulas, de Prinses, een black mage en een ridder neer in een groot bos. Maar hier begint het avontuur pas, die zal beginnen met dat de koningin van Alexandria een oorlog voert tegen andere steden op het continent. Maar natuurlijk zit hier een veel groter kwaad achter die de wereld bedreigt en jij mag het weer gaan redden. Het verhaal barst niet van de originaliteit, maar zal je wel genoeg vermaken. Knapste aan deze game vind ik de personages: Vooral Vivi, een kleine zwarte magier, is heel erg bezig met het onderwerp de dood en hij weet niet hoe hij er mee moet omgaan. Een onderwerp die eigenlijk ook mensen van vlees en bloed, jij en ik bezig houd. Knap hoe die game jouw aan het nadenken zet over de dood, dat is een behoorlijk diepgaand onderwerp eigenlijk. Eigenlijk zet Vivi de andere zeven partymembers buitenspel, doordat hij op zijn schouders een grotere last met zich mee draagt. Terwijl de motieven en gedachten van de anderen ook eens niet zo slecht is. Hoofdrolspeler Zidane komt cool en relaxt over, maar wil altijd de anderen beschermen terwijl hij zichzelf vergeet. Prinses Garnet (Dagger later) weet niet of ze geschikt is om een koninkrijk te leiden. In andere woorden, ook boeiend genoeg.

Hmm...

Deze gedachtengangen van de hierboven genoemde personages kom je niet alleen in normale gesprekken, maar ook tijdens zogenaamde ATE’s. Oftewel Active Time Events. Deze duiken vooral op als je een dorp, stad of gebied aan het bezoeken bent en dan kun je een event kiezen. Je zult zien wat een andere partymember/s op dat moment aan het doen zijn en wat hun gedachten zijn over de huidige situatie. Dit levert grappige momenten op, omdat soms andere personages hierin worden betrokken, rare opmerkingen, gebeurtenissen of bevat belangrijke informatie. Deze events zijn optioneel, maar als je meer uit het verhaal wilt halen moet je ook deze filmpjes bekijken. Vooral later in de game komen deze events niet meer vaak voor en op de een of andere manier is dat jammer vanwege de luchtigheid meestal, maar ook een opluchting, want deze events halen wel vaart uit de game.

Rpg achtige dingen

In deze FF is ervoor gekozen om gewoon weer betere armour te kopen en vaardigheden te leren. De nieuwe wapens en armour koop je of vind je weer in de wereld en sommige winkels krijgen een update van de materialen die ze verkopen. Je kunt ook items naar een soort smid brengen, om van twee items een veel betere item te maken die je weer nieuwe vaardigheden zal leren. Deze items zullen je dan weer nieuwe vaardigheden leren. Deze vaardigheden leer je door in een gevecht te winnen van vijanden en deze zal je naast de nodige experience points ook AP geven. De Ability Points zullen dan langzaam maar zeker je nieuwe vaardigheden leren, om meteen te kunnen gebruiken. Zo zullen de meeste party members verschillende aanvallende moves leren, terwijl ze ook moves leren die bepaalde effecten in gevechten zal tegenhouden of sommige mogelijkheden is alleen voor één soort persoon mogelijk. Zo zal iedereen in je party de mogelijkheid om immuun te zijn voor gif aanvallen. Maar ook zal een van je partymembers de mogelijkheid leren om na een gewonnen gevecht meer geld te ontvangen. Erg handig natuurlijk als je een gat in je hand hebt. Zo heb je nog meer voorbeelden, maar ik ga de boel niet opsommen want dat word saai en jullie mogen niet in slaap vallen. Ook een typische rpg ding, zijn de turnbased gevechten. Super uitgevoerd natuurlijk, gebruiksvriendelijk voor beginnende rpg’ers maar zelfs in 2001 al verouderd na het spelen van die andere psx topper van Squaresoft, Vagrant Story. Die liet in een toen revolutionere manier zien hoe rpg’s in de toekomst moesten worden gespeeld. Maar turnbased gevechten kunnen mij nu zelfs in 2006 nog niet irriteren, dus storen deed ik me er niet aan. Iets ook erg rpg achtig, is de trancemode. Naast je HP staat een balkje, die als die vol zit je laat veranderen in een enorme kracht. Om een voorbeeld te nemen, Zidane kan bijvoorbeeld dan aanvallen afvuren met meer als 9000 HP schade en spectaculeer zijn ze deze aanvallen!

Niet de beste

Hoewel dit een fantastische episode is in de FF reeks, kan het zich niet meten met zijn voorgangers. Dit is te wijten aan het verhaal, die verder wel weer goed in elkaar zit, maar minder complex van opzet is als we gewend zijn van de FF serie. En natuurlijk zijn er genoeg mensen die deze game niks meer aan vonden, vanwege de turnbased gevechten en de inderdaad irritante random encounters. Fans van de FF serie en criticasters zeiden misschien daarom ook terecht: Waarom hebben jullie niet de gameplay overgenomen van Vagrant Story? Aan de andere kant: Who gives a shit? Het is toch weer een mooi avontuur dat je weer een uur of 50 bezig houdt en daarnaast heb je nog bepaalde sidequests en minigames die de speelduur van deze games wel opkrikken naar de 60 uur. Vooral de Minigame Chocobo Hot & Cold is zeer vermakelijk, waar je naar chocographs moet zoeken. Op de locatie die op de steen staat vermeld, moet je gaan zoeken naar een schat. Zeer leuk en natuurlijk hebben deze schatten zeer waardevolle items bij zich en kan ik je aanraden om naar deze schatten te zoeken. Al met al, FF IX is de minste van de drie verschenen Playstation 1 FF’s. Wil dat zeggen dat de game slecht is? Nee, de game bezit de basis van elke goede rpg en wederom heeft Squaresoft een meesterwerkje afgeleverd. Met de nadruk op werkje, want het mag zich niet meten met de beste rpg’s die zijn gemaakt. Deze staat in de runners up lijst. Dankzij Vivi natuurlijk!

Conclusie en beoordeling

None

Final Fantasy IX is gewoon weer een hele goede game, maar is niet zo goed als zijn voorgangers. Dit komt waarschijnlijk omdat de game is uitgebracht in de tijd toen de real time battle rpg’s langszaam te voorschijn kwamen. Is dit erg? Nee, je krijgt nog steeds een top rpg voor je kiezen. Psx verzamelaars, deze game mag niet ontbreken in je collectie!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Voor in 2001:
  • Graphics
  • Vivi!
  • Verhaal is toch goed...
  • Veel te ontdekken
  • Aanvallen
  • Minigames zijn fun
  • Minpunten
  • Random encounters
  • Turnbased was toen al verouderd
  • maar toch niet zo goed

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • beetje het legendarische \"Full Throttle\" gevoel krijg ik ervan

  • VET!

  • Hopelijk gaat dit niet tegenvallen, maar met de maker van Psychonauts, moet het wel goed komen!

  • Jack Black <3

    Tenacious D <3

  • Hoewel ik helemaal niet van rock muziek houd, lijkt mij deze game toch wel heel vet.

  • cool

  • Klinkt veelbelovend al heeft de game me nog zeker niet weten overtuigen. De grafische stijl ziet er behoorlijk luchtig uit.

  • Psychonauts was briljant, Jack black and Tenacious D waren geniaal.

    Ik weet genoeg…

  • Jack Black + krankzinnigheid + rock = gaaf :D

  • nice

  • JEAHHHH JACK BLACK!!!

  • De stijl spreekt me in ieder geval erg aan, hoop dat het een toffe game wordt.

  • Tenacious D rocks!!!

  • Long live the D!!

  • Mij spreekt die game helemaal niet aan :P

  • Ik ben nog niet helemaal overtuigd.

  • I like Tenaciuos D, I like Jack Black, I like this game!

  • Ziet er cool uit :D

  • T ziet er echt droog uit. Het doet me op de een of andere manier aan Overlord denken. De humor?

  • Opzich klinkt het echt leuk, maar ja, ik hou niet zo van rock..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren