1. Sonic Rush (NDS)

Sonic Rush (NDS)

Laten we eens teruggaan naar het begin van de jaren negentig. De Sega Mega Drive doet het niet al te best in de winkel vanwege de gigantische concurrentie van Nintendo. Sega realiseerde zich dat het Mario was die Nintendo stand hield, dus besloten ze om een concurrent van Mario te gaan creeren. In 1991 was het zover, Sonic the Hedgehog kwam uit en was een groot succes. Sonic was geboren.

2005. Na het succes van Sonic the Hedgehog, 14 jaar geleden, hebben we tientallen Sonic games moeten verdragen. In het begin was het nog wel te doen, de snelle 2D actie bleef mensen aanspreken. Echter, sinds de Dreamcast, is het huilen met de pet op. Waardeloze games met slome en slechte 3D actie. Behalve op het minst krachtige systeem van allen, de Game Boy Advance. We hebben al maar liefst 3 redelijke Sonic Advances achter de rug, en nu krijgt de Nintendo DS ook een 2D Sonic game voorgeschoteld: Sonic Rush. Weet deze game Sonic's oude glorie weer op te pakken?

Snel, sneller, snelst

Sonic Rush is snel. Heel erg snel. Alles is aanwezig om je een gigantische adrenaline kick te bezorgen: Loopings, kurkentrekkers, gigantische sprongen. Je rent van hier en daar en van hot naar her en het gaat maar door. Een beginnende Sonic speler zal niet weten wat hem overkomt, in het eerste level ren je op gigantische snelheden overal gemakkelijk doorheen en je vliegt maar door de lucht en je rent maar door. Echt een genot. Later word het echter nog sneller, maar ook lastiger en je zult je sprongen meer moeten timen.

Nieuw is het trick systeem. Dit was al toegevoegt in enkele 3D Sonic games, zoals Sonic Heroes, maar nooit was het echt goed uitgewerkt. Als je nu in de lucht hangt druk je als een razende op B om die coole trucjes te maar blijven uitvoeren, en vlak voordat je de grond raakt druk je nog eventjes op A om de combo stijlvol af te maken. Deze trucjes zien er cool uit en alles, maar wat heb je er eigenlijk aan?

Met die vraag belanden we bij de grootste nieuwe troef van Sonic Rush: de Super Boost. In vorige Sonic games was het zo dat er maar willekeurig in het pad vijanden werden geplaatst, en aangezien het op zo'n snelheid onmenselijk is om op te tijd te kunnen reageren bots je tegen hem aan en zeg maar dag tegen al je ringen, je snelle tijd, en de kick die je beleeft wordt ook nog eens stevig onderuitgehaald. In Sonic Rush is dit opgelost: door op X/Y te drukken activeer je de Super Boost, waarmee je nog eens extra snel doorrent. Het grote voordeel is dat je gedurende een Super Boost gewoon door vijanden heen kunt rennen, en ondertussen versla je ze ook nog eens. De Super Boost kun je echter niet altijd gebruiken, de Boost Gauge moet wel opgeladen zijn. Dit opladen gebeurt door verschillende dingen, waarvan de belangrijkste het Trick System is. Met 1 flinke sprong lang combo's maken heb je je Boost Gauge helemaal vol waardoor je weer een flink aantal seconden op topsnelheid door het level heen zeilt.

Het verplichte water level is ook aanwezig.

2D? 3D?

Sonic zal ongeveer de enige franchise zijn waar echt helemaal niemand zeikt dat het in 2D is. Bijna iedere 3D Sonic is een mislukte en slechte platformer, terwijl Sonic 2D geweldig is, als het goed is uitgevoert. Geen crappy 2D Sonic voor de computer of iets dergelijks, nee, lekker op de knoppen drukken achter een game apparaat. Bij Sonic Rush wisselen 2D en 3D een beetje af, maar de nadruk van het spel ligt absoluut op het 2D rennen in het spel.

De baasgevechten zijn uitgevoerd in 3D, wat niet meteen beketent dat ze slecht zijn maar toch worden ze wel wat frustrerend na een tijdje. Zeker in het begin, omdat het enige wat je doet is wachten totdat je op het glimmende hoofd van de baas kunt springen terwijl je heel veel moeite doet om sommige aanvallen te blijven ontwijken. Ook worden ze vrij repetitief, en ik heb het gevoel dat de makers deze 3D baasgevechten er maar even snel in hebben gegooid.

Een heet poesje?

Dames en heren, maak kennis met een nieuw personage: Blaze the Cat. Waar Sonic voor de wind stond, staat Blaze voor het vuur. Gedurende het verhaal verder gaat loopt Sonic haar veel tegen het lijf, wat komt door het verhaal (waar ik overigens niet teveel op inga, aangezien het alleen dient als reden om Sonic op weg te sturen). Het interessante is dat je het verhaal van twee kanten kunt beleven: Via Sonic en via Blaze. Ze hebben allebei verschillende doelen, maar ze moeten ze op dezelfde manier zien te bereiken. Dit zorgt voor komische momenten omdat je eerst de gedachten van Sonic in een conversatie te lezen krijgt, en als je het later met Blaze speelt zie je de gedachten van Blaze in diezelfde conversatie.

Blaze is nog best een interressant personage, ze doet alsof niets haar echt kan schelen en ze gedraagt zich zelfs licht arrogant maar toch blijkt dat ze wel degelijk over dingen nadenkt. Qua gameplay is er nauwelijks verschil tussen de twee, wat op zich wel een gemiste kans is. Dit had de game helemaal niet misstaan.

Geef toe, dit is knap!

Dual Screen!

Wacht eens? Kun je dit ook niet allemaal op de GBA? Nope, het spijt me. Een geweldige toevoeging aan de game is dat het speelveld gewoon twee keer zo groot is geworden omdat de twee schermen van de Nintendo DS worden gecombineert. Hiervoor hebben de makers een zogenaamde "smart camera" ontwikkelt, waardoor je vrijwel altijd het beste zicht mogelijk hebt op wat komen gaat. Dit systeem werkt in de praktijk ontzettend goed, alleen als je een level voor het eerst speelt ben je er niet echt op voorbereid wanneer Sonic/Blaze zomaar van scherm veranderd, en dat kan je net even wat punten kosten, of je botst per ongeluk tegen een vijand op omdat je niet weet waar je bent.

Sonic Boom

Sonic Boom? Jup, dat betekent dat je sneller dan het geluid gaat. En Sonic Rush gaat inderdaad sneller dan de meeste games op de DS als het om geluid gaat. Dit is nou echt een knallende soundtrack die je echt helemaal in de snelheid opzuigt. Ze passen bij het leveldesign, de muziek past zich aan op waar je bent in een level. Super!

De graphics zien er stilstaand niet zo heel erg mooi uit, zoals je ook kunt zien in de screens. Echter, dit is echt een game die in beweging spetterend is. Geweldige 2D effecten, explosies, en de graphics lijden ook totaal niet onder de snelheid. Daarom heb ik voor de geintesseerden hier en hier wat video's van Sonic Rush opgezocht, zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel. Het enige minpuntje wat ik kan geven over de 2D graphics is dat als het heel erg druk wordt op het scherm en Sonic/Blaze racet er met gigantische snelheid doorheen, hapert de framerate zeer licht. Maar dit is toch vrij zelden, en al met al zijn de graphics gewoon schitterend. De 3D graphics zien er aardig uit, maar ook niet meer dan dat.

Miauw.

Oefening baart kunst

Sonic Rush is absoluut niet voor casual gamers. Nee, casual gamers moeten makkelijke spellen hebben waar je weinig trail & error nodig hebt. Sonic Rush wordt na 1 uur spelen al ontzettend moeilijk en je zult geforceerd zijn om levels uit je kop te gaan leren. Echter, gelukkig wordt je in Sonic Rush niet genadeloos afgestraft want elk level heeft heel erg veel checkpoints en ook hebben levels meerdere "verdiepingen". Als je op de hoogste verdieping rent zet je meestal de snelste tijd neer, maar als je dan valt is er gewoon nog een lagere, maar iets slomere verdieping.

Dit is een titel die je moet leren spelen, en zodra je hem hebt leren spelen besef je hoe geweldig het is om foutloos door al die levels heen te racen, te springen, te glijden en te grinden. Die ervaring is al het harde werk zeker waard en dit maakt Sonic Rush ook gelijk een geweldige pickup-and-play titel.

Wanneer is Sonic moe?

De hardcore Sonic fan doet er helemaal niet zo lang over om het verhaal uit te spelen, hooguit een uur of 6. Echter, de nieuweling zal van het verhaal dik 10 uur plezier hebben en dat is best lang voor een Sonic spel. Vergeet niet dat je met zo'n snelheid ook grote levels neer moet zetten. De echte replaywaarde in het spel komt echter uit het cijfers toegewezen krijgen: Aan het eind van ieder level krijg je een cijfer toegekent (van laag naar hoog: C,B,A,S). Een S rank betekent dat je ongelooflijk snel moet finishen, dat je veel gebruik hebt gemaakt van het Trick System, veel ringen verzamelt hebt, enz. Het is enorm verslavend om, als je een level goed kent, deze heel vaak door te racen voor een hoger cijfer.

Conclusie en beoordeling

None

Wat heb ik toch medelijden met console gamers. Zij mogen het lekker doen met afgeraffelde, waardeloze, en vooral slome Sonic games, terwijl het op de handhelds genieten is. Sonic Rush is dan ook echt een van de beste Sonic games ooit. Minpunten uit vorige delen zijn eruit gehaald, en hebben plaats gemaakt voor goede toevoegingen aan de gameplay. Dit is Sonic op oud niveau, dit is de evolutie zoals die al een paar jaar geleden had gemaakt moeten worden. Maar hij staat er, en hij is geweldig!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Leuke 3D toevoegingen
  • Snel!
  • Super Boost
  • Trick System
  • Verhaal van twee kanten te horen krijgen
  • Minpunten
  • Leveldesigns uit je kop leren
  • Baas gevechten worden frustrerend

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Drama…

  • Beetje kinderachtig van blizzard.. Met die miljoenen die ze maken van de WoW spelers kunnen ze dit toch wel eventjes betalen :P

  • Nou, dat is een geweldige samenwerking.. -_-

  • Waar ging die 'twist' eigenlijk in eerste instantie over?

  • Daar gaat het niet om, ze doen het niet om te pesten ofzo…

  • Zelfs voor zulke bedrijven zijn dit enorme bedragen hoor, daar moet je je niet in vergissen. Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen…

  • @Kaiwa!

    het gaat niet om het geld, het gaat om het principe :P

  • Gast, je geeft niet 'zomaar' 400k weg. Dus blijkbaar was AB plusminus 2.000.000 aan Valve verschuldigd, maar heeft, naar eigen inziens, slechts 1.600.000 betaald.



    Dan zit AB toch gewoon fout?

  • Samenwerken en aanklagen gaat niet samen.

  • wat is de reden van aanklagen dan? (jha, ik weet ook niet alles)

  • Samenwerken en aanklagen gaat niet samen.

  • Ze blijven ook moeilijk doen.

  • het gaat in dit geval ook niet om het geld maar om het niet nakomen van een contract

  • Valve heeft gelijk. yep AB life's a bitch

  • Lijkt me dat Valve gewoon recht heeft op het beloofde bedrag. Valt verder weinig over te zeggen, aangezien we het fijne er niet van weten.

  • Ik zie VALVe niet als een bedrijf dat onduidelijke zaken als dit uitbuit, Activision Blizzard on the other hand…

  • lijken wel kleine kindjes

  • Hmm, najah, je weet natuurlijk nooit hoe dit precies gegaan is, maar zoals het hier staat zou Activision Blizzard gewoon moeten betalen.

  • LOL EMO GEEF ZE DE MONY EN KLAAR IS KEES.. DAM NET ALOF BLIZZERD KAPOT GAAT ERAAN

  • Wow, gaat er lekker aan toe daarzo. Vind dit net een script voor een film of een miniserie. Vind dit nu al vermakelijker dan goede tijden, slechte tijden en nee daar kijk ik niet naar (just joking) lol.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren