1. Final Fantasy VIII (PS1)

Final Fantasy VIII (PS1)

Heel soms, als de huidige generatie me niet meer kan bekoren, grijp ik nog wel eens terug op mijn oude spellen. Dan prop ik Super Mario Land of The Legend of Zelda: Links awakening in de GB-player of ik ga Metal Gear Solid spelen op de psx. Maar als ik de psx opstart, dan wil ik weer eens een Final Fantasy game spelen. En dan in het bijzonder een episode uit de serie die in 1999 naar Europa werd gebracht door de noeste werkers van Squaresoft. Man, wat heb ik die game kapot gespeeld.

Want Final Fantasy VIII is naar mijn mening een van de betere turnbased rpg’s ooit gemaakt. De enige games die beter zijn, dat zijn de voorgangers van deze titel. Waarom vind ik dat? Nou, het sterkste punt van deze game is toch het verhaal. Als je een ding moet toegeven, dan is het wel dat Japanners een enorm gevoel voor drama hebben en een voorliefde voor suikerzoete meiden. (ach, wie niet?) Maar het mooiste aan deze game zijn toch wel de cutscenes die het verhaal vertellen. Vooral van het openingsfilmpje ga je bijna kwijlen.

Irritatie animatie

Hoewel we nu in 2006 zijn en het turnbased systeem uiteindelijk zeer verouderd is en dat we allemaal spontaan beginnen te kokhalsen als we weer met random encounters te maken krijgen, laten we daarvoor onze ogen dicht doen. Nou, laten we net doen of er zoiets bestaat als een tijdmachine: We stappen in en keren terug naar 1999, waar we ons niet irriteerde aan random encounters en turnbased battles. We wisten toen niet beter! Het enigste (best wel behoorlijke) minpunt die we toen al opmerkte, is dat je vooral in het begin van de game, zo’n anderhalve tot twee discs, alleen maar afhankelijk bent van je GF, oftewel Guardian Force. Deze krachtige elementaire goden, helpen je in de strijd. Deze zullen allemaal elementen hanteren zoals vuur, ijs, bliksem, wind enz. Deze GF’s zullen net zoals je characters doorgroeien in levels en alsmaar sterker worden. Je zult ze ook verscheidene nieuwe vaardigheden aanleren die stats zullen verhogen van de GF’s zelf en kan zelfs de kracht boosten van verscheidene vaardigheden die zijn verbonden aan je main characters. Maar wat is het probleem van deze GF’s? Elke keer als je ze oproept, zal er een animatie volgen van de opgeroepen GF, die toch al gauw een halve minuut inneemt. In het begin is het tof om te aanschouwen, maar naarmate je verder komt in de game, zul je het niet meer zo leuk vinden, saai zelfs. Waarom je niet je wapens kunt gebruiken? Nou in het begin van de game, zelfs als je ze upgrade en hun kracht opvoert met magie (kom ik later op) is de schade die je toebrengt aan de vijand nihil. Pas vanaf disc 3 wordt het interessant qua wapens, en dat vind ik wel best minder…

Love is in the air

Het sterkste punt aan de game is het verhaal, die werkelijk veel plot twists kent en natuurlijk die bizarre Japanse humor. Het verhaal begint als er een cutscene start die een gevecht laat zien tussen 2 jonge gasten, Squall en Seifer. Het is overduidelijk te zien dat de heren elkaar niet zo mogen. Squall woont op het grote Balamb Garden, een trainingscentrum vol tieners oftewel studenten die maar een ding willen: SeeD lid worden om zo krachtige en geweldadige tovenaressen te stoppen die slechte dingen van plan zijn met de wereld. Het verhaal begint erg luchtig: Squall is een gozer die alleen om zich zelf geeft en moet niks van anderen hebben. Dan ontmoet hij zijn teamleden waaronder heethoofd maar de goedaardige Zell en Selphie die altijd vrolijk en onbezorgd is. Dit tweetal is het tegenovergestelde van wat hij is en ziet het eigenlijk niet zitten dat dit zijn teamgenoten zijn. Dit drietal slagen voor hun examen en krijgen al gauw hun eerste missie en daar begint het verhaal pas echt: Je party, die later wordt versterkt door Quistis en Irvine, zal later een aantal keer in slaap vallen, waardoor ze in een droomwereld tercht komen en in de huid kruipen van een drietal vreemde maar goede gasten genaamd Laguna, Kiros en Ward. Waarom dit gebeurt dit? In het begin heb je geen idee, maar later wordt alles duidelijk. Later zal het verhaal zich ontpoppen als een waar boy meets girl verhaal, wanneer Squall Rinoa ontmoet. Dit meiske vecht voor vrijheid en haar onbezorgde karakter zorgt er voor dat Squall eindelijk ontdooit en de twee hopeloos verliefd op elkaar worden. Maar Squall zal zijn gevoelens aan de kant moeten zetten, omdat een nieuwe tovenares de wereld wil gaan overheersen en dat hij en SeeD de wereld moet gaan redden van de ondergang. Voorspelbaar, maar niet minder leuk.

Junkies

Opmerkelijk is het magiesysteem in deze FF. Je hebt het zogenaamde Junction systeem, waarmee je magie aan je zelf kunt koppelen. Dit werkt zo: Je start met dat je een GF koppelt aan een character. Je kunt daarna je vechtcommando’s kiezen die je wil gaan gebruiken, dit zijn de gebruikelijke item, magic opties. Maar daarna kun je ook kiezen voor het commando Draw. Met draw kun je magie weghalen bij vijanden en deze worden toegevoegd aan jouw magie stapel. Van elke magie kun je trouwens 100 units maximaal meedragen. Deze magie kun je zelf gaan gebruiken om vijanden mee aan te vallen, maar je kunt het ook koppelen aan je stats. Deze varieren van het tegengaan van poison, sleep, blind enz. aanvallen of het verbeteren van je elementaire defensie. Om maar een voorbeeld te nemen, als je 100 Fire spreuken aan je elementaire defensie koppelt, zul je 50 % schade minder krijgen door vuur aanvallen. Het valt op dat je magie in deze FF weinig gebruikt. Ik gebruikte verworven magie altijd om mijn personages sterker te maken qua aanvalskracht en te behoeden voor magische aanvallen inplaats van dat ik ze gebruik om vijanden aan te vallen. Is ook een andere manier van magie gebruik, maar ik hou ervan om via magie aan te vallen, weet niet waarom is iets persoonlijk. Is een beetje mieren neukerij, maar ik merk het wel op. Je kunt ook magie aan de aanvalskracht van je wapens koppelen, zodat je wapens aanzienlijk meer schade veroorzaken. In het begin van de game valt dit behoorlijk tegen, maar op de laatste twee cd’s kun je eindelijk je wapens upgraden met allerlei zeldzame items en koppel je daarnaast nog krachtige magie aan je wapens, waarmee je al gauw schade veroorzaakt die de 9000 HP makkelijk voorbij gaat. Over schade gesproken, alle characters hebben de beschikking over een Limitbreak. Deze limitbreaks zorgen voor enorme schade die je vijanden op hun knieen zal dwingen. Bijvoorbeeld Squall kan aan het eind van de game als hij het machtige Lionheart zwaard bezit (Gunblade) de dodelijke Lionsheart uitvoeren waar hij een serie van aanvallen loslaat op de vijand van minstens 9900 HP schade per keer dat hij de vijand raakt! Zo hebben de andere personages ook hun toffe mogelijkheden, maar als ik die hier allemaal ga noteren zal de lol er gauw van af zijn. Geen spoilers dus.

Back to the future

Terug in 2006 kunnen sommigen onder ons niet meer voorstellen dat we rpg’s nog turnbased spelen. Nu moet alles volgens de regels van realtime battles, die door Squaresoft werd toegepast in het briljante Vagrant Story en recentlijk in FF Crystal Chronicles. Maar ik weet niet, het heeft toch wat die turnbased vechtsystemen. Misschien word ik wel sentimenteel, je zou haast een traantje wegpinken bij alle avonturen die je hebt beleefd in virtuele werelden die bedrijven als Squaresoft ons heeft voorgeschoteld. Zo ook FF VIII, dat me maanden lang in zijn greep heeft gehouden. Ik start de game ook wel nog eens op. Dan speel ik, zet ik mijn psx uit, dan ga ik verder, zet ik de console weer uit en dit proces herhaalt zich totdat ik de game weer heb uitgespeeld. Dan kijk ik met grote ogen naar de klok die me verteld dat ik meer als 100 uur ben bezig geweest met deze game. De aantrekkingskracht van deze game?

Het verhaal, de romantiek tussen de characters, de vette limitbreaks, de monsters, toch de turnbased battles? Jij zegt het mij maar. Een ding weet ik zeker: Deze game zal ik zo lang ik games speel blijven herspelen vanwege wat de game mij in het geheel bied. Ahhh, de herinneringen. Ohh, ontsnapt mij daar toch een traan langs mijn wang...

Conclusie en beoordeling

None

Final Fantasy VIII is een van de beste rpg’s die je ooit zult spelen en naar mijn mening de mooiste opening movie ever. Okee, het turnbased fighting is anno 2006 flink verouderd, maar dat mag de plezier niet drukken. Geniet met me mee van de game!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • In 1999:
  • Toffe graphics
  • Super verhaal
  • Grote wereld die je uren bezig houdt
  • Limit breaks
  • Cut Scenes
  • Minpunten
  • GF animaties

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Waarom nou weer celshading -_-.

    En ik hoop dat ze de motionplus bundelen met de game.

  • ja als de game wilt ben je verpligt om zo een wii mode plus te kopen

  • Vroeger had je bij de N64 ook de Expansion Pack nodig voor games als Donkey Kong 64 en Majora's Mask. Zo gaat het nou eenmaal.

  • Fijn, door dat cel shading lijkt het al weer een stuk minder echt.

    &@#$%&#!

  • Zijn ze dan wel VEEL te laat mee

  • Waarom zo negatief over celshade? Ik vind het juist een goede stijl dat erg bij de Wii past. En bovendien, de stijl van The WindWaker was toch ook gewoon prima? Quit whining bitchez, just enjoy.

  • Als de game maar goed wordt.

  • LAME!

  • @black Puma



    Omdat de Wii hardware zo enorm zwak is ;-)

    Cell Shading vergt minder hardware rendering, en kan er dus meer in beeld gebeuren.



    Cell Shading is achterhaald, en past daarom ook prima bij de Wii ;-)




  • Lijkt me gaaf en iets dat ik eigenlijk bij de 1ste Red Steel verwacht had. Maar ik heb de 1ste game ingeruild omdat ik er heel erg misselijk van werd…

  • Cellshading is een enorme plus. Je kan zo zeer goede beelden op het scherm krijgen zonder al te veel kracht van de hardware te gebruiken.

    Neem bijvoorbeeld Windwaker, die kan nog makkelijk mee tussen alle nextgen geweld.



    En cellshading achterhaald? Wat is dat voor bullshit? Kom eens met argumenten waar een onderbouwing bij is Sir Avalon want jij praat poep.



    Wii-MotionPlus, goedkope toevoeging met veel potentie dus dit kan zeker vet worden.




  • Handig bekeken, dat moeten de mensen het wel kopen xD

  • Nintendo heeft natuurlijk wel een plannetje om motion + te verkopen en dat heet WII SPORTS RESORT

  • Cel shading vind ik wel tof en ik was zowiezo al van plan om ooit eens WiiMP te kopen, dus nu koop ik het waarschijnlijk samen met RedSteel 2. (:

    Geen probleem voor mij. ^^

  • Krijg je hem er dan ook bij? Of moet je per se dat debiele Wii sports spelletje kopen voor de Plus?

  • Lijkt me erg vet!

  • @ Broodje kroket: Denk dat als de uitbreiding persé nodig is, je het spel wel in een bundel kunt gaan kopen ja.



    Ik vind het een goede ontwikkeling dat motion plus nodig is voor dit spel.

    Dan kunnen ze er optimaal gebruik van maken zonder dat spelers benadeeld worden.


  • Tuurlijk Sir_Avalon, want een vent in een cowboy achtige trenchcoat met een kantana in de ene en een futuristische revolver in de andere hand is ook zó realistisch. Cel-shaded past alleen maar beter bij de, overigens zeer weinige, concept art die is vrijgegeven.

  • screenshots : http://games.blogo.nl/?comments/200951-red-steel-2-screens.html

  • ^

    Wou net zeggen dat de screenshots zijn released in Nintendo Power en dat het er eigenlijk erg mooi uitziet… En Wat maakt het uit dat eht Cellshaded is… vind het persoonlijk een veel mooiere stijl dan realistisch en het kan dan erg goed verouderen =)

    Dus een WMP bij Wii Sports en eentje los kopen voor bij deze game… perfect =)



    Ben trouwens ook wele rg blij dat ze echt hun tijd voor deze game neme. Vond de eerste Red Steel super vet, maar het had echt zijn momenten dat het gewoon bagger was. Erg zonde want het spel heeft nog steeds best veel potentie…



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren