1. Pro Evolution Soccer 5 (PS2)

Pro Evolution Soccer 5 (PS2)

Inleiding

Een rasecte Pro Evolution Soccer fan ben ik. Het eerste en daaropvolgende deel liet ik onbewust aan de kant, om vervolgens bij deel drie voor het eerst in een droom terecht te komen. Het zag er allemaal wel niet zo mooi uit als FIFA, maar spelen deed het alleszins een stuk beter. Het scoren verliep minder vlot, wat bijdroeg tot het gehele realisme, net als de bewegingen die een pak menselijker oogden. Ook deel vier war superieur, een grafische opknapbeurt, nog meer bewegingen en de toevoeging van enkele belangrijke licenties. Of dit laatste deel even ingrijpend is, verneem je hier.

Master League

De makers van de game weten ook dat het zeer moeilijk is om jaar na jaar te presteren, steeds weer een steengoede game af te leveren en dat je met enkel je best doen niet ver geraakt. Het moet al de concurrenten als het ware verpletteren. Wetend dat FIFA steeds beter en beter begint te scoren, maakt het Konami enkel en alleen maar moeilijker, leuker voor ons want zo krijgen we eindelijk nog eens de keuze. Wat je van een Pro Evo intro verwacht zijn ongetwijfeld drie minuten waarop onbekende voetbalvirtuosen bikkelharde duels met elkaar aangaan. Niets is ditmaal minder waar. In deze beginscene staat de muziek een versnelling en volumeknopdraai lager en zijn de beelden eerder technisch. Spelers die rond, door en tussen schermen heen lopen en de bal op een zo acrobatische manier van de grond proberen te houden. Alle spelmoda aan het licht brengen is volgens mij niet nodig. Zoals elke soccergame kan je een vriendschappelijke partij ballen, je eigen cup of competitie in elkaar steken of onder options de generale settings wijzigen.

Dit deel kan tevens ook online, maar kon nog niet getest worden. Wat Pro Evolution Soccer al jaren bekend maakt is zijn heuze Master League. Hier neem jij de leiding van een team naar keuze en speel je hiermee competities zolang je banksaldo het goed doet. Nee, ik bedoel niet dat je maandelijks geld moet neertellen om deze ML te kunnen spelen, maar in de game kan je naar harte lust transferen, spelers contracten aanbieden en een heleboel andere dingen die bij het manager-zijn komen kijken en is het de bedoeling om je bankrekening gespekt te houden. Je kan dus het best beginnelijk geen erg dure spelers die een contract vragen om van neer te vallen, maar rustig opbouwen en naargelang je saldo spelers beginnen aan te trekken. Geld verdienen doe je door vaak te winnen, doelpunten te scoren of competities te winnen. Naast centen krijgen je spelers ook ervaringspunten, die je speler stelselmatig sterker, technischer, sneller en meer begaafd maken. Je kan dit een beetje vergelijken met een RPG. Gebruik je tijdens de wedstrijd vaak baanbrekende bewegingen, dan zal je Flair-metertje hierin talrijk toenemen. Hoewel dit systeem in het vorige deel ook aanwezig was, is het absoluut het vermelden waard. In het menu van de Master League zet ook heel wat zoets verborgen statistici. Zo kan je oproepen welke speler het hoogste gemiddelde waardecijfer heeft, wie er het meeste keren wist te scoren en welke er het meeste assists afleverden.

In de game zit ook een Edit mode verwerkt. Je kan bestaande spelers aanpassen of zelf een nieuwe speler maken. Hem vervolgens in een team steken is ook mogelijk. Dat team kan je uit de lijst van bestaande teams kiezen of uit een zelft ontworpen club. Bij deze creatie kan je werkelijk alles zelf bepalen. De clubkleuren, het stadion en zelf een sponsor waarvan je naam zelf kan plaatsen op je shirt. Een kleine, misschien minder belangrijke vernieuwing is dat je je eigen voetbalschoenen kan ontwikkelen. Met knalgele schoene ronddolen over het veld is dus allemaal best mogelijk!

Game(ga)play

Al vanaf het eerste deel staat PES bekend voor zijn superieure gameplay. In alle opzichten van het woord weet het concurrenten als FIFA en Tis Is Football (dat de strijd ondertussen al heeft opgegeven) gewoonweg naar het hiernamels te kegelen. Fifa mag de laatste jaren dan wel een flinke opmars hebben gemaakt richting het hoogste schavotje, PES biedt gewoon meer en gaat nu zelfs nog een stapje verder. Truitjes die spontaan uit de broek komen is daar een ideaal voorbeeld van. Ook de scheidsrechter fluit opvallend sneller, in botsing komen met een speler wordt vaak afgestraft en ook tackelen zal in dit vijfde deel tevergeefs worden afgefloten. Op een gegeven moment voerde ik een tackel uit die werd toegelaten door een balvoordeel, de tegenstaders mistte de kans en mijn speler kreeg alsnog een gele kaart, geen overtreding. Knap werk.

Grafisch

Beetje bij beetje weet Konami het grafisch allemaal een beetje op te poetsen. Niets baanbrekend, maar het ziet er toch allemaal mooi genoeg uit. De bekende spelers zien er rasecht uit en ook de rest bevat genoeg polygonen om er van achterover te vallen. Nogmaals, grafisch tipt het niet aan FIFA en zal dit waarschijnlijk ook niet doen. De gameplay maakt dit meer dan goed.

Conclusie en beoordeling

None

Vol hoge verwachtingen kijken we steeds weer uit naar een nieuwe PES-game. Ook naar dit deel werd er maanden voor de release al gretig gezocht naar nieuwe beelden en informatie. De online mode is eindelijk van de partij, wat opnieuw een schot in de roos is. PES5 is vet en deel 6 zal heel wat moeten hebben om weer dat tikkeltje beter te zijn.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Gameplay is hemels
  • Online modus
  • Graphics
  • Minpunten
  • slechte a.i.
  • geen transferoptie

Dit artikel delen

Over de auteur

Ratch Momenteel redacteur bij CHIEF en 9lives.

Reacties

  • Dat wordt een vette game!!

  • Ik heb mij ontzettend geËrgert aan de minime variatie aan stemmen in Oblivion en Fallout. Het zijn van die details die op den duur gaan opvallen, en uiteindelijk ergeren. Soms had ik het gevoel: ''Hé, met deze persoon heb ik toch al gesproken?''. Dit bleek dan niet het geval, maar het gevolg was wel dat ik weer vertraging opliep in de missies, omdat ik kilometers en kilometers de verkeerde kant uitging, opzoek naar die ene NPC.



    Prettig dat er aan wordt gewerkt, en ik hoop dat meer ontwikkelaars dit voorbeeld zullen volgen in het fabrieken van RPG's

  • Dat is echt veel maar zal wel mooi klinken. Heb je gelukkig niet heel de tijd dezelfde stemmen

  • Dat is wel tof, vind het zelf ook irritant als verschillende personages van dezelfde stem worden voorzien.

  • @m.art-in
    helemaal weer met je eens!

    moet wel zeggen dat het met fall out 3 stukke minder was


  • In KotOR en Mass Effect had je dit ook relatief vaak, het is dus afwachten of het deze keer wel beter wordt.

  • Ik heb mij ontzettend geërgerd aan de minime variatie aan stemmen in Oblivion en Fallout

    Ik niet zo. Het hadden er inderdaad wel meer mogen zijn, maar ik heb me er niet echt aan geërgerd.

    144 is dan wel weer een beetje overdreven :O

  • Dat zijn er wel héél veel :O



    Omg, dat kost ook wel veel geld, kunnen ze beter in de game zelf stoppen miss :)

  • Ik kijk ontzettend uit naar deze game BioWare _0_

  • veeeel :O

  • 144 stemacteurs, Bioware zal er wel voor gezorgd hebben dat die mensen gescreend zijn en hun vocale prestaties geen afbreuk doen aan de kwaliteit van deze game. Weer een teken aan de wand dat ze grote plannen hebben met deze game.

  • En die mogen ze ook allemaal gaan betalen.

  • Inderdaad :')



    Microsoft Sam FTW!

  • Hoeveel stemacteurs worden er normaal gebruikt dan…

  • Hoeveel stemacteurs worden er normaal gebruikt dan…

    Ik gok zo'n 5-10 voor een normale game.



    OT: Dit geeft echt aan dat BioWare deze game serieus neemt, maar het gaat ze desondanks een flinke smak geld kosten.


  • BioWare is nu van EA, vandaar dat ze 3 grote dure projecten aan het ontwikkelen zijn.

  • $$

  • netjes!

  • nice!!!

  • Netjes en ik wacht wel op de preview/review van deze game voordat ik hem aanschaf!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren