1. Fire Emblem: The Sacred Stones (GBA)

Fire Emblem: The Sacred Stones (GBA)

Ik had zin in een memberrecensie. En ziedaar, ik heb nog geen GBA-game beoordeeld. Bij dezen een recensie over Fire Emblem: the sacred stones

Stenen. HEILIGE stenen

Zoals bij alle RPG's is het verhaal belangrijk. Ook dit spel heeft een groots verhaal met vele wendingen erin.

Je hebt 5 magische stenen. De zogenoemde: Sacred stones. Deze beschermen het land tegen onderwereldse wezens. De stenen zijn verdeeld onder de koninkrijken. Een daarvan, Grado, probeert plotseling alle stenen te vernietigen. Zijn leider, die dus de bevelen geeft, is veranderd van persoon als het ware. Hij valt eerst aan bij het dichtstbijzijnde rijk en dat is Renais. Jouw verhaal begint bij de aanval op Het (met hoofdletter) kasteel van Renais waar diep in de kerkers een van de stenen ligt. De koning van Renais beveelt haar dochter Eirika samen met generaal Seth en soldaat Franz te ontsnappen. Jij gaat alle andere koninkrijken waarschuwen. Hierbij gebeuren natuurlijk veel dingen onder andere met je broer Ephraim.

onze heldin Eirika

strategie

Natuurlijk is die er. Zoals bij elke RPG is strategie belangrijk. Er zijn namelijk verschillende elementen die een rol spelen bij je aanvallen.

terrein

Er gaat niets boven het in een open veld staan, omringd door boogschutters. Ik kan niet wachten tot ze me missen… Ja doei. Je hebt verschillende terreinen. Die geven je extra verdediging of meer kans op het ontwijken van aanvallen. Net als het bovengenoemde ‘’voorbeeld’’. Als je je verstopt achter de bomen van een bos maak je natuurlijk meer kans dat die boogschutters je missen. Of wat dacht je van een fort die je meer verdediging geeft en je elke beurt geneest. Op welk terrein je je bevindt kan zeer veel uitmaken.

Hier kun je een paar van de terreinen zien.

De wapendriehoek

Zoals een steen een schaar verslaat, zo verslaat een bijl een lans. In Fire Emblem heb je eigenlijk 7 soorten wapens. Die verdeel je in twee groepen en een wapen, de boog, houd je apart. De 1e groep is het zwaard, de bijl en de lans. De 2e is licht, duister en anima. Het werkt net als steen-papier-schaar. Bijl verslaat lans, lans verslaat zwaard en zwaard verslaat bijl. Zo dus: bijl-lans-zwaard-bienz enz… Ook bij de magieaanvallen: licht-duister-anima-licht enz enz… Als je met het juiste wapen op de juiste man aanvalt levert dat voordelen, zoals meer kans op een rake klap.

Evolutie

Je characters kunnen zichzelf ontwikkelen. Natuurlijk in dingen als aanvalskracht, verdediging en snelheid, maar ze kunnen ook van vorm wisselen of beter gezegd van uitrusting. Zij hebben 3 stadia’s. Als beginneling evolueer je vanzelf als je eenmaal level 10 haalt. Zodra je eenmaal voorbij het eerste stadium bent kom je bij de tweede. Ook hier moet je minimaal level 10 halen en ook nog een speciaal voorwerp. Het derde stadium is – als het goed is – de laatste en eveneens de sterkste vorm.

Je krijgt altijd twee keuzes en dan word je iets. Bijvoorbeeld kan een simpele soldaat te voet evolueren in een man/vrouw te paard. Die kan vervolgens weer evolueren in de snelle en sterke paladin. Iedere vorm heeft zo zijn eigen voor - en nadelen.

Zo ongeveer beweeg je

meerderspel

Genoeg over de technische aspecten. Wat voor dingen kun je doen met een vrind, een pal, een mattie. Nou om te beginnen is het een rpg… Juist… en rpg’s en multiplayer gaat niet vaak samen. Helaas ben ik mijn linkkabel kwijt maar er is nog altijd een oefenoptie. Het is simpel. Je kiest een groepje mensen en die vechten tegen elkaar. Geen terrein meer maar een aanval omstebeurt. Je kiest je mannetje en die doet dan een aanval op een ander mannetje van de tegenstander. And so on, and so on. Simpeler gezegd een deathmatch. Concept is leuk (en oud) maar niet echt spectaculair. Als het geen rpg was, was het cijfer vast en zeker veel lager.

Veranderingen! :unsure:

Uhm tja. Ik heb het vorige deel niet dus veel veranderingen kan ik niet opnoemen. Maar er zijn er wel een paar die ik weet… denk ik. Maar gaan veranderingen ook om dat wat niet is veranderd. Nou ja. Je ziet wel.

Ten eerste heb je nu een kaartje waar je naar toegaat na elke gebeurtenis/missie of hoe je dat ook wilt noemen. Zo kun je ‘’terug’’ (je gaat niet naar het stadje/dorpje/veldje zelf terug) gaan naar een bepaald gebied. Dan kun je ,als er bijvoorbeeld een winkel is gestationeerd, iets kopen. Later in het spel komen er ook vijanden naar een gebied. Rijs dan terug en je bevind je in een gevecht. Handig om te trainen.

En wat is er niet/lichtjes veranderd. De graphics en de gameplay. Welnu, is dat erg? Dat verschilt. De gameplay is (voor zover ik weet) niet echt veranderd. Ikzelf heb dus het 1e deel niet gespeeld en vond de gameplay geweldig. Maar positioneer ik mezelf in een veteraan FM speler kan ik het begrijpen dat hij iets anders wou zien. En dan de graphics. Nu ben ik niet zo’n iemand die graphics helemaal vooraan stelt ,maar we hebben het hier over veranderingen. En tja, die zijn er nauwelijks. Nogmaals stel ik de vraag: Welnu is dat erg?. Het antwoord is tweedelig. Aan de ene kant is de engine en alle bewegingen al gefinetuned tijdens het vorige spel. Aan de andere kant is het wel saai hoor, dezelfde graphics uit deel 1. Ik ga voor vernieuwingen.

Maar ja vernieuwingen. Zijn die te vinden in dit spel? Ja. Maar zijn die vernieuwingen dingen waarvan je zegt: ‘’Ik ga uit mijn dak’’? Nou… nee… niet dat ik het 1e deel ooit gespeeld heb. Ik ken wel genoeg mensen die dat wel hebben gedaan en die het roerend met mij eens zijn.

Auw. Dat wordt een litteken

Een picasso of een mozart?

Voor de mensen die de afgelopen 300 jaar onder een steen hebben geleefd: Picasso is een schilder en Mozart is een componist.

In de alinea hierboven heb ik al gezegd dat de graphics niet vernieuwend zijn. In deze alinea gaat het echter niet om wat het was, maar om wat het is. En het is geweldig. De geluidjes kan ik zo even voor je zingen. En de graphics zijn niet ongelooflijk, niet een groots vuurwerkspektakel of een Da Vinci. Wat is het dan vraag je me? Simpel: het is gewoon fire emblem. Gewoon… gewoon. Net als een mens gewone dingen doet zijn de graphics de dingen die het spel doet. Lekker vaag hè :p

Oftewel?

Fire Emblem is een spel dat zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld. In gameplay is het super, eveneens in het geluid en de graphics mochten anders maar dat maakt het nog niet slechter. Veel variteit in de gevechten geven dit spel een volwaardig cijfer.

Conclusie en beoordeling

None

Deze fire emblem raad ik aan voor de mensen die deel 1 nog niet hebben gespeeld. De verbeteringen zijn minimaal en dat is goed voor de beginnelingen FM-spelers onder ons. Voor de mensen die FM al wat langer spelen is het geen goed idee om dit spel te kopen tenzij je een collectie hebt.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • verhaal
  • gameplay
  • geluid
  • graphics om wat het is
  • Minpunten
  • multiplayer
  • minimale veranderingen
  • graphics om wat het niet is

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • erg zwakke line-up hoor



    Waar blijft de aankondiging van VC 2 ?

  • Bayonetta gaat echt bruut worden :)

  • ben benieuwd

  • ben benieuwd

  • Heb het gevoel dat de E3 weer als vanouds gaat knallen dit jaar.

  • Alpha Protocol vind ik een potentiële topper, heb er nog wat filmpjes van bekeken en het bevalt me. Grafisch is het niet de mooiste game maar de gameplay lijkt mij verslavend en goed in mekaar gestoken.

  • the conduit is de enigste goede game

  • We zien het wel. Misschien is Bayonetta toch wel leuk.

  • Alpha Protocol !

  • Hieronder volgt de volledige lijst

    Uiteraard zal het bedrijf meer games laten zien dan alleen die op de lijst hier staan.

    Beetje tegenstrijdig vond ik zelf.



    Anyway, die olympische spelen games waren wel te verwachten, evenals the Conduit.

    Ik ben benieuwd naar de rest. :)




  • platforms erbij vermelden kan wel eens handig zijn ;)

  • Bayonetta wel vet worden denk ik

  • Bayonetta maar even aanzien, maar denk niet dat dat het gaat worden.

  • Alpha Protocol en The Conduit kijk ik het meeste naar uit!

  • Er zit niks interesants bij voor mij…

  • ik had nog niet gehoord van Vancouver en planet 51. Dus ben benieuwd

  • @Mole28



    Vancouver was een inkoppertje.

  • Ik hoop echt dat The Conduit een hele goede game wordt, ben benieuwd naar de beelden.

  • Alleen bayonetta denk ik

  • Kan niet wachten op The Conduit!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren