1. Super Smash Bros. Melee (NGC)

Super Smash Bros. Melee (NGC)

Mijn Ode aan Super Smash Brothers Melee:

Wat ben ik gek op dit spel,

mensen om me heen weten dit wel.

Het origineel op de N64 speelde ik veel,

maar toen kwam het cube-deel.

Elke week haal ik hem uit de kast,

want dat staat bij mij thuis vast.

Elke week geef ik Gannondorf een oorvijg,

mijn glimlach bewijst dat ik er geen genoeg van krijg.

Een laserzwaard tegen Fox z’n reet,

Ik zie hoe mijn tegenstander zweet.

Deze game is de historie van Nintendo,

in al zijn glorie.

Het gaat meestal hard,

Maar ik sluit je in mijn hart.

Gamers die de game dissen krijgen met mij aan de stok,

Super Smash Brothers Melee, you Rock!

Jup, hij heeft zijn verstand verloren denken jullie nu vast. Helemaal niet, maar dit is een van meest favoriete titels op de Gamecube en ik wil al heel lang iets schrijven over deze titel, het heeft al sinds de N64 versie mij in zijn ijzeren greep en het verbaasde dat de cube versie me nog zo kon boeien. Elke week speel ik nog wel een potje in de classic mode of de multiplayer. Met veel plezier gebruik ik items uit verschillende nintendo-franchises en speel ik vooral met Link en dan drijf ik mijn tegenstanders tot waanzin.

Simpel

Voor diegene die het spel nog niet kennen, al betwijfel ik dat, leg ik het spel opzet nog een keer uit. De bedoeling is in deze game om je tegenstanders uit het level te meppen, om zo punten te scoren. Je doet dit met een vrij simpele besturing, die al snel vertrouwd aanvoelt. Waarmee zul je moeten vechten? Met 25 bekende en minder bekende Nintendo figuren die heftige klappen gaan uitdelen waaronder (Dr.)Mario, Luigi, Peach, Bowser,Yoshi, Donky Kong, Captain Falcon, Fox, Falco, Ness, Iceclimbers, Kirby, Samus, Princess Zelda/Sheik, Link, Young Link, Gannondorf, Pikachu, Jigglypuff, Pichu, Mewtwo, Roy, Marth en Mr. Game and Watch.

Modes

De hierboven genoemde personages krijg je niet zomaar aan het begin als je het spel opstart. Je zult ze moeten verdienen in de verschillende modes. Als 1 speler kun je beginnen in de classic mode, waar je level voor level de boel doorloopt om uiteindelijk nieuwe personages, muntjes en trofeeën wint. Op die laatste 2 kom ik later wel terug. Je hebt ook de adventure-mode, waar je door 10 typische Nintendo levels heen mag boksen ook voor muntjes en trofeeën. Later zul je ook de Allstar mode unlocken, die een stuk lastiger zijn. Daarnaast zijn er event matches, waar je missies moet volbrengen. Dit houdt in dat je binnen de tijd een vijand moet verslaan, een bepaald aantal k.o.’s probeert te halen enz. Je hebt ook Stadium, waar je extreem moeilijke opdrachten moet uitvoeren, bijvoorbeeld 15 minuten je zelf staande houden tegen male en female wireframes. Je kunt ook de target test en home run minigame spelen. De graphics van de game zijn voor een eerste generatie game nog steeds mooi. De characters zien er geweldig uit, en dat geld ook voor hun aanvallen. De meeste levels zien er goed uit, en sommige hebben leuke effecten. Zo veranderd het Pokemon stadium telkens van ondergrond en het level van Kirby met de boom die je wegblaast, dat jezelf of tegenstanders kan benadelen. De levels worden vergezeld door de herkenbare nintendo tunes, een feest van herkenning voor de nintendo fans.

Coins and Trophies

In SSBM kun je na elke match muntjes verdienen. Deze muntjes kun je in wisselen voor trofeeën. Waar bij de originele Smash Brothers een echt doel onderbrak, is er meer te doen in deze versie. Zo zijn er meer dingen te doen voor de singleplayer, maar deze trofeeën geven het spel meer rek. Zo zijn er meer als 250 trofeeën te verdienen, die allemaal iets vertellen over de rijke historie van Nintendo. Deze trofeeën komen uit games als Mario, Zelda, Metroid en Pokemon. Maar ook oude games passeren de revue, zoals klassieker Duckhunt, Exitebike, maar er zijn ook beeldjes te verzamelen van Pokémon en Luigi’s Mansion. Virtuele verzamelwoede!

Multiplayer fun met items

Maar de voornaamste functie van deze game is multiplayer vermaak. En beste mensen ik ken weinig andere spellen die dit soort fun bieden. Je hebt verscheidene mogelijkheden voor een melee, die stel je in en de strijd kan beginnen. Vooral met vier spelers op één scherm is de chaos compleet. Overal waar je kijkt vallen er klappen, worden tegenstanders de lucht ingeslingerd en komen items uit de lucht vallen. Dit is de ultieme fighting/party game, die gewoon je uitnodigt om het te spelen. Er zijn vele mogelijkheden, zoals giant melee waar je als reuzen door de levels rond hupt of super suddendeath, waar iedereen start met 300 % schade. Zo zijn er nog vele andere mogelijkheden, maar nu kan ik eindelijk vertellen over de items. Geregeld zal er in de strijd items uit de lucht vallen, die je kunt gebruiken in je voordeel. Zo kun je een Pokéball gooien, met laserguns je vijanden belagen, kun je onzichtbaar worden en ga zo maar door. Je kunt dus vele items uit Nintendo games gebruiken en dit gewoon grappig en bizar. Pikachu en Gannondorf verstrikt in een gevecht van de beam swords? Het kan in SSBM!

Mierenneuken en conclusie

Toch bevat het spel een paar minpuntjes. Van de 25 characters lijken er een aantal er wel verdomd veel op elkaar. Zo kun je twee keer Mario kiezen, alleen in twee verschillende outfits. En Captain Falcon en Gannondorf lijken qua moves precies op elkaar! Alleen is C.Falcon sneller en Gannondorf sloom maar gruwelijk sterk. En de eenspeler modus hoewel hij wel leuk is en de eventmatches lekker uitdagend zijn, heb je deze uitdagingen na een weekje uitgespeeld. En dan blijft het sparen voor nieuwe trofeeën en vooral voor die van Tom Nook (999 muntjes!) en die multiplayer spelen. En heb je geen vrienden, tja dan ben je de lul als je deze puur voor de multiplayer hebt gekocht. Maar dat is mierenneuken, want dit is een van de tofste games voor de Gamecube en waarschijnlijk heeft bijna iedere cube bezitter deze game, omdat de fun en de nintendo vibe er van afspatten. Hou je van een fightingame met typische nintendo dingetjes dan is deze game echt voor jou. Maar waarschijnlijk hoef ik dat niet te vertellen want iedereen heeft hem al. Waarom scrijf ik deze review dan!? Oh ja, want Super Smash Brothers Melee rocks!! Ik wacht met smart op de Revolution versie!

Conclusie en beoordeling

None

Super Smash Brothers Melee is de ultieme party/fighting game en iedereen die de game speelt zal daarna gewoon de volgende potjes meespelen. Heerlijk verslavend en speelbaar.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Gameplay
  • Multiplayer
  • Items
  • Nintendo vibe
  • Minpunten
  • Sommige characters lijken op elkaar
  • Speler modus is snel uit te spelen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goed van hun. Al noem ik een miljoen nog niet eens zoveel.

  • da's niet echt veel

  • wat zou de winst danzijn??

  • ze zijn op zich wel origineler dat 3 jaar geleden. Toen hadden ze alleen sport games ( Fifa, Madden etc), de Medal of Honor serie, Battlefield, NFS serie en nog enkele anderen, nu hebben ze ook Crysis, dead space, mirrors edge, Battlefield Bad company, nieuwe Godfather, nog hun oude bekende series, Spore, Army of Two,…. ik bedoel…. wtf…. XD

    @ Maik4ever,

    ze bedoelen dat elk spel meer dan een miljoen keer is verkocht, ofwel 31×1 miljoen. …

    ik weet ff niet meer wat ik nou wou zeggen… sorry XD


  • Ik ben net met Dead Space begonnen.. supervette game. Beter dan RE5 imo, als je ze naast elkaar zou leggen.. leukere gameplay EN spannender (en superstoer hoe de interface is gedaan, echt ik hou ervan hoe je inventory vóór je character geprojecteerd wordt.) Mirror's Edge moet ik ook nog eens gaan kopen, bij HMV.com is ie maar 18 euro incl. ofzo..

  • EA heeft de cijfers van het afgelopen financiële jaar bekend gemaakt. De uitgever heeft een verlies gemaakt van 1,1 miljard dollar (ruim €820 miljoen).





    LOL :)


  • Zo zie je maar dat verkoopcijfers niet alles zeggen. Je kunt nog steeds verlies maken.

  • Alleen als je de verkochte aantallen van 360 en PS3 versies van Dead Space bij elkaar optelt geraak je over het miljoen, net als bij Mirrors Edge.

    Ik weet niet of dat goed is, ze hadden vast beter verwacht bij EA.

  • niet zo goed

  • nu 1 mil keer 60,- is toch 60mil

  • Straffe kost van EA, het Wii aandeel van hun opbrengsten zal in de toekomst wel zwaar stijgen vermoedelijk. Nog verlies maken met 31 games die meer dan een miljoen verkopen, hoe is dat mogelijk? Zal wel aan de crisis liggen zeker?

  • NFS Undercover meer dan 5 miljoenkeer? Phoe. En het was echt geen enorm goede game. Fifa09 kan ik begrijpen :) Madden speel ik niet.

  • Ik vraag me serieus af hoe je met zulke verkopen toch nog verlies kunt maken. :S

  • EA is een gigantisch bedrijf en doet veel investeringen tegenwoordig in het aan de man brengen van toch wel hele sterke games. Die investeringen kosten veel, heel veel. Voor ons is dit alleen maar goed (als ze de DRM maar thuis laten :o) maar het betekent wel dat EA door in nieuwe IP's te investeren verlies maakt, wat meer dan normaal is in het begin.

    De vraag is of EA winstgevend kan worden of niet eenmaal dat die nieuwe IP's veel geld generen

  • Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de EA games ook flink zijn opgeschroefd.

  • ik had nooit verwacht dat death space het goed zou doen..

  • Wat zitten ze dan te zeiken?

  • Ik kan niet eens 31 games opnoemen van EA van het afgelopen jaar, laat staan dat ze dan ook nog allemaal minimaal 1 miljoen keer verkocht zijn.

  • En het feit dat Dead Space en Mirror's Edge hele hoge ontwikkelingskosten hadden, en slechter verkochten dan EA oorspronkelijk had verwacht, heeft er ook voor gezorgd dat ze meer dan een miljard dollar verlies hebben.

  • Da's niet zo'n hoog cijfer… 31 games…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren