1. Second Sight (NGC)

Second Sight (NGC)

Als ik zo naar mijn collectie van spellen kijk, besef ik opeens dat ik best wel veel 3rd party titels heb. EA, Ubisoft, Activision titels spot ik al van een afstandje. Maar tussen die 3 grote uitgevers/ontwikkelaars (en Nintendo natuurlijk) staat een andere uitgever, Codemasters met een door Free Radical Design ontwikkelde game, genaamd Second Sight. Een game waar de nodige hersenkracht voor nodig is.

Wat een puzzelgame? Uhhh.... nee. Met hersenkracht bedoel ik paranormale krachten.Want daar maak je gretig gebruik van in Second Sight, te gretig misschien. Hoe bedoel ik dat? Nou dat vertel ik je wel later want hoewel Second Sight wat minpuntjes heeft, zijn er meerdere pluspunten bij deze game te ontdekken. Want paranormale krachten waren de revue nog niet gepasseerd in gamingland. Wel frappant is het feit dat de game vrijwel gelijk uitkwam met de andere paranormale game van Midway, Psy-ops.

Nieuw

Het spel start als je wakker wordt als John Vattic, die verward, versuft en zonder enige recentelijke herinneringen in een afgesloten kamer zit. Als hij eruit wil, gebruik je voor het eerst je krachten, de eerste die beschikbaar is Telekinese. De goede man denkt dat hij de hoofdrol in een bizarre droom speelt, maar hij komt erachter dat hij paranormale krachten tot zijn beschikking heeft. In zijn poging te begrijpen wat er allemaal aan de hand is, moet hij zien te ontsnappen uit een zwaar beveiligd ziekenhuis. Langzaam maar zeker komt hij erachter dat hij bij een team van militairen werd gehaald, de Winter-Ice special forces. Deze waren op zoek, met behulp van Vattic naar ene Grienko. Die deed onderzoek naar paranormale krachten die zou schuilen in mensen. De grootste onzin die Vattic ooit had gehoord. John, je krijgt de verrassing van je leven...

Powers

Als we kijken op het visuele vlak van Second Sight, zul je weer te maken krijgen met die cartoony/serieuze graphics van Free Radical Design. Je houdt ervan of je haat het. Ik persoonlijk vindt het wel wat hebben, omdat de personages op de een of andere manier meer tot leven komen wanneer ze een cartoony uiterlijk hebben. Maar goed, we gaan het hebben over het originele element van de game: De paranormale activiteiten. Want dit maakt Second Sight heel bijzonder, want de krachten die je zult loslaten zijn bruut. Zoals ik al zei, zul je meteen Telekinese kunnen gebruiken. Dit houdt in dat je voorwerpen van een afstand kunt verplaatsen, schakelaars omzetten en later in de game vijanden de lucht inslingeren. Naast deze handige kracht heb je ook heal, charm (onzichtbaar worden), Psyblasts (aanvallen met psy-kracht) en als laatste en mijn favoriet, projection. Met deze kracht kun je uit je lichaam treden, om met je geest door laser-beveiligen te komen, of zelfs om de boel te gaan verkennen. Later is het zelfs mogelijk om de lichaam van een vijand over te nemen en zijn maatjes overhoop te knallen. Deze krachten moet je wel verstandig hebruiken, want je hebt een balkje met psykracht en elke keer als je een power gebruikt, zal het balkje langzaam leeg lopen. Maar de balk zal elke keer weer vol lopen als je je krachten niet gebruikt.

Verwaarlozing

Behalve dat ik enthousiast ben over de originele invalshoek van deze game, ben ik zeer te spreken over de shooterelementen. Want Free Radical Design is natuurlijk bekend van de Timesplitters serie en deze is van goed niveau. Een beetje versimpeld, omdat waneer je het wapen richt op de tegenstander, er een targetlock is. Wisselen gaat makkelijk, dus geen foutje te bespeuren. Wat ook opmerkelijk is, zijn de bepaalde stealth moves die je hebt. Dit zijn gewoon standaard moves zoals je met je rug tegen een wand drukken en bukken en natuurlijk de “charm” mogelijkheid. Vooral in de eerste levels en een grote deel van de flashback levels zul je van deze mogelijkheden gebruik maken, die goed werken. Maar hier komt het grootste minpunt van de game: Je Psy-powers zijn te overweldigend. Wanneer je alle psypowers in je bezit zullen zijn en dat is vroeg in de game, zul je bijna altijd voor de makkelijkere weg gaan. De shooter/stealth elementen worden hierdoor verwaarloost, terwijl deze dik in orde zijn. Dus je kunt een bewaker makkelijk via stealth ontduiken, maar je kiest er altijd voor om charm te gebruiken. Daardoor wordt de game te makkelijk. Als ik in een level was met een heleboel vijanden, gebruikte ik projection en knalde ik met behulp van het overgenomen lichaam zijn vrienden af. Dan gaat de lol er gauw van af. En ook jammerlijk: De puzzels beperken zich tot vind de sleutel die op de deur past, makkelijk gedoe. Fouten die makkelijk hadden kunnen voorkomen. Free Radical Design neemt je veel te veel bij het handje en dat is zonde.

Song

Ik wil afsluiten met zinnen uit de song Second Sight van de alternatieve rock formatie Placebo: “Walk away to save your face, you never were a genius”. Vergelijk de game met deze zin en je komt tot de conclusie dat Second Sight geen geniale game is, maar wat de game doet, het doet het ook goed. En als laatste: “I want too look away, but I am cursed with Second Sight”. Denk hier over na en bij deze kom je tot de conclusie dat de psy-powers zowel bij de pluspunten behoort vanwege de coolheids factor van je paranormale krachten, maar ook thuishoort bij de minpunten, want de game word te makkelijk. Maar als je de game tegenkomt voor een aardig prijsje, zou je het best wel een keer willen spelen. De powers zijn wel heel bruut, het verhaal goed en de besturing goed. Alleen te makkelijk.

Conclusie en beoordeling

None

Second Sight is een goede actiegame, die door de originaliteit meer opvalt en dus de middelmoot ontvlucht. Maar de game is niet de topper die het had kunnen zijn, als Free Radical Design wat beter had opgepast.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Cartoony/serieuze Graphics
  • Gameplay is goed
  • Psy-powers
  • Verhaal
  • Minpunten
  • Psy-powers te almachtig
  • Shooter/Stealth elementen worden verwaarloost
  • Simpele Puzzels

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Sonic Unleashed was nu niet echt een megagoede game voor de consoles.

  • Gameloft maakt opzich wel goede games voor mobiel.

  • Ben benieuwd.

  • Hmm, kun je beter DIMPS aan het werk zetten voor een mobiele versie van Sonic Unleashed. Ik vertrouw Gameloft daar niet zo voor.

  • Gameloft doet het goed!

  • Ik haat spelletjes op mijn mobiel.

  • Spelletjes op een Gsm vind ik niet echt leuk. Liever een Psp op de bus of trein :P

  • Joy … ?

  • Ow……..dus naast het mee moeten luisteren naar iedereen zijn telefoongesprekken moet ik nu ook het gamen van een ander aan gaan horen? Ik had al een schijthekel aan die klotemobieltjes (eigenlijk meer aan het gebrek aan normen en waarden van de gebruiker) en nou krijgen we dit?

    Ze moeten, net als roken, het gebruik van een mobiel aan banden leggen. Niet meer bellen in openbare ruimten en openbaar vervoer.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren