1. Fire Emblem: Path of Radiance (NGC)

Fire Emblem: Path of Radiance (NGC)

Fire Emblem ontstond rond 1990 en nu, 15 jaar later, kunnen we al een negende spel in deze reeks in onze kast steken. Alhoewel moesten voor de eerste zes delen een japanse versie importeren als we die toch in onze handen wilde krijgen. Maar ondertussen is Fire Emblem in Europa en Amerika doorgebroken en Fire Emblem: Path of Radiance is de derde game die we in PAL-vorm kunnen bespelen. Met nummertje negen is de stap naar 3D genomen, maar heeft Intelligent Systems die stap wel goed genomen of zijn ze gestruikeld, dat lees je hier.

Path of Radiance begint in Crimea bij een groepje huurlingen dat voortgaat onder de naam 'Greil's Mercenaries'. Greil, de leider van het groepje, heeft een blauwharige zoon Ike, die ooit eens als huurling wil vechten onder leiding van z'n vader. En als hij eindelijk wordt accepteert in hun legertje dan begint Daein, een buurland van Crimea, een oorlog tegen Ike z'n vaderland. Al snel heeft Daein het vorstenpaar verslaan maar prinses Elincia kon vluchten en ze probeert zich een weg te banen naar Gallia, een ander buurland van Crimea. Ze wil daar geraken omdat de koning, die goede relaties had met Crimea, haar waarschijnlijk kan helpen. Maar alleen zou ze er niet geraakt zijn, gelukkig vonden onze huurlingen het meisje en konden haar veilig naar het koningshuis van Gallia brengen. Nu moeten Greil's Mercenaries alle hulp zoeken die ze bruikbaar zijn om Daein's leger te verslaan.

De besturing van Fire Emblem is net als die van Advance Wars, de wat modernere tegenhander. Je ziet dus alles uit de lucht, als een soort God. De teams moeten elk om beurt een spelers verplaatsen, maar elk character is beperkt tot een bepaald aantal hokjes. Zo kan een paard wat verder gaan dan een voetganger, maar als we ons bijvoorbeeld op zand voortbewegen, heeft het paard wat meer moeite om vooruit te komen. Je moet dus vooral strategisch te werk gaan en dus geen overhaaste beslissingen nemen. Je kunt Titania, een sterke Paladin, al het werk laten opknappen maar dan kom je in de wat moeilijkere stages in probleemsituaties. Een ander strategisch punt in het spel is het feit dat zwaarden sterker zijn tegen bijlen, bijlen sterker tegen lanzen en die hebben dan weer de overmacht tegenover zwaarden. Daarnaast heb je ook nog de 'bonus-damage'. Dit houdt in dat sommige wapens het beter doen tegen een specifieke klasse van vijand. Zo hebben we de pijl en boog (sterk tegen vliegende vijanden), Laguz Lance (sterk tegen laguz) en nog vele andere. Naast de al ontworpen wapens kun je ook zwaarden, bijlen, en dergelijke laten fabriceren. Die kun je heel sterk en gemakkelijk hanteerbaar maken, waarvoor je een dikke portefeuille nodig hebt, maar je kunt ze ook maar in één enkele eigenschap doen uitblinken. Je kunt je wapen dan ook een eigen naam en een eigen kleurtje geven, zodat het echt je eigen zwaard wordt.

Op het einde van elk gevecht krijgt de overwinnaar ervaringspunten. De hoeveelheid ervan hangt af van je klasse, van je level en de sterkte van je tegenstander. Vooral eindbazen in een chapter bieden veel ervaringspunten. Als je honderd van die punten bijeen hebt gezameld verhoogt je level en beginnen de punten weer te tellen van nul. Het onbesuisd en zonder nadenken je pionnetjes kan lijden tot slachtoffers. Eens een characters z'n volledige levenskracht kwijt is, kan hij of zij niet meer gebruikt worden in verdere chapters. Vooral op het moeilijkste niveau zul je soms lang moeten nadenken om je eenheden te verplaatsen, een tegenstander zou de doodsteek kunnen betekenen.

En alsof dat nog niet genoeg is moet je nog eens rekening houden met het bioritme van de karakters. Het is het veiligst als je alleen je iets zwakkere eenheden laat aanvallen als hun bioritme ten top is. Daarnaast kun je ook je leden extra vaardigheden geven, zoals het altijd eerst aanvallen in gevechten of de invloed van het bioritme versterken. Sommige characters zullen bij het in dienst treden in het team al enkele van deze bezitten.

Bepaalde landen in deze fictieve wereld hebben inwoners die laguz worden genoemd. Het zijn mensen die kunnen veranderen in dieren. Er bestaan drie stammen, elk in een ander gebied. De Beast Tribe leeft in Gallia en ze kunnen veranderen in katten of tijgers. De Dragon Tribe bevindt zich in Goldoa en ze kunnen transformeren tot draak. De Bird Tribe is onderverdeeld in twee landen: Phoenicis (havik-mensen) en Kilvas, waar de raaf-mensen leven. Ze kunnen veranderen van mens naar beest of omgekeerd heel hun leven door.

De 'echte mensen' worden onderverdeeld in klasses. Die klasses bestaan uit twee niveau's. De eerste zijn de iets zwakkere zoals Ranger, Lance Knight, Archer, Fighter, ..., zo bestaan er een hele boel. De meeste van deze kunnen, als ze level 21 bereiken, een nieuwe klasse toegewezen krijgen. De Lance Knight wordt Paladin, de Archer wordt Sniper, een Fighter wordt Warrior, enzovoort.

Tussen de chapters door zul je de gesprekken tussen je teamleden kunnen volgen zoals je hier rechts kunt zien. Dit systeem is erg geliefd in Japan maar wij, westerlingen, houden er meer van als alles dat het in cutscenes gebracht wordt. In totaal zitten er maar zes filmpjes door de chapters verwerkt. Heb je lak aan wat er gezegd wordt, dan kun je met een druk op knop de volledige tekst overslaan.

Je zult ook gevraagd worden om keuzes te maken die dan leiden tot een andere verhaallijn. Zo geeft een dief je de mogelijkheid om samen te werken met hem, wat heel interessant zou zijn om deuren en kisten te openen, maar hij vraagt er wel 50000 goudstaven voor. Je moet dan beslissen of je z'n aanbod aanvaardt, of niet.

Het geluid in de game is soms zeer intens. Vooral in de cutscenes laten de liedjes je nog meer inleven in de situatie. In die filmpjes hoor je ook echt prachtige effecten van onder andere wapengekletter. Grafisch is het spel ook adembenemend. De stages zijn werkelijk mooi vormgegeven, net als de personages. De gevechtsanimaties zijn ook mooi, behalve aan de magiërs mocht er wat meer werk gedaan worden.

Conclusie en beoordeling

None

Fire Emblem: Path of Radiance is voor fans zeker een onmisbare game in hun collectie. Voor de andere is het ook zeker een game om eens uit te testen. De game heeft niet echt veel vernieuwing maar degene die deze reeks op de voet volgen zullen wel enkele kleine nieuwigheden zien. De stap naar 3D is heel goed genomen en wij hopen dan ook op een vervolg op de Revolution.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Veel strategie nodig
  • Sterk plot
  • Transformatiesystemen
  • Vechtsysteem
  • Minpunten
  • Sommige effecten konden beter
  • Soms wat traag
  • Weinig cutscenes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Taart!

  • lijkt me niets

  • moest eigenlijk gelijk aan peach van mario denken..

  • Hopelijk doen ze er nog wat aan, het was wel een game waar ik veel in zag.

  • Rare 'preview', het zijn namelijk geen minpunten van de game maar minpunten van de mensen waar je mee speelt.

    De game zelf is te gek. En inderdaad moet je goed samenwerken om te kunnen winnen, maar is dat niet juist de bedoeling van een strategiespel??? De game is zeer goed in balans en onwijs leuk om even tussendoor te spelen. ik denk dat de reviewer gewoon niet met de juiste mensen heeft gespeeld.

    Healers die niet healen snappen de game niet helemaal en laten erg veel punten liggen, bouwers heb je ook nodig..key is samenwerking… Vergeet niet dat het een beta is en mensen het spel nog aan het ontdekken zijn! Ik kan mij dan ook totaal niet in deze preview vinden en heb het idee dat je hem niet erg veel gespeeld hebt!

    Ja, er zijn nog wat bugs, maar daar is het dan ook een beta voor. ik speel zelf al een aantal weken met erg veel plezier in de closed beta.

    Een toffe game is het!! Ik persoonlijk ga hem zeker aanschaffen straks!



  • Lijkt me echt een hele 'vette' game. Hopen dat ze die minpuntjes eruithalen.

  • ik moet zeggen dat ik niet zat te wachten op zo'n game maar goed niet iedereen heeft de zelfde spaak toch:P. voor de rest ziet het er niet echt slecht uit maar het deed me idd denken aan een mario spel.

  • @ BossTones



    Begrijpend lezen is moeilijk hè? Ik zeg toch dat het een toffe game is ALS er samen wordt gewerkt, maar dat de game dat op verschillende manieren nu nog tegenwerkt, en ik betwijfel dat de problemen die er zijn goed aangepakt kunnen worden.

  • ziet er een saaie game uit toch nix voor mij althans :)

  • @Bosstones : helemaal mee eens!



    ''Doordat Ome Sony zo handig was om geen headsets mee te leveren''



    Wellicht dat je het nog niet helemaal door had Gerard, maar Ome Sony is geen filantropische instelling?



    Overall, een erg vreemd verslag over een ''betacode'', het lijkt niet eens op een hands on of impressie, maar gaat meer richting een review? Ooit weleens van een learning curve gehoord?



    Ook zoiets: ''mensen bekijken de hele map niet''

    Waar basseer je dat op, hoe kun je dan weten of andere spelers dat niet doen dan?








  • Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke product. Al is deze preview wel erg negatief van toon, dat is wel jammer. Alleen als je echt goed leest haal je er uit dat er wel potentie in zit, maar dat er nog veel gesleuteld moet worden.



    Wellicht dat je het nog niet helemaal door had Gerard, maar Ome Sony is geen filantropische instelling?



    Dat is geen argument, Napoleon. Als Sony een game introduceert die leunt en steunt op samenwerking en vervolgens verwacht dat iedereen een headset heeft om die samenwerking mogelijk te maken, dan is dat een slechte vorm van beleid.



    Ik ben 't er overigens niet mee eens dat iedereen een headset zou moeten hebben, maar ook als ik lees dat er geen 'quick commands' zijn dan vraag ik me wel af hoe goed de makers hebben nagedacht.





  • @GerarDOS Ik weet niet hoor, maar het hele stuk druipt van de negativiteit en dat verdient deze game zeker niet en daarbij kan ik nergens in het stuk vinden dat jij het een toffe game vind, behalve dan dat jij toffe upgrades hebt gemaakt.

    Dus niet om je aan te vallen, maar of ik kan niet begrijpend lezen of jij kunt niet begrijpend schrijven……. (\"kan het wat worden\" is in mijn woordenboek niet hetzelfde als \"tof\", maar ik kan het mis hebben, ik word ook een dagje ouder tenslotte… :D)

    oh en quick commands zijn er wel degelijk, al is het minimaal…Dus ik blijf bij hetgeen ik eerder heb geschreven, het is een 'raar' geschreven stuk tekst, dat misschien nog eens nader bekeken moet worden, mij stoorde het in ieder geval,maar goed dat is ook maar een mening……

  • ''Doordat Ome Sony zo handig was om geen headsets mee te leveren''

    Dat hoeft ook niet om dat elke prut USB-headset werkt en elke Bluetooth headset ook. Zo moeilijk is het niet….

  • Hmm, had eigenlijk wel wat verwacht van deze game.. Hopelijk dat mensen het nog wel gaan spelen zoals het hoort

  • bagggeer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • @Odi et Amo: dat over die headset is ook beslist geen argument hoor, het is slechts een opmerking. Tevens is het aan de individuele gamer zelf of hij wel of geen headset gebruikt met welke game dan ook en verwacht of verplicht Sony dat niet, indien een gamer graag een headset wilt gebruiken dan zijn die headsets gewoon te koop.

  • Fat Princess. Ah nu wel, de PS3 ziet er ook te groot & dik uit naast m'n 360. Dus 't past wel.

  • Nou, ik moet het nog zien hoor!

  • Krijg opeens honger

  • kudo's! Awesome spel

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren