1. Advance Wars: Dual Strike (NDS)

Advance Wars: Dual Strike (NDS)

Op de Game Boy Advance hebben de twee Advance Wars games eigenlijk wel alle bezitters van de handheld verrukt. De eerste Advance Wars was eigenlijk de eerste echte klapper op de GBA, en niemand had verwacht dat de al jarenoude serie uit Japan zo'n impact zou hebben op het westen. De tweede Advance Wars, Black Hole Rising, werd erom bekritiseerd dat hij meer van hetzelfde was. Deze kritiek was in mijn ogen ook wel terecht, er werd eigenlijk helemaal niks toegevoegd behalve een paar nieuwe CO's en hier en daar een nieuwe legereenheid. Toch werd het spel zelf er niet slechter om, en was in wezen net zo goed als zijn voorganger. Nu komt Nintendo met het vervolg op Black Hole Rising: Dual Strike. Met ongelooflijk veel nieuwe toevoegingen en aanpassingen aan de oude gameplay. Maar, nieuw betekent niet altijd beter. Zijn de toevoegingen geslaagd, of kunnen we ook deze game bij het hoopje innovatieve, maar waardeloze games gooien?

Oorlog is altijd nutteloos, ook nu geen uitzonderingen...

Het verhaal van Advance Wars: Dual Strike begint vrij standaard: Nadat Macro Land is bevrijd van het Black Hole leger, heeft het Black Hole leger plotseling een massieve invasie gedaan in Omega Land. Niemand weet hoe het kan dat het leger er weer zo snel van de nederlaag in Macro Land is hersteld, en de vier landen van de Allied Nations lanceren een counteraanval om Omega Land te bevrijden, en om een poging te doen om hun vragen te beantwoorden.

Zoals gezegd, vrij standaard, en in het begin heb je ook niet helemaal door waarom ze eigenlijk zoveel moeite doen voor dit Omega Land: Er wordt helemaal niet verteld wat voor belangrijks er is, alleen dat het een stuk land is dat Black Hole heeft veroverd. De enige reden waarom ze aanvallen is omdat ze willen weten hoe Black Hole plotseling weer zo sterk is geworden. Echter, hoe verder je komt in het verhaal hoe interressanter het begint te worden en vooral het einde is zeer interressant.

Zeg je schietgebedje maar jongens!

Zo knallend als de Blitzkrieg!

Maar ach, wat zit ik te zeuren over het verhaal: Ook met deze Advance Wars is het geen uitzondering dat als het om de gameplay gaat, de game steevast en stabiel op twee benen staat en onmogelijk onderuit te halen is. Het basissysteem blijft hetzelfde, zoals je zou verwachten en dit is ook absoluut geen slecht iets. Als je teveel aan de gameplay zou veranderen zou je net zo goed de naam Advance Wars kunnen schrappen.

Dus, de kern van Advance Wars blijft exact hetzelfde: Je mag omstebeurt met je tegenstander je verschillende militaire eenheiden over het speelveld bewegen, waarin je met elkaar vecht, fabrieken en steden veroverd, en boven alles probeer je elkaars volledige legermacht te vernietigen, of het hoofdkwartier van de tegenstander te veroveren. Het arsenaal aan eenheden die je kunt gebruiken is ongelooflijk groot, en tot nu toe heb ik nog geen een legereenheid kunnen bedenken wat je niet in dit spel kunt vinden: Vliegtuigen, boten, tanks, noem het allemaal maar op. Dit klinkt allemaal vrij simpel, maar het systeem is ook gewoon te complex om uit te leggen op papier. Het spel is dan ook zo slim geweest om je gedurende de Campaign gaandeweg steeds meer dingen uit te leggen, en je steeds meer legereenheden te verschaffen.

Bleef het nou maar zo vredig =(

Nintendo = innovatie?

Nintendo heeft dit keer echt goed geluisterd naar de kritiek op Advance Wars 2. Daar werd geklaagd dat er te weinig werd toegevoegd, dit keer heeft Nintendo ongelooflijk veel nieuwe dingen geintroduceerd tot de kern van gameplay, die eigenlijk allemaal wel geslaagd zijn. Ten eerste heb je nu de Dual Screen battles: Op beide schermen zie je een ander gevechtsfront. Meestal is het zo dat jij de onderste leidt, en de computer de bovenste. Echter, er zijn ook gevechten waarin jij beide tegelijk moet uitvechten. Het kan ook regelmatig voorkomen dat het bovenste front te weinig eenheden heeft. Wat je dan doet, is simpelweg een eenheid van het onderste front naar boven sturen.

De tweede toevoeging zijn de gevechten met twee CO's. In de vorige delen bestuurde je een veld met een CO. Nu kun je echter een veld met twee CO's besturen. Wat je in de praktijk doet is zoveel mogelijk tussen de CO's afwisselen en ervoor te zorgen dat ze allebei hun Power Meter op vol hebben staan. Je kunt dan een Dual Strike lanceren: Je mag gewoon twee keer achter elkaar aanvallen plus de effecten van de Super Powers van beide CO's. Deze Dual Strikes kunnen voor gigantische verschuivingen in de strijd zorgen. Je zou denken dat hiermee de balans van Advance Wars verloren gaat, maar het tegenovergestelde blijkt: Als je het tegen je krijgt kan het zomaar afgelopen zijn, wat ervoor zorgt dat je nog beter moet opletten dan je al deed. Het is ook enorm nuttig voor jezelf: je kunt in 2 beurten immers een hoofdkwartier veroveren.

En uiteraard zijn er ook talloze nieuwe legereenheden toegevoegd zoals Pipe Runners, die zeer gelimiteerd zijn in beweging zijn (ze kunnen enkel over een pijp bewegen) maar wel vernietigende vuurkracht hebben, en ze kunnen ongelooflijk ver schieten. Andere eenheden zijn bijvoorbeeld de Stealth Fighter die in tegenstelling tot andere vliegtuigen zich kunnen verbergen in lucht. En ook nog een vermelding waard is de Megatank, die korte metten maakt met ongeveer elke bestaande landeenheid.

Besturing is, zoals ook in de vorige delen, zeer goed. Je kunt uiteraard op de oude pijltjes+knopjes manier blijven besturen, maar Nintendo heeft ook Touch Screen besturing toegevoegd: En zeg nou zelf, wat lijkt je nou lekkerder dan om in Advance Wars lijnen te tekenen hoe je eenheden moeten bewegen. Naar mijn mening zijn de Touch Screen controls heerlijk, alleen je moet er wel even aan wennen.

Balans boven alles!

De sleutel tot de Advance Wars gameplay is dat alles zo perfect gebalanceerd is. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen maar enkel 1 legereenheid gaat gebruiken. Nee, alles is perfect gedaan. Zo heb je bijvoorbeeld de Megatank: Ongelooflijk sterk, maar hij zuipt benzine en heeft maar voor 3 beurten munitie. Dit betekent dat je continu een APC (een eenheid die andere eenheden kan bijvullen/bijtanken) naast je Megatank moet hebben. Maar de APC is weer niet zo sterk, dus je moet die goed verborgen houden. Zo kun je uren doorgaan over hoe alles in elkaar steekt, en gecombineerd is het echt ongelooflijk diep. Wat ook nog wel belangrijk is om te melden, is dat de AI echt ongelooflijk goed is. Je speelt hier gewoon ongeveer tegen een computer met het verstand van een mens.

"Vliegtuig? Waar?" "Beste jongen, hij is onzichtbaar."

Groter dan het Derde Rijk

Mijn god, wat is dit spel groot. Ik heb veel gezien maar dit slaat echt alles: Je kunt dit spel ongeveer je hele leven blijven spelen. Echt, het is gewoon absurd. De Campaign doe je ongeveer zo’n twintig uur over, maar als je dan naar de War Room gaat: Honderden speelvelden. De meeste maps uit de vorige delen zitten ertussen, plus een gigantisch aantal aan nieuwe maps. Je kunt er echt uren mee bezig zijn. Dan heb je ook nog de Versus Mode, een enorm verslavende RTS minigame en natuurlijk nog de ongelooflijk uitgebreide multiplayer. Uiteraard kun je ook nog je eigen maps maken. Ach, ik denk dat ik hierover wel een pagina kan schrijven. Je snapt mijn punt wel!

Oorlog duurt lang... te lang

En ja, nu zijn we toch gearriveerd bij een klein puntje kritiek op Advance Wars. Een persoonlijk puntje kritiek, wat zeker niet voor iedereen geldt: Sommige missies zijn gewoon te moeilijk en te complex om niet helemaal gek van te worden. In Advance Wars geldt dat elke kleine strategische fout een ramp kan zijn, en als je dan niet hebt opgeslagen is dit echt ontzettend lullig. De eerste missies, en War Room speelvelden zijn nog wel te doen maar al snel heb je te maken met een uiterst diepgaande combinatie van marine, luchtmacht en de landmacht, en dit kan net zoals in het echt nog wel eens voor problemen zorgen, als je snapt wat ik bedoel.

"Shit, sorry meneer! Ik had die bazookas van ze niet gezien!"

Zien de geweren er wel gelikt uit?

De graphics van Advance Wars zijn eigenlijk best wel slecht. Natuurlijk moeten ze niet te uitgebreid enzo, het moet ook speelbaar blijven, maar als je dan toch ziet bij sommige games wat de DS wel kan is dit toch echt huilen met de pet op. Je moet de graphics natuurlijk niet 3D gaan maken, maar waar blijvende de spetterende 2D effecten zoals in Sonic Rush, en Castlevania: Dawn of Sorrow? Functioneel zijn de graphics wel.

De muziek is best wel toepasselijk en een goed geheel op zich, maar deze muziek zul je niet weer op je MP3 speler luisteren. Een gemiste kans vind ik zelf, omdat een knallende soundtrack deze game helemaal niet had misstaan!

Conclusie en beoordeling

None

Advance Wars is al best wel lang mijn favoriete strategy serie, en dat is ook niet veranderd na het spelen van Dual Strike. Al met al is dit derde deel de beste in de serie tot nu toe gebleken, en heeft meer dan genoeg stof om je tot het uitkomen van Advance Wars 4 te laten blijven knallen!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Oude, vertrouwde gameplay
  • Toch veel toevoegingen aan het systeem
  • Ongelooflijk groot
  • Vermakelijke multiplayer
  • Grappige RTS minigame
  • Minpunten
  • Kan te complex worden
  • Graphics zijn beneden de maat

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Huxley? Gek genoeg nooit van gehoord…

  • Was dit spel al vergeten…is dit de nieuwe Duke Nukem Forever. Bah Geen zin meer in dit spel…

  • Heh, met zulke tijden ga ik de moeite niet eens nemen.

  • Huxley? Gek genoeg nooit van gehoord…

  • Zit al 3 jaar te wachten op deze mmofps voor de xbox. Laatst nog voor de xbox uitgesteld ben al lang blij dat ie speelbaar is maar op de pc speel ik niks.

  • Zit al eeuwen te wachten op een beetje nieuws.

  • Nooit van gehoord. Maar het boeit me ook niet echt, het laatste waar ik zin in heb is een mmofps.

  • lol komt dit spel ook voor de 360?:P

  • EIN-DE-LIJK !!! damnit, dit duurde VEEL te lang !!

  • Quadraple aight! Wacht al sinds het begin der dagen op deze game, gelijk inschrijven en die tijden maken mij geen reet uit, gewoon twee weekjes 's nachts doorhalen, who cares?



    Update: En waar schrijf ik me precies in?

  • @Angeleyes101: Jep

  • wat een lelijke site.

  • als je alle info leest, lijkt dit best een goed spel te worden.. maarja, kzie wel..



    btw, zijn jullie wel zeker dat er al/nog een open beta is?

    - volgens de site nmlk. niet :/


  • inderdaad, kan niet vinden waar ik me moet aanmelden voor de beta o.i.d.

  • Ik wil Planetside 2! Planetside 1 was echt zo onwijs gaaf. Helaas spelen maar weinig mensen het. Dit lijkt me een beetje de UT kant op te gaan. Ik blijf hopen op een Planetside 2. Kan trouwens nergens vinden waar ik me moet inschrijven?



    hier dus blijkbaar: http://huxley.ijji.com/cbtApply.nhn

  • @bjorntju:: thx

  • Huxley is superieurder dan alle ps3 exclusives, dat weet ik nu al, ik bedoel de grootste multiplayer game op de ps3 is MAG met 256 players, Huxley servers kan 1000 spelers hebben.

  • Dude, ik ga geen nachtje doortrekken vanwege een beta, dus ik registreer me niet.

  • servers staan open van 22:00 tot 6:00

    mazzzzeeellllllllllllll

    'k ga echt niet dan nog gamen voor een beta van een game die ik niet ken en waarvan nog niet eens gameplay screens hier op IG van staan ( bij FPS denk ik aan First Person Shooter, maar geen enkele screen is in de buurt van FPS)

    dus nein, ich stehe nicht ( ofzo___)


  • Eerste keer dat ik van deze game hoor…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren