1. Colin McRae Rally 2005 (PS2)

Colin McRae Rally 2005 (PS2)

Hallo, hier ben ik terug en ik ga terug enkele recensies online plaatsen.

Rallygames hebben me nooit echt weten te boeien, maar steeds weer speelde ik alle rallygames die op de markt kwamen, gewoonweg om te zien hoe goed die games zijn. Zo objectief als ik maar kan zijn begon ik deze game te spelen en bracht een zo'n objectieve mening op "papier". Wat ik van Colin Mcrae Rally 2005 vond, lees je hier.

Een verouderde rallygame of een blitse vernieuwing?

Met een heel sobere, maar stijlvolle intro heet Codemasters je welkom bij het vijfde deel uit hun succesvolle rallyreeks, Colin McRae Rally. Je kan je de vraag stellen of er na vijf jaar nog iets te veranderen valt, laat staan te verbeteren. Verwacht dan ook geen ingrijpende veranderingen, meer dan gewoon een groot onderhoud heeft deze Colin McRae Rally 2005 niet achter de kiezen. Het hoofdmenu bijvoorbeeld lijkt als twee druppels water op dat van de vorige editie, met dat verschil dat je nu een extra optie hebt. Challenges, Championship en Career zijn de verschillende opties waaruit je kan kiezen.

Belangrijk zijn Championship en Career. Kies je voor het eerste dan kruip je in de huid van Mister Colin McRae himself en neem je onder zijn naam deel aan het wereldkampioenschap. Vind je het echter maar niks om in de huid te krupen van de ex-rallyrijder (ja, hij is wel degelijk gestopt) dan klik je best Career aan. Na het afhandelen van een aantal formaliteiten maak je dan als kersvers rallypiloot je opwachting in de Super 1600-klasse. Deze poule barst van jong talent en is traditioneel de eerste stap richting een succesvolle carriere in de autosport. In je garage is het bij de start nog niet veel soeps. Je kan enkel en alleen het parcours op met de sportversie van de Volkswagen Polo. Lang hoef je echter niet met dat zielig excuus voor een racewagen rond te hossen. Al na je eerste gewonnen wedstrijd komen nieuwe, meer tot de verbeelding sprekende wagens je stulpje binnen gerold.

Die eerste winst komt er overigens niet na urenlang trainen. Zelfs onervaren spelers veroveren na een half uurtje racen met gemak de eerste stek. Tijdsverschillen van meer dan twintig seconden met de eerste achtervolger zijn vaker regel dan uitzondering, wat de moeilijkheidsgraad zeker niet ten goede komt. Maar als je enkel tegenstand ondervindt op de hoogste moeilijkheidsgraad, dan is er iets fundamenteel mis met het spelniveau. Wanneer je dan ook nog eens de instellingen van je wagen perfect leert aanpassen aan de ondergrond en de weersomstandigheden, wordt iedere race een fluitje van een cent. Zo eindigde ik - als newbie - steeds op de eerste plaats. Nog een geluk dat de optie enorm uitgebreid is, want anders ging Codemasters volledig de mist in. Waar Codemasters het wel laat afweten is het aantal trajecten dat deze game bevat. Slechts dertig procent van alle parcours zijn écht nieuw. De overige zeventig procent komen rechtstreeks uit de vorige delen. Dat ruikt naar bedrog en zou bovendien een teken moeten zijn voor de ontwikkelaars om de Colin McRae-reeks, wegens gebrek aan inspiratie, stop te zetten.

Grafische middelmaat

Codemasters heeft wel meer van die streken als ze zeggen dat hun volgende game de grafische grens zal weerleggen, maar steeds weer blijkt het net niet te zijn. Het uiteindelijke resultaat is niet slecht, maar het zou beledigend zijn voor de échte grafische pareltjes om deze titel grafisch perfect afgewerkt te noemen. De wagens zijn wel mooi afgewerkt en ook de omgeving kreeg een fikse opknapbeurt, maar het geheel is té saai om een verpletterende indruk na te laten.

Over sommige details valt dan weer helemaal niet te klagen. Zo zien de stofwolken er gelikt uit, knappen linten mooi in twee wanneer je er doorheen vlamt en verliezen bomen hun blaadjes wanneer je ze stevig ramt.

Geluid

Ook de geluidseffecten zijn lang niet mis.

Het geluid van de motors, het versmijten van de koppeling, het gekabbel van beekjes en de aanmoediging van de omstaanders klinken allemaal netjes afgwerkt.

De onlinemode was overigens afwezig op mijn recensieexemplaar die ik indertijd kreeg.

Colin Mcrae Rally is een game die goed is voor de fans en voor degenen die de vorige editie niet in huis heeft, want anders krijg je meer het gevoel van: "been there, done that". Grafisch ging deze game een kleine stapje vooruit en qua Gameplay blijft de game hoog scoren omdat het zo uitgebreid is. Mede daarom verdient deze game ook een hoge replaywaarde. Al bij al is dit een goede game mits enkele zware negatieve punten die mijn totale conclusie zwaar hebben beïnvloed.
7,7
77
Score: 75